Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA) vydala tiskovou zprávu, v níž shrnula nejen celkový stav elektromobility v České republice, ale též svou pozici. Pozici podporovatele, který umožňuje financování stejného podílu elektromobilů, jaký je běžný v dalších zemích EU.
1,14 % v EU, ale jen 0,21% v ČR
Podíl elektromobilů v rámci celé Evropské unie na konci prvního čtvrtletí roku 2023 byl podle zprávy ČLFA 1,14 %. Na českém trhu se podíl aut s elektrickým motorem pohybuje ani ne na pětině průměru EU, konkrétně na 18,5 % průměru celé Evropské unie. Číslem vyjádřeno: podíl elektroaut na českém trhu nepřekročil 0,21 %.
22 sledovaných zemí, a my jsme na 21. místě
V rámci Evropy je elektromobilita statisticky sledována ve 22 zemích. Patří k nim i Česká republika, která se nyní ocitla na 21. místě žebříčku sestavovaného podle podílu registrací nových osobních elektrických vozidel. Registrace se sleduje ve dvou kategoriích: BEV a PHEV. Jedná se o následující druhy pohonů aut:
- BEV (Battery Electric Vehicle) – nejvyšší forma elektrifikace automobilu, zcela bez spalovacího motoru, auto má jen jeden nebo více elektromotorů
- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – kombinace obou možností pohonů: elektrický, který poslouží na rozjezdy a pomalou jízdu po městě, plus spalovací na běžný provoz. Baterie pohánějící elektromotor se dá dobíjet ze zásuvky
Žebříček vedou severské země: Švédsko, Finsko a Dánsko (Norsko není mezi sledovanými zeměmi, neboť není ani součástí EU). Těsně před námi se v žebříčku pohybuje Polsko, Litva nebo Chorvatsko. Poslední 22. zemí je Slovensko. Podrobně si můžete žebříček prohlédnout níže v přiloženém grafu:
Nízký podíl elektroaut se projevuje i ve statistikách povinného ručení
Ve stejném období, tedy koncem prvního čtvrtletí roku 2023, bylo v České republice registrováno 15 984 osobních bateriových elektrických vozidel. To je v porovnání s více než 9 miliony vozy na spalovací motor opravdu jen kapka v moři. Nízký zájem o srovnání cen povinného ručení a havarijního pojištění potvrzují i v Hyperfinance.cz u srovnávače pojištění automobilů.
Pozice ČLFA? Zvyšuje podíl elektromobilů na financování osobních vozů v ČR
Česká leasingová a finanční asociace zdvihá podíl elektromobilů na celkovém počtu nových aut, která jsou pořizována formou financování. V samotné ČLFA dosahuje podíl elektromobilů na financování osobních vozů prakticky stejné hodnoty, která je průměrem v EU.
Připomeňme, že ČLFA je zájmovým sdružením finančních institucí, které poskytují služby financování v oblasti finančního a operativního leasingu. Vystupuje i jako partner pro jednání s orgánu státu při řešení problémů finančního trhu, zejména v oblasti leasingů. V současné době má 37 členů.
Stát nás chce posunout v žebříčku výš
V květnu 2023 pořádalo Ministerstvo životního prostředí konferenci Čistá mobilita. Vedle konstatování o zaostávání českého trhu s elektroauty se tu objevily i přísliby státu, že chce tuto situaci změnit.
„Ministerstvo životního prostředí bylo velmi aktivní na evropské úrovni při vyjednávání balíčku podpor pro rozvoj čisté mobility v rámci českého předsednictví. Ten podle mého názoru výrazně nastartuje potřebné změny i v dalších resortech. Vláda rovněž připravuje změnu zákona o obchodování s emisními povolenkami a jednoznačně chce jít cestou podpory ekologických investic. Z pohledu podnikatelských subjektů je klíčovým úkolem v tomto směru příprava plánu čisté mobility od Ministerstva průmyslu a obchodu, který by měl být schválen do konce letošního roku,“ uvedla po konferenci Jana Hanušová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace.
Co brzdí prodeje elektroaut v ČR?
Dojezd, ekologie, edukace a cena. To jsou čtyři hlavní důvody, proč se elektroauta zatím netěší na českém trhu nijak významné oblibě. Respektive oblibě se těší pouze u malé skupiny zákazníků, zatímco jiné staví do přímé opozice.
Jak popsal Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu ze společnosti Arval: „Celková úroveň informovanosti v Česku zatím pokulhává. Řešením je edukace a nabývání osobních zkušeností s elektromobily. Řada odpůrců s ní totiž nemá zkušenosti žádné.“ Prohlášení Tomáše Kadeřábka by se mohlo stát výzvou pro autosalony, které prodávají i elektroauta: více seznámit firmy i běžné spotřebitele se současnou realitou elektroaut.
Zdroj: placená inzerce
Pozice ČR i Slovenska v elektromobilitě odpovídá zhruba pořadí v tabulce hrubého domácího produktu na hlavu.
No a potácíme se ve spodní části….
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_in_Europe_by_GDP_(nominal)_per_capita
Pěkná inzerce.
Ale to co brzdí prodeje elektroaut v ČR je jen a pouze cena. Prostě češi nechtějí auto s TCO na kilometr 10Kč, když si můžou koupit auto s TCO 5Kč na kilometr.
Dejte na trh EV s TCO 5Kč na km a okamžitě se přestanou prodávat spalovací auta.
Pochybuji, že si tady umí spočítat TCO víc jak 5% řidičů. Mám autoservis a když vidím kolik jsou schopní lidi nastrkat peněz do starých odjetých vraků, tak si opravdu nemyslím, že průměrný Čech řeší TCO. Navíc v módě SUV bude spousta lidí za 10Kč/km ještě rádo.
Pořizovací cena určitě hraje roli, ale Češi extrémně obtížně mění svoje zvyky, prostě jsme brutální konzervy a taky věříme víc internetu než svým očím.
Ona do TCO se počítá nákupní a prodejní cena. Pokud koupím nové auto za 800, po 5ti letech prodám za 400 a mám nájezd 100k, tak se to do TCO promítne jako 4kč. K tomu palivo a ostatní a jsem na 7kč/km.
No ale u benzínu/nafty je rozdíl v ceně po 5ti letech 200-300k – takže se s nima dostanete na TCO 5-6 korun/km
U elektra je rozdíl ceny po 5ti letech 500k – takže jste na TCO 8-9korun/km
Koukam ze porovnavate Fabii s Teslou. No tak zkuste porovnavat porovnatelne.
Nejspíš asi neměl pisatel k dispozici ceny elektrické ještěrky, aby mohl porovnávat porovnatelné – tedy ještěrku a teslí elektrozkrat?
To všechno platí pokud je cena paliva konstantní nebo aspoň lineárně stoupá s inflací. Jaké je TCO kurníku pro slepice? Tak to budeme počítat až palivo nebude. To platí pro spalováky, pro EV bude nadále palivo kopírovat inflaci.
Kdo ma FVE, toho se inflace na elektrinu z FVE 25 let netyka.
Ano, ještě 25 let budeš přesvědčovat sám sebe, že jsi udělal dobře, když jsi investoval do FVE a elektozkratů…A slintat nad obrázkem sajbrtraku, že se jednou tou zkriplenou rakví svezeš. Visper bude zase snít o tom, že si pořídí hejo kura domácího. Budoucnost v případě elektrofilů je předvídatelná.
pro Dlaždicy…. Ty budeš mít na hrobě epitaf:
BOJOVAL PROTI POKROKU – DO POSLEDNÍHO VEJFUKU
😃😁😆
Problém ČR je ten, že češi rádi kupují ojetiny. Není to jen o ceně, ale o mentalitě. Prostě čech si raději koupí ojetinu s lepší výbavou než nové auto s horší výbavou za stejnou cenu. A ojetiny jsou u elektromobilů velká neznámá, baterie může být špatná, atd…
„Průměrná cena za ojeté auto se meziročně navýšila z 259 000 Kč na 288 000 Kč“
https://www.autoweek.cz/statistiky-a-zajimavosti-z-prodeje-ojetych-vozidel
Jaké nové auto koupíte za 288 kKč ? Moc jich nebude, že ?
…Do 300 tisíc se vejdou jen čtyři vozy….
https://www.garaz.cz/clanek/zajimavosti-prodej-aut-vybrali-jsme-10-nejlevnejsich-novych-aut-ceskeho-trhu-do-300-tisic-se-vejdou-jen-ctyri-vozy-a-ten-nejdostupnejsi-neni-od-dacie-21011041
Takže ono to není o to že by čechy bavilo kupovat ojetiny (a následně řešit jejich opravy), ale o tom že nové většinou nemají.
Naopak, baterie se dá velmi dobře diagnostikovat, dá se třeba zjistit kolik do ní nateklo z DC, v jakém SoC se pohybovala atd atd., zkušený diagnostik s dobrou výbavou baterii může velmi detailně proklepnout.
To právě spalovací pohon bude vždy sázka do loterie i pro zkušeného mechanika, při prohlídce se nikdy nedozvíte jakou má např motor spotřebu oleje, komprese, únik chladící kapaliny, vstřikovače, TBD, jak se měnil olej v automatu atd atd. U moderních motorů stačí klidně 2-3x vyměnit nevhodný olej a je do budoucna zaděláno na drahou opravu.
Problem CR je ten, ze si kazdy chce poridit o dve kategorie vetsi auto nez na ktere ma financni moznosti. A pak setri na bydleni a zradle. Auto je v CR hrozne precenovano a treba na bydleni vetsina kasle. Nejlepsi investice je do vlastniho bydleni, ale to pulmozkum nedojde, oni radeji bavoraka a bydleji v najmu a pak se divy ze nikdy nemaji prachy. Auto hrozne rychle ztraci hodnotu a vlastni bydleni naopak casem v hodnote stoupa. Za najem by se dal poridit byt s hypotekou. Ono se vyplati koupit byt na hypoteku a pak ho pronajmout. Tak proc to nezvladnou sami?