Ani v osmém měsíci se nezastavil růst evropského trhu s auty, který se rozšířil o 21 % na 787 626 vozidel. Z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyplynulo, že na většině evropských trhů došlo k dvoucifernému procentnímu nárůstu. V Německu to bylo +37,3 %, ve Francii +24,3 a Itálii +11,9 %. Přibyly i bateriové elektromobily, jejich registrace v EU za srpen vyrostly o 118,1 % na 165 165 automobilů.
„Hlavním důvodem pro růst automobilového trhu je zlepšení situace s dodávkami nových vozidel, kdy se daří dodávat dříve objednaná auta. Až na výjimky se zlepšila i situace s dodávkami komponent pro výrobu, to se týká i elektromobilů,“ komentuje data Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu ze společnosti Arval, která nabízí full-service operativní leasing.
Srpnový podíl bateriových elektromobilů na nových registracích letos poprvé přesáhl 20 %, přičemž v loňském roce to bylo 11,6 %. Elektromobily tak už v letošním roce podruhé předčily naftové motory, a staly se tak třetí nejoblíbenější volbou pro kupce nových aut.
Hybridy si udržely pozici druhé volby kupujících s 24% podílem na trhu. V oblíbenosti stále vedou benzinová auta, jejich podíl na trhu se nicméně snížil z 38,7 % v srpnu loňského roku na letošních 32,7 %. Naftové motory představovaly 12,5 % srpnových registrací.
„Růst podílu bateriových vozidel na registracích nových aut v EU je v letošním roce opravdu působivý. Je však velmi nerovnoměrný mezi jednotlivými zeměmi,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Například Švédsko, Nizozemí, Rakousko, Francie a Německo vykazují dvouciferné podíly, zatímco Česká republika, Slovensko nebo Chorvatsko mají podíl jen okolo 3 %.
„To odpovídá podpoře elektromobility v dané zemi a odráží to rozdíl mezi celkovými náklady na provoz aut se spalovacím motorem a bateriových elektromobilů. Vypovídá to i o obecné náladě a nastavení společnosti vůči tomuto novému trendu,“ doplňuje Kadeřábek. Elektrických osobních vozů se v Česku během srpna registrovalo 1 131, z toho jich bylo 589 plně bateriových a 542 plug-in hybridů, přibyl i jeden plně elektrický velký nákladní automobil.
Elektromobilita roste, Česko je ale rozdělené
Česká společnost je totiž v tématu elektrických vozidel dlouhodobě rozdělená. „V České republice vidíme dvě velmi vzdálené skupiny. Jsou to na jedné straně velcí příznivci mezi fyzickými osobami i společnostmi a na straně druhé odpůrci, kteří jsou často ovlivněni řadou mýtů a nepravd o elektrických vozidlech, jejich dobíjení a souvisejících faktorech,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek.
Z průzkumu Arval Mobility Observatory a jeho meziročního porovnání je ale i přesto u firem vidět zvyšující se zájem tuto oblast řešit a alespoň částečně na elektromobily přejít. Příkladem může být MONETA Money Bank, která provozuje rozsáhlou flotilu elektromobilů.
„Přechod k elektromobilitě je logickým krokem k dosažení našeho cíle být v roce 2025 uhlíkově neutrální. S tím souvisí i naše rozhodnutí odebírat od našich dodavatelů výhradně zelenou elektřinu,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank.
Dojezd, ekologie a edukace
Jedním z nejčastějších mýtů je teze, že se elektromobilem vinou nízkých dojezdů nedá efektivně cestovat na delší vzdálenosti. Novinář Martin Hlaváček přitom ve spolupráci s Arvalem dojel s plně naloženou Teslou Y do Chorvatska na pouhá tři nabití. Díky technologickým pokrokům se navíc dojezdy prodlužují.
Často také zaznívá, že elektromobily vlastně nejsou ekologické. Ačkoli při výrobě emisní stopu zanechávají, při provoze ji však ve srovnání se spalovacími motory vykompenzují. Tento efekt se ještě prohlubuje při kombinovaném provozu elektromobilů a fotovoltaiky. „Celková úroveň informovanosti v Česku zatím pokulhává. Řešením je edukace a nabývání osobních zkušeností s elektromobily, řada odpůrců s ní totiž nemá zkušenosti žádné,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek.
zdroj: tisková zpráva
Více prodaných elektromobilů než dieselů v Evropě není důvod k oslavě, ale k obavám. Tři čtvrtiny prodejů tvoří jen pět států
Za pozornost stojí i porovnání podílů na prodejích v jednotlivých členských zemích. Nejdále jsou Nizozemsko, Finsko, Dánsko a Švédsko, kde už elektromobily mají podíl 33 až 39 %. V Irsku pak tvořily elektromobily v červnu dokonce 47,9 %. Polovina členských států naopak nedosáhla ani na deset procent. ČR je v tomto srovnání s podílem 3,1 % třetí nejhorší z celé EU. Menší červnový podíl už mají pouze na Slovensku a v Chorvatsku.
https://autobible.euro.cz/clanky/vice-prodanych-elektromobilu-nez-dieselu-v-evrope-je-to-vitezstvi-regulace-nad-pranim-lidi-pro-zakazniky-je-porad-rozhodujici-hlavne-cena/
ok takže v září 2021 bylo v EU registrováno osobáků kat M1 celkem cca 250 mega a z toho BEV+PHEV asi 2 mega cože je cca :
1% zastoupení elektromobilů !!!
Kolik že je to % v roce 2023 ??? 😃😃😃
jaja 😃😃😃
https://www.cistadoprava.cz/tiskove-zpravy/elektromobily-dosahly-14-podilu-na-prodejich-v-eu-v-cesku-jich-jezdi-203-tisic/
Máte tam chybu.
Pokud trh vyrostl o 21% a těch 21% je 787 626 vozidel, měl celý srpnový trh velikost 4,5 milionu vozidel.
Pokud registrace elektromobilů vyrostly o 118,1 % a těch 118,1% je 165 165 automobilů, pak celkem bylo registrováno 305 017 elektromobilů.
Podíl elektromobilů na registracích pak nečiní 20%, ale pouhých 6,7% a tvrzení autora tiskové zprávy je lživé.
Nemáte zač.
jen totalni neznalek si muze myslet, ze evropsky trh ma takovouto velikost, a jen uplny pitomec jako je behna muze delat takove zavery a jen nejvice prolhany pokrytec vzor proruskeho dezolata muze autora osocovat ze lzi.
Staci jeden dotaz aby clovek overil jednoduchy predpoklad, ze se nekam zatoulalo pismenko n“ In August 2023, the EU car market expanded by 21%, reaching 787,626 registered units
je to sice jasne, ale autor by si to mohl opravit
jinak budou dezolati vykrikovat: media nam lzou !!!!
tvl. behna je fakt uplny primitiv, to se jentak nevidi
Tvrdím, že článek obsahuje zásadní věcnou chybu. Protože to matematicky nevychází. V čem tato chyba spočívá je mi naprosto jedno, výsledkem je lživý článek. To jak se snažíš plivnou jedovatou slinu, ale pro oprávněnost kritiky ti ta slina stejká po bradě, je opravdu mimořádně zábavné 😀
tvrdim, ze jsi primitiv co nerozezna typo od lzi – je to podstatny rozdil
tvrdim, ze lzes ty behno, prakticky neustale a vetsinou naprosto pruhledne
Tvrdim, ze jsi se znazil plivnout jedovatou slinu a ona se ti rozmazla po tvem vlastnim ksichtu blbecku
👎
Opraveno, omlouváme se za zmatek i vypadnuté písmenko!
jsou to dve vypadla pismenka, i u tech 118,1 %
a neomlouvejte se, dezolatum se clovek nezavdeci 🙂
Až si ujasníte, jak to vlastně je, znova si to přečtu. Zatím vám ve věcném významu lítají miliony aut sem a tam a pokud se neví, co vlastně jsou ta čísla, o překlep se rozhodně nejedná.
👍
Kdo bude investovat do vývoje rychle klesajícího segmentu spalovacích aut? Správně, nikdo kdo je jen trochu pricetny. Spalovaky doziji v současné podobě. Ideálně žádná nová emisní norma, ale zlepšení emisí snížením tržního podílu spalovaku. Takovou normu bych napsal já, byla by to norma s jedním odstavcem a tabulkou.
Jo, investovat do rychle rostoucího segmentu EV je přeci záruka prosperity na rozdíl od ICE 😉
https://www.autoforum.cz/predstaveni/ford-rusi-tretinu-smen-na-vyrobu-klicoveho-elektromobilu-uz-tak-nizke-prodeje-dale-kolabuji/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/dalsi-tovarna-koncernu-vw-na-elektromobily-stoji-pro-nezajem-reakci-zamestnancu-je-stavka/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/manazerka-priznala-ze-odpor-evropanu-k-elektromobilum-roste-proto-vw-zastavuje-vyrobu-a-propousti/
pro Jimmy…. Zárukou prosperity by bylo začít s tím o 10 let dříve.. Teď si můžou vybrat: Buď dohnat co se dá, nebo poslechnout názory zabedněnců (ano ty tvoje) a za 10 let zavřít krám.
Máte i nějaký jiný zdroj informací, o který můžete to tvrzení opřít, než tento často dezinformační web?
Je třeba tohle dostatečně seriózní zdroj ?
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/volkswagen-rusi-zavody-a-propousti-dusledky-nezajmu-o-elektromobily-ohrozuji-i-skodu-auto-1410588
…ale především výrazné zaostávání za očekávanými prodeji elektromobilů v Evropě dostávají koncern Volkswagen pod silný tlak. Na řadu tak přicházejí škrty a úsporná opatření. Zcela skončit má výroba elektrických vozů v kdysi slavnostně spuštěné „skleněné manufaktuře“ v Drážďanech, v dalších závodech koncernových značek hrozí propouštění. …
Problem VW je, ze nikdo nechce jejich EV. Ostatni vyrobci EV musi navysovat vyrobu a stavet nove fabriky. VW proste zaspal a hlavne se v celem koncernu porad jeste hadaji, co vlastne trh zada. Pulka chce tam a druha zpet. Neni divu ze jim to zakaznik omlati o hlavu.
Jj, nikdo nechce EV VW, zrovna tak Lucid, Ford, BMW a dalsi. Pomalu ale jiste se plni letiste teslami a cinskym elektroodpadem, coz spolu s teslou jeden drek jest. Mas tam jeste neco, Peto skopcaku?
Prodeje Tesly zkolabovaly minulý měsíc v Německu naprosto stejně, -60%.
Nejsou dotace, nejsou prodeje elektrických šidítek.
Dotace pro soukrome osoby zustaly, pouze pro firmy nejsou. Ano, vsichni to udelali zavcas a ted to pauzuje. Casem se to srovna. I pri ukonceni srotovneho pro spalovaky byla takova dira. Jen hlupak by to nevyuzil a koupil 5 minut po 12.
Německá čísla prodejů ale říkají něco jiného – už Q1 byl horší než v roce 2022 a Q3 smazal všechny růsty. V Q4 by se muselo bez dotací prodat přes 300 tisíc elektrik, aby se 2023 vyrovnal 2022 s dotacemi.
Pro Runnču… Hele to už jste tu psali snad někdy loni po ukončení (nebo to bylo jen výrazné omezení? – ale to je fuk) dotací na EV v Číně…
Vždyť je to přece úplně logická a očekávaná reakce trhu…
A jak v tý Číně, už to zas bzučí, že?
VW má pravděpodobně na elektromobilech slušné zisky, kterých se nechce vzdát a odmítá snížit cenu….
Pohadky o dotovani vyroby EV ze zisku ze spalovaku je nejoblibenejsi pohadka dementnich fanousku spalovani dinosaurich hoven.
autopemprs není čtení pro každého …., na to je potřeba specijální hinteligence 😃😃😃
+1
😄😃😀
autoforuumj dekuje a ne-posila klicenku 😀
ja se desne tesima z vas na autoforu jednou totalne vytrolej, protoze majitel Jarda Vavera moc dobre vi ze aby mu autoforum nadale vydelavalo a on dal mohl zivit svoje Hondicky, tak musi autoforum udrzet na sledovanosti dal, a ve chvili kdy zacnou klesat navstevy haterskych nesmyslu, tak proste zaveli psat presnej opak 😀
smutne nebo mozna spise zvlastni je, ze autoforum ma ziskovost z reklamy cca petinovou oproti jinym automotive webum se stejnou sledovanosti
„autoforum ma ziskovost z reklamy cca petinovou oproti jinym automotive webum se stejnou sledovanosti“
Jaký je zdroj této informace?
Autohnuj Ještě někdo čte
Autoforum je motoristické médium s třetím největším dosahem a 180. nejnavštěvovanější web v ČR. Na prvním místě je Garáž a o druhé a třetí místo se víceméně dělí auto.cz a Autoforum.
Autoforum má mnohonásobně větší sledovanost než všechny elektrofilní weby dohromady.
To ale nic nemění na tom, že je to dezinformační hlásná trouba.
Autoforum. Proč čtete ty bláboly? Petr Miler a Petr Prokopec. :-))))