Autosalon Ženeva 2013: Peugeot HYbrid Air – hybridní pohon se stačeným vzduchem

Peugeot HYbrid Air je plně hybridní systém využívající benzín a stlačený vzduch. Tato technologie představuje klíčovou etapu směrem k dosažení cíle ve spotřebě 2,0 l/100 km. Systém je určený co největšímu počtu uživatelů díky své jednoduchosti, robustnosti a mezinárodnímu charakteru.

Řez novým „vzduchovým“ hybridem HYbrid Air společnosti Peugeot. Uchytí se nová technologie snížení spotřeby?
foto: Peugeot

Hybridní strategie

Peugeot si stanovil za cíl snížit do roku 2015 průměrné emise u svých vozů na 116 g CO2/km, aniž by utrpěla řidičova radost z řízení. Za tímto účelem investuje do různých technologií, které umožňují výrazný pokrok.

Jde o neustálé zlepšování výkonnosti spalovacích motorů, strategii donwsizingu u benzínových i naftových motorů, rozšíření systému Stop&Start, elektrický pohon, atd..

Elektricko-dieselová hybridizace jde přesně v tomto duchu. Peugeot tuto technologii použil ve světové premiéře u crossoveru Peugeot 3008 HYbrid4, poté se rozšířila i na modely Peugeot 508 RXH a Peugeot 508 HYbrid4.

Již 20 000 zákazníků technologie HYbrid4 se seznámilo se zcela novou radostí z řízení, v němž se spojují výkony, jednoduché používání, tichý chod a šetrný přístup k životnímu prostředí s emisemi CO2 od 88 g/km.

Peugeot 2008 HYbrid Air představuje další inovaci ve prospěch životního prostředí a zákazníků na všech trzích. Tato průlomová technologie se totiž nabízí u modelu 2008, nového městského crossoveru, na jehož vývoji se podílely týmy ze tří kontinentů.

Je přirozeným nositelem tohoto nového pohonu spojujícího benzín a stlačený vzduch – systému, který je odpovědí na očekávání zákazníků a na výzvy motoristického světa.

Technologie HYbrid Air je novou etapou směrem k cíli snížení spotřeby na pouhých 2,0 l / km. K dosažení napomůže i neustálé zlepšování motorů a odlehčení, které umožní nové platformy.

HYbrid Air, jasná volba

V zadávacích podmínkách této technologie byly určeny jasné cíle: výrazné snížení spotřeby a emisí CO2, prostřednictvím technologie, která bude cenově dostupná a použitelná u osobních i lehkých užitkových vozů segmentů B a C.

HYbrid Air za tímto účelem spojuje vyzkoušené technologie: novou generaci tříválcových benzínových motorů a stlačený vzduch. Během náročné práce výzkumných a vývojových týmů bylo podáno 80 patentů.

Princip fungování

HYbrid Air kombinuje dvě energie, aby společně dosáhl co nejlepšího výkonu podle konkrétních životních situací. Benzínovému motoru napomáhá, nebo ho dokonce nahrazuje, stlačený vzduch. Společně přispívají k nejúčinnějšímu chodu během přechodových fází: při zrychlení a rozjíždění.

Tato technologie využívá prvky, které jsou ve světě automobilů nové, ale byly již testovány v ostatních odvětvích, jako je letectví.

HYbrid Air tvoří:

  • energetická nádrž obsahující stlačený vzduch, která je uložena pod karoserií ve středovém tunelu;
  • nízkotlaká nádrž na úrovní příčné vzpěry zadní nápravy, která funguje jako expanzní nádoba;
  • hydraulický agregát tvořený motorem a čerpadlem, umístěný pod kapotou na převodovém ústrojí.

Toto ústrojí se skládá z robotizované planetové převodovky, která řídí rozdělování obou použitých energií. Nahrazuje mechanickou převodovku, oproti které nabízí navíc automatizaci řazení rychlostí.

Spalovací motor je benzínový tříválec poslední generace. Je vybaven nejmodernějšími technologiemi: maximálním začleněním součástí bylo dosaženo optimalizace hmotnosti a kompaktnosti, použitím povrchové úpravy Diamon Like Carbon se snížilo vnitřní tření, systém Split Cooling snižuje dobu nutnou ke zvýšení teploty motoru, atd.

Hlavní výhodou systému HYbrid Air je jeho kompatibilita se stávající platformou. Výsledkem je nezměněná prostornost, modularita a objem palivové nádrže.

3 režimy: Vzduch (nulové emise – ZEV), Benzín, Smíšený režim

Oba zdroje energie ovládá řídící jednotka pro dosažení co nejlepšího celkového výkonu podle dané situace. Přechod mezi třemi režimy se provádí pro řidiče zcela transparentně.

V režimu „Vzduch“ (nulové emise) pohání vůz pouze energie stlačeného vzduchu. Vzduch postupně zabírá stále větší prostor v energetické nádrži a tím přesunuje odpovídající objem oleje.

Ten je nositelem energie zásobující hydraulický motor spojený s planetovou převodovkou. Současně se odpojí spalovací motor a auto se pohybuje bez jakékoliv spotřeby paliva a bez jakýchkoliv emisí CO2. Tento režim se nejlépe využije v městském provozu.

V režimu „Benzín“ pohání vůz pouze tříválcový benzínový motor 1.2 VTi, opatřený nejnovějšími technologiemi. Díky nim poklesla jeho hmotnost o 11 kg, tření se snížilo o 30 % a systém Split Cooling snížil dobu nutnou k dosažení optimální teploty motoru.
Tento režim je vhodný především pro jízdu na silnicích 1. třídy a dálnicích při stabilní rychlosti.

Ve „Smíšeném“ režimu pracuje benzínový a hydraulický motor společně, jejich poměr se mění podle dané situace tak, aby bylo dosaženo optimální spotřeby. Pružný systém HYbrid Air může hydraulický motor pohánět ze dvou zdrojů.

Pokud množství energie v nádrži pod tlakem dostačuje potřebě řidiče, funguje hydraulický motor s tímto zdrojem. Vedle toho může být v případě potřeby poháněn přímo hydraulickým čerpadlem.

Tento režim je určený zejména pro přechodné fáze ve městě i na silnici (rozjíždění, akcelerace).

Dobíjení energetické nádrže probíhá dvěma způsoby. Při zpomalení (brzdění nebo uvolnění plynového pedálu) se zpomalení nedosahuje pomocí tlaku destiček na brzdové kotouče, ale odporem vůči stlačenému vzduchu v tomto zásobníku.

Alternativním způsobem je dobíjení nastartováním benzínového motoru. V této situaci se část energie získané z benzínového motoru použije pro stlačení vzduchu.

V obou případech se maximální energetické kapacity zásobníku pod tlakem dosáhne velmi rychle, za pouhých deset vteřin.

Jízda za pouhé 2,0 l / 100 km

Pružnost systému HYbrid Air přináší řadu výhod. Díky využití vyzkoušených součástí a díky robustnosti je vhodný pro nejrůznější jízdní podmínky, se kterými se řidiči setkávají.

Tato pozoruhodná inovativní technologie má potenciál stát se nejdůležitější hybridní technologií v nabídce, která se bude používat na celém světě. Uživatelé osobních a lehkých užitkových vozů segmentů B a C získají:

  • až 80 % jízd ve městě v režimu Vzduch (nulové emise), kdy auto jede, aniž by spotřebovávalo palivo,
  • s tím spojení snížení spotřeby v městském provozu o 45 %,
  • pružné řízení díky automatickému řízení převodu,
  • nezměněná prostornost a modularita a nezměněná kapacita benzínové nádrže,
  • pohodový provoz díky vyzkoušeným součástem.

U současné generace vozů segmentu B snižuje HYbrid Air značným způsobem spotřebu a emise CO2. Během homologačních testů bylo dosaženo pouhých 2,9 l/100 km a 69 g CO2 / km.

HYbrid Air znamená společně s dalšími technologickými novinkami klíčovou etapu k dosažení cíle spotřeby 2,0 l/km. K tomuto rekordnímu výsledku se totiž dojde pomocí inovací u benzínového motoru nebo platformy.

Pokud jde o motor, tam se nejdůležitější novinky týkají strategie downsizingu, snížení doby nutné ke zvýšení teploty motoru a díky spalování. Platforma představuje modulární stavební prvek, z něhož vychází koncepce a výroba nového modelu.

Použití odlehčených materiálů a inovativních výrobních procesů umožní realizovat velké úspory hmotnosti.

Novátorský model z vývojových dílen

Takto důmyslná idea nemůže vycházet z klasického schématu vývoje. Technologie HYbrid Air je výsledkem projektu, na kterém se podílelo 200 osob.

Využité kompetence, od vývoje pohonu přes průzkumy zákaznických preferencí po strategickou vizi, se spojily v úzké spolupráci se strategickými dodavateli, jako je Bosch. HYbrid Air byl také vyvinutý ve finančním partnerství s Programem budoucích investic francouzské agentury pro životní prostředí ADEME.

tisková zpráva

5 Comments on “Autosalon Ženeva 2013: Peugeot HYbrid Air – hybridní pohon se stačeným vzduchem”

  1. Jsem zvědav na reálnou
    Jsem zvědav na reálnou spotřebu.
    Takhle na autosalónu to vypadá pěkně, ale realita bude asi někde jinde. Ovšem pokud se s reálnou spotřebou skutečně dostanou pod 3l na 100, bude to opravdový průlom.
    Nepsali tam také jak velkou nádrž na vzduch to má a na jaký tlak je stavěná?

  2. Nejdale v pouzivani vzduchu
    Nejdale v pouzivani vzduchu jako pohonne latky je zrejme jen jedina spolecnost a to mdi.lu, ktera jak uvadi na webu loni navazala spolupraci s Tata Motors India. Takze pazouti opet udelali „kolo“, nicmene +1 za to, ze tam jako mnozi jiny necpali jen baterie a pridali neco noveho do segmentu automoto 🙂

Napsat komentář