Čínská společnost EHang představila na veletrhu CES 2016 skutečně revoluční věc. Osobní robotický dron, který uveze až jednoho pasažéra.
foto: EHang
Robotický (autonomní) dron nese označení 184. Dokáže se ve vzduchu vznášet po dobu až 23 minut a uveze „náklad“ až 120 kg. Čínská společnost EHang tvrdí, že cena by se měla pohybovat mezi $200 000 a $300 000 (5 mil. až 7,5 milionu korun).
Celková hmotnost stroje činí 200 kg. Jak už bylo řečeno, je plně autonomní. Prostě nastoupíte, na displeji si zvolíte kam chcete letět a stroj vás tam sám zanese.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Osobní helikoptéra budoucnosti má šest vrtulí
Firma EHang nicméně počítá s tím, že v jednotlivých regionech světa postaví „velící centra“, kde budou sedět lidé fungující jako řízení letového provozu a pojistka zároveň.
184 připomíná kabinu Renaultu Twizy posazenou na běžný dron – jenže tentokrát v lidském měřítku. Než však EHang dostane možnost stroj komerčně nabízet, bude muset vyřešit mnoho problémů.
Mezi ty nejpodstatnější bude jistě patřit legislativa. Ale také otázka kdo si vlastně takový létající stroj koupí? A bude opravdu tak bezpečný a spolehlivý?
První zemí, kde se bude osobní dron 184 nabízet má být proto Čína, kde jsou všechny tyto „problémy“ řešitelné přeci jen snáz. Pak má přijít na řadu Noý Zéland a některé evropské země. Neměl by chybět ani Dubaj.
Stroj je vybaven překvapivě pouze 14,4kWh baterií. Rám je z leteckých hliníkových slitin, kabina z uhlíkových vláken. Osm motorů má celkový výkon 142 koní/106 kW. Každé ze čtyř ramen nese vždy po jednom páru.
Nabíjení baterie trvá čtyři hodiny běžným nabíjením nebo dvě hodiny rychlonabíjením. Max. rychlost je 100 km/h, max. dosažitelná výška 3499 metrů.
O tom zda je 184 vybaven také záchranným padákem se čínská firma nezmiňuje. Rozhodně ale asi nebude špatný nápad ho jím dovybavit.
„…uveze „náklad“ až 120
„…uveze „náklad“ až 120 kg…“ super, tako ono to uveze šest číňanů…je to vlastně minibus :-)…jen žertuji, právě jsem se vrátil z Asie, kde jsem strávil hodně času ve dopravních prostředcích koncipovaných pro místní…
dotaz: jaký je poměr
dotaz: jaký je poměr hmotnost/hustota energie v duelu Lion baterie vs vodíkový palivový článek.Myšleno včetně veškerých technologií nutných pro užívání el. motorů… (baterie+řídící elektronika/palivové články+nádrž na H +elektronika)…. jestli by třeba palivové články neměly větší potenciál?
Z toho, co vim jsou
Z toho, co vim jsou palivové články velké, drahé a těžké na výkon, ktery jsou schopny dodat. Hádám, ze by se tam vešel jen malý zlomek ze 100 kw. A spotřeba bude tak min 20 kwh
100kW PEM H2 článek v
100kW PEM H2 článek v Toyota Mirai váží už jen asi 50kg, k tomu nějakých 50kg flašky s vodíkem a něco k tomu bude vážit ještě nezbytná cca 1kWh vyrovnávací HV baterie. Jinak tady by stlačený vodík na rozdíl od osobních aut mohl i fungovat, protože tu je dost místa kam umístit velké nádrže.
Toto místo právě v osobních automobilech není a tak dost nasvědčuje tomu, že lithiové baterie se již do 5let vyrovnají parametrům stlačeného vodíku u osobních vozidel a pak už se mu budou jen vzdalovat.
Ideální řešení pro letecké aplikace by mohl být DMFC (přímometanolový článek), tedy pokud se je podaří dotáhnout. K hmotnostní hustotě vezené energie, která je zde stále velmi dobrá se přidává navíc rozumná objemová hustota energie a výhoda kapalného paliva. Ale zase jeho výstupem je nezanedbatelné množství CO2.
vodikovy balon pod
vodikovy balon pod priestorom sedacky, usetri energiu.
legislativu (byrokaciu a technokraciu) nemozno povazovat za prekazku, ale za triedneho nepriatela.
zle „pocasie“ je dovod, preco mame vlaky, zeleznice,
a preco su mini auticka na kratky prenajom v cielovej destinacii, kam chodia vlaky, lepsi napad.
socialne inzinierstvo, ako vlaky zadarmo, ludia co spinia a kradnu kade chodia, pripadne vyznavaju urcitu vieru nadradenosti a su zvlast nebezpecny v skupinach, dava vacsiu sancu, vlastnym dopravnym prostriedkom ktore su velke, opevnene, vela znesu a vydrzia, cize autam na oleje s 1000+ dojazdom a odolnostou tanku.
preto je podla mna odsudene na neuspech vsetko co ma krehky homosexualny pohlad na svet. je treba sa pozerat ocami armadneho generala vo vojne.
Tak uz jen kridla aby to
Tak uz jen kridla aby to nekam doletelo (tak alespon hodinu airtime by to chtelo). A taky aby to bylo na uberu. To by bych ho mozna zacal pouzivat 😀 Vlastně když to bude plne autonomni, cena nebude hrat az takovou roli. Uber si to dovoli. Taky to nebude zbytecne nekde strasit na preplnenejch parkovistich a bude to letat s dalsima lidma.
No technologie na tyhle „vozitka“ je, tak nevim, co furt lelkujou. Úplne autonomni to byt zpocatku podle me nemusi, urcite existuje cilova skupina lidi, co by to pilotovala
Tak uz jen kridla aby to
Tak uz jen kridla aby to nekam doletelo (tak alespon hodinu airtime by to chtelo). A taky aby to bylo na uberu. To by bych ho mozna zacal pouzivat 😀 Vlastně když to bude plne autonomni, cena nebude hrat az takovou roli. Uber si to dovoli. Taky to nebude zbytecne nekde strasit na preplnenejch parkovistich a bude to letat s dalsima lidma.
No technologie na tyhle „vozitka“ je, tak nevim, co furt lelkujou. Úplne autonomni to byt zpocatku podle me nemusi, urcite existuje cilova skupina lidi, co by to pilotovala
Takže to se jako dočkáme
Takže to se jako dočkáme dřív elektrického vznášedla než pořádného elektromobilu?
Klasický vrtulník může
Klasický vrtulník může přistát na autorotaci i když mu komplet odejde motor. Umístění vrtule nad kabinou zabraňuje sekání hlav pasažérů. Co má být vlastně výhodou této ztřeštěnosti?
autorotaci lze použít
autorotaci lze použít pouze za určitých podmínek, min výška atd… a i tak je to přistání tvrdý většinou 😉 Katapultáž včetně padáku nemožná – seká hlavy … 🙂 A je tam milion přiblblých součástek ze spalovací popelnice co tě může zradit. Narozdíl Tohle přibližovadlo je ideální na cesty Ze SMRADLAVÝHO JEDOVATÝHO UCPANÝHO PRÁGLU za 5min domů na čerstvý vzduch na venkov 😉
Už aby tady TADY bylo! Vždyť letový prostor – vduch je TADY TAK NEVYUŽIT… :DD
mechanicka jednoduchost a
mechanicka jednoduchost a tim padem vysoka spolehlivost, nizka vyrobni cena a hlavne minimalni udrzba. to jsou duvody, proc lide litaji s kvadropterama a ne s helikopterama 🙂 you are welcome
Walkeer:
Mechanická
Walkeer:
Mechanická jednoduchost je dosažená díky požití osmi elektromotorů.
Výrobní cena je sice nízká. Vrtulmík tahle nesmyslná hračka nikdy nenahradí. Proto není výrobní cenu s čím srovnávat.
Lidé žádnými kvadrokoptérami necestují.
Patrně jsi nějaký školák a ještě neznáš mnoho základních věcí.
To chci. Do práce cestuji
To chci. Do práce cestuji cca 45 minut v rámci Prahy (Malvazinky – Pankrác). Vzdušnou čarou je to jen 4 km. Pokud bych uvažoval průměrnou rychlost 80km/h (započítávám nižší rychlost při vzletu a přistání), tak bych byl v práci za 3 minuty.
Na střechách paneláků je
Na střechách paneláků je parkovacích míst dost. Tak ještě začneme dělat el. přípojky na komíny a bude vymalováno. 🙂
Za nás se takovým věcem
Za nás se takovým věcem říkalo vrtulník…
vrtulník je trapně
vrtulník je trapně předraženej zastaralej krám
Virník stojí jen 1,5M bez
Virník stojí jen 1,5M bez daně
jo to myslíš toho komára
jo to myslíš toho komára co furt padá, to je jistá smrt jo to jo 😉
virnik funguje podobne jako
virnik funguje podobne jako letadlo, nedokaze stat na miste a nedokaze vertikalne pristat ani vzletnout, tedy do mesta k nicemu.
Výrobce českých
Výrobce českých vírníků :
autogyro.cz
vrtulnik je mechanicky velmi
vrtulnik je mechanicky velmi slozity stroj, ktery potrebuje pravidelnou narocnou udrzbu. toto je velmi jednoduche, jedine mechanicke casti ktere se hybou jsou ty vrtule a rotory v tech DC brushless motorech. vpodstate se na tom nema co mechanicky rozbit, krome elektroniky typu ESC ktere ridi ty motory a samozrejme ridici elektorniky s gyrem, acc a pod. je proste vetsi kvadroptera se zdvojenymi motory pro redundanci a vyssi bezpecnost. do mesta idealni dopravni prostredek, teoreticky to muze byt velmi spolehlive a vpodstate bezudrzbove, krome kontroly vrtuli
Walkeer:
“ do mesta idealni
Walkeer:
“ do mesta idealni dopravni prostredek, “
To je ale pěkná blbost. Máš naivní představy o tom, jak vypadá provoz ve vzdušném prostoru.
taka urcite. Bezte to rict vedeni mesta Dubaje, protoze tam tu
taka urcite. Bezte to rict vedeni mesta Dubaje, protoze tam tu ‚peknou blbost‘ chtej nasadit jiz tento rok. Urcite jste mnohem chytrejsi nez oni
baterky v tom asi uplne
baterky v tom asi uplne nebudou
Článek měli sodruzi z
Článek měli sodruzi z Číny vydat na apríla – za 5-7 milionů se můžete dvacet minut vznášet ve vzduchu :-).
Ne jen vznášet.
Ale i
Ne jen vznášet.
Ale i šmírovat, fotit, filmovat, zjišťovat technické a jiné prostředky, ale i značkovat území a třeba i objekty. A pak nezjištěni rychle dolů do úkrytu.
To již je horší, že ano? A na to těch 20 minut bohatě stačí!
Jako první počin to není
Jako první počin to není tak špatné. Už se to bude jen zdokonalovat a zlevňovat. Vzpomeňte si co stál elektromobil před pěti lety a jaký měl dojezd.
Je to fantasticky skvělý!
Je to fantasticky skvělý! tohle vypadá na poctivýho číňáka co stím začínal vod píky. A až do toho zapojí tu svoji armádu makačů (na videu stojí opodál) bude skvělý když to do Evropy dorazí do 1 MEGA 😉 PS: příplatkově žádám padák, 360stupnový dvojitý érgaby, automatický SOS, krytovaný vrtule a podvozek z kevlaru 😉
anebo letet kazdy den do
anebo letet kazdy den do prace ve meste 🙂 aha!
IMHO to predbehlo dobu 🙂
IMHO to predbehlo dobu 🙂 nieje este legislativa a hlavne spravne naklonena verejna mienka… Ale inak keby to spolahlivo fungovalo tak ako planuju – teda plna autonomia a bezpecnost, tak na co by si to kupoval kazdy, ked to moze fungovat ako taxi. Na zavolanie prileti, odvezie domov ci do prace, potom zas odleti. Takto sa potom ani ta cena 5mega nezdala az taka smiesna – rychlo by si to mohlo na seba zarobit.
… 23 minut sa zda sice
… 23 minut sa zda sice malo, ale je to zaroven dolet 38 km, co uz az tak hrackarsky nevyzera. A navyse sa to isto bude len zlepsovat – da sa pocitat pri sucasnom trende s cca 7% rocne.
A jak to asi bude s tím,
A jak to asi bude s tím, když budete chtít vzlétnout? Musí se člověk někam nahlásit? Aby mi pak nelítali rakety za zadkem, že jo, až si tu věc pořídím k nám na maloměsto 🙂
okamžitě tě aplikace
okamžitě tě aplikace přece nahlásí do řízení letovýho provozu dronů a robou už ne dispečer tě přez GPS či GLONASS bude sledovat tvůj kolizní kurz, všechno automatika. No není to suprově úžasné. Jen se obávám SKYNETu, aby to pak nehodil naráz všechno dolů jak akcie :DD
robot nikoli zbytečně
robot nikoli zbytečně přeplacený dispečer …
Božínku, to je super!
Božínku, to je super! Hotový porno! 😀
no to víš no vaše
no to víš no vaše přiblblá umělá ekonomika s nabubřelými platy na dluh no, ideální k vočesání :DD
a vite, ze drive byl ve vitazich ridic, kteremu jste rekli kam
a vite, ze drive byl ve vitazich ridic, kteremu jste rekli kam chcete jet a on vas tam odvezl? dnes nam prijde uplne prirozene, ze to vytah uz dnes umi sam. Priti generace si bude tukat na celo, az jim budeme vypravet, ze my jsme letali v ledalech a jezdili v autech rizenych lidmi….
Nádhera!! Tak tohle chci 🙂
Nádhera!! Tak tohle chci 🙂