Zelený vodík bude už v tomto desetiletí podle Svazu moderní energetiky hrát zásadní roli v dekarbonizaci české ekonomiky.
Zelený vodík vyráběný díky levné přebytečné elektřině z obnovitelných zdrojů umožní dlouhodobou akumulaci energie a přispěje k dekarbonizaci průmyslu i nahrazení fosilních paliv v dopravě.
Nastupující vlnu předznamenává první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v centrále společnosti Solar Global v Napajedlích, který byl aktuálně po předchozích testech zařazen do plného provozu. Další pilotní projekty budou v Česku díky podpoře z Modernizačního fondu vznikat.
Státní energetická koncepce z roku 2015 s vodíkem v rámci energetických vstupů nepočítala. Letos připravované aktualizace strategických dokumentů (Státní energetická koncepce – SEK, Vnitrostátní plán pro energetiku a klima – NCEP) již berou roli vodíku jako nedílnou součást odchodu od fosilních paliv. NCEP počítá na základě vstupů ze souběžně aktualizované Vodíkové strategie jak s domácí produkcí zeleného vodíku, tak jeho dovozy.
Strategie počítá s prvními elektrolyzéry od roku 2024, postupně jejich kapacita roste do roku 2030 na 540 MW(e) s roční produkcí vodíku ve výši 32 000 tun. Přímo pro obnovitelný vodík pak NCEP počítá s výstavbou 300 MW(e) elektrolyzérů.
Primární využití vodíku se má do roku 2030 v Česku soustředit na dekarbonizaci chemického průmyslu a první aplikace v dopravě. Národní akční plán čisté mobility počítá s až 5 200 osobními a lehkými užitkovými vodíkovými vozidly do roku 2030. Na konci dekády může jezdit také až 250 vodíkových autobusů.
Klíčovou částí domácí produkce obnovitelného vodíku bude schopnost Česka zajistit podmínky pro plynulou výstavbu solárních a větrných parků. Podle nedávné studie Deloitte zpracované pro Svaz moderní energetiky lze do roku 2035 zvýšit výkon solárních elektráren o 28 GW a větrných elektráren o 4,5 GW.
Zásadní podmínkou pro zajištění dostatečné kapacity umožňující využití energie z obnovitelných zdrojů vedle přímé náhrady fosilních paliv v elektroenergetickém mixu, a také pro produkci zeleného vodíku, je zkrácení povolovacích procesů pomocí tzv. akceleračních zón.
Pilotní projekty
Projekt mikrovodíkového zeleného hospodářství představila letos v září společnost Devinn v Jablonci nad Nisou. Elektrolyzér o výkonu 5,5 kW pohání solární elektrárna 20 kW. Denně vyrobí elektrolyzér až 2 kilogramy vodíku. Pokud by běžel pouze na solární elektřinu, vyrobí 0,5–1 kg obnovitelného vodíku za den.
Jeden kilogram vodíku má přitom objem zhruba 11 kubíků. Zařízení tak doplňuje tlaková nádrž o objemu 25 tisíc litrů. Denní produkce zeleného vodíku by mohla pokrýt například celodenní provoz jednoho manipulačního vozíku. Podobně výkonný pilotní zdroj provozuje i společnost MND v Mikulově.
Prvním průmyslovým elektrolyzérem spojujícím solární energii a zelený vodík v Česku je projekt společnosti Solar Global v Napajedlích na Zlínsku. Elektrolyzér s příkonem 230 kilowattů bude pohánět střešní solární elektrárna o výkonu 610 kilowatt-peak.
Infrastrukturu doplní i bateriové úložiště o výkonu 100 kilowatt a kapacitě 200 kilowatthodin. V ostrém provozu elektrolyzér vyrobí více než 8 000 kilogramů zeleného vodíku ročně. Takové množství paliva umožní osobnímu vozu s vodíkovým pohonem ujet 800 000 kilometrů, v případě využití ve vodíkových autobusech to představuje nájezd 80 000 kilometrů.
zdroj: Svaz moderní energetiky, foto: Solar Global
Tak já nevím. Našel jsem starší studii z roku 2022 a tam se uvádí, že jenom Litvínovský Unipetrol produkuje 90 000t šedého vodíku. Oněch 30 000t je tedy ehm., jaksi málo. https://www.gtnews.cz/publikace/ceska-republika-a-vodik-jsme-pripraveni/
Tady je to ještě trochu podrobněji: https://www.ujv.cz/file/edee/produkty_sluzby/veda_a_vyzkum/dotacni_projekty/vodikove-vlaky/prezentace-vyroba-vodiku-v-cr-a-jeji-uhlikova-stopa.pdf
Asi nejlepší analýzu možností a potenciálu vodíkových technologií udělal Michael Liebreich (tady).
Vodíková doprava tam nevychází nejlíp.
2019: V roce 2030 bude v ČR jezdit 60-90 tisíc vodíkových aut
2020: V roce 2030 bude v ČR jezdit 40-50 tisíc vodíkových aut
2023: V roce 2030 bude v ČR jezdit 5200 vodíkových aut
No zatím jsme na 25 kusech, můj tip je, že se za těch zbývajích 7 let nějakých 500 bláznů najde, takže bych ten nejnovější odhad snížil ještě o řád.
„Energetický regulační úřad (ERÚ) navrhuje pro příští rok nárůst regulované části ceny elektřiny pro domácnosti v průměru o 70 procent. “
Řev pražských elektromobilistů je slyšet až sem na hory…
Která paní povídala? Oficiálně nic nevydali.
hxxps://www.eru.cz/navrhy-cenovych-rozhodnuti-pro-elektroenergetiku-pro-rok-2024
No, nepotěšils mě. Zdražení distribuce NT je 243%. To je brutální! K tomu ještě návrat poplatku na OZE. Chudáci co topí. Mě se zvedne cena nočního nabíjení z mé VB z 0,4 Kč na 1,3 Kč takže plná nádrž mě bude stát 65 Kč. Strašné!
Myslel jsem, že nesmyslnost tvého výpočtu jsme si ukázali už minule. Tvrdíš, že piješ pivo jen z prostřední třetiny sklenice, která je za 5 Kč, zatímco horní a dolní třetiny jsou každá za 30.
Tvoje skutečné náklady jsou součet všech výdajů, které máš na elektrickou energii, děleno spotřebou. Pokud nemáš nabíjení elektromobilu naprosto odděleně, nemáš jen elektřinu pro jeho nabíjení a to pivo tě stojí pětašedesát.
Nerozumím co tady plantáš s pivem. Ale budiž. Tak ještě jednou. Mám svůj pivovar a vyrábím si svoje pivo. To pivo vozím do externího skladu. Potom ho vozím do svojí hospody kde ho vypiju. Cena piva se nezměnila ale dopravce chce víc. Takže asi ho začnu pít hned při výrobě.
Mel byste se zbavit sveho spalovaku dokud je cas. Turecky Erdogan vyhrozuje zapadu, ze se prida ve valce na blizkem vychode na stranu hamasu a ze po likvidaci Israele jsou na rade zapadni zeme. Vypada to tedy na velky stret muslimskeho sveta a zapadu. Kde myslite ze budete pak brat ropu pro vas spalovak? Cena ropy do pul roku vystreli na 2x tolik co dnes. Tak uz utikejte at jeste neco za ten spalovak dostanete.
Česká republika je v akcelerujcíí recesi. Zatímco v Q2 vykázala ekonomika meziroční pokles -0,4%, za Q3 je to už -0,6%. V poklesu jsou všechny ekonomické segmenty.
Důvod – drahé energie. Což znamená, že krize bude opravdu dlouhá.
Důvodem je drahá energie? 😀 Jo, to by bylo krásné, kdyby to bylo drahou energií. Jenže ono není. Hlavní příčinou je inflace. Energie pro koncového zákazníka jsou v Evropě v mnoha zemích vyšší a rozhodně nejsou v tak tristní situaci jako my. Příčina je jinde. Začalo to babišovským rozhazovacím populismem „musím to ustát, protože vězení“ a pokračuje to neschopnou stávající vládou. Válka a vliv na energie zasáhly celou Evropy a hodně zemí mnohem hůře než ČR.
Ano, důvodem jsou drahé energie.
Energeticky náročný průmysl + vysoké ceny energií = růst nekonkurenceschopnosti = pokles zahraniční poptávky.
A to je přesně to, co táhne ČR ke dnu. Nějaká vnitřní inflace s tím naprosto nesouvisí.
„Citlivost tuzemské ekonomiky na energetickou krizi a potíže v dodavatelských řetězcích patřila mezi nejvyšší v Evropské unii, a to z titulu vysoké energetické náročnosti výroby a zaměření na průmysl. Česká republika tak společně s Německém patří mezi jediné ekonomiky EU, které nedosáhly z pohledu hrubé přidané hodnoty předpandemické úrovně posledních čtvrtletí roku 2019,“ říká Jakub Seidler, který je hlavním ekonomem České bankovní asociace.
A má chlapec pravdu. Německé šílenství a ekonomická okupace nás plně zasáhly.
Inflace s tím samozřejmě souvisí. Drahé energie prodražily všechno. Firmám narostly náklady. Nicméně firmám mimo EU náklady tak nenarostly, takže firmy neměly jinou možnost než tolik nezvyšovat mzdy. Lidi si tak můžou koupit za svoji výplatu čím dál méně, protože inflací narostly ceny zboží a přitom plat se tolik nezvýšil. Když lidi nemají peníze, tak klesá poptávka a celá ekonomika neroste.
Myslím si že to tak není. Inflace z „Začalo to babišovským rozhazovacím populismem“ naopak stimuluje vnitřní poptávku – lidé mají dost peněz. Jedná se sice o inflaci, ale růst cen znehodnocením měny se neprojeví na HDP, protože vývoj HDP se počítá očištěný od inflace a obě strany (růst cen a výdajů) se tak vynulují.
Naopak růst cen daný růstem cen energií se do poklesu HDP dostane, protože se jedná o zdražení reálné – není kompenzováno růstem příjmů domácností/firem.
HDP se potápí přesně od konce roku 2021 a je naprosto jasné, proč.
Tak samozřejmě záleží co způsobuje inflaci. Když to jsou platy, kdy růst mezd překoná inflaci například z důvodu nedostatku zaměstnanců, tak je to jiné než, když inflaci způsobují energie a nastává pokles reálných příjmů.
Souhlasím.
Jo drahé energie, to je neštěstí, co s tím asi tak dělat…..? Nadávat na poměry, platit jak mourovatý a když to bude neúnosné, tak zkrachovat? Lepší zřejmě bude snažit se něco změnit na úrovni, která je v mé moci…
https://youtu.be/LCCxkBBg2Sg?t=2129
„Solární elektrárna o výkonu 610 kilowatt-peak vyrobí za rok 610Mwh“, což pro BEV bude stačit na 3 miliony km. Nemá smysl ten zelený vodík cpát do vozidla. Má samozřejmě smysl pro chemický průmysl. Ještě nějaký smysl má ho ukládat v době kde je přebytek, BEV jsou nabitá, cena v síti je záporná. Jen že problém s vodíkem je že je náročný na ukládání. A to samý z baterkama.Tak jaký problém pak řeší zelený vodík?
No žádný, ale spousta firem a vlád nacpali do těch projektů miliardy a teď to prostě nejde zastavit. Ať je to absurdní sebevíc, tak se budou stavět výrobny vodíku a skladiště atd. Když už chtějí akčně měnit elektřinu na něco jinýho, tak měli vyrábět vodík. Jsme závislý na dovozu hnojiv, protože neumíme levně vyrábět amoniak. Výroba amoniaku spotřebuje 1/10 veškeré vyrobené elektřiny na světě. Proč se nevyrábí v EU? Protože je třeba levná elektřina. Což je zvláštní, sluníčka větrníčky, údajně superlevné výroby elektřiny tu frčí, ale v první desítce největších producentů amoniaku tak nějak není ani jedna země z EU a žádný z nich není ukázkou zavádění obnovitelných zdrojů, kromě Číny. Ta sice zavádí a plánuje, ale není to Norsko a pořád staví uhelky a JE… Dovážíme vázaný dusík z USA a Ruska, což je zvláštní, protože ty mají ty drahé jaderky a uhelky.
Amoniak se běžně dělá z plynu pomocí parního reformingu. Z plynu se získá vodík, který se pak míchá se vzdušným dusíkem. Teoreticky lze vyrábět vodík pomocí elektrolýzy, nicméně levnější je to z plynu. Navíc vodíkový elektrolyzér je drahý.