Czech Raildays 2012: ukázal se RegioPanter, nechyběla ani hybridní lokomotiva

v uplynulých dnech ožila drážní technikou. Areál nákladového nádraží železniční stanice Ostrava-hlavní nádraží hostil již třináctý ročník oblíbeného mezinárodního veletrhu drážní techniky a výrobků Czech Raildays. Období od 19. do 21. června tedy letos bylo svátkem pro všechny příznivce kolejové dopravy, kterých se na loňský ročník vypravilo úctyhodných 6 526.

Koncepce uložení čtyř akumulátorů v hybridní lokomotivě společnosti Arrow
foto: propagační materiály Arrow Line

Zatímco vnitřní prostory sloužily především pro vystavovatele jednotlivých komponentů s technologickými produkty a byly spíše místem pro setkávání obchodních zástupců nebo návštěvníků věnujícím se kolejové dopravě profesně, venku se naopak mohli namlsat laičtí fandové železnice.

Mezi největší lákadla patřil modernizovaný restaurační vůz řady WRmee či zbrusu nová jednotka Škoda 7Ev RegioPanter, která bude brázdit nejen české regionální tratě. Jednou z novinek byl také prototyp tramvaje EVO2, který do Ostravy dorazila na tahači až z Liberce.

V modernizované verzi se představila i známá souprava CityElefant nebo lokomotiva „brejlovec“. My jsme se však zaměřili především na novinky týkající se alternativních pohonů kolejových vozidel. První produkt, který představíme, je akumulátorová posunovací lokomotiva A415 Lok4Envi, na jejímž vývoji se podílely společnosti Arrow line a.s., Inovační a.s., První Signální a.s. a k dílu přispěla i Vysoká škola Báňská – Technická univerzita Ostrava s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Lokomotiva byla konstruována především pro použití na průmyslových vlečkách.

hybridní lokomotiva Arrow

Co je tedy na této lokomotivě hybridního? Díky přestavbě z původní lokomotivy řady 716 bylo původní dieselhydraulické soustrojí nahrazeno asynchronním trakčním motorem, který je napájen olověnými trakčními bateriemi s nominálním napětím 640 V a nominální kapacitou 930 Ah.

V lokomotivě se vyskytuje 320 ks bateriových článků složených v 8 kontejnerech. Maximální vybití baterií je 80% kapacity a jejich životnost při běžném provozu a 1500 nabíjecích cyklech je cca 10 let.

Vysoký krouticí moment i při velmi nízkých otáčkách zajišťuje vektorově řízený střídač, který umožňuje rekuperaci elektrické energie při brzdění. Celý systém funguje tak, že při brzdění lokomotivy je získaná elektrická energie dodávána zpět do akumulátorů a do superkapacitorů, které jsou využívány zejména při zvýšené spotřebě během rozjezdu soupravy.

Na závěr doplňme, že celková hmotnost lokomotivy činí 60 tun, maximální provozní rychlost 30 km/h a maximální tažná síla 180 kN.

4 Comments on “Czech Raildays 2012: ukázal se RegioPanter, nechyběla ani hybridní lokomotiva”

  1. Je škoda,že Hybrid.cz,nema
    Je škoda,že Hybrid.cz,nema možnost dopředu upozornovat na podobne akce a vystavy.Možna pokud by se nějaky budouci organizator a provozovatel podobnych akci obratil na Hybrid.cz,ten by mohl pro zajemce poskytnout informace pro ukraceni volneho času,ale v dostatečnem předstihu.

  2. Předtím než se někdo
    Předtím než se někdo podiví, že lokomotiva má zastaralé akumulátorové baterie místo Lithia a podobně, bych chtěl upozornit, že je to kvůli hmotnosti. Posunovací mašina potřebuje zátěž, aby ji neprokluzovali kola. Takže je to přesně opačně v porovnání s elektromobily kde se hledí na nízkou hmotnost. Jinak mašina není dělána na dlouhé štreky, ale musí vydržet aspoň jednu směnu na vlečce a to jak jsem se dozvěděl tak od šesti ráno do šesti večer. Přes noc se nabíjí. Prý se s tím dá neoficiálně ujet přes 38 Km, což v tomto případě stačí, protože je to hlavně posunka. Tolik můj postřeh z Czech Raildays.

    1. Musím se připojit k
      Musím se připojit k prožbě aby byly uveřejnovány data akcí s přestihem. 10 let je docela dlouhá životnost .Kvalitni akumulátor v autě s kvalitnim pravidelným dobijenim vydrží také i 10let jenze v jiném mnohem méně namahaném cyklu .Jakou váhu maji tyto olověné akumulátory v lokomotivě.

Napsat komentář