V minulosti jsme informovali, že americký výrobce pokročilých lithium-železo-fosfátových baterií zkrachoval a o jeho majetek má zájem Johnson Controls. Nakonec však větší nabídku (256,6 miliónu dolarů) dala čínská skupina Wanxiang Group, konkrétně její odnož Wanxiang America. Vojenskou divizi firmy pak získala společnost Navitas Systems.
foto: A123 System
Mluvčí společnosti Jeff Kessen v rozhovoru pro magazín Charged EVs popisuje jak málo se ve skutečnosti změnilo. Až na výměnu nejvyššího vedení, zaměstnanci zůstali, velká část managementu i partneři jsou nadále stejní.
Také zákazníci jako Daimler, SAIC nebo Smith Electric zůstali nadále. BMW používá baterie A123 ve svých hybridech řady 3 a 5. Také Chevrolet Spark EV je na nich závislý. V minulosti byl i Fisker médiálně velmi známým odběratelem.
Dokonce se spekulovalo nad tím, že na pozastavení výroby Karmy se velkou mírou podepsalo přerušení dodávek baterií a bankrot A123. Podle Kessena však A123 Systems splnila všechny objednávky, které dostala.
Co tedy bylo hlavním důvodem bankrotu A123? Podle Kessena se jadnalo o pomalý růst trhu a například svolávací akce na některé baterie byla jen jedním z mnoha faktorů, které měly vliv na vývoj firmy.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Fisker přerušil výrobu plug-in hybridu Karma kvůli bateriím
Zatím ani nic nenaznačuje, žeby se firma chystala přestěhovat do Číny. Ve spojených státech má v provozu dvě továrny – převážně financované z grantů americké vlády a byla by škoda je nevyužít, když už jsou zajeté.
V současné době se firma zaměřuje na vývoj nových 12V baterií pro běžná auta. S rozvojem mikro-hybridů a start-stop systémů se to jeví jako potenciální trh s dobrý výhledm.
Díky dobré životnosti baterií a širokému rozpětí pracovních teplot, které zajistí nová technologie Nanophosphate EXT, zde A123 může mít konkurenční výhodu. Firma také doufá, že se jí podaří kompletně eliminovat termální management baterií pro elektromobily. To by byla opravdu dobrá zpráva!