ČEZ mění ceník nabíjení elektromobilů, startuje výstavbu ultrarychlých stojanů

 Na konci roku chce ČEZ nabízet 300 veřejných rychlodobíjecích stojanů a 70 normálních. Ochutnávku ultrarychlého dobíjení od ČEZ nabízí zatím pouze dálnice D1, do budoucna se ale bude jejich počet zvyšovat.

Kromě zahušťování sítě a instalace větších hubů v jednom místě začíná ČEZ ještě letos s cílenou výstavbou ultrarychlých stojanů o vyšších výkonech, které zkrátí dobíjecí časy v průměru na necelou polovinu. Od rychlosti dobíjení se odvíjí také nový ceník pro zákazníky.

„Poptávka po veřejném dobíjení roste úměrně strmému počtu elektromobilů na českých silnicích. Očekáváme, že na přelomu roku by se počet čistě elektrických aut v České republice mohl dostat k hranici deseti tisíc, jen letos zatím přibylo asi 1700 e-aut. Naší odpovědí a prioritou pro následující měsíce je zrychlení výstavby a další zahuštění sítě veřejných rychlodobíjecích stanic a vytvoření páteřní sítě vysokovýkonných hubů napříč republikou,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Vlajkovou lodí sítě ČEZ byly dosud 50kW stojany umožňující doplnit většinu kapacity baterií v řádu vyšších desítek minut. To se nyní začne měnit. První stanice o výkonu 150 kW instaluje ČEZ ještě letos. Ultrarychlý stojan umí doplnit většinu kapacity baterií každého elektromobilu do 20 minut. Po pilotní stanici, která už slouží řidičům e-aut u pražské centrály ČEZ, najdou nyní řidiči e-aut další na 66. kilometru dálnice D1 u restaurace McDonalds. Nahradil tu jednu z dvojice stanic o výkonu 50 kW.

„Pokud by tu existovala dostatečná poptávka, jsme připraveni instalovat i stojany s výkony nad 300 kW. Nechceme ale instalovat tyto stojany jen jako součást marketingově pojatých dostihů,“ neuzavírá se dalšímu progresu Tomáš Chmelík.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ začala vznikat v roce 2012. Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy. V prvním pololetí načerpala e-auta u stojanů ČEZ celkem 1 578 MWh. Za celý loňský rok to bylo 1 963 MWh, což je ekvivalent 54 542 plných dobití elektromobilu střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh. Letos ČEZ navzdory částečnému vlivu pandemických omezení v první polovině roku očekává prolomení hranice odebraných 3 GWh.

ČEZ řidičům e-aut garantuje odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Do roku 2025 chce zečtyřnásobit současný dobíjecí výkon své sítě, který aktuálně činí 22,5 tisíce kW. Podobný výkon má třeba středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města.

Od začátku roku 2022 také dochází k úpravě ceníku za odběr energie v síti dobíjecích stanic ČEZ. Zatímco dosud si zákazníci sami volili tarif podle intenzity odběru, nově budou ceny vycházet z výkonu stanice.

Nový ceník pro dobíjecí stanice ČEZ [platný od 1.1.2022, ceny uvedeny bez DPH]

Kč/kWhAC (výkon do 22 kW)DC (výkon 50-99 kW)HPC (výkon 100+ kW)
Registrovaný zákazník4,966,618,26
Neregistrovaný zákazník6,618,269,92

Aktivity ČEZ ve výstavbě dobíjecí infrastruktury jsou příspěvkem k plnění cíle EU na zvyšování hustoty dobíjecí infrastruktury v rámci balíčku „Fit for 55“. ČEZ chce postupně pokrýt celý řetězec v elektromobilitě – od těžby a zpracování surovin, přes výrobu bateriových článků a produkci e-aut až po recyklační průmysl. V prostředí veřejného dobíjení bude hrát stále významnější roli akumulace nebo její kombinace s lokální výrobou z obnovitelných zdrojů.

zdroj: tisková zpráva

82 Comments on “ČEZ mění ceník nabíjení elektromobilů, startuje výstavbu ultrarychlých stojanů”

  1. Tento clanek je o Cezu. Ale ted jsem dostal email od eon. Take zvysuji cenu, ale maji zase prasarnu, zavadi platbu za minuty. Uz zadne minuty zdarma. Hned od zacatku se pocita cas. 0,25 kc/min AC, 0,83 kc/min za DC plus dph.
    Tim je nabijeni EV s pomalejsim nabijenim zabite. Eon opet zavadi pravek. Ja jim na to kaslu. Cip si necham pro kazdy pripad, ale jinak ne. Jsou to hajzlove.

    1. Pri těch odběrech pár kWh za den na jednu stanici se není čemu divit, že zařazují. Prostě to ekonomicky nevychází, zvlášť při současných cenách elektrické energie, návratnost za vybudování stojanu v nekonečnu.

      Koukám, že to zdražení nabíjení je docela pálka oproti pozvolnému zdražování PHM.

    2. Začínám tě normálně trochu litovat. Ty si uvěřil, že příkazová ekonomika zaštiťující se vyšším dobrem může fungovat. Teď jen nadáváš, jací jsou jiní hajzlové a co že si to dovolují nedotovat tvoji spotřebu.

      Je mi vás všech naivních elektromobilistů trochu líto, jaké trauma jste tento rok utrpěli a jak se svíjíte v bolestech. Nejhorší je, že to bude ještě horší a pak ještě horší, dokud říše nepadne. Tak si držme palce, ať je to co nejdříve.

      1. Nechapete psany text. Zavadeni minutovych sazeb primarne poskodi majitele starych EV a plug-in hybridu, ktere nabiji velmi pomalu. Tim se neprimerene zdrazi cena za kWh. Odnesou to hlavne prislusnici delnicke tridy kterych se vzdy tak zastavate. S Teslou, Taycanem, eTronem to nebude takovy problem, ty polykaji kWh ve velkem a halere za minutu se ztrati. Ale kdo nabiji 15kwh za 60 minut, ten zaplaka. U nej se zvedne cena za kWh DC o ca. 4 kc. Je to asocialni krok.

              1. Jasně. Slyšel jsem zajímavou myšlenku, možná ji znáš: kdyby neskončila Bella Época světovou válkou, tehdejší technooptimistické generace by dále pokračovaly ve vývoji obou technologií a kdoví jak by to dopadlo. Válečné stroje mají speciální potřeby, kde spalovací motor byl mnohem výhodnější (dosud je)…Po čtyřech letech válečného vývoje byly spalováky o generaci v předu a elektromobily mimo.

                1. Ano, speciální potřeby. Nenabíjet mnoho hodin na pár kilometrů dojezdu.

                2. To nabíjení má i světlé stránky. Třeba dnes mě vezla žena k doktorovi a já ji říkám „až budu hotov tak ti zavolám a přijedeš pro mě“. „A co já budu mezitím dělat“? „Tak zajeď k Lidlu nabít“. Byly zabity dvě mouchy jednou ranou. Jinak by lítala hodinu po obchodech a utratila spoustu peněz. 😉

          1. Elektrina proudi do baterky pres draty. Zda jsou moje nebo patri distribucni spolecnosti je ji uplne jedno. Proto je treba takova legislativa, ktera umozni napajeni a odber kdekoliv v siti. Samozrejme za nejaky distribucni poplatek. Samozrejme ze nebudou moje elektrony putovat celou vzdalenost z me fve az k nabijecimu mistu, ale z me fve k sousedovi a ja budu zase nabijet elektrinou z nejblizsiho zdroje.
            Musi to fungovat stejne jako bezhotovostni platebni styk. Vase vlozene penize dostane take uplne nekdo jiny a vy zase nekoho jineho.
            Kazda fve musi byt brana jako kazda jina elektrarna, ktera prispiva do anonymniho objemu.

          2. tak to je totalni nesmysl, prave zvysujici se ceny energii postupne zvysuji i ceny paliv, a ze fosilni paliva aktualne rostou rychleji nez cena elektriny 😉 staci si to prtepocist na kilometr v pomeru 7 litrtu na 100 nebo treba 22kWh na 100

            ta lobby fosilni energetiky kolabuje stejne tak jako kolabovala pred par lety v USA, Tykac a ty jeho nesmysly ze vyrobi kWh za 15 haleru mu nebasti nikdo kdo ma v hlave aspon trosku mozku, protoze pri cene tuny hnedeho uhli mezi 170-180 korunama to proste neni realne mozne ani kdyby tu elektrarnu dostal zadarmo a ta elektrarna nemela zadne jine provozni naklady na svuj provoz 😀 v USA taky poslednich par let nez jim to krachlo vedli podobne ulhanou medialni kampan a snazili se verejnost presvedcovat PR mluvcima co vydavali za odborniky a vedce ze veda je zla a hnusna a uhli je super a uzasne 😀

            1. Asi tak. Jen bych poupravil, že ta cena za tunu není v korunách, ale dolarech. 😀

              Na Seznamu Tykač mluvil o 30 haléřích za kWh. To co už neřekl bylo, že je to cena pokud vlastní důl i elektrárnu jeden majitel a ty jsou velmi blízko u sebe. Je to výrobní cena bez jakýchkoliv daní, placení externalit, investičních nákladů nebo jakéhokoliv zisku z těžby nebo výroby.

            1. Pokud myslíte Hyundai Ioniq 5, tak ten má zapuštěné kliky. Ale mechanismus otevírání dveří má lepší než Tesla. Co jsem teď koukal na test modelu Y, mi to prišlo hrozne krkolomné. Hyundai to má elektricky vysunovací, mnohem přirozenější, ergonomické.

              Ale jistě mi napíšete, že Tesla to má lepší a dá se s tím v pohodě žít 🙂

              1. H 5 jsem jeste ani nevidel v realu, natoz abych ohmatal kilky. nemuzu se k tomu vyjadrit. Kliky u TM3 a TMY jsou kvuli bezramovym oknum, ktere potrebuji trochu casu aby sjeli o par cm dolu pred otevrenim. Pouzit 2-3x za den neni pro me problem. Chapu, ze pro nekoho, kdo s tim nejezdi je to neresitelny problem. Tak si kupte TMX tam se vam predni i zadni dvere otevrou a zavrou sami bez doteku.

                1. Mě je to jedno. Jen jsem viděl jeden test nového Y, kde to tester, majitel Ioniq 5, v tomto duchu komentoval. A to jinak to Y docela chválil, něco i kritizoval, takže mi to prišlo objektivní, daleko od fanatismu z jedné či druhé strany.

                  Myslel jsem, že Tesla má zapuštěné kliky kvůli aerodynamice.

                1. Ta plocha je stejná, takže to bude cca stejné.

                  Co já jsem koukal na video s Y, tak tam recenzent, majitel Ioniq 5, právě zmiňoval, že u Ioniqu ty kliky vyjedou elektricky, když se přiblíží k autu, což považuji za dobré řešení. Koukněte na YT kanál Akcelerace Electric a v testu Tesly Y asi tak v 4:30 to zmiňuje. Předpokládám, že nekecá. Může být, že základ to nemať, až výbava Style.

                  Jinak, ty kliky jsou samozřejmě, zapuštěné kvůli aerodynamice, ne kvůli bezrámovym oknům. Ty už se používají dlouho.

                2. Pan otevira obema rukama, tak to je exot. Normalni je jednou rukou a bezne to nedela zadny problem. Jsou zapustene kvuli odporu vzduchu, ale to specificke otevirani je kvuli oknum aby se nedalo okamzite otevrit, protoze by se trhalo tesneni. Muj Porsche Cabrio je ten nejhorsi priklad, jak se da vytrhnout okno z tesneni. I kdyz to znam a davam si pozor, tak se mi stava, ze zatahnu moc rychle za kliku a maler je na svete. A kazdemu spolujezdci radeji otevru sam a vysvetluji, co nesmi udelat, rychle otevrit dvere. U Tesly to je efektivne nemozne, prave kvuli procesu ovladani kliky. Tesla S/X ma elektricky vyjizdeci kliky. TM3 je nema a hlavu si z toho fakt nedelam. Kdybych mel dnes volit, bral bych rozhodne TMY. Jine auto bych uz nekupoval. Jsem fakt spokojeny i kdyz mam bez tep. Cerpadla a dalsich novinek. Tesim se na kazdou jizdu. A vsichni kdo se projeli by to brali vsema deseti. Jak jsem uz psal, mam Porsche, mel jsem Mercedes Cabrio a na vsechny mam spatne vzpominky. Akorat Porsche nemuzu prodat, zena to nedovoli.
                  Edit. Plocha pro palec je vetsi u Tesly a to je velka vyhoda

      1. To narážíte na to dementní video, kde se snažili otevírat dveře (levé a pravé) stejnou rukou? To byla už vážně zoufalost ve stylu „musíte něco najít“.

        Já mám kliky normální (nezasunuté), ale že bych otevíral dveře stejnou rukou, to by mě fakt nenapadlo. Snad, kdybych měl v každé ruce 2 tašky, v zubech další. Pak bych mohl třeba potřebovat otevřít pravé dveře levou rukou :-D.

        1. šouplo tě to mimo vlákno a tak není vidět, není odpověď, teprv ted sem na tě náhodou narazil, hele nevím jaks to přesně myslel, ale kliky sou dokonalý už 30 let že, takže co na nich ještě „zdokonalovat“ obzvláště když je výsledek praktičnosti naškodu. Spíš to vypadá pak jako kamufláž, že nastal na autě pokrok a jako odvedení pozornosti od skutečného problému 😉 Každopádně divnokliky se složitěji uchopují a šaháš na ně minimálně 730krát v roce * 20 let … znáš to ;)))

              1. Je nutne instalovat tolik OZE aby to vyrobilo 75-80% rocni spotreby…. aha a to zaplatí kdo? spotřebitelé na zvýšené neustále stoupající ceně elektřiny ?? 😉 A co potom s tím sibiřským 3x klimatičtějším metanem z neustále čím dál více tajícího permafrostu ?? Když nespálit tak Nechat vypouštět do atmosféry ???

                1. OZE jsou uz levnejsi nez ty fosilni. Fosilni mafie si tou predrazenou cenou vykopala vlastni hrob. Preju jim at brzy chcipnou. Moje cerstva FVE se zaplati za mene nez 5 let. A to si spocita urcite i vic lidi. Ten methan unikajici z permafrostu by si meli sezrat vsichni popiraci globalniho oteplovani. Hajzlove typu Klaus privedli lidstvo do pruseru gigantickych rozmeru. Nejaka tezba plynu unikani z permafrostu moc nezabrani. A kolotoc se netoci jeste na plne obratky. Finale si neumime vubec predstavit. Fosilni mafie muze akorat drzet tlamu a ne jeste vydirat svet tim, ze kdyz se nebude kupovat plyn, tak ze to zpusobi jeste vetsi pohromu. rusaci desetileti drancovali prirodu a dostali za to biliony USD, tak at tu skodu zaplati ze sveho. Kazdy musi nest nasledky sveho chovani. rusaky bych hnal k odpovednosti az by se z nich kourilo. Stop NS2, stop dovozu ruskych surovin.

                2. OZE jsou super levné a proto minulé roky stála českého spotřebitele 1kWh vyrobená tímto zázrakem vědy a techniky 40 Kč.
                  Levný voe, kupuj.

                3. @runner, cestovatel v case. Pohybujete se v daleke minulosti. Mimochodem i 2. WW uz skoncila a dnesni FVE jsou za setiny ceny co drive.
                  Ale treba se pletu a vy porad jeste kalkulujete benzin za 2 Kčs jako za komancu.

                4. Podívej se na ofiko data ERU a nemel blbosti – rok 2019 – přes 40 Kč/kWh.
                  Prasárna.

                5. To mi není jasné jak jsi přišel na těch 40 Kč. Solární baroni dostávali na začátku 16 Kč, teď už jenom 2,80.

    1. Tu cenu kterou oslavujete budou platit jen cizinci, kterym se pro jednorazove nabijeni nevyplati registrace a to jeste jen pri ultra DC nabijeni. Nasinec za nabijeni pod 100kW 6,61. Zdrazeni sice nemile, ale porad jeste unosne. Vetsinou si lide nabiji doma a levneji. DPI je uz brzy minulost a take ceny budou zase pomalu klesat.
      Benzin a nafta bude uz jen stoupat a stoupat.
      Edit. Plus dph.

      1. Tak zaprvé ceny PHM už dva týdny klesají. Tolik k tvé informaci, že budou jen stoupat.
        Zadruhé zdražení mělo být ještě o třetinu vyšší. Proč ČEZ nakonec cuknul nevím, ale počítám, že další korekce přijde na konci Q1.
        Zatřetí jestli ty opět fantazíruješ, jak bude cena elektřiny klesat, začínám se bát, že růst za poslední dva týdny za 120 na 140 není konečný a bůh ví kde to skončí.

        1. Stejne jako jeden studenejsi den neznamena opak globalni zmeny klimatu, neni kratkodoba stagnace ci pokles ceny ropnych PHM definitivni konec zdrazovani. Cena elektriny je ted v zimnim obdobi diky mimoradnym faktorum vysoka. Tyto mimoradne faktory nejsou trvaleho razu.
          Ropne produkty zdrazuji vytrvale uz nekolik desetileti. Jen jednoduse myslici tvor muze prognozovat nizkou cenu phm.
          Je videt, ze vase mylne informace jsou vicemene prani. Cez se vasi predikci jiste nezabyval a tudiz nemohl ani cuknout.

            1. protože:
              31.12.2021 se zavřou 2 germánský jaderky
              31.12.2022 se zavřou 2 poslední germánský jaderky
              31.12.2024 se začnou zavírat germánský uhelky
              31.12.2030 se zavřou všechny uhelky (dle nový vlády 😉

              A nejnovější nápadem je že předělávka uhelek na zemák není eko … 😉 respektive by neměcko tak uvázala k ruskýmu plynu že to nebude asi jen tak možné ;))))))))))

              1. Jenomže takhle vispere ekonomika nefunguje.
                Ty se sice zaraduješ, že se ti opticky sníží návratnost, ovšem ta tvoje úspora je ve skutečnosti virtuální, protože z ní ukusuje inflace a nezohledňuješ náklady obětované příležitosti.

                Příklad – máš milion korun. Investuješ to do FVE a za 20 let se ti to jako že vrátí. Alespoň tedy nominálně.
                Fakticky jsi ale mohl ten milion investovat jiným způsobem, za dvacet let by ti vydělal miliony čtyři. Z toho dva sežere inflace, ale i tak by si byl milion v plusu.

                Takže sice se ti na první pohled může zdát, že růst cen ti zlepšuje návratnost, opak je ale pravdou, protože růst cen energií se promítá do všech cen a mimo jiné by zvyšoval výnos i toho tvého neinvestovaného milonu. Inflace na jedné straně totiž znamená růst úrokových sazeb na straně druhé.

                Investice do úspor s delší dobou návratnosti je jedna z nejhorších investic vůbec.

                1. I kdyz tvrdite, ze VUML jste nestihnul, prece jenom z toho cerpate nesmysly. Takova kravina. Kam na to chodite?
                  Mimochodem, jak se vase investicni teorie slucuje s investici do zakopane nadrze s naftou? Kousnul jste se do vlastniho zadku. Tak sup sup, rychle prodat abyste zbohatnul z uroku…

                2. Hele já fakt nemůžu za to, že ti chybí základní ekonomické vzdělání. Podle mě náklady obětované příležitosti je učivo střední školy. Stěžuj si u rodičů.
                  A co se týče mojí nafty, tak vždy jsem jasně zdůrazňoval, že to NENÍ INVESTICE. Mohla by být, na rozdíl od úspor z FVE. A fakt dobrá. Ale pro mě to není investice. I když já si myslím, že ty ani netušíš, co pojem investice znamená.

                  https://www.hybrid.cz/cez-zprovoznil-dalsi-rychlonabijecky-u-prodejen-kaufland/

                3. Tak poraď do čeho investovat milion aby se mi vrátili čtyři. Já nemohu už na nic přijít. 😉 Ale jsem si vědom, že je to moje neschopnost.

                4. Jestli má Běhavka pravdu a jediná „smysluplná“ investice je neproduktivní parazitická spekulace, moc hezky to ilustruje stupeň dekadence v níž se nachází současná fáze kapitalismu…

                5. Vispere, to přece není nijak složité, do čehokoliv co ti zaručí roční výnost 7,5%. Vyhni se rizikovým investicím na 10%, vyhni se ultrakonzervativním nvesticím na úrovni 3%, jdi střední cestou a máš to.
                  To fakt potřebuješ poradit i do čeho investovat?

                  Mimochodem, dát prachy do domácího soláru snad ani není investice, s tou likviditou jakou to má.

Napsat komentář