Auta bez řidiče jsou další velká věc hned po elektromobilech. Ví to Google, Volkswagen a vlastně i všichni ostatní. Ví to dokonce i Evropská unie. Už od dubna 2011 testuje elektrické auto bez řidiče na letišti Heathrow v Londýně.
foto: ULTRa
Letiště v Londýně tak díky svému automatizovanému elektrickému jezdítku nabízí pohled do budoucnosti osobní dopravy. Lidé nejen v EU jsou dnes frustrováni z každodenních zacpaných silnic, po kterých se plouží z a do města s obrovskou ztrátou času. Jeho obyvatele pak obtěžuje hluk a smrad.
Mezi parkovištěm a Terminálem 5 londýnského letiště Heathrow můžete zakusit jaké by to bylo, kdyby auta nesmrděla, nehlučela a navíc v nich nemusel sedět řidič. Malé “pody” zvané “ULTRa” nahradily starodávné dieselové autobusy, které pendlovaly mezi terminálem a parkovištěm nehledě na obsazenost.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Jak vypadá doprava v eko-městě Masdar + VIDEO
Jak bude vypadat veřejná doprava v Masdaru, eko-městě budoucnosti?
Čtyřmístný pod, kterých je celkem 21, si zavoláte právě tehdy, když potřebujete. Dokážou jet rychlostí max. 35 km/h a na 3,8 km dlouhé cestě se navigují pomocí speciální optické navigace na silnici. Náklady na šestiletý vývoj heathrowského systému se vyšplhaly na 30 mil. liber.
Představa je taková, že právě takováhle jednoduchá vozítka (obecně označovaná jako PRT – Personal Rapid Transit) by mohla velice dobře posloužit jako propojení světových letišť a městských center, nádraží nebo jiných klíčových bodů.
Automatická “kyber-auta” na Heathrow jsou jádrem výzkumného projektu CityMobil Evropské unie. Jeho cílem je dát dohromady experty z celé Evropy a vyvinout zcela nové formy městské dopravy.
Ty by pak měly nahradit osobní auta a autobusy vozítky, která budou k dispozici nma vyžádán, případně polo-automatickými hybridními autobusy, které dokážou využít např. tramvajové troleje (ale zároveň budou mít i spalovací motor).
“Ukázali jsme, že takové vozy jsou technicky zvládnutelné,” komentuje londýnský projekt Suzanne Hoadley z bruselské organizace Polis, což je jeden z 29 partnerů projektu CityMobil. “Během následujících let očekáváme, že počet těchto systému se v Evropě bude postupně zvyšovat,” dodává.
Do projektu CityMobil spadají také nové hybridní autobusy, které jsou v provozu v přímořském městečku Castellón ve Španělsku. Autobusy zde spojují univerzitu s parkem v centru města a jsou poloautomatické. Většinu cesty se dokáží řídit samy, pouze v případě pohotovosti může řidič využít volant k zásahu.
Doprava nákladu bude vždy
Doprava nákladu bude vždy větší než doprava osob (myšleno v objemu). Ale bude skvělé, až se i nákladní (třeba) lodní doprava zefektivní a automatizuje.
Potenciál využití vidím i v automaticky řízených tramvajích, možná i vlacích.
V osobní automobilové dopravě však vždy bude potřeba řidič, protože zákeřné černé kočky brání vytvoření automatu 😉
PRT budou asi bezvadna
PRT budou asi bezvadna vozitka a mohla by byt i na jinych mistech než jmenovanych.Např.v novych nemocničnich komplexech nemocnic.Souhlasim i s propojenim mezi nadražimi a hotely.Pro běžneho občana a mlade „zavodniky“to ale bude nezajimave.
…“Jeho obyvatele pak
…“Jeho obyvatele pak obtěžuje hluk a smrad.“…. LOL
Vy asi nebydlíte v Praze.
Vy asi nebydlíte v Praze. Zkuste bivakovat jednu noc někde u magistrály.
Moje reakce byla na způsob
Moje reakce byla na způsob „od huby“, jakým to bylo napsáno.
A „smrad a hluk“ vás můžu ujistit, je i mimo matičku v jiných městech českého venkova 😉
Aha, no já myslím, že si
Aha, no já myslím, že si pan Horčík ulevil, asi ho to také dost obtěžuje. Mohl ale také napsat „kravál a puch“, to by bylo ještě výstižnější. 🙂