Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) bude mít v příštích dvou desetiletích stále významnější vliv na formování globálních energetických trendů Afrika.
foto: Myriams-Fotos, licence Pixabay
Afrika má podle IEA obrovský potenciál v oblasti sluneční, větrné a vodní energetiky a také velké zásoby zemního plynu. Představuje tak v současnosti globálně nejvýznamnější oblast nejen pro energetické investice.
Studie, kterou si začátkem letošního roku objednalo francouzské ministerstvo obrany u mezinárodní poradenské společnosti Enerdata a francouzského Institutu pro mezinárodní a strategické záležitosti, konstatuje, že zatím nejvýrazněji si tuto příležitost uvědomují čínské firmy.
Aktivně si zatím vedou především Čínská národní ropná společnost (CNPC), Čínská ropná a chemická společnost (SINOPEC) a Čínská národní mořská ropná společnost (CNOOC). SINOPEC nyní dokončuje transakci v hodnotě $900 mil. na nákup 75 % jihoafrické divize společnosti Chevron.
Jedná se o rafinérii s produkcí 100 000 barelů denně, závod na maziva v Durbanu, 820 čerpacích stanic, sklady ropy a 220 obchodů v Jižní Africe a Botswaně. CNOOC na konci roku 2019 podepsal dohodu o spolupráci v Gabonu.
V únoru 2020 Čína schválila půjčku ve výši $214 mil. na výstavbu hydroelektrárny Nyabarongo II ve Rwandě. Jde o zdroj o výkonu 43,5 MW, rozvodnou stanici a přenosové vedení 110 kV. Pokračuje tak čínská investiční ofenzíva, která jen mezi lety 2010 až 2015 přinesla do energetické infrastruktury Afriky celkem $13 mld..
Čína je od roku 2008 největším spotřebitelem primární energie na světě. Její podíl mezi lety 1980 a 2018 vyskočil z 8 na 22 %. Dominuje uhlí, které představuje necelých 60 % spotřeby a kde je Čína téměř soběstačná.
Ropa (téměř 20 %) a zemní plyn (7,3 %) do značné míry závisí na dovozu. Při omezování uhlí kvůli snižování emisí je zajištění dodávek ropy a plynu jednou z hlavních geopolitických priorit Číny. S tímto problémem ale Afrika Číně moc nepomůže.
V současné době je Afrika na světovém trhu s ropou a plynem jen malým hráčem a její produkce k pokrytí čínských potřeb nestačí. Na dopravu surovin po moři, kontrolovaném USA, navíc Čína nechce sázet.
Bavíme se o té Africe, která si není schopna sama
Bavíme se o té Africe, která si není schopna sama vládnout a kde jediným argumentem je mačeta a AK47? Ta potencionál samozřejmě má, když bílý muž zavede znovu kolonialismus. Zatím ji drancuje žlutý muž a dělá to velmi sofistikovaně. Vše co dodává, vyrábí on. A pokud investuje, tak jen do věcí, aby mohl vyvážet suroviny. Silnice, železnice, přístavy. Aktuálně mají po 5 letech stavby svoji první letadlovou loď, takže uvidíme, jak se zachovají, až začne černý muž někde zlobit a kazit jim investiční záměry https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/cina-letadlova-lod-vlastni-vyroby-prvni.A191217_144620_zahranicni_zaz Možná přijde americký model trvalé přítomnosti v zemi formou základen nebo nedaleko se pohybující letadlové lodě. Možná bude k eliminaci stačit jen zavlečený virus.
Čína invesice do Afriky
Čína invesice do Afriky ?
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/2298710/nejvetsi-asijsky-investor-v-africe-neni-cina.html
Možná by jste se měl podívat na datum odkazu.
Možná by jste se měl podívat na datum odkazu.
Správné slovo by bylo spíš drancování než investice. Ta
Správné slovo by bylo spíš drancování než investice. Ta infrastruktura je v drtivé většině případů udělaná pouze za účelem efektivního (vy)těžení místních zdrojů a přepravu do Číny, přičemž místní z toho nemají skoro nic. A jako vedlejší produkt gigantické půjčky chudým státům, které nebudou schopné nikdy zaplatit.
Jediná trvale udržitelná infrastruktura je Žádná
Jediná trvale udržitelná infrastruktura je Žádná infrastruktura.
Jediná trvale udržitelná měna je Žádná měna.