BMW nasype do své maďarské továrny 2 mld. euro, vyrobí tam novou generaci elektromobilů

BMW staví ve své maďarské továrně montážní linku pro vysokonapěťové baterie modelů NEUE KLASSE. Bude se nacházet přímo v areálu továrny na výrobu automobilů v Debrecíně, jehož výstavba začala přibližně před půl rokem.

BMW Group vytvoří dalších více než 500 pracovních míst a do výstavby a spuštění provozu celého závodu do konce roku 2025 investuje přes dvě miliardy eur. V Debrecínu se bude nová generace cylindrických bateriových článků montovat do bateriového pouzdra – kovového rámu, který se později integruje do podvozku vozu.

Oficiální zahájení výroby šesté generace vysokonapěťových baterií proběhne v roce 2025 souběžně se zahájením výroby nových vozů. Všechny baterie pro vozidla z továrny Debrecín budou montovány přímo na místě. Nový výrobní závod se bude rozkládat na ploše přibližně 140 000 m2. Stavební práce byly zahájeny nedávno.

Baterie jsou pro konkurenceschopnost elektromobilů rozhodující. S novou generací baterií se u modelů NEUE KLASSE dojezd prodlouží až o 30 procent a rychlost nabíjení bude až o 30 procent vyšší.

zdroj: tisková zpráva, foto: BMW

48 Comments on “BMW nasype do své maďarské továrny 2 mld. euro, vyrobí tam novou generaci elektromobilů”

  1. Co se to děje, všichni řeší EV a přitom jsou ti ropáci etalonem logiky a tvůrci světového blaha:
    https://youtu.be/O1z6iJWG52w
    https://youtu.be/LY1CQGFWy84

    To zase bude naříkání až přijde další ropná krize: ono to není, oni nám to zdražili, jak jsem mohl být tak naivní, vždyť byl jasné, že to zase přijde, proč jsem si nepořídil EV už dříve…
    https://youtu.be/GZ09fU91QuA
    A proč by ne, historie se opakuje.
    https://www.stream.cz/slavnedny/den-kdy-zacal-prvni-ropny-sok-16-rijen-152432

  2. BMW i3 – degradace baterie 16% za necelé tři roky. Nádhera…

    hxxps://www.autocar.co.uk/car-news/technology/battery-life-uncertainty-prompts-concern-over-used-evs

    Oceňuji, že se k tématu konečně vyjadřuje někdo, kdo má hodně dat přes různé modely aut a měření dělá až na úroveň bateriových článků a nežere fiktivní čísla palubních počítačů.

    Mimochodem, ta průměrná degradace baterií znamená, že elektromobily dosáhnou průměrné životnosti 13 let. To je HODNĚ špatné.

    1. Doplňuji, že průměrné stáří vozidel v ČR je 15 let, ted více jak dva roky za životností elektromobilů. Což znamená, že nejméně polovina, ale vzhledem k paritě kupní síly spíše tři čtvrtiny dnes mobilní české populace, by s příchodem elektromobility zamířily do autobusů.

      To víceméně potvrzuje očekávání.

      1. A to si ještě myslím, že toto jsou data sesbíraná od fanoušků a geeků – a ti všichni se o svůj BEV pečlivě starají protože to mají jako hračku a modlu…. Když se BEV dostane do normálního sériového zápřahu, kdy se nebude nabíjet jen pomaloučku v noci ze solárů, jak nás přesvědčují místní, ale normální „brusiči“ budou muset nabíjet i max rychle, ženy nebudou koukat jestli mají v baterii tolik procent či o trosku míň? Prostě jedno k druhému, ve skutečném denním zápřahu adekvátním tomu, co jsou lidé zvyklí naložit svému spalováku se ty emr.dky – tedy hlavně jejich baterky budou sr.át mnohem rychleji.

        1. pro Lžidlaždič…A proč si myslíš, že většina majitelů elektromobilu si bude z nedbalosti poškozovat vlastní auto??… Když např. i taková myslivna jako ty asi pochopila, že ve spalováku nemá šourat spojku, nechávat svítit když jde na nákup, nejezdit bez vody v chladiči a na zimu dolít fridex, pravidelně měnit olej, atd atp 😃

          1. Já jsem nikde nepsal o nedbalosti, nemyslivno. Psal jsem o případech, kdy budou majitelé BEV se svými „auty“ zacházet jako teď s auty a nikoliv jako se svými „mylášky“ a „sněhovými vločkami“. Dost dobře si pamatuju na dobu, kdy jsem rajtoval po střední Evropě v auťáku nahoru a dolů a nezáviděl jsem to jemu stejně jako sobě. Takže typicky např. servisák. Profese, pro kterou je pracovní den všechno jiné než jen čumákování na nabíječkách. A ženy coby řidičky jsou kapitola sama o sobě….

      2. Tesla vysla z porovnani zase nejlepe, to vas muselo zabolet. Degradace postihla nejvic ty prvni vlastovky na trhu Nissan Leaf, ktery se uz davno nevyrabi. Ano, prvni Leafy z Japonska byly experimentalni. Pozdeji se vyrabely ve Velke Britanii a ty byly uz trvanlivejsi. Presto se uz take nevyrabi. A Leaf 2 mel take sve mouchy, viz rapidgate. Dnes je Leaf jen okrajova zalezitost. Nebojte, vaseho smradocha veterana vam nikdo nezakaze a baterky jsou kazdym rokem lepsi.

            1. U nás se topilo 5 hodin. Samozřejmě na plný výkon. Nechápu, jak může nějaký nízkoteplotní rozvod, co jede 4 hodiny denně, cokoliv do podlahy akumulovat, aby to dávalo smysl. Takové pohádky.

              Podle mě jsi dědek co vyvalil všchny prachy za TČ a FVE, teď topí jen když ve dne trochu svítí a s rampouchem u nosu a třema ponožkama si libuje, že má podlaha 12 stupňů.

              1. A to je prave ten problem, ze mate mylne predstavy. TČ spotrebuje 5kW a dava 20kW+ do podlahy, teda 100kWh za vcerejsek. Vlastne jsem topil zbytecne moc, ale co bych delal s prebytkem? Nevyhoda je, ze dopoledne a odpoledne dava fve mene nez TC spotrebuje a je mi lito to nevyuzit, tak topim z casti z fve a zcasti ze site. A kdyz jsou mrazy pod -20°C, tak topim 10h denne. Ale to je v unoru, kdy uz je slunicko vis a dele na obzoru a hlavne je pri takovych mrazech uplne jasna obloha a fve dava vic nez 5kW. Poridte si malou fve a muzete se ucit jak veci funguji, kdyz neverite jinym lidem.

                1. Ano, plánuji si pořídit malou FVE. Jako druhou zálohu pro dobíjení UPS, něco na úrovni 5kWh denně.

                  Už jsi to myslím někdy psal, tak jsem zapomněl, že bydlíš v nějakém mini domě.
                  Sranda je, že co ty platíš ČEZu za ten rozdíl co nevyrobíš, za to já vytápím „zámek“. Poslední dny topím za cca 80Kč/den. Fakt sranda.

                2. Kdybych si mel koupit les kterym bych mohl vytapet, tak zaprve ho nikdo neprodava a zadruhe bych na nej nemel penize a za treti bych musel mit lesniho hospodare. Kdo vam dela takovou sluzbu?
                  @Drvostep, vysvetli nam co vse je spojene s vlastnictvim lesa, zda si tam muze tupec42 kacet co chce a neni vyhodnejsi drevo prodat na pilu a za utrzene prachy topit levneji necim jinym?

                3. pro Leo…Je to dost složité — jako všechno v bývalém RU mocnářství… Když máš les (vedený jako les) musíš se řídit lesním zákonem. To hlavní z něj je, že musíš do dvou let od těžby zalesnit, ale je třeba i dodržovat těžební plán a za přetěžbu můžeš mít vážné problémy… Jenže taky můžeš mít de facto lesní porost na pozemku vedeném jako ostatní a pak máš povinnost žádat o souhlas s kácením od průměru (myslím) 30cm na místním zastupitelstvu, bez dalších povinností. Dokonce můžeš mít i zalesněn i část trvalého trávního porostu až do 50% výměry (!). Je to všechno kašpařina.

                4. @Drvostep. Diky za info. Pochybuji ze 42 ma vubec nejaky les a nejaky tezebni plan. Ma za barakem obecni les a jezdi tam s karkou krast drivi. Tady v obci zil take jeden vykuk, ten jezdil kazdy den do mestskeho lesa a rezal tam stromy. V kare mel narezanou kulatinu a nahore suche vetve a nejake s jehlicim aby tu zlodejinu zamaskoval. V lete, v zime, kazdy den. Na zahrade u domu mel drivi na nekolik desetileti az mu to trouchnivelo a pak umrel. 42 s listou 42″ az zaklepe backorami, zanecha akorat kontaminovanou pudu z prosakle nafty nebo LTO.

                5. Les jako les jsem nechal na profesionálovi. A dělím se s ním o výnos těžby.
                  Les přímo navazující na zahradu je v katastru jako trvalý travnatý porost, ale podle stáří stromů a půdy tam byl zřejmě vždycky les. Protože to formálně není les, je to celé oplocené a popravdě si na tom dělám co chci, stejně jako na pastvině, která je v katastru zapsaná naprosto stejně. Ročně tam sundám tak deset až dvacet stromů a na to by mi právě měla stačit ta Stihlka 261.

                6. Tohle je na úrovni chlubení se, že mám rybník i les a proto moje parní lokomotiva jezdí skoro zadara. Akorát k tomu potřebuju rybníkáře, lesníka, topiče a strojníka. Jako koníček dobrý, ale nikoli masově použitelné řešení, už jenom proto, že místa je málo a z toho vyplývá nedostatek dřeva:
                  https://leslist.cz/lesnictvi/nedostatek-odpadniho-dreva-predstavuje-problem-pro-naplneni-cile-zelene-dohody/

                  https://www.hybrid.cz/lpg-lahve-misto-zemniho-plynu-alternativa-pro-pritapeni-i-vareni/#comment-297533

                7. Pro Runnču… Tohle oplocování je strašná nemoc. Někde jsem postřehl poznámku starého trempa, že po listopadu se zrušila železná opona na hranici a přesunula do vnitrozemí. A má recht…V Anglii, kde mají se sociopatickým panstvem staletou kontinentální zkušenost, dokonce existuje ilegální organizace, která podobné oplocení úmyslně poškozuje a narušuje….
                  Oplotit les vedený jako les u nás (kromě oplocenek při pěstební činnosti) naštěstí nemůžeš. Ledaže by si tam zřídil oboru, ale tady už zákonné povinnosti přesně neznám…
                  Zajímavé je tvoje oplocení lesa na trvalém travním porostu. Ty totiž můžeš oplotit pastvinu a taky můžeš mít velkou část trvalého travního porostu zalesněnou. Jenže tohle zalesnění zákon umožňuje právě z ekologických důvodů, které ty tím oplocením v podstatě sabotuješ…
                  Zkrátka: Kdyby si tvůj hypotetický bohatý soused vzal do hlavy, že mu tvoje oplocení VELMI vadí, mohla by to být zajímavá soudní bitva.😃

                8. Oprava: Ta Anglická staletá zkušenost samozřejmě není kontinentální, ale ,,kontinuální“😁

                9. Les je oplocený, protože tvoří s pastvinou jeden celek a nehodlám nahánět ovce a další zvířata bůh ví kde.
                  Oplocení tvoří vnější perimetr a je to z většiny normální plot. Detekční prostředky narušení jsou až v prostoru za ním, tedy nehlídám samotný plot ale až vnitřní prostor.
                  Nepřekonatelný „plot“ je až vnitřní zeď, která odděluje „zahradu“ od užitkových ploch a jejím smyslem je bezpečnost.
                  Na můj vnější plot si těžko může někdo stěžovat, protože je naprosto legální, nebylo na něj potřeba ani stavební povolení a nemám za ním souseda, protože pokračují jiné moje pozemky (louky na sečení), takže tam stejně nemá nikdo co dělat.
                  Ale souhlasím, že oplotit les je ilegální čuňárna, stejně jako cedulky Zákaz vstupu, a s mým lesem jako lesem bych nic takového neudělal.

                  Leodendulo, nic na tom není. Oficiální les má pachtýře, živnostníka lesníka, který se o něj stará i provádí odborně těžbu. Stará se i o okolní lesy a některé jsou i v jeho vlastnictví.

                10. pro Runnču… vůbec nemám v úmyslu se s tebou hádat, ale ta legálnost tvého oplocení je opravdu sporná. Vůbec to nesouvisí s tím, s kým daný pozemek sousedí, ale se stavebním zákonem o využití pozemku… Úřad má povinnost konat v případě podezření na porušení zákona, obzvláště na udání – i anonymní. Bohužel moc dobře vím o čem píšu 🥴
                  Ve skutečnosti si nemyslím, že tvůj plot bude někdo řešit a i kdyby, nemaj páky tě donutit ho odstranit. Ale POZOR!.. Kdyby se někdo rozhodl po tobě šlapat, mohou tě nakonec donutit přepsat na katastru využití pozemku na ,,ostatní plocha“ , tam můžeš mít co chceš, ale zaplatíš podstatně větší daň…A nebo bys to mohl přepsat na ,,les“ , daň by byla stejně nízká jako za trvalý travní porost, ale musel bys dodržovat lesní zákon. A samozřejmě sundat ten plot…Věř mi nebo ne, ale není o čem diskutovat 😉

    2. Že ty si vybereš z každého článku jenom to nejhorší. Závěr byl tento:
      „Vidím, že EV snadno vydrží stejně dlouho jako auta se spalovacím motorem; Možná delší, protože jsou jednodušší. Bude to v roce 2045, dlouho poté, co prodej vozidel se spalovacím motorem skončí, než začneme vidět EV na konci životnosti s vážně vybitými bateriemi ve velkém počtu.“

            1. Je to jenom otázka vyhlášky. Taky se může stát, že po 15-ti letech vám seberou techničáky a nepustí vás na silnici. Jako zemědělský stroj na vlastním pozemku to můžete používat dál. Ale třeba k tomu nedojde a jako rozvojová zem dostaneme výjimku. Ale přes hranice nás nepustí.

                1. S tím se naprosto ztotožňuji. Až na slovo udržitelnost, které bytostně nesnáším. Prostě se chovají doopravdy ekologicky.

                2. Kde vidíš, že něco obhajuji? Já jenom oznamuji co se může stát. Já si to nepřeju ani z toho nemám radost jako runner42 který by byl štěstím bez sebe kdyby nám ty baterky klekly po třech letech.

              1. Za 15 let je možné vše:
                – nic se nestane
                – budou se prodávat jen EV
                – budou se řešit jiné problémy, než ježdění
                – ropa nebude už tak snadno dostupná
                – spalovací ježdění už nebude tak relativně levné
                – začnou platit více práva jednotlivce, kdo by chtěl být dobrovolně trávený hlukem a výfukovými plyny? Takže prakticky nikdo nebude mít právo trávit druhého. Dříve nebyla alternativa, takže to bylo trpěné zlo, ale teď už ale existuje náhradní technologie.


                Je třeba vzít taky do úvahy, že spirála se už roztáčí…
                https://youtu.be/R32g6Xhm8Qw?t=1062
                https://youtu.be/VMsw3fmywMs?t=6600

                1. Stejne jako se lide drive branili kdyz jim urady zakazali vypoustet splasky primo na ulici, tak stejne argumentuji dnes s pravem vypoustet splasky z vyfuku do vzduchu.

                2. pro Leo…. Pokud jde o předčasné (nucené) ukončení provozu spalováků, není tvůj příklad ideální…Spíše je to jako už jednou postavená JE. Taky je lepší její potenciál využít, nový odpad přidat ke starému a doufat, že to vydrží bez nehody až do konce životnosti…
                  Něco jiného je vyrábět NOVÉ spalováky a analogicky stavět nové bloky JE.
                  Lepší se trochu uvolnit, a než tlačit lidi proti srsti, raději vymýšlet a uskutečňovat všechny druhy podpor, myslet to upřímně a vyvarovat se zlodějin — a to je kámen úrazu 🥴

            2. pro Runnču…. Díky za pochvalu, ale musím trvat na tom, že výraz ,,environmentální udržitelnost“ je v pořádku a naopak ,,ekologie“ znamená něco úplně jiného, než si dnes většina lidí představí, když to slovo zaslechne… Upřímně nevím, jestli by bylo vhodné používat demokratický přístup a rezignovat na původní slovní význam. Osobně myslím že ne, ale vím že je mi to hovno platné.

        1. Kde berete info o 13ti lete zivotnosti baterie!!??
          Pred mnoha lety (asi 15) jsem vymenil v rucnim el.vysavaci NiCd za z NTB vyrazene LiIon 18650 z roku 1994 zapojene 1S3P. Dnes je jim tedy zaokrouhleno skoro 30 let a vysavac maka furt pryc; ctvrta bat. je v exterieru v radiovem cidle teploty/vlhkosti a nahradila casto menene tri AAA, jednou za rok ji zvysim SOC na 90%. Bat. nikdy neby zcela vybity. Jestli jejich SOH je 40 anebo 60% nevim a je to jedno bo makaj!
          Jestli si vzpomenu za dalsich deset let, pisnu sem Re: jak baterie makaj…

        1. Twitter byl v Rusku zablokován poté, co propagoval (píšu cíleně propagoval, nikoliv jen umožňoval) příspěvky vyzývající k násilí vůči občanům Ruska, přestože jsou a byly v rozporu se zákony ve všech civilizovaných zemích a mazal příspěvky proti tomuto nezákonnému chování protestující.
          Jsem přesvědčen, že poté co se z levičáckého cenzorního hnoje stali nezaměstnaní, bude v některém okamžiku toto omezení přístupu zrušeno.

Napsat komentář