20 % průměru EU. Tak vypadá česká elektromobilita

Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA) vydala tiskovou zprávu, v níž shrnula nejen celkový stav elektromobility v České republice, ale též svou pozici. Pozici podporovatele, který umožňuje financování stejného podílu elektromobilů, jaký je běžný v dalších zemích EU.

1,14 % v EU, ale jen 0,21% v ČR

Podíl elektromobilů v rámci celé Evropské unie na konci prvního čtvrtletí roku 2023 byl podle zprávy ČLFA 1,14 %. Na českém trhu se podíl aut s elektrickým motorem pohybuje ani ne na pětině průměru EU, konkrétně na 18,5 % průměru celé Evropské unie. Číslem vyjádřeno: podíl elektroaut na českém trhu nepřekročil 0,21 %. 

22 sledovaných zemí, a my jsme na 21. místě

V rámci Evropy je elektromobilita statisticky sledována ve 22 zemích. Patří k nim i Česká republika, která se nyní ocitla na 21. místě žebříčku sestavovaného podle podílu registrací nových osobních elektrických vozidel. Registrace se sleduje ve dvou kategoriích: BEV a PHEV. Jedná se o následující druhy pohonů aut:

  • BEV (Battery Electric Vehicle) – nejvyšší forma elektrifikace automobilu, zcela bez spalovacího motoru, auto má jen jeden nebo více elektromotorů
  • PHEV  (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – kombinace obou možností pohonů: elektrický, který poslouží na rozjezdy a pomalou jízdu po městě, plus spalovací na běžný provoz. Baterie pohánějící elektromotor se dá dobíjet ze zásuvky

Žebříček vedou severské země: Švédsko, Finsko a Dánsko (Norsko není mezi sledovanými zeměmi, neboť není ani součástí EU). Těsně před námi se v žebříčku pohybuje Polsko, Litva nebo Chorvatsko. Poslední 22. zemí je Slovensko. Podrobně si můžete žebříček prohlédnout níže v přiloženém grafu:

Podíl registrací osobních elektrických aut v EU

Nízký podíl elektroaut se projevuje i ve statistikách povinného ručení

Ve stejném období, tedy koncem prvního čtvrtletí roku 2023, bylo v České republice registrováno 15 984 osobních bateriových elektrických vozidel. To je v porovnání s více než 9 miliony vozy na spalovací motor opravdu jen kapka v moři. Nízký zájem o srovnání cen povinného ručení a havarijního pojištění potvrzují i v Hyperfinance.cz u srovnávače pojištění automobilů.

Pozice ČLFA? Zvyšuje podíl elektromobilů na financování osobních vozů v ČR

Česká leasingová a finanční asociace zdvihá podíl elektromobilů na celkovém počtu nových aut, která jsou pořizována formou financování. V samotné ČLFA dosahuje podíl elektromobilů na financování osobních vozů prakticky stejné hodnoty, která je průměrem v EU.

Připomeňme, že ČLFA je zájmovým sdružením finančních institucí, které poskytují služby financování v oblasti finančního a operativního leasingu. Vystupuje i jako partner pro jednání s orgánu státu při řešení problémů finančního trhu, zejména v oblasti leasingů. V současné době má 37 členů. 

Stát nás chce posunout v žebříčku výš

V květnu 2023 pořádalo Ministerstvo životního prostředí konferenci Čistá mobilita. Vedle konstatování o zaostávání českého trhu s elektroauty se tu objevily i přísliby státu, že chce tuto situaci změnit. 

Ministerstvo životního prostředí bylo velmi aktivní na evropské úrovni při vyjednávání balíčku podpor pro rozvoj čisté mobility v rámci českého předsednictví. Ten podle mého názoru výrazně nastartuje potřebné změny i v dalších resortech. Vláda rovněž připravuje změnu zákona o obchodování s emisními povolenkami a jednoznačně chce jít cestou podpory ekologických investic. Z pohledu podnikatelských subjektů je klíčovým úkolem v tomto směru příprava plánu čisté mobility od Ministerstva průmyslu a obchodu, který by měl být schválen do konce letošního roku,“ uvedla po konferenci Jana Hanušová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace.

Co brzdí prodeje elektroaut v ČR?

Dojezd, ekologie, edukace a cena. To jsou čtyři hlavní důvody, proč se elektroauta zatím netěší na českém trhu nijak významné oblibě. Respektive oblibě se těší pouze u malé skupiny zákazníků, zatímco jiné staví do přímé opozice. 

Jak popsal Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu ze společnosti Arval: „Celková úroveň informovanosti v Česku zatím pokulhává. Řešením je edukace a nabývání osobních zkušeností s elektromobily. Řada odpůrců s ní totiž nemá zkušenosti žádné.“ Prohlášení Tomáše Kadeřábka by se mohlo stát výzvou pro autosalony, které prodávají i elektroauta: více seznámit firmy i běžné spotřebitele se současnou realitou elektroaut.

Zdroj: placená inzerce

14 Comments on “20 % průměru EU. Tak vypadá česká elektromobilita

    1. Pochybuji, že si tady umí spočítat TCO víc jak 5% řidičů. Mám autoservis a když vidím kolik jsou schopní lidi nastrkat peněz do starých odjetých vraků, tak si opravdu nemyslím, že průměrný Čech řeší TCO. Navíc v módě SUV bude spousta lidí za 10Kč/km ještě rádo.
      Pořizovací cena určitě hraje roli, ale Češi extrémně obtížně mění svoje zvyky, prostě jsme brutální konzervy a taky věříme víc internetu než svým očím.

      1. Ona do TCO se počítá nákupní a prodejní cena. Pokud koupím nové auto za 800, po 5ti letech prodám za 400 a mám nájezd 100k, tak se to do TCO promítne jako 4kč. K tomu palivo a ostatní a jsem na 7kč/km.
        No ale u benzínu/nafty je rozdíl v ceně po 5ti letech 200-300k – takže se s nima dostanete na TCO 5-6 korun/km
        U elektra je rozdíl ceny po 5ti letech 500k – takže jste na TCO 8-9korun/km

            1. Ano, ještě 25 let budeš přesvědčovat sám sebe, že jsi udělal dobře, když jsi investoval do FVE a elektozkratů…A slintat nad obrázkem sajbrtraku, že se jednou tou zkriplenou rakví svezeš. Visper bude zase snít o tom, že si pořídí hejo kura domácího. Budoucnost v případě elektrofilů je předvídatelná.

      1. „Průměrná cena za ojeté auto se meziročně navýšila z 259 000 Kč na 288 000 Kč“

        https://www.autoweek.cz/statistiky-a-zajimavosti-z-prodeje-ojetych-vozidel

        Jaké nové auto koupíte za 288 kKč ? Moc jich nebude, že ?

        …Do 300 tisíc se vejdou jen čtyři vozy….

        https://www.garaz.cz/clanek/zajimavosti-prodej-aut-vybrali-jsme-10-nejlevnejsich-novych-aut-ceskeho-trhu-do-300-tisic-se-vejdou-jen-ctyri-vozy-a-ten-nejdostupnejsi-neni-od-dacie-21011041

        Takže ono to není o to že by čechy bavilo kupovat ojetiny (a následně řešit jejich opravy), ale o tom že nové většinou nemají.

      2. Naopak, baterie se dá velmi dobře diagnostikovat, dá se třeba zjistit kolik do ní nateklo z DC, v jakém SoC se pohybovala atd atd., zkušený diagnostik s dobrou výbavou baterii může velmi detailně proklepnout.
        To právě spalovací pohon bude vždy sázka do loterie i pro zkušeného mechanika, při prohlídce se nikdy nedozvíte jakou má např motor spotřebu oleje, komprese, únik chladící kapaliny, vstřikovače, TBD, jak se měnil olej v automatu atd atd. U moderních motorů stačí klidně 2-3x vyměnit nevhodný olej a je do budoucna zaděláno na drahou opravu.

      3. Problem CR je ten, ze si kazdy chce poridit o dve kategorie vetsi auto nez na ktere ma financni moznosti. A pak setri na bydleni a zradle. Auto je v CR hrozne precenovano a treba na bydleni vetsina kasle. Nejlepsi investice je do vlastniho bydleni, ale to pulmozkum nedojde, oni radeji bavoraka a bydleji v najmu a pak se divy ze nikdy nemaji prachy. Auto hrozne rychle ztraci hodnotu a vlastni bydleni naopak casem v hodnote stoupa. Za najem by se dal poridit byt s hypotekou. Ono se vyplati koupit byt na hypoteku a pak ho pronajmout. Tak proc to nezvladnou sami?

Napsat komentář