Zvykejme si, že čím dál častěji budeme slýchat o osobních létajících dopravních prostředcích. Dnes si představíme další z řady „létajících“ projektů – koncept elektrického letadla S2 od podnikatele a vynálezce JoeBena Bevirta.
foto: JoeBen Bevirt
Doprava míří do vzduchu
Kde se najednou všechny ty létající stroje berou? Odpověď je nasnadě. Špičkové technologie jsou finančně dostupné pro čím dál více firem a lidí. Navíc technický pokrok umožňuje konstruovat létající stroje zcela nových tvarů a užitných vlastností.
Jedním z příkladů neobvyklých konstrukcí jsou i letadla/vrtulníky využívající velký počet rotorů a motorů. Můžeme zmínit například německý osobní vrtulník Volocoptera s 18 rotory, nebo hybrid mezi vrtulníkem a letadlem Zee.Areo.
Do stejné kategorie jako výše jmenovaný patří také koncept hybridního letadla S2. Za konstrukcí stojí JoeBen Bevirt a jeho tým. Beverit dříve navrhoval větrné turbíny, ale poté se rozhodl využít své znalosti aerodynamiky v poněkud jiném oboru.
Hybridní letoun S2 pohání dvanáct samostatných elektrických motorů a stejný počet rotorů. Velkou výhodou je univerzálnost použití. Pokud je k dipozici letištní dráha, lze startovat a přistávat jako letadlo a šetřit tak energii v bateriích.
V případě potřeby je možné provést kolmý start a přistání jako vrtulník. Takový vzlet je sice energeticky náročnější, ale na druhou stranu lze startovat a přistávat prakticky kdekoliv.
Celý projekt není rozhodně jed designérským cvičením. Bevirt postavil již několik malých modelů, na kterých zkoušel funkčnost konceptu.
Společně s NASA
Projekt hybridního letadla S2 získal také grant od americké vesmírné agentury NASA. Díky grantu chystá Bervit stavbu většího dálkově ovládaného modelu o hmotnosti 25 kg.
Pro představu Bervit předkládá parametry skutečného letouny získané díky pokročilému počítačovému modelování.
Dvojsedadlový S2 o hmotnost 770 kg má nést 50 kWh baterií. Během jedné hodiny pak má dopravit posádku až na vzdálenost 320 kilometrů.
Zdá se vám to málo? Uvědomme si, že S2 nemá suplovat rolí velkých letadel nebo vrtulníků. Díky jednoduché konstrukci a malým rozměrům poslouží především jako osobní dopravní prostředek pro každodenní „dojíždění“ do práce.
Příkladem nechť jsou vysocí manažéři pracující v centrech velkých měst a žijící na předměstí. Letoun S2 je schopen zajistit rychlou a levnou dopravu (nabití 50 kWh v ČR= cca 225 Kč) nezávislou na situaci na pozemních komunikacích.
Stejně tak si lze představit „business“ plán létajícího taxi. Elektrické S2 mohou létat pro klienty domů, podobně jako za klienty dojíždějí klasická taxi.
Zdroje energie na samostatne
Zdroje energie na samostatne lietanie pri aktualnych technologiach a k tomu panelakove byvanie, kopa ludi s priemernym iq, ..osobne lietanie je somarina, len na zabavu zazitok a pod.
Jedine cim lepsie hromadne cestovanie a to su kolajove drahy, cim rychlejsie a pohodlnejsie, do co viac miest, tym lepsi pokrok. A velke riesenie vysokej hustoty vo vacsich mestach.
Podla mna je to ako air-taxi
Podla mna je to ako air-taxi vo velkomestách pre top manažment a veľkých akcionárov super. dnes takto slúžia vrtulníky, toto by ich mohlo nahradiť. Samozrejme za predpokladu že tu bude lacnejšie a porovnatelne využitelné.
Ak budú zlé poveternostné podmienky, tak proste lietať nebudú, na takéto účely bude jedna aplikácia v mobile a tam sa základné potrebné údaje dočíta každý pilot on-line.
Vidím v tom zmysel pre úzku skupinu ľudí a možno pár nadšencov čo sa kôli tomu zadlžia na celý život. Nám bežný ľudom musia stačiť v roku 2020 zánovné tesly E, teda ak sa spustí výroba 🙂
Hezké, ale opět prakticky
Hezké, ale opět prakticky nepoužitelné. Pokud by mělo cokoliv létajícího úplně nahradit osobní automobil, musí to být především použitelné za každého počasí. A stačí se podívat jak vítr dokáže zacvičit s velkým dopravním letadlem, natož s něčím tak lehkým jako je tohle.
Další výhoda osobního automobilu je, že ho můžete nechat stát na ulici bez obavy, že ho poškodí déšť/sníh, nebo ho převrátí vítr.
Nic nepoužiješ za
Nic nepoužiješ za každého počasí.
Letadla stojí když je sněhová vánice, auta stojí, když je kalamita, vlaky stojí, když je vítr a spadne něco na koleje. Pořád to bude jenom a jenom o kompromisech. O ničem jiném.
Stejně jako dneska s helikoptérou nemůže letět za každého počasí, ani s tímto by nemohl. Jde o snížení nákladů ….
No jde o ten poměr dnů,
No jde o ten poměr dnů, resp. hodin dáse/nedá se. V autě, aby se nedalo jet krokem musí být už opravdu totální kalamita. U letadla této velikosti ale stačí silnější vítr, který fouká většinu roku, pak také déšť, sníh, mlha, tma …
Nakonec z toho vyjde, že člověk bude jen vyhlížet počasí kdy to konečně půjde a až to půjde, tak se bude bát aby se rychle nezhoršilo. Takže fakticky bude tahle legrace muset být 90% roku zavřená v hangáru.
Naprosto souhlasím, až na
Naprosto souhlasím, až na jeden detail.
Vzpomněl jsem si teď na článek, kde psali, že někde v jižní Americe nebo i v severní, teď nevím, jezdí do práce v průměru 4 hodiny denně. Když je zácpa, i 8 hodin a ta je dvakrát do měsíce. V tomto případě se poměry už sakra upravují :-).
Já bych to tak neviděl.
Já bych to tak neviděl. Pokud jste někde zahlédl 4 vrtulového drona, tak na charakteristice letu je patrná neuvěřitelně velká stabilita. Je to v podstatě schopné ustát i velmi silné turbulentní poryvy bez nějakých vážnějších problémů. Je to mnohem stabilnější, než jednorotorová helikoptéra nebo letadlo. Problém může nastat, jenom když zažnou vysazovat motory.
Až na to, že např. ve
Až na to, že např. ve Španělsku tyto bezpilotní prostředky vůbec nesmí do vzduchu. A jak to vypadá, tak další země v EU budou se zákazem následovat.
No ale my se tady snad
No ale my se tady snad bavíme o pilotovaném prostředku založeném na stejném principu a o technickém řešení jako takovém. Že se tyto dálkově ovládané prostředky zakazují se moc nedivím. Ta vysoká obratnost, stabilita a schopnost naprosto přesně zasáhnout cíl téměř za jakéhokoli počasí z těch malých dronů dělá smrtící zbraň. Dovedu si představit, jak s tím nějaký labilní šílenec obtěžuje lidi na ulici. Určitě na to bude muset být osvědčení o způsobilosti nebo možná zbrojní průkaz a rozhodně se to nedá provozovat libovolně všude.
A viděl jste tohoto drona
A viděl jste tohoto drona ve větru? On se ve vzduchu udrží, to ano, ale ikdyž posledních pár let se do nich montují i 3osé akcelerometry, tak ve větru pořád slušně plavou. Ono těch cca 700kg je pořád dost málo obzvlášť v kontextu k té velké ploše daného aeroplánu.
V každém případě by se vám let za těchto podmínek asi moc nelíbil.
No právě že viděl. Ve
No právě že viděl. Ve srovnání s letadélky a nebo jednorotorovýma helikoptérama je to jinde a elektronika se zlepšuje. Má to nebývalou ovladatelnost. Samozřejmě, nemůžete to pustit do větru, který má rychlost vyšší, než je rychlost drona a pokud jsou turbulence, tak tam zase musí být dostatečná výkonová rezerva. Takže to závisí na tom, jakou to bude mít maximálku a jaký bude výkon/kg. 🙂