Elektromobily poráží naftu na plné čáře, zvedá se i Česko

Ani v osmém měsíci se nezastavil růst evropského trhu s auty, který se rozšířil o 21 % na 787 626 vozidel. Z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyplynulo, že na většině evropských trhů došlo k dvoucifernému procentnímu nárůstu. V Německu to bylo +37,3 %, ve Francii +24,3 a Itálii +11,9 %. Přibyly i bateriové elektromobily, jejich registrace v EU za srpen vyrostly o 118,1 % na 165 165 automobilů.

„Hlavním důvodem pro růst automobilového trhu je zlepšení situace s dodávkami nových vozidel, kdy se daří dodávat dříve objednaná auta. Až na výjimky se zlepšila i situace s dodávkami komponent pro výrobu, to se týká i elektromobilů,“ komentuje data Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu ze společnosti Arval, která nabízí full-service operativní leasing. 

Srpnový podíl bateriových elektromobilů na nových registracích letos poprvé přesáhl 20 %, přičemž v loňském roce to bylo 11,6 %. Elektromobily tak už v letošním roce podruhé předčily naftové motory, a staly se tak třetí nejoblíbenější volbou pro kupce nových aut.

Hybridy si udržely pozici druhé volby kupujících s 24% podílem na trhu. V oblíbenosti stále vedou benzinová auta, jejich podíl na trhu se nicméně snížil z 38,7 % v srpnu loňského roku na letošních 32,7 %. Naftové motory představovaly 12,5 % srpnových registrací.

„Růst podílu bateriových vozidel na registracích nových aut v EU je v letošním roce opravdu působivý. Je však velmi nerovnoměrný mezi jednotlivými zeměmi,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Například Švédsko, Nizozemí, Rakousko, Francie a Německo vykazují dvouciferné podíly, zatímco Česká republika, Slovensko nebo Chorvatsko mají podíl jen okolo 3 %.

„To odpovídá podpoře elektromobility v dané zemi a odráží to rozdíl mezi celkovými náklady na provoz aut se spalovacím motorem a bateriových elektromobilů. Vypovídá to i o obecné náladě a nastavení společnosti vůči tomuto novému trendu,“ doplňuje Kadeřábek. Elektrických osobních vozů se v Česku během srpna registrovalo 1 131, z toho jich bylo 589 plně bateriových a 542 plug-in hybridů, přibyl i jeden plně elektrický velký nákladní automobil.

Elektromobilita roste, Česko je ale rozdělené
Česká společnost je totiž v tématu elektrických vozidel dlouhodobě rozdělená. „V České republice vidíme dvě velmi vzdálené skupiny. Jsou to na jedné straně velcí příznivci mezi fyzickými osobami i společnostmi a na straně druhé odpůrci, kteří jsou často ovlivněni řadou mýtů a nepravd o elektrických vozidlech, jejich dobíjení a souvisejících faktorech,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. 

Z průzkumu Arval Mobility Observatory a jeho meziročního porovnání je ale i přesto u firem vidět zvyšující se zájem tuto oblast řešit a alespoň částečně na elektromobily přejít. Příkladem může být MONETA Money Bank, která provozuje rozsáhlou flotilu elektromobilů.

„Přechod k elektromobilitě je logickým krokem k dosažení našeho cíle být v roce 2025 uhlíkově neutrální. S tím souvisí i naše rozhodnutí odebírat od našich dodavatelů výhradně zelenou elektřinu,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank.

Dojezd, ekologie a edukace
Jedním z nejčastějších mýtů je teze, že se elektromobilem vinou nízkých dojezdů nedá efektivně cestovat na delší vzdálenosti. Novinář Martin Hlaváček přitom ve spolupráci s Arvalem dojel s plně naloženou Teslou Y do Chorvatska na pouhá tři nabití. Díky technologickým pokrokům se navíc dojezdy prodlužují.

Často také zaznívá, že elektromobily vlastně nejsou ekologické. Ačkoli při výrobě emisní stopu zanechávají, při provoze ji však ve srovnání se spalovacími motory vykompenzují. Tento efekt se ještě prohlubuje při kombinovaném provozu elektromobilů a fotovoltaiky. „Celková úroveň informovanosti v Česku zatím pokulhává. Řešením je edukace a nabývání osobních zkušeností s elektromobily, řada odpůrců s ní totiž nemá zkušenosti žádné,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek.

zdroj: tisková zpráva

33 Comments on “Elektromobily poráží naftu na plné čáře, zvedá se i Česko

  1. Více prodaných elektromobilů než dieselů v Evropě není důvod k oslavě, ale k obavám. Tři čtvrtiny prodejů tvoří jen pět států
    Za pozornost stojí i porovnání podílů na prodejích v jednotlivých členských zemích. Nejdále jsou Nizozemsko, Finsko, Dánsko a Švédsko, kde už elektromobily mají podíl 33 až 39 %. V Irsku pak tvořily elektromobily v červnu dokonce 47,9 %. Polovina členských států naopak nedosáhla ani na deset procent. ČR je v tomto srovnání s podílem 3,1 % třetí nejhorší z celé EU. Menší červnový podíl už mají pouze na Slovensku a v Chorvatsku.
    https://autobible.euro.cz/clanky/vice-prodanych-elektromobilu-nez-dieselu-v-evrope-je-to-vitezstvi-regulace-nad-pranim-lidi-pro-zakazniky-je-porad-rozhodujici-hlavne-cena/

  2. Máte tam chybu.
    Pokud trh vyrostl o 21% a těch 21% je 787 626 vozidel, měl celý srpnový trh velikost 4,5 milionu vozidel.
    Pokud registrace elektromobilů vyrostly o 118,1 % a těch 118,1% je 165 165 automobilů, pak celkem bylo registrováno 305 017 elektromobilů.

    Podíl elektromobilů na registracích pak nečiní 20%, ale pouhých 6,7% a tvrzení autora tiskové zprávy je lživé.

    Nemáte zač.

    1. jen totalni neznalek si muze myslet, ze evropsky trh ma takovouto velikost, a jen uplny pitomec jako je behna muze delat takove zavery a jen nejvice prolhany pokrytec vzor proruskeho dezolata muze autora osocovat ze lzi.

      Staci jeden dotaz aby clovek overil jednoduchy predpoklad, ze se nekam zatoulalo pismenko n“ In August 2023, the EU car market expanded by 21%, reaching 787,626 registered units

      je to sice jasne, ale autor by si to mohl opravit

      jinak budou dezolati vykrikovat: media nam lzou !!!!
      tvl. behna je fakt uplny primitiv, to se jentak nevidi

      1. Tvrdím, že článek obsahuje zásadní věcnou chybu. Protože to matematicky nevychází. V čem tato chyba spočívá je mi naprosto jedno, výsledkem je lživý článek. To jak se snažíš plivnou jedovatou slinu, ale pro oprávněnost kritiky ti ta slina stejká po bradě, je opravdu mimořádně zábavné 😀

  3. Kdo bude investovat do vývoje rychle klesajícího segmentu spalovacích aut? Správně, nikdo kdo je jen trochu pricetny. Spalovaky doziji v současné podobě. Ideálně žádná nová emisní norma, ale zlepšení emisí snížením tržního podílu spalovaku. Takovou normu bych napsal já, byla by to norma s jedním odstavcem a tabulkou.

        1. Je třeba tohle dostatečně seriózní zdroj ?

          https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/volkswagen-rusi-zavody-a-propousti-dusledky-nezajmu-o-elektromobily-ohrozuji-i-skodu-auto-1410588

          …ale především výrazné zaostávání za očekávanými prodeji elektromobilů v Evropě dostávají koncern Volkswagen pod silný tlak. Na řadu tak přicházejí škrty a úsporná opatření. Zcela skončit má výroba elektrických vozů v kdysi slavnostně spuštěné „skleněné manufaktuře“ v Drážďanech, v dalších závodech koncernových značek hrozí propouštění. …

                1. Německá čísla prodejů ale říkají něco jiného – už Q1 byl horší než v roce 2022 a Q3 smazal všechny růsty. V Q4 by se muselo bez dotací prodat přes 300 tisíc elektrik, aby se 2023 vyrovnal 2022 s dotacemi.

      1. autoforuumj dekuje a ne-posila klicenku 😀

        ja se desne tesima z vas na autoforu jednou totalne vytrolej, protoze majitel Jarda Vavera moc dobre vi ze aby mu autoforum nadale vydelavalo a on dal mohl zivit svoje Hondicky, tak musi autoforum udrzet na sledovanosti dal, a ve chvili kdy zacnou klesat navstevy haterskych nesmyslu, tak proste zaveli psat presnej opak 😀

        smutne nebo mozna spise zvlastni je, ze autoforum ma ziskovost z reklamy cca petinovou oproti jinym automotive webum se stejnou sledovanosti

        1. Autoforum je motoristické médium s třetím největším dosahem a 180. nejnavštěvovanější web v ČR. Na prvním místě je Garáž a o druhé a třetí místo se víceméně dělí auto.cz a Autoforum.
          Autoforum má mnohonásobně větší sledovanost než všechny elektrofilní weby dohromady.

Napsat komentář