Jihokorejský výrobce pneumatik Hankook v rámci studentské soutěže Hankook Tyre Design Challenge hledal zajímavé koncepty nových kol pro auta blízké budoucnosti. Letošní ročník soutěže již zná tři nejlepší návrhy.
foto: Hankook Tyre Design Challenge
Soutěž Hankook Tyre Design Challenge se koná každé dva roky. Cílem soutěže je navrhnout koncept kola pro futuristické, ale technicky reálné osobní automobily.
Studenti se zaměřují na nízkou energetickou náročnost výroby, recyklovatelnost, nízký valivý odpor nebo „dodržování určitých výkonnostních cílů.“
V letošním roce Hankook spolupracoval s německou univerzitou designu, inženýrství a obchodu Pforzheim. Vítězné návrhy byly oznámeny na nedávné automobilové výstavě Essen Motor Show.
Samozřejmě nelze očekávat, že se podobná kola dostanou v dohledné budoucnosti do výroby. Problémů je velké množství – jako je například životnost nebo bezpečnost.
Soutěž slouží především pro vyhledávání talentů mezi studenty a jako zdroj zajímavých nápadů, myšlenek a konstrukčních směrů pro kola vozidel blízké budoucnosti.
video: YouTube
První místo posledního ročníku soutěže získal Samir Sadikov se svým kolem „Dakar“. Kolo je určeno pro použití v extrémních automobilových závodech stylu Dakar, kdy auta zdolávají jak pevné cesty, tak těžký terén.
Běhoun kola se skládá z řady samostatných šestiúhelníkových bloků naplněných vzduchem. Při jízdě po pevné cestě bloky drží při sobě a vytváří hladký běhoun s nízkým valivým odporem.
Při jízdě v terénu se bloky rozšíří – bohužel nebylo naznačeno jakým způsobem – a poskytují lepší trakci kola. Případný defekt navíc postihuje pouze jeden blok a jen částečně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Každý blok lze navíc vyměnit v polních podmínkách.
video: YouTube
Andreas Hartl se svým konceptem „Vent Tyre“ dosáhl na druhou pozici. Kolo je určeno pro perfektní přilnavost na mokrém povrchu.
Běhoun je tvořen řadou vodorovných gumových lopatek. Lopatky fungují jako „vodní turbína.“ Při otáčení vhánějí vodu do meziprostoru mezi lopatkami a pak dále mimo běhoun kola. Výsledkem je podle autora perfektní přilnavost na mokrem povrchu.
foto: Hankook Tyre Design Challenge
Posledním oceněným je studentka Lucia Lee s kolem „Konzept Winter“. Tentokrát jde o zimní pneumatiky určené pro jízdu ve sněhu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Tlak v pneumatikách pod neustálou kontrolou
Jde opět o koncept kola, které dokáže měnit velikost styčné plochy s vozovkou a také světlou výšku vozidla. Základem je čtrnáct polyuretanových bloků. Kolo dokáže mechanickým pohybem stlačit bočnice a tím od sebe rozšířit zmiňované bloky.
Výsledkem je větší průměr kola a tak i větší světlá výška auta. Stejně tak vzniknou mezi bloky rozměrné drážky poskytující lepší trakci na sněhu.
Konečně pořádná
Konečně pořádná pneumatika. Hankook opravdu umí pneu, měl jsem možnost si jejich výrobek vyzkoušet. Je vidět, že Jihokorejské pneumatikárny dokáží se Světem držet krok. Škoda, že podobné vývojové středisko nemá Barum nebo Matador. Hankook i Nexen jsou mladšími firmami a jak se ukazuje dokáží se s konkurencí uspěšně poprat. Jsem zvědav jak dopadnou praktické zkoušky těchto pneumatik, a doufejme, že nezapadnou v propadlišti pneumatikářských dějin.
Zdá se, že pneumatiky
Zdá se, že pneumatiky budou další v řadě, v čem dostane EU a USA na prdel od Asiatů. Brácha na Nexenech už jezdí a Hankook se montuje na korejské vozy běžně. Já sice mám na elektromobilu Peugeot Ion letní Dunlop Enasave se sníženým valivým odporem, ale je otázkou, zda si do budoucna pořídit na zimu opět doporučené Dunlop nebo sáhnout po korejských. Když auto je nota bene v originále japonské Mitsubishi iMiev.