Bezplatná MHD – nástroj ke snížení emisí a hluku, nebo jen populistické gesto?

Hasselt v Belgii, Kiruna ve Švédsku, Frýdek – Místek v České republice, či Châteauroux, Aubagne a Castres ve Francii. Na první pohled města od sebe naprosto odlišná, avšak minimálně jednoho společného jmenovatele mají – je jím poskytování bezplatné přepravy v městské hromadné dopravě.

Autobus ČSAD Frýdek-Místek na Dni bez aut
foto: ČSAD Frýdek-Místek

Již téměř měsíc mohou využívat veřejnou dopravu zdarma i obyvatelé hlavního města Estonska. Právě Tallinn se totiž stal prvním evropským hlavním městem, který tento způsob přepravy zavedl.

Obyvatelé Tallinnu mohou od Nového roku cestovat místními tramvajemi, autobusy i trolejbusy bez jízdenek. Hromadnou dopravu jim hradí město. Každému, kdo chce výhody využívat, stačí přihlášení k trvalému pobytu v estonské metropoli či jejím okolí a zakoupení čipové karty, kterou prokazují, že jsou tallinnskými občany.

Ta stojí dvě eura. Kromě lidí, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu na území města, mohou bezplatnou přepravu využívat také studenti do 19 let věku (nezávisle na místě bydliště) a zdravotně postižené a další zvýhodněné skupiny.

Zvýšený zájem

Ve městě s cca 420 tisíci obyvateli cestovalo v posledních letech tamní MHD každý den zhruba jen pětina obyvatel, avšak dle získaných dat si čipovou kartu k 31. prosinci 2012 pořídilo již 150 tisíc lidí. Tallinn obsluhují 4 tramvajové linky, 8 trolejbusových a několik desítek autobusových linek.

Právě počet autobusů již musel tallinnský dopravce navýšit z důvodu enormního zájmu o bezplatnou MHD, avšak otázkou zůstává celkový technický stav vozového parku, který podle odpůrců této novinky není lichotivý a díky výpadkům příjmů z tržeb za MHD bude obnova vozového parku v nedohlednu.

Tallinnský starosta Edgar si od této novinky v MHD slibuje především snížení počtu přecpaných ulic, dopravních nehod a nečistot v ovzduší. Právě kvalita životního prostředí je pak klíčový argument v diskuzi s odpůrci bezplatné přepravy – studie ukázaly, že největším znečišťovatelem vzduchu v Tallinnu jsou automobily.

Méně emisí, méně hluku, méně aut

A jelikož se bude chtít Tallinn ucházet o titul Zelené město Evropy 2018, chce estonská metropole prostřednictvím MHD zdarma snížit počet aut ve městě a pomoci tak ovzduší.

Jaké jsou zkušenosti s bezplatnou MHD tam, kde již nějakou dobu tento způsob přepravy funguje? Pojďme si ukázat praktický příklad na moravskoslezském městě Frýdek – Místek, které má cca 58 tisíc obyvatel. Zde zvedli MHD zdarma 27. března 2011 na základě předvolebního slibu.

Ve Frýdku – Místku může o bezplatnou přepravu městskou hromadnou dopravou zažádat každý, kdo prokáže, že magistrátu města nic nedluží. Cestující si zažádá o zelenou čipovou kartu za 299 korun a za 1 korunu si zakoupí roční jízdenku. To je tedy významný rozdíl oproti podmínkám v Tallinnu, kde je umožnění bezplatné přepravy vázáno na trvalé bydliště.

Zkušenosti z ČR

Ke konci roku 2011 tuto službu využívalo již 9528 cestujících. „V roce 2010 bylo v rámci MHD přepraveno 3 801 633 cestujících. V roce 2011, kdy byla zavedena MHD zdarma, bylo přepraveno 4 435 186 cestujících, což je nárůst o 633.533, tj. o 16%.“ uvedl pro oficiální stránky města Frýdek – Místek vedoucí odboru dopravy Miroslav Hronovský.

Na webových stránkách mistekfrydek.cz prezentoval Ing. Jan Širc ze společnosti UDI Morava také propočet, který ukazuje, že při průměrném obsazení automobilu 1,4 osoby tak denně ubylo na silnicích ve městě asi 1600 aut. „To při průměrné denně najeté vzdálenosti 3,32 kilometru představuje úbytek CO2 zhruba ve výši 271 tun ročně.“

Městkou pokladnu však tato úleva vyšla přibližně na 25 milionů korun, které musely být dopravci uhrazeny za ušlý zisk. Opozice to politické reprezentaci města také patřičně vyčetla.

Ostravské pokusy

V Tallinnu tedy chtějí dosáhnout snížení počtu automobilů, což se však např. v moravskoslezské metropoli Ostravě, kde MHD zdarma mohli cestující také krátce využívat, nepodařilo.

Vyhláška, díky které během zimní sezóny 2010/2011 nepotřebovali cestující jízdenku v průběhu vyhlášené smogové regulace, byla ještě koncem roku 2011 zrušena, poněvadž dle závěrů hodnotícího týmu nepřinesla požadovaný efekt.

Aut ve městě sice během smogu mírně ubylo, ale ne v takové míře, aby vynaložených 20 milionů Kč z městské kasy na MHD zdarma přineslo výraznou úlevu dopravě a ovzduší ve městě.

Cesta kupředu?

Pokud je akce na bezplatnou MHD marketingově propracovaná a je pamatováno na to, jak dorovnat výpadek z tržeb za jízdné, může se jednat o jednoznačný přínos pro města jako Frýdek – Místek, kde chybí obchvat, nebo Tallinn, který trápí příliš vysoká hustota dopravy.

Města mohou využívání MHD zdarma podmínit bezdlužností cestujících nebo právě trvalým bydlištěm. Lze očekávat, že toto opatření přiměje Estonce, kteří dnes v hlavním městě žijí, ale formálně trvale nepobývají, aby si změnili bydliště. Město tak může na daních získat nové zdroje financí.

22 Comments on “Bezplatná MHD – nástroj ke snížení emisí a hluku, nebo jen populistické gesto?”

  1. Doprava zdarma je hloupost.
    Doprava zdarma je hloupost. Nevím kolik stálo předplatné ve F-M, ale např. Valašské Meziříčí, které zvažuje že PRO NEZÁJEM CESTUJÍCÍCH O MHD bude jezdit taky zadarmo, vycházela cena na cca 5,50 Kč za den(předplatné). Podle mého téměř zadarmo a přesto nebyl zájem! Taková doprava se má zrušit a né jezdit zadarmo!
    V Praze doplácí město více jak 11 miliard ročně Dopravnímu podniku. Téměř miliardu měsíčně! A jak je drahé předplatné? 4750,-Kč včetně DPH za rok pro pracujícího! Za měsíc je to 395 Kč, za den 13 Kč. Řešením není zrušit cenu úplně a jezdit „zadarmo“, ale udělat ji konkurenční proti vlastní dopravě, vlakům, taxíkům. Protože kdo MHD využívá již téměř zadarmo jezdí.
    Chlubit se nezkontrolovatelným nárustem cestujících,(a podpořit tak opodstatnění jízdy „zdarma“) je zavádějící.
    V tržních podmínkách, pokud je o službu zájem, tak roste její cena, pokud zájem není, služba zlevňuje, nebo se ruší = krachuje.
    Za peníze, které obce investují do MHD by mohlo být vybudováno mnoho rozumného. Takto si jen kamarádi v politice dohazují kšefty.

  2. Gratulace do Frýdku –
    Gratulace do Frýdku – Místku! Netušil jsem, že někde u nás toto funguje.

    Myslím, že bezplatná MHD řeší víc než jen zklidnění dopravy nebo emise. Když je tíha MHD zcela na bedrech radnice, je to m.j. dobrý motiv pro racionalizaci MHD. Mnohde to totiž vypadá tak, že linky jezdí sice přesně, ale po více či méně nesmyslných trasách a podle nevhodně sestavených jízdních řádů. Racionalizace dopravy ovšem předpokládá mít reálný vliv na provozovatele MHD – což je v některých městech již pouhou utopií.

    V důsledku privatizační pošetilosti minulých let nebo přímých korupčních snah je v mnoha městech provozovatel MHD prakticky nezávislý na vnější vůli a v důsledku značného lokálně monopolního postavení podniku je radnice odsouzena k roli lokaje. Typickým příkladem je třeba Tábor, kde radnice už nemá žádný reálný vliv na místního provozovatele ComettPlus. Ten není nijak motivován zapřemýšlet nad racionalizací dopravy, neboť má radnici „v hrsti“ a ta musí jen platit a mlčet. Lidé tam pak jezdí v autobusech s okny polepenými reklamou. Přes tento příjem je MHD drahá a mnohým připomíná transport dobytka (případně Židů do koncentračních táborů). Ani nový starosta, který si dal MHD jako prioritu volebního programu, s tím nic nezmohl, ačkoliv to je nejčastěji zmiňovaný problém, který lidi ve městě trápí. Prostě nemá na MHD vliv.

  3. Ve FM žiju od narození,
    Ve FM žiju od narození, jsem tu spokojen, až na naší „dokonalou“ radnici, MHD zavedli zdarma jako populistický krok aby si pojstili volby, měli to v programu, a nikdy nezmiňovali čistčí ovzduší 😀 Jen chtěli voliče utáhnout na peníze, ve finále to dopadlo tak že autobus je zdarma, ale peníze si vzali jinde a i z kapes kdo autobusy nevyužívá 😀

    1. špatné pohled, člověk si
      špatné pohled, člověk si musí položit otázku jezíd víc lidí(ne o pár, ale 10sítky procent), pokud ano.

      Nemusí radnice stavět tolik parkovišť, když vy náhodou budete potřebovat jed do centra budete mit kde parkovat

      Nemusí stavět tolik silni a tím navazuje i méně oprav.

      Není to jenom tahaji to se všech kapes….

      1. Ano i ne, byl jste někdy u
        Ano i ne, byl jste někdy u nás ve městě? S parkovnáním je to tak všelijak, není je už kde stavět, ale zaparkovat jde. Co se týče silnic tak to je pohádka sama o sobě, silnice se opravila na podzim a nyní má 10-ti centimetrové díry (nemyslím na délky, ale na hloubku ;), na délu to je mnohhem víc ). A tahání z kapes to je, protože si to tahají z firmy která dodává teplo většině obyvatel a zároveň tak firma patří městu 😀
        PS: v MHD teď jezdí i lidé kteří by předtím neměli dúvod jezdit, a jezdí častěji protože to je přeci „zdarma“ a tak jezdí takřka bez důvodně místo toho aby se prošli. A každý KG v autobuse navíc znamená větší spotřebu paliva, a každý litr nafty znamená další gramy sajrajtu v ovzduší, kdyby u nás jezdily elekto-autobusy, neřeknu ani popel a možná bych volil tu rudou sílu co sedí na radnici 😀

        1. Tak to si mozna nerozumíme.
          Tak to si mozna nerozumíme. V ideálním stavu(kdy politik nekrade, tedy není to politik český) se peníze které ušetříme mají požít na MHD+opravy.

          Tedy když je silnice stavěna „10.000 aut“ než se začne rozpadat, tak díky MHD zdarma to nenastane za 1rok, ale třeba za 6let.

          Co se týče výfukových plynů, stále je to na osobu méně v autobuse kde sedí 15 lidí než 15 samostatných aut. Druhá věc je odmítání „osvícených politiků“ CNG či elektromobility. Bohužel CNG nejde krást + jde kupovat od zavedených společností(čti firmu nevlastní kamarádi aby to kilo CNG prodali o 50halířů dráž).

          Takže ono by to šlo, exhalace se snížili, cesty by byli lepší. Probém jsou politici co kradou či moderně oklánějí…

          1. Proč jenom politiků? Tyhle
            Proč jenom politiků? Tyhle věci fungují odspoda nahoru. Dejte někomu služební auto a zaručeně ho začne používat i pro soukromé účely a ještě si při tankování načepuje i do vlastního kanystru. Dejte někomu služební telefon nebo mobil a zaručeně se s ním bude vykecávat i se svými kamarády. Dejte někomu pravomoc rozhodovat, komu se dá nějaká zakázka a přiklepne to firmě svého kamaráda nebo rodinného příslušníka. V tomto politici nejsou nijak výjimeční, akorát zachází s většími prostředky, tak z toho mají víc.

    2. To je opravdu překvapení,
      To je opravdu překvapení, že služba „zdarma“ ve skutečnosti není zdarma, ale platí to někdo jiný 😉

      Viz třeba některé paradoxy v dotacích ČD, kde některé úseky stojí stát 2x tolik, než kdyby pasažéry vozili jednotlivě pražští taxikáři nebo se dala přejet celá republika několikrát tam a zpět osobákem. A to se vyplatí.

  4. Myslím, že hlavní
    Myslím, že hlavní otázkou je si určit, proč má být MHD zdarma. Kvůli kvalitě ovzduší? Těžko. Kvůli přeplněným silnicím? To už zní líp. Pravdou je, že jako podnikatel cestuji hodně po Brně. Ale jak zde psal kolega. Dnes se dostat z jednoho konce na druhý a zaplatit za jízdenku, vyplatí se mi nechat se odvést taxi.

    Pokud se zavedou Ecoplakety, které jsou například v Německu, či na některá místa se zakáže vjezd, potom by to možná mělo nějaký smysl, kvůli snížení hustotu dopravy jako takové.

    Náklaďáky na železnici? A můžete mi někdo říct, proč již na železnici nejsou? Proč zde nejezdí autovlaky? Jsme přeci tranzitní země. Ústí nad Labem – Ostrava; Břeclav – Ústí nad Labem, Břeclav – Plzeň. A když se udělá dostatečná reklama, dobře se rozmyslí cena, tak to vlaky nebudou stíhat odvážet. Sám bych to s osobákem či dodávkou (že mi jezdí auta každý den po “ Hopsa strasse“ a mít možnost odjezdu z Brna na Německé hranice bych využil okamžitě.)

  5. Když už je MHD zdarma,
    Když už je MHD zdarma, město pak ušetří za dodavatele a provoz autmatů na jízdenky, za revizory, za turnikety atd. 😀

    Ne, ale vážně: Platit víc jak 30 korun za pár minut jízdy po Praze? Podle mě si každý druhý, kdo tam jede třeba jednou za měsíc, koupi lístku rozmýšlí. Snížit cenu lístků o třetinu, třeba by dopravní podnik vydělal víc.

  6. Ani MHD zdarma není
    Ani MHD zdarma není všelék.
    Jsou 2 kategorie lidí. První, pro kterou je kritérium ceny podstatné. Tam přechod na MHD zdarma bude fungovat. Druhá kategorie jsou lidé pro které je podstatný čas a kvalita dopravy. Jestliže se potřebuju dopravit někam je pro mě podstatný rozdíl, jestli mi to autem trvá 30 minut nebo MHD s 2mi přestupy hodinu. Pro tuhle skupinu je MHD neschůdná varianta.

    A pro snižování emisí ve městech jsou 3 hlavní směry.
    1) statické zdroje emisí – to jest topení uhlím a dřevem, továrny. Tam je potřeba motivovat lidi aby používali nízkoemisní (plyn) nebo bezemisní (tepelná čerpadla) zdroje. Oboje je drahé a lze to řešit pouze ekodaní na paliva, pak se bude topit normálně odpadem, jak je zvykem 🙂
    2) Nákladní doprava – investice pro předělání nákladních vozů na CNG by čistotě ovzduší opravdu prospěla.
    3) Osobní doprava – a tu hybridy/CNG/LPG/ELEKTRO také slušně řeší.

    1. ty 3hlavní směry jsou
      ty 3hlavní směry jsou popsány výstižně a skutečně by jsme k nim měli směřovat, bohužel jsou zatím poměrně nákladné a proto si myslím, že by bylo dobré realizovat mezikrok.

      1) statické zdroje – největší humus ze všeho je nekvalitní spalování uhlí, takové dřevo je v tomto ohledu nesrovnatelně lepší, žel má velmi malou výhřevnost a proto pro trvalé vytápění není úplně ideální. Továrny mají většinou nařízeny drahé filtry pevných částic, řízené spalování a vysoké komíny, takže ikdyž tvoří velké množství škodlivin, tak se tyto rozptýlí po velké ploše. Plyn je pro vytápění ideální médium bohužel je a bude drahý, tepelné čerpadlo je zase poměrně velká investice. Tudíž v tomto bodě bych se nejdřív zaměřil na dotace na výměnu starých kotlů za nové a úpravu legislativy směrem k postihování hříšníků u lokálních topidel.

      2) Nákladní doprava – tady by bylo pro začátek dobré vrátit nákladní dopravu z měst a obcí zpět na těch pár km dálnic co tu máme (že bysme je dostali na železnici už asi nikdo nevěří) Přeci jen mimo obydlené oblasti ty škodliviny nejsou pro člověka tak nebezpečné.

      3) osobní doprava – myslím, že je na čase už nekompromisně zakázat cokoliv co nesplňuje EURO3, rep. provoz pouze výjimku. Problém s cenou aut už je dávno pasé.

    2. Stím se s větší části
      Stím se s větší části dá souhlasit. ALE je zde trochu rozdíl v přístupu co se týká ceny.

      Dám příklad brněnského MHD. Každý den dojíždím do Brna (po zavedení IDS se to stalo nutností, zde pán z Boskovic co to vede taky „myslel i když sám jezdí autem…“). Občas sem musel pro něco jet do centra či jiné části Brna. I když jsem byl ochoten jet MHD tak sem byl šokované. Linky co jezdili odněkud někam zdrušili a co nejvíc přispůsobili dle hesla „přeset je krásné“. Tedy nic ala LondonCity doprava(styl spojů pentagon). Nevadí když jedu na druhou stranu brna přesednout jednou, ale někdy i 3x?

      Pak další překvapení lístek 10-15minut(přesně nevím) cena přes 20kč. Bohužel na tento lístek nedojedete nikam. Delší na 40 a více minut cena opět bohovská. V přepočtu na benzin víc jak 2x tolik.

      Za těchto okolností se diví přechodu lidí na individualní dopravu? Spoje špatné, cena předražená.

      Za mě cena má být symbolická, a ne aby kryla náklady. Nebo si někdo myswlí, že stavění obchvatů a silnic aby se zvládl velký provoz je zdarma a odmítají to započítat do ceny provozu „aut“ a tedy co se ušetří…

      P.S. v Polsku toto zažili, tj. po 89 likvidace hromadné dopravy a teď jsoupřekvapení, že se lidé nevracejí ani když je cena +- stejna či lehce menší u hromadné. Holt zde platí „udržet si zákazníka je levnejší než získat nového“.

      1. A proto jezdim do Brna
        A proto jezdim do Brna autem.

        Nejhorsi je, když jsem si spocital cenu usetrene hodiny na ceste v MHD a zjistil ze při zapocteni rozdilu ceny listku a benzinu jsem pod minimalni hodinovou mzdou.
        A i když zapocitam kompletni cenu, tak se dostanu na rozdil 160kc, coz mi za ušetřenou hodinu casu porad stoji.

  7. Ono se také poslední dobou
    Ono se také poslední dobou začíná důsledněji poukazovat na to, že nezanedbatelnou měrou se na vzniku smogových situací ve městech projevují lokální topeniště, především staré kotle na uhlí. Tudíž přínos „MHD zdarma“ bych hodnotil primárně, jestli byl zaznamená úbytek nehod a hluku a teprve potom až snížení emisí.

    Pokud má být hlavním cílem snížení emisí a smogu, pak je otázka MHD zdarma celkem irelevantní a je třeba nějakou smysluplnou formou podpořit obměnu lokálních topenišť za moderní a dále podporovat zateplování rodinných a bytových domů.

  8. Důležitou větou v
    Důležitou větou v článku je „technický stav vozového parku, který podle odpůrců této novinky není lichotivý a díky výpadkům příjmů z tržeb za MHD bude obnova vozového parku v nedohlednu“.

    Jednou z cest, kterou chce Tallinn snížit náklady a získat další peníze, je – podle různých zdrojů, zejména podle EPOMM.eu – zrušení trolejbusů. Takže sníží emise z IAD, navýší emise z MHD a kamsi do ztracena zmizí peníze, které vrazil v nedávných letech do obnovy T-busového parku a infrastruktury.

Napsat komentář