Blížící se autosalon IAA v Hannoveru přinese řadu zajímavých novinek. Daimler se zde chystá soustředit především na ochranu životního prostředí a hospodárnost svých vozidel. Předvede údajně na 80 automobilů. Celkem sedm hybridních nákladních vozidel, lehkých užitkových automobilů a autobusů zastupuje iniciativu nazvanou „Shaping Future Transportation“, s níž koncern Daimler urychluje vývoj alternativních pohonů pro užitková vozidla.
Světová premiéra stavební řady Mercedes-Benz Actros
Vlajková loď středem pozornosti: Na IAA slaví světovou premiéru stavební řada vozidel Mercedes-Benz Actros, která je perfektně přizpůsobená pro dopravu ve stavebnictví. Vzhledově vychází stavební řada Actros z nového Actrosu, má však vlastní pojetí, které odpovídá odlišnému zaměření vozidel. Obzvlášť nápadný je ochranný krycí plech z ušlechtilé oceli pod chladičem a motorem. Neméně nápadná jsou také dobře chráněná vnější zrcátka.
Stavební řada Actros profituje z nové dvanáctistupňové automatizované převodovky Mercedes PowerShift, dodávané na přání, která v tomto případě nese díky odlišnému nastavení provozních funkcí, jakož i zesíleným komponentům, označení PowerShift Offroad. Kromě řady dalších detailů přesvědčuje inovovaná stavební řada Actros novou sklápěcí korbou Meiller, dodávanou přímo z výroby a stejně tak přímo z výroby dodávaným provedením pro stavby silnic.
Skutečně mimořádná je nová generace těžkého tahače Mercedes-Benz Actros SLT, který je konstruován pro nejvyšší celkovou hmotnost soupravy 250 tun. Motor V8 o objemu 15,9 l má výkon zvýšený na 480 kW (653 k) a největší točivý moment 3 000 N.m. Přenos hnací síly zajišťuje hydrodynamická spojka.
Premiéra na IAA silniční verze Actrosu
Výstavní premiéru na IAA oslaví na jaře nově představený Mercedes-Benz Actros, první nákladní vozidlo se sériově dodávanou automatizovanou převodovkou. Převodovka Mercedes PowerShift 2 zaujme především vysokou hospodárností a rovněž rychlým a měkkým průběhem řazení. Řidiče podporuje také řada dalších, zcela přepracovaných a zdokonalených, režimů. Beze změny je mezi bezpečnostními asistenčními systémy Actrosu prakticky jen jedinečný nouzový brzdový asistent Active Brake Assist.
Ještě větší provozní spolehlivost a hospodárnost nového Actrosu zabezpečuje ukazatel stavu akumulátoru, vícestupňové řízení čerpadla chladicí soustavy a vzduchového kompresoru, jakož i řízení okruhu stlačeného vzduchu E-APU (Electronic Air Processing Unit) s přídavným předzásobením tlakem při brzdění. Ve speciálních paketech je pak soustředěna atraktivní bezpečnostní, komfortní a funkční výbava. Řidič profituje rovněž z celé řady nových komfortních prvků výbavy, od lůžka s výškovou regulací, přes zrcátko na holení až po stolek a věšák pro ručníky.
Světová premiéra Mercedes-Benz Axor BlueTec Hybrid
Druhým těžištěm nákladních vozidel Mercedes-Benz na IAA 2008 jsou alternativní pohony. Světovou premiéru zde má Axor BlueTec Hybrid, první nákladní vozidlo pro středně dlouhou dálkovou dopravu s hybridním pohonem. Zde uplatněné uspořádání „paralelního hybridu“ přispěje k dosažení úspory paliva přibližně o 6 procent. Prototyp Axor BlueTec Hybrid bude v příštím roce absolvovat jízdní zkoušky u zákazníků.
Těmi už prochází Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid s celkovou hmotností 11,99 t, což je důkazem, že Mercedes-Benz nové pohony nejen ohlašuje, ale také je uvádí do praxe. Ovšem i konvenční pohony mají nadále velký inovační potenciál. To dokládá mimo jiné Atego se zařízením Start-Stop.
Vito BlueEFFICIENCY: nové technologie pro konvenční pohony
S touto technologií se setkáme také u lehkých užitkových vozů s třícípou hvězdou. Koncept Vito BlueEfficiency představuje nové technologie pro konvenční pohony. Díky šestistupňové převodovce s velkým rozsahem převodů, aerodynamickému paketu a dalším opatřením dosahuje tato dodávka snížení spotřeby o 1,2 až 1,6 l/100 km. Nové technologie nejsou hudbou budoucnosti, ale brzy se objeví ve výrobě jako součást standardní nebo volitelné výbavy.
Mercedes-Benz poprvé prezentuje hybridní pohon u modelu Vito na průhledovém modelu. V tzv. provedení Mild Hybrid dosahuje potenciál úspory paliva kolem 2 litrů na 100 km. Cestu k pohonům střiženým na míru lehkým užitkovým vozům ukazují speciálně sestavené pakety BlueEFFICIENCY, které usnadňují výběr optimální konfigurace pohonu lehkého užitkového vozu pro provoz na krátké vzdálenosti, smíšený provoz nebo dálkovou dopravu.
Sprinter NGT nyní také v monovalentním provedení EEV
Již nyní mohou zájemci o lehká užitková vozidla šlápnout na brzdu rostoucím nákladům. Mercedes-Benz Sprinter NGT s pohonem na zemní plyn – nyní také v monovalentním provedení EEV – snižuje náklady stejně jako funkce ECO-Start-Stop. Jiný druh hospodárnosti prezentuje nový Sprinter 4×4 s připojitelným pohonem všech kol. Jeho elektronický protiprokluzový systém 4ETS dokáže propojit účinek až tří závěrek diferenciálů. Trakci dále zvyšuje redukční převod dodávaný na přání. Jedinečný podvozek Mercedes-Benz Sprinter s nízkým rámem se nyní dodává rovněž i ve verzi s celkovou hmotností 4,2 t a vzduchovým odpružením.
Také Mercedes-Benz Vito a Viano se pouští do nových hmotnostních tříd. Vito se nyní dodává do celkové hmotnosti až 3,2 t, Viano do 3,05 t. S tím je spojené výrazné zvýšení užitečné hmotnosti. Znatelné zvětšení komfortu ve vozech Vito a Viano přinášejí i nově tvarovaná sedadla.
Příkladná bezpečnostní výbava vozidel Vito/Viano a Sprinter se nyní znovu rozšiřuje, a to o tzv. adaptivní brzdové světlo: místo nepřerušovaného svícení nyní brzdová světla při nouzovém brzdění blikají. Tím se zvyšuje pozornost účastníků silničního provozu jedoucích za vozem.
Premiéra terénních nákladních vozidel Mercedes-Benz Zetros
Mercedes-Benz Zetros je název nové rodiny nákladních vozidel s pohonem všech kol a vysokou průchodností terénem. Nákladní vozidla s kapotovou kabinou jsou vhodná pro nejrůznější použití a dodávají se v provedení se dvěma nebo třemi nápravami s jednoduchou montáží pneumatik. Jádrem nového konceptu vozidel jsou modifikované podvozky Actrosu s pohonem všech kol, v kombinaci s novým kabinovým modulem. Pohon zajišťuje řadový šestiválec OM 926 LA s výkonem 240 kW (326 k) z objemu 7,2 l, přenos hnací síly má na starosti osmistupňová převodovka s hydraulickým řazením.
Světová premiéra: Mercedes-Benz Econic Hybrid a Econic CNG Hybrid
Hned se dvěma premiérami přichází Mercedes-Benz na IAA 2008 u verze Econic. Nová je již téměř sériová podoba modelu Econic BlueTec Hybrid s paralelním hybridním hnacím řetězcem, který vychází ze základu vznětového motoru OM 906 LA s 210 kW (286 k). Jako koncepční studii představuje Mercedes-Benz celosvětově jedinečný Econic NGT Hybrid. Ten kombinuje pohon na zemní plyn podle klasifikace EEV a elektromotor. Senzační je prognóza snížení nákladů na palivo až o 60 % v porovnání s pohonem na naftu.
Mercedes-Benz TrailerAxleSystems: Nová řiditelná náprava pro návěsy
Nová řiditelná náprava DCA Steermaster završuje rodinu návěsových náprav DCA (Durable Compact Axles). Podle nejlepších tradic této značky je nejlehčí nápravou svého druhu ve třídě s nejvyšším přípustným zatížením nápravy 9 t. DCA Steermaster zvyšuje obratnost, snižuje opotřebení pneumatik a snižuje spotřebu paliva čtyřicetitunové soupravy přibližně o 3 procenta.
Mitsubishi Fuso: Canter Eco-D je Canterem budoucnosti
Svoji evropskou premiéru slaví rovněž koncepční studie Mitsubishi Fuso Canter Eco-D, která představuje vzrušující variantu lehkého sklápěče budoucnosti s řadou inovativních nápadů. Nastupování např. usnadňují vzadu zavěšené dveře. Velkorysá prosklená střecha kabiny se ztmavuje v závislosti na dopadu světla. Mřížová struktura sloupku A optimalizuje výhled z vozidla. Futuristicky pojatá sklápěcí korba opticky plynule navazuje na kabinu.
Pohon vozidla Canter Eco-D obstarává paralelní hybridní soustava, která se již osvědčila v praxi. Např. ve Velké Británii jezdí od začátku letošního roku v zákaznických flotilách. Na IAA 2008 prezentuje Mitsubishi Fuso Studii Canter Eco Hybrid jako svůj příspěvek v oblasti pokrokových, ekologických a úsporných pohonů blízké budoucnosti.