Dacia představuje nový elektromobil Dacia Spring. Má nový vzhled, je praktičtější a cena zůstává stále proklatě nízko.
Spring, první 100% elektrický model značky Dacia, zpřístupnil elektromobilitu co největšímu počtu lidí. Model, který byl uveden na trh v roce 2021 a v letech 2022 a 2023 byl třetím nejprodávanějším elektromobilem na retailovém trhu.
Celkem bylo od uvedení na trh po celém světě zaregistrováno více než 140 000 vozů Dacia Spring. Model Spring získal řadu ocenění. Například v roce 2022 byla jeho vynikající energetická účinnost a uhlíková stopa oceněna maximálním pětihvězdičkovým hodnocením nezávislého evropského orgánu Green NCAP (viz níže).
Dacia Spring si našla své publikum, protože dokonale splňuje požadavky na jednoduchou, cenově dostupnou a efektivní mobilitu s nulovými emisemi. Údaje ze systému konektivity vozidla ukazují, že průměrný klient modelu Spring ujedou denně v průměru 37 km při průměrné rychlosti 37 km/h. V 75 % případů je vůz dobíjen doma.
Dacia Spring své zákazníky dokázala oslovit, protože se od svého uvedení na trh nepřestala vyvíjet. V roce 2022 dostala novou identitu značky a v roce 2023 výkonnější motor o výkonu 65 koní. Vždy si však zachovala svou hlavní přednost: být nejdostupnějším elektromobilem na trhu.
Nová Dacia Spring je dalším významným krokem vpřed a rozvíjí vlastnosti, které jí zajistily úspěch. Je atraktivnější díky zcela přepracovanému a robustnějšímu designu, stejně praktická díky prostornosti interiéru, která je v daném segmentu mimořádná, všestrannější díky dostupnějšímu motoru o výkonu 65 k a stejně efektivní díky nízké hmotnosti… a to nejdůležitější – zůstává nejdostupnějším elektromobilem na trhu.
ROBUSTNĚJŠÍ DESIGN, CHARAKTERISTICKÝ PRO DACII
Dacia se snaží více než kdy jindy přimět motoristy, aby zvolili stoprocentně elektrický vůz. Design je vedle efektivity, ceny a praktičnosti jedním z klíčových faktorů, jak toho dosáhnout.
Nový Spring těží z nového designu značky Dacia, který byl poprvé použit u nejnovější generace modelu Duster. Robustní, sebevědomý styl, díky němuž je Spring atraktivnější než kdykoli předtím. Proměna je velkolepá jak v interiéru, kde byly přepracovány všechny prvky, tak i v exteriéru. Střecha je jedinou částí karoserie, která zůstala zachována z předchozího modelu.
David Durand, ředitel designu značky Dacia: « S novým designovým jazykem značky potvrzuje model Spring více než kdy jindy své postavení důležitého člena rodiny Dacia. Dali jsme mu seriózní a sebevědomý design. Nový Spring, navazuje na úspěch předchozí generace a odvážně se hlásí ke slovu. »
Design exteriéru: robustní, moderní, chytrý
Nové výraznější tvary karoserie dodávají modelu Spring novou sílu. Tuto estetickou výjimečnost podporují také jednoduché, čisté a jasně definované linie, jako jsou například linie kapoty.
Nová identita značky Dacia je jasně patrná ze dvou černých pruhů, jednoho vpředu a druhého vzadu, které se setkávají v lesklém provedení se specifickými matnými pruhy na zadní části karoserie. Tyto dva pruhy jsou doprovázeny symbolickým světelným podpisem značky ve tvaru písmene „Y“, který je obzvláště výrazný u předních světlometů s denním svícením a u zadních světlometů, které jsou tvořena LED diodami.
Moderní design nového Springu podtrhují moderní grafické polepy, které zdobí přední a zadní masku vozu ve výbavě Extreme. K robustnímu postoji nového Spring přispívají 15″ disky kol z lehkých slitin, která jsou nyní standardem pro verze s motorem o výkonu 65 k a které podtrhují stylový vzhled lemů kol.
V souladu s filozofií značky Dacia je nový model Spring důmyslně navržen tak, aby byl co nejvíce odolný. Například kryty prahů jsou lehké, snadno se montují, jsou cenově dostupné a snadno se vyměňují. Stejně jako u všech nových modelů Dacia byly odstraněny chromované lišty. Totéž platí pro střešní lišty, které jsou u vozu používaného převážně na krátké cesty obecně zbytečné a jejichž absence ušetří hmotnost, zlepší aerodynamika, a tím i dojezd.
Nová Dacia Spring je k dispozici v šesti barvách, včetně nového metalického laku béžová Safari a metalického laku v cihlově červené barvě.
Design interiéru: svěží, praktický, digitální
Přístrojová deska byla zcela přepracována. Jak proto, aby se do ní promítl nový design interiéru Dacia, který se vyznačuje mnohem horizontálnější architekturou, tak proto, aby do ní byl integrován centrální displej multimediálního systému. Spring je vybaven personifikovaným digitálním přístrojovým panelem se 7″ displejem u všech verzí a velkým 10″ centrálním displejem multimediálního systému u vyšších úrovní výbavy. Barvy a materiály interiéru byly přepracovány tak, aby nabízely vynikající kvalitu, a zároveň byly v souladu s filozofií značky Dacia co nejméně rozmanité, aby byly udržitelné náklady na výrobu.
U všech nových modelů Spring pomáhají jednobarevné bílé prvky vytvářet svěží, modulární atmosféru. Jsou umístěny kolem sdružených přístrojů, řadicí páky a dveřních schránek. Charakteristické písmeno „Y“ pro vozy Dacia, které je umístěno v srdci středových výdechů ventilace, je bílé (nebo měděné u výbavového stupně Extreme). Obložení středového panelu se liší podle úrovně výbavy: šedá Alto u výbavy Essential, cihlově červená u výbavy Expression a khaki u výbavy Extreme.
Jádrem designu nového modelu Spring je praktičnost. Například velký multimediální dotykový displej byl umístěn co nejvýše pro optimální ergonomii. Přizpůsobitelná digitální přístrojová deska se sedmipalcovou obrazovkou byla navržena s ohledem na jednoduchost a intuitivnost a poskytuje řidiči rychlý přístup k důležitým informacím. Nový Spring je vybaven inovativními úchyty YouClip kompatibilními s příslušenstvím (viz níže) navrženým značkou Dacia, které je k dispozici i pro zcela nový Duster. Stupeň výbavy Extreme dostane robustní gumové koberečky a prahy dveří se specifickým designem „topografických linií“.
PRAKTICKÝ A COOL: SPRING JE MISTREM V POMĚRU CENA/VÝKON
Nová Dacia Spring zůstává více než kdy jindy věrný své filozofii: nabídnout 100% elektromobil, který bude dostupný co největšímu počtu lidí a přizpůsobený reálnému životu.
Od svého uvedení na trh v roce 2021 zůstává Spring nejlevnějším 100% elektromobilem na trhu (bez započtení státních dotací). Dacia tak nadále podporuje evropské motoristy v přechodu na bezemisní mobilitu velmi praktickým a efektivním způsobem.
Nejlepší kapacita zavazadlového prostoru ve své kategorii. Protože elektromobil je především automobil, nezapomněla Dacia na to podstatné – praktické vlastnosti. Nový Spring nabízí nejlepší kapacitu zavazadlového prostoru ve své kategorii. Zavazadlový prostor o objemu 308 litrů (o 6 % více než u předchozího modelu) – se sklopenými zadními sedadly dokonce 1 004 litrů – je výrazně prostornější než u konkurentů podobné velikosti a vyrovná se vozům segmentu B. V porovnání s konkurenčními vozy je zavazadlový prostor mnohem prostornější. Navíc další odkládací prostory (dvojitá přihrádka, schránky ve dveřích atd.) s celkovým objemem téměř 33 litrů rovněž překračují standardy segmentu.
Chytré a praktické příslušenství dále zvyšuje úložnou a přepravní kapacitu nového modelu Spring. Schránka pod přední kapotou zvětšuje užitečný objem o 35 litrů. Středová konzola může být vybavena exkluzivním držákem nápojů vyrobeným 3D tiskem, což je špičková technologie, která je flexibilní a šetří zdroje.
Nový Spring lze vybavit příslušenstvím YouClip. Tento jednoduchý a důmyslný systém, který vynalezli inženýři společnosti Dacia, umožňuje praktickou a bezpečnou montáž řady specializovaného příslušenství na klíčová místa v kabině. Nový Spring je standardně vybaven 3 úchytnými body YouClip (jeden na palubní desce, dva na středové konzole). Do nich lze umístit odkládací kapsu, držák na chytrý telefon s indukční nabíječkou nebo bez ní nebo chytré zařízení „3 v 1“, které kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a kapesní svítilnu. Všechno toto příslušenství je k dispozici v prodejní síti Dacia.
Pro pohodlnější řízení jsou všechny nové Dacie Spring vybaveny přizpůsobitelným digitálním přístrojovým štítem se sedmipalcovou obrazovkou. Tato barevná obrazovka umístěná za novým volantem, který je nyní výškově nastavitelný, přehledně a srozumitelně zobrazuje důležité informace. Lze ji přizpůsobit tak, aby zobrazovala další údaje, například zbývající dojezd, spotřebu energie nebo jízdní asistenty. Když se nový Spring nabíjí, digitální přístrojový panel zobrazuje úroveň nabití baterie a čas zbývající do úplného nabití.
Optimalizovaná konektivita a multimediální funkce. Media Control je multimediální systém, který se standardně dodává do výbavových stupňů Essential a Expression a který lze ovládat z volantu, přičemž informace o médiích a telefonních hovorech se zobrazují na digitálním přístrojovém štítu. Jeho součástí jsou také dva reproduktory, připojení Bluetooth a port USB. Po připojení k bezplatné aplikaci Dacia Media Control může řidič ovládat funkce rádia/médií a přistupovat k dalším funkcím, jako je navigace, z displeje svého chytrého telefonu, jehož ergonomie je navržena tak, aby doprovázela zážitek z jízdy.
Systém Media Nav Live, který je součástí standardní výbavy výbavy Extreme a na přání se dodává u výbavy Expression, je vybaven velkým centrálním 10″ dotykovým displejem, který integruje online připojenou navigaci po dobu 8 let s dopravními informacemi v reálném čase a vždy aktuálními mapovými podklady Evropy. Nabízí také bezdrátové ovládání systémů Apple CarPlayTM a Android AutoTM. Systém Media Nav Live je rovněž vybaven dvěma porty USB.
Výbava nové Dacie Spring byla doplněna o nové jízdní asistenty, které splňují nejnovější evropské bezpečnostní normy: automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, asistent parkování vzadu, nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání (eCall). Aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko “ My Safety“ pro rychlý přístup k preferované konfiguraci asistenčních systémů pro řidiče.
ROBUSTNÍ A OUTDOOROVÝ: VÍC SPRING NEŽ KDY DŘÍV! Nová Dacia Spring je ještě lépe vybavena pro městskou džungli a provoz na venkově.
Výjimečná manévrovatelnost. Nový Spring je mimořádně kompaktní (délka 3,70 m) a má jeden z nejlepších poloměrů otáčení ve svém segmentu (obrysový poloměr 4,80 m).
Karoserie, která vydrží nástrahy každodenního života! Díky tmavým ochranným prvkům karoserie, zejména na náraznících a blatnících, odolá nový Spring každodenním škrábancům, aniž by utrpěl na svém vzhledu. Jeho vysoká světlá výška je výhodou na nezpevněných cestách.
Dostupnější motor o výkonu 65 k. Nová Dacia Spring rozšiřuje možnosti díky větší dostupnosti svého nejvýkonnějšího motoru o výkonu 65 k/48 kW. Tento motor je nyní dostupnější, protože je k dispozici kromě výbavového stupně Extreme také od nového výbavového stupně Expression. Nabízí dynamickou akceleraci z 0 na 100 km/h pod 14 sekund. Ještě dostupnější a pro městský provoz dokonale vhodný je nový model Spring vybavený motorem o výkonu 45 k, který je k dispozici ve výbavových stupních Essential a Expression (z 0 na 100 km/h za méně než 20 sekund).
ECO-SMART: NOVÝ SPRING JE LEHKÝ A EFEKTIVNÍ
Nová Dacia Spring je úsporná, její nízká hmotnost přispívá k efektivitě. Kromě opatření přijatých u všech nových modelů Dacia, jako je úplná absence ozdobných chromovaných dílů a zvířecí kůže a zvýšení počtu tmavých dílů karoserií, byl nový Spring navržen tak, aby splňoval náročné požadavky zákazníků segmentu A. Baterie je přizpůsobena těmto kritériím a integrována do kompaktní platformy.
Jediný elektromobil, který váží méně než tunu. Nízká hmotnost je klíčovým faktorem, díky němuž může nový Spring uplatnit všechny své přednosti. S pohotovostní hmotností 984 kg v nejvyšší výbavě Extreme je jediným elektromobilem v Evropě, který váží méně než tunu. V porovnání s předchozí verzí se hmotnost vozu zvýšila pouze o 6 kg (tj. o 0,6 %), a to navzdory mnoha novým asistenčním systémům ADAS, které ukládají předpisy, a také vylepšením standardní výbavy a zpracování.
Vynikající spotřeba elektrické energie. Účinnost pohonného ústrojí nové Dacie Spring znamená, že nabízí vynikající spotřebu pod 14,6 kWh/100 km.
Kompaktní baterie s kapacitou 26,8 kWh je přesně přizpůsobena potřebám a životnímu stylu uživatelů nové Dacie Spring, aniž by nadměrná hmotnost snižovala celkový výkon vozu. U všech verzí nabízí dojezd přes 220 km (čeká se na certifikaci). To je více než dostatečný dojezd pro zákazníky, kteří podle údajů poskytovaných systémem konektivity vozu ujedou v průměru 37 km denně.
Inovativní rekuperační brzdění. Pro další optimalizaci dojezdu je nová Dacia Spring poprvé vybavena systémem rekuperačního brzdění, který se aktivuje volbou režimu „B“ pomocí nového ovladače převodovky.
Nová Dacia Spring je standardně vybavena nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za méně než 11 hodin nebo za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu. Na přání je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje rychlé nabití z 20 % na 80 % za 45 minut.
Poprvé v historii nabízí nová Dacia Spring možnost obousměrného nabíjení V2L („vehicle to load“), takže ji lze využít jako zdroj energie pro napájení elektrických spotřebičů. Speciální adaptér, který se zapojuje do nabíjecího konektoru vozu umístěného pod mřížkou chladiče, poskytuje výkon běžné zásuvky 220 V/16 A.
Současně s uvedením nové Dacia Spring přichází rozšířená nabídka, aby si zákazníci mohli vybrat verzi, která nejlépe vyhovuje jejich potřebám. V souladu s ostatními modely značky byla mezi verze Essential a Extreme přidána střední úroveň výbavy Expression.
Motor o výkonu 65 k/48 kW je nabízen u výbav Expression a Extreme, zatímco motor o výkonu 45 k/33 kW je k dispozici u výbav Essential.
Základní standardní výbava
Spring Essential : 7 “ digitální přístrojový štít, výškově nastavitelný tříramenný volant, posilovač řízení, systém Media Control s USB vstupem, omezovač rychlosti, tempomat, ovládání rádia na volantu, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, zadní parkovací senzory, 12V zásuvka…
Spring Expression : stejně jako Essential + manuální klimatizace, 15″ kola (motor 65 k)…
Spring Extreme : stejně jako Expression + měděné prvky obložení interiéru/exteriéru, elektricky ovládaná zrcátka a zadní okna, multimediální systém Media Nav Live(*) s 10″ středovou obrazovkou, 2 zásuvkami USB a bezdrátovým připojením pro Apple CarPlayTM a Android AutoTM, obousměrná nabíječka(*)…
Nová Dacia Spring bude k dispozici také ve dvoumístné verzi Cargo.
zdroj: tisková zpráva
Dnes jsem se zasmal. Prijel borec v BMW Coupe verze M. Nechal bezet motor asi 15 minut a tak jsem mu rekl at to vypne protoze to smrdi. Pry ze nemuze, protoze by mu mohlo odejit turbo, ze neni dobre vypinat motor na kratkou chvilku. No nakonec to vypnul. Hahaha, to je ta osvedcena technika s vyvojem pres 100 let, ktera ma byt absolutne dokonala.
No co? Retard A potkal retarda B. Kdyby retard B mel otevrenou palivovou nadrz, retard A by mu do ni dle vlastnich slov hodil zapalenou sirku.
Ještě mi to nedalo udělat si porovnání pro typické použití. Jako partnera jsem vybral Dacii Sandero LPG – z pohledu užitné hodnoty je to srovnatelné auto (sandero je o trochu větší).
Scénář co jsem vybral je druhé auto pro dojíždění do práce – 25km daleko. Roční nájezd 12000km, 120 000 za 10 let
Takže pořizovací cena : 350k vs 550k
Náklady na palivo za 10 let: 204k vs 60k
Ostatní náklady za 10 let: 80k vs 60k (gumy, brzdy,kapaliny….)
Pojištění a STK: 41k vs 45k
Celkem: 675k vs 715k
To už není tak velký rozdíl v užitné hodnotě. A pokud někdo má FVE, tak už ta Dacia Spring vyjde o fous lépe než to Sandero (a navíc je tam bonus napájení baráku v případě výpadku elektřiny). Takže já bych se o budoucnost tohoto elektromobilu nebál – je to první BEV (když vynechám Citigo), které ekonomicky vychází srovnatelně se spalovákem.
PS: Nekamenujte mě za „nepřesná čísla“ – snažil jsem se
Jenom bych doplnil, že cena fosilního paliva bude za 10 let pravděpodobně o dost vyšší. Cena elektřiny z FVE bude pořád stejná.
Bude, bude, bude…. Vy budulinci jste uplne k smichu. Co si tak pocist neco o tom, jak vidi budoucnost okolo energii Bank of America?
Pro Dlaždicy.. Tak napověz kde.
Tam jako v mem pripade vzdy: Neviditelny pes. Ale varuju Te – je to i o Tvych neoblibenych nuklearnich stipackach.
pro Dlaždicy…. Chachacha😆. Stačil mi první odstavec: Bank of America ,,Atom jde nejlevněji k bez emisním cílům“… Checheche😂
Možná se měli zeptat Bank of England, jak to vypadá z dostavbou toho jejich atom-průseru… Kolik krát se zvedla původní cena?? 5x, 6x,…??(zatím)
Zrovna nedávno anglický úřad pro energetiku varoval britskou vládu, že ani ty slavné modulární reaktory nejsou levné a vhodné řešení…
Tak si nech prdět do kebule atom propagandu zainteresovaných burziánů… Psali ti tam, že máme investovat do atomu, tak doufám že vsadíš co nejvíc 😉
Cena stavby atomové elektrárny je sice důležitá, ale podstatné je, kolik vydělá za dobu svého provozu. Tlakem na občasné zdroje energie se současně otevírá prostor pro obrovské zisky jaderných elektráren.
pro Runnču…. Nejvíc vydělala Fukušima – možná ještě generuje ,,,zisky““😆😂
Jó a někam si napište, že účet za výstavbu úložišť odpadu a jejich provoz nemá být zasílán ani mě, ani mojim dětem, ani mojim praprapraprapraprapraprapraprapraprapra vnukům…Díky.
S tim tlakem na OZE a JE musite trochu vic rozvezt. Nejak me nedochazi, jak by mela JE kompenzovat OZE. Jadro zajistuje vzdy baseload a jede skoro konstantni vykon. A za baseload se plati nejmin.
Největší budulínek tady prohlásil, že ropa nedojde nikdy. A k tomu smíchu: nejlíp se smějí ti co se smějí naposled. A kdo to asi bude?
Kdyby došla ropa, to by byla katastrofa, snad se přestane včas používat.
//youtu.be/zy-glLtY2lw?t=5020
Asi nejlepší elektromobil na trhu. Sice slabota, ale jednooký mezi slepými králem. Pro tohle auto si dokážu představit scénář užití. Spotřeba vypadá uvěřitelně, na rozdíl od obtěžujícího designu „od teplajzníka pro teplajzníky“ to má přístrojovku i kapličku a další běžné ergomomické funkce, takže se v tom asi dá i jezdit, jen nechápu, proč to musí být z výroby slisováno do úzké vysoké nudle. Ale kupce si to asi najde.
S kapacitou baterie 26,8 kWh má elektromobil sporné využití.
Naopak, klidně bych si dokázal představit i s menší baterií. Samozřejmě v roli třetího až čtvrtého auta v rodině, vesnického přibližovadla, jehož smyslem je ujet maximálně 10-20 km a jezdit čtvrt hodiny denně. Žádná výbava, permanentní připojení doma do sítě, minimální cena. Tam to může dávat smysl.
Co smysl nedává je rodinný kombík za miliony, který obsazený rodinou a bagáží na lyže ujede 300 kiláků a každé dvě až tři hodiny hodiny bude posádka mrznout někde u nabíječky.
Přesně jak mě napadlo: objektivně nejhorší EV na evropském trhu, ale pro Runnera je nejlepší.. Čím hůř, tím líp 😆
Mnooo, trošku Ti to trvalo, nakonec jsi přeci jen došel ke správnému závěru, zpívejme halellujah……Není těžké být nejlepší eZkratem mezi ostatními zkratomrdkami. Stačí, když to není tablet na kolech….Ještě tak slevnit o polovinu a pak si to možná koupí i stará Blažková? Ta asi ne, stará DrVoštěpová asi jo.
Je to poměrně prosté. Užitek stroje, a nemusí to být jen auto, je limitován disponibilní energií, kterou může spotřebovat pro svoji práci.
Pro aplikace, kde je potřebná disponibilní energie malá, a nevadí nízká energetická hustota chemické baterie, je vhodný pohon elektromotor-baterie, protože tato kombinace je díky nižší hmnotnosti elektromotoru schopna dosáhnout nižší hmotnosti celkové. Jako příklad lze uvést elektrický šroubovák, pilu ocasku, dron s malou zátěží, sekačku pro malé plochy, elektromobil pro velmi krátké trasy apod.
Pro aplikace, kde je potřebná energie vysoká, je vhodnější spalovací motor, protože i přes svoji vyšší hmotnost profituje z vysoké energetické hustoty paliva a od určité hranice potřebné disponibilní energie má kombinace spalovací motor-palivo nižší celkovou hmotnost. Příkladem je řetězová pila pro kácení, dron nesoucí půltunovou bombu, bubnová sekačka pro velké plochy, elektromobil pro delší trasy.
Rozhodujícím je tedy scénář užití, to si prosím zapamatujte všichni.
Důvodem, proč se elektromobilita z naprosto racionálních důvodů nemůže masově prosadit, je naprosto triviální k.o. kritérium, a tím je fakt, že většina domácností si může dovolit jedno auto. A pokud si můžeš dovolit jedno auto, jednu pilu, jednu sekačku… pořídíš si to, co plní nejvíce scénářů užití. Ano, mám jednoruční kilovou odvětvovací 10cm bateriovou řetězovku. Ale pokud bych si mohl dovolit jen jednu pilu, zůstanu u benzínové Stihlky.
Dacia Spring se tváří jako super bateriová jednoruční řetězovka pro jasně definovaný nízkoenergetický scénář, a přesně to je. VW id7 je velmi špatná bateriová řetězovka pro velké kácení, přestože se tak tváří.
Proto je Dacia Spring dobrý elektromobil a VW id7 je špatný elektromobil.
Napsal jsi to úplně přesně a rozuměl bych i v tom případě, kdybych každý druhý den nedržel v ruce řetězovou pilu či auťák, co mi zastane vše co si usmyslím. Jenže povídej to zdejším městským případně pro Oštípka – neměstským floutkům…….
No jasně vy zpátečníci, že potřebujete velký dojezd chápu… A chápou to i (NĚKTEŘÍ) výrobci EV … Třeba Číňani už cpou do kde čeho baterku přes 100 kWh… Jde to nahoru každým rokem – neráčili jste si všimnout, milé konzervi??…. 😃
Jedině ta vyšší váha je drobný problém. Ale nakonec to auto nebudeš tahat na zádech, že….
1kWh baterií váží 10kg (a stojí 150USD),
100kWh baterií váží 1000kg (15000USD)
A těch 1000kg s sebou vozíte pořád – musíte mít odolnější podvozek, silnější odpružení….
Takové auto už nenavrhnete jako malé příměstské auto. Takové navrhnete jen jako hlavní auto do rodiny.
pro Omega…. Já netvrdím, že je to auto úplně k ničemu, ale jediné čím konkuruje je cena… Ostatní městské prcky dělají se cca dvojnásobnou kapacitou baterie a pokud by byly za stejnou cenu, tak si Dáčiji nekoupí nikdo…
Ta hmotnost aku je trochu problém a jen tak se jí nezbavíme… Ale nemůžeš počítat celou váhu baterie, jako že je navíc. Přece zase vyhodíš vejfuk a další šrot 😃
Pro Drvoštěp.
cena je to podstatná pro většinu zákazníků – proto jsem přihodil do diskuse nástřel porovnání ceny. Spring je asi první BEV na trhu, kde se po 10ti letech užitná hodnota srovná se spalovákem. Do firemních flotil se to zatím nedostane – důvodem je zůstatková prodejní cena – ale zase se dá očekávat, že za 10 let bude nová baterie stát 90USD/kWh, takže její náhrada za novou vyjde na cca 60000Kč.
Naprosto souhlasím. Tohle je správně navržené auto.
Netváří se jako univerzální, které můžete používat na všechno, ale je navržen jako auto pro denní dojíždění do práce a zpátky. Dřív jsem měl dvě auta – jedno velké a jedno malé, to malé bylo na dojíždění a nákupy. A znám spoustu rodin v okolí, které mají dvě auta jedno z nich malé. Spring cílí přesně na tuto cílovou skupinu zákazníků.
A u druhého auta do rodiny mě až tak moc nezajímá pohodlí a rychlost, ale mnohem víc se orientuju na praktičnost (jako kufr na nákupy, jak se s ním parkuje atd.)
Za mě palec nahoru
K tej váhe batérie: Netreba podceňovať vývoj a počítať lineárne. Prichádzajú nové typy batérií, ktoré sa už používajú v praxi: CarNewsChina informuje, že… dokumenty (MIIT) odhalili prvé špecifikácie modelu Nio ET5 vybaveného úplne novou semi-solid state batériou s kapacitou 150 kWh. … 150-kWh batéria by pritom mala byť len o 20 kg ťažšia ako „konvenčná“ 100-kWh batéria, ktorú používa model ET5. Je tak jasné, že nová semi-solid state batéria má zaujímavú energetickú hustotu.
Kdo nemá problém s prachama, tak si koupí třeba 4 spalovací auta a pak řeší, jestli pojede tím zábavným, nebo praktickým, nebo tím úsporným. Kdo má rozpočet omezený a nechce řešit výběr a spalovací problémy, tak si koupí jedno EV, které splňuje vše.
//youtu.be/KzHAvcJVbxE?t=1333
To by chtělo hodně masochismu jet s Camarem do Amsterdamu oproti tomu v Tesle to je v klidu:
//youtu.be/u1dvnyDAgN0?t=3548
Ja jel s Porsche Cabrio do Berlina a to bylo sado-maso. Ani jsem neslysel zvoneni mobilu a po navratu jsem byl nahluchly. Navic je to Porsche tvrdy jako prkno a citil jsem kazde zebro jak jsem byl vytreseny. Ty auta nejsou na dlouhe trasy. Zato s Teslo 3 bych mohl jet klidne na Gibraltar a bylo by vse v pohode.
Pls jeď, jeď, jeď – na Gibraltar, na Srílanku, kamkoliv. Hlavně jednosměrně, Záložko.
Spalovací problémy? Trochu soudnosti prosím.
Právě ten, kdo má omezený rozpočet a nechce řešit různé problémy, si koupí levnější spalovací auto bez nutnosti plánovat užívání a nabíjení.
Nebavím se o tom když si někdo pořídí 1.9 TDI a s tím se nějak smíří. Smíří se i s nutností plánování výměn olejů, čištění (vykuchání) DPF filtrů a jinými spalovacími radostmi.
Narážím na odkazované video, kde si někdo pořídí Camaro k tomu, aby s tím najezdil 2880km ročně, ale primárně jezdí v Puntu 1.1. Ten druhý si za stejné prachy koupil Model3 a má v jednom auto rychlejší (mimo Německé dálnice), úspornější než Punto a prostorné jako Superb.
V závěru jsou pak rozpaky Camaristy, který na dotaz až se tě budou ptát na to co si dělal v Tesle řekne:
Jezdil jsem a zkoušel jsem přijít na systém proč všichni říkají že ne Tesla, vždyť to je úplně super, já v tom nevidím žádnou proč ne ….. tohle je určitě lepší.
Pro mne je apriori cokoliv pochazejici z YouTube neduveryhodne, protoze videa tam dnes postuje kazdy, kdo ma diru do ri.ti. A je pritomnost ritniho otvoru jediny spravnym kriteriem pravdivosti, duveryhodnosti toho zdroje informaci? Odpovez si sam. Jelikoz se ale casto ohanis odkazy na YT jako clanky evangelia, tak patrne sis uz odpovedel.
A jinac – rychlost a vnitrni prostor vozidla je jen jeden z mnoha atributu, o ktere bych se u porizovaneho vozidla zajimal. A tablet v Tesle rovnou krumpacem odloupnul z pozice. Sto lidi, tri miliony chuti.
Už brzy zůstane poslední benefit spalováku možnost garážové eutanazie 😣😉
I kdyz jsi na mne nekdy Ostipku osklivy, muzes pocitat s tim, ze Ti svou popelku pujcim, az se Ti za par let zriti elektrosvet a ze zoufalstvi si budes chtit pizlat zily strepem.
Tak to budeš zlato 😘😆