Zkušenosti s elektromobilem Peugeot iOn po 4 letech: užíváme si elektromobility

Je to za trest, přestupovat z elektromobilu do spalovacího vozidla. Uvědomíte si to ale až tehdy, když elektromobilem trochu déle jezdíte.

Elektromobil Peugeot iOn a v něm spokojený elektromobilista Radovan Burkovič.
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

My jsme na dovolenou do Alp naložili letitý benzínový Citroen Berlingo lyžemi s příslušenstvím a vydali se ve čtyřech lidech po dálnicích Česka a Rakouska vstříc zimním radovánkám. Na svou dobu luxusně vybavený vůz poskytl pohodlných tempomatových 135 km/hod., jen bohužel za neustálé kulisy hluku a vibrací. Celých 800 km.

Návštěva benzínek taky nebyla to pravé ořechové. Smrdí. A stejně páchla výpary oleje a benzínu po letech naše garáž, kam jsme na 1 noc Berlingo kvůli nakládání umístili. O startování a popojíždění nemluvě. To jsou věci, které si řidiči spalovacích vozidel nemohou uvědomit.

Prostě si jejich organismus časem přivykne a do té doby varující zápach začne ignorovat. To ale neznamená, že by organizmu přestal i škodit. Právě naopak.

Po 2 letech provozování prvního elektromobilu Peugeot Ion, koupeného jako nový v dubnu 2014, nás zkušenosti přesvědčily k nákupu druhého a k plné rodinné elektromobilitě. V květnu 2016 jsme si do Ostravy dovezli tříletou ojetinu s pouhými 14 tisíci kilometry.

Nový nás tehdy přišel, s prodlouženou 5letou kompletní zárukou, na 439 tisíc Kč. Ojetý stál, díky hromadnému nákupu 3 aut, jen 280 tisíc (vše s DPH). Oba vozy byly v ČR díky firmě ČEZ, která se pořízením desítek elektromobilů stala (možná trochu nechtěně) průkopníkem moderní elektromobility.

První vůz byl jedním z již neodebraných kusů a dodnes má modifikovaný celoplošný bílozelený firemní polep. Ojetý elektromobil používal ČEZ paradoxně pro servisní služby v nedalekém Havířově. Do prodeje šel už odstrojený v původní, bílé barvě.

Nyní se už s manželkou nepereme, kdo bude řídit příjemný elektromobil, a kdo spalovací vůz. Užíváme si elektromobility oba. Náš spalovák používají zákazníci carsharingu Smile Car.

Elektromobily tak u nás splnily obě zkušenými elektromobilisty tradované teze – rychle se staly prvním vozidlem v rodině a současně se nesmí nikdy půjčit ženě. Protože už ho nevrátí a nebude chtít řídit nic jiného.

Vozový park rodiny Burkovičových

Vozový park rodiny Burkovičových
foto: archiv autora

Přestože stále máme prakticky nejnižší kapacitu baterie na současném trhu elektromobilů, pouhých 16 kWh, užíváme auto bez problémů. Drtivou většinu míst, kam jezdíme, máme v pohodlném dojezdu. Žena tak auto v létě nabíjí jen co 3-4 dny, v zimě – kvůli topení – každý druhý den. Doma, v garáži, přes noc, nízkým tarifem (lidově nočním proudem).

Při zaparkování se jen mrkne na ukazatel kapacity baterie a je-li potřeba, kabel pověšený na zdi garáže zasune do vozu. Díky běžným spínacím hodinám na jeho druhé straně se elektromobil mezi 22 a 6 hodinou pohodlně sám nabije do plna.

Nabíjíme ho jen k autu sériově dodávaným kabelem 230V 10A, tedy výkonem 2,3 kW. Za prvé to dělá baterce dobře, za druhé 8 hodin k nabití max. 16 kWh bohatě stačí. Ráno kabel vysuneme z auta a jede se.

Přestože po cestě míjí žena u ostravského Lidlu rychlonabíječku zdarma, neplýtvá – kromě nákupů – časem na nabíjení. Domácí plné nabití vyjde v nízeké sazbě z nuly do plna na pouhých 40,- Kč. A elektromobil se správně nabíjí právě v době, kdy parkuje.

Rychlonabíjení elektromobilu Peugeot iOn

Rychlonabíjení elektromobilu Peugeot iOn
foto: archiv autora

Ostatně rychlonabíječky obecně nevyužíváme. Jednak jich máme v okolí třetího největšího města ČR Ostravy poměrně málo (aktuálně 5, 3 ČEZu, 2 soukromé) a pak investovat měsíčně 500,- Kč do paušálu ČEZ se nám nevyplatí. Prostě ho nevyužijeme.

Ano, pokud jezdíte přes den hodně, dokážete díky průběžnému rychlonabíjení najet malobaterkáčem (ustálený název pro auto s baterkou do 20-30 kWh) v průběhu dne 300 i více km. Peugeot Ion má v létě reálný dojezd okolo 136 km, v zimě něco přes stovku.

Z papírových 150 km. V mrazivých dnech, s teplotami pod mínus deset a ježděním po dálnici, i pouhých 80 km. Koncepčně jde o 11 let starý elektromobil bez dalšího vývoje. Topení je u něj slabá stránka, doslova žere baterku.

V počátku si řekne o +-5 kW, později o 3, což je na dojezdu s 16 kWh baterkou setsakra poznat. Prostě 20-30% dojezdu padne na topení nebo klimatizaci. Auto si navíc nechává docela velkou rezervu při vykazovaném nulovém stavu, na kterou nesahá.

Když máte ukazatel nabití baterie ve voze na 1 dílku z 16, tedy 1/16, stále po připojení k rychlonabíječce ukáže její displej zbylých 16 % baterie (2,56 kWh). Ale 1/16 ze 100 % je 6 %.

Využitelných pro jízdu je tak vlastně jen něco přes 13 kWh z celkových šestnácti. Naopak v moderních elektromobilech s tepelnými čerpadly už topení ani klimatizaci na úbytku dojezdu nepoznáte skoro vůbec.

Při rychlonabíjení přibývají díky rychle

Při rychlonabíjení přibývají dílky na indikátoru rychle
foto: archiv autora

Abych se však k rychlonabíječkám a jejich síti v ČR a okolí vrátil, protože pro malobaterkáč jsou při každé cestě mimo domov životně důležité, situace se zlepšuje. U nás mírně, v okolí mílovými kroky. Nejlépe to poznáte na webu EVMapa.cz, kde lze rychle vyfiltrovat na mapě pouze rychlonabíječky standardu CHAdeMO, který Peugeot Ion potřebuje.

Aktuálně je jich v ČR 73. Nejvíce v Praze a severní polovině republiky (drtivou většinu, 40, provozuje ČEZ). Jsme z Ostravy, takže občas zajíždíme na sousední Slovensko. Zde v síti Greenway najdeme 30 rychlonabíječek, síť dálnic mají jimi obsazenu z Bratislavy až do Košic už od roku 2014. Pěkně co 50-80 km od sebe.

Raketově roste Greenway síť v sousedním Polsku, od podzimu 2017 do jara 2018 jich tam vyrostlo už 51 a každý měsíc přibývají další. Zde se má ČR co učit. Jiná situace je v Rakousku a Německu. Tam už existují dokonce nadnárodní integrátoři a pro většinu stanic, bez ohledu na majitele, vám postačí jedna přístupová karta (např. Smartrics, Newmotion). Jinak sebou musíte doslova tahat jejich sbírku.

Displej rychlonabíjecí stanice pro elektromobily

Displej rychlonabíjecí stanice pro elektromobily
foto: archiv autora

Pokud se pohybujete „kolem komína“ malým městským elektromobilem, stačí si jen lépe plánovat cesty, vyjíždět ráno plně nabitý a navíc nabíjet, kdykoliv parkujete. V dojezdové vzdálenosti z Ostravy, do zhruba 50 km, abyste se malobaterkáčem dokázali vrátit i bez nabíjení, je oficiálně 37 nabíjecích míst s různými typy nabíječek.

A nespočet dalších obyčejných zásuvek, kde Vás obvykle na žádost nabít nechají. Zdarma nebo za peníze, obvykle občanskou cenu 5,- Kč/1 kWh. Hospoda, obchod, dílna, rodinný domek, to všechno je pro elektromobil „benzínka“.

Různé subjekty se navíc pouštějí do stavby tu lépe, tu hůře promyšlených sítí i jednotlivých nabíjecích míst. Třeba na webu www.krajskenabijecky.cz najdete v MS kraji 10 wallboxů s kabelem s koncovkou Mennekes, nyní rok zdarma.

Test rychlonabíjecí stanice pro elektromobily o prodejny Lidl v Ostravě

Test rychlonabíjecí stanice pro elektromobily o prodejny Lidl v Ostravě
foto: archiv autora

Ano, už jsem si za ty 4 roky mohl pořídit větší elektromobil s lepším dojezdem, baterií 24, 28 i 30 kWh. Ale když několik let lidem ukazujete, že mají dobře posoudit svoje dopravní potřeby a podle toho zvolit auto, nemůžete jednat jinak.

Pokud denně jezdím do -+80 km, je malobaterkáč dostačující. A díky houstnoucí síti rychlonabíječek i na občasné delší cesty. Nebo – a to bývá nejlepší – se dá v cíli nabít na zpáteční cestu z obyčejné zásuvky.

Za 4 roky jsem najezdil 60 tisíc kilometrů. Manželka za 2 roky 20 tisíc. Rozpočteno na 250 pracovních dní roku je to u mne 60 km denně, u ní 40 km. Jestli jsme v uplynulém roce použili spalovací vůz? Ano, jednou, na zmíněné Alpy.

Půjčenou Teslou by to sice bylo v pohodě zvládnutelné, ale znaje horská střediska, nechtěl jsem riskovat poškození karoserie drahého vozu umrzlým sněhem na zapadaných parkovištích nebo horských silnicích.

Malej a velkej - elektromobily Tesla Model S a Peugeot iOn vedle sebe.

Malej a velkej – elektromobily Tesla Model S a Peugeot iOn vedle sebe.
foto: archiv autora

Až naše malá městská auta ojezdíme, trh určitě nabídne modernější elektromobily. Za menší ceny, se silnými palubními nabíječkami i patřičně velkými baterkami. Pak budeme přemýšlet o změně. Ceny novinek sice dnes stále atakují „milion v českých“, ale trh elektrických ojetin druhé či třetí generace, s vychytanými mouchami, už nabízí přijatelné ceny.

Ostatně ježděním elektromobilem si na ta auta vyděláváme. Šetříme mraky peněz na palivu oproti benzínovému se spotřebami ve městě 8 l/100 km. Při pouhých 30 Kč za 1 litr benzínu jsme ušetřili jen za palivo 192.000,- Kč. Já 144 tisíc, manželka 48 tisíc. Povinné ručení je bráno jako nejmenší spalovací motor, 1.129,- Kč ročně u České pojišťovny, u spalováků nás stalo trojnásobek.

Podobně jsme na tom i s garančními prohlídkami, které kvůli záruce absolvujeme ve značkovém servisu Peugeot Auto Tichý Ostrava-Vítkovice. První rok u mého Ionu 2.049,- Kč včetně výměny pylového filtru ventilace kabiny vozu.

Dvouletá s tímtéž + výměnou brzdové kapaliny 4.123,- Kč. Tříletá opět filtr a navíc olej reduktoru elektromotoru 1 L, komplet za 3.476,- Kč. Čtyřletá jako dvouletá 4.623,- Kč (filtr a brzdovka). Baterku trakční mi tentokráte nezměřili, v servisní knížce je po 3 letech provozu interval měření co 2 roky.

Zajímavosti z poslední garanční prohlídky – baterka malá startovací SOC 80 %, chladicí kapalina -37°C. Přední brzdové destičky zůstatek 60 %, zadní brzdové destičky zůstatek 80 %. Příjemný důsledek brzdění rekuperací, kdy motorem zpátky nabíjíte baterie. Ve spalovacím autě si benzín, naftu ani plyn brzděním prostě nevyrobíte. Sada na nouzové opravení pneumatik po datu použitelnosti (byla do 07/2015).

Neřešeno, zřejmě mnoho z majitelů o tom nemá ani potuchy. Provedena svolávací akce HUD – preventivní výměna airbagu spolujezdce, uděláno zdarma. Jedinou závadou po 4 letech provozu byla nefunkční páčka sklápění zadního pravého opěradla sedadla.

Což řešili jako částečné odstrojení 425,- Kč + zavaření držáku 243,- Kč. Jen pro pobavení mi zjistili, jak by to řešil Francouz – výměnou za nové sedadlo, pouhých 14 tisíc Kč! Ještě bych zapomněl na stokorunovou položku – žárovka vnitřního světla v kabině. Tu jsem si v průběhu roku za LED diodovou vyměnil sám.

Navíc se letos muselo zaplatit výpalné českému státu 992,- Kč. Aneb povinná STK po 4 letech od uvedení do provozu. Nelíbila se jim samolepka na čelním skle, zasahující kousek z černého olemování do průhledného skla. Tak jsem přišel, ke své velké lítosti, o srazovou samolepku „Tatry nechců CO2“. Detailisti.

Ano, s elektroauty máme i další náklady, shodné se spalovacími. Třeba pravidelně je necháváme mýt v myčce Globusu, obvykle to (bez pro elektromobily zapovězeného tlakového mytí podvozku) vyjde na 70,- Kč měsíčně. Výměna pneu (zimních za letní a naopak) vychází v Pneuservisu Ostrava-Třebovice včetně vyvážení kolem 400,- Kč.

U Ionu jde o atypické rozměry, čemuž odpovídají i ceny pneu. Na pneu lze ušetřit a koupit neznačkové za 4 tisíce. Já jsem nešetřil a pořídil si zimní kvalitu ContiWinterContact od Continentalu. Včetně sady plechových disků a montáže bratru za 16 tisíc. Ovšem déle mi vydrží, stále vypadají jako nové. Manželka měla sadu zimních pneu v ceně ojetiny a dokoupila si jen plechové disky.

Sraz elektromobilů

Sraz elektromobilů
foto: archiv autora

Specifický elektromobilní náklad jsou redukce a nabíjecí kabely. Ovšem ty nejsou nutně potřeba. Proto je máme jen po 1 kusu pro občasné dálkové cestování. Silnější programovatelný nabíjecí kabel 230V rozsahu 6-16A vozím sebou.

Sériově dodávaný 10A visí v garáži na už zmíněné dlouhé noční nabíjení. Silnější umožní nabít auto z nuly do plna z běžné zásuvky 230V/16A za 4,5 hodiny. Tady musíte obvykle počítat výdaj 3-6 tisíc. Programování využiju, když neznám jištění nabíjecí zásuvky. Mohu snížit nabíjecí výkon z 3,6 až na 1,3 kW. Při nočním nabíjení v neznámém místě ideální.

Máte k dispozici hodně času, není nutné nabíjet plným výkonem. Riziko vyhození pojistek je tak minimální. Když nabíjím naplno, pak krátký půlhodinový oběd zvýší dojezd ionu o 15 km. Ostrava, třetí největší město v ČR, má na délku zhruba 20 km.

Dokoupit můžete, ale nemusíte, i redukce. Třeba z červeného pětikolíku, malého či velkého, karavanových zásuvek nebo z koncovek kabelů Mennekes na běžnou domácí zásuvku. Nebo rovnou kabel do zásuvek Mennekes (Type2) s koncovkou Yazaki (Type1), kterou má Ion v sobě pro pomalé nabíjení.

Tohle všechno ovšem využijete jen při delším cestování do neznámých mít, kde pak není problém nabít z jakékoliv zásuvky. Frajeři samozřejmě preferují obyčejné krokodýlky, ovšem není každý z nás elektrikář. Ostatní drobnosti, jako držák na mobil, smetáček na sníh či škrabku na led, vozí každé auto, bez ohledu na druh pohonu.

Co nás stojí nabíjení, tedy palivo do vozu, lze těžko říci. To se u benzínu stát nemůže, tam je to obvykle od 30,- Kč za litr výše. Zaleží totiž hodně na tom, kde a jak nabíjíme. Někde zcela zdarma či v ceně parkovného (např. obchodní centra). Jinde za desetníky, jako u naší domácí fotovoltaické elektrárny, kdy elektřinu do sítě prodávám za 0,51 Kč/1 kWh.

Za koruny menší, kdy nízká sazba v tarifu D27d Elektromobilita přijde na 2,50 Kč/1 kWh, či větší. Běžný denní tarif je 5,- Kč/1 kWh. Kdo používá zmíněný paušál ČEZ, toho dříve přišel na 181,50 Kč měsíčně, dnes už na 544,50 Kč s DPH. Ovšem bez ohledu na počet odebraných kWh, takže na tom lze z pohledu běžné ceny 1 kWh vydělat i prodělat.

Třeba PRE chce paušál za kartu plus platby za minuty strávené na nabíječce na 3 hodiny plus za odebrané kWh. Tady jsem zaplatil jen paušál za přístupovou kartu 12,10 Kč měsíčně. Nenabíjel jsem. Na Ostravsku mají jen 2 pomalé nabíječky. Obě stojí vedle nebo nedaleko těch zdarma.

Pokud nabíjíme doma nízkým tarifem, tam by se cena dala určit lehce. 15 tisíc ujetých km při spotřebě 12 kWh/100 km znamená za necelý rok náklady 4 500,- Kč. Tedy 0,30 Kč / 1 km. Pro srovnání palivo pro 8 L ve městě žeroucí benzíňák přijde na 36 000,- Kč, 2,40 Kč / 1 km, 8x více.

Ovšem to je srovnání hypotetické a u nás neplatí. My jezdíme úplně zadarmo. Proč? Protože tarif D27d Elektromobilita dostanete jen díky vlastnictví / pronájmu elektromobilu a zajistí 8 hodin denně provoz celého domu za poloviční cenu elektřiny. Díky tomu platíme měsíční faktury za elektřinu stejné nebo menší, než když jsme elektromobil neměli. Takže nás vlastně nestojí nic navíc.

Elektromobil může sloužit také jako baterie pro dům. Přebytky z fotovoltaické elektrárny se může po příjezdu nabíjet a později, v noci, elektřinu dodávat do domu. S částí nových elektromobilů to ve světě už tak dělají. Nissan Leaf to třeba umí, Peugeot Ion bohužel ne.

Kdo jezdí plně elektricky, jako my, ten nepotřebuje benzín, naftu, , , výměny oleje, katalyzátor, čerpadlo paliva, palivový filtr, vstřikovače, výfuk, klíč na svíčky, kanystr na benzín, vzduchový filtr, měření emisí, převodovku, startér, vodní čerpadlo, alternátor, válce, olejovou pumpu, motorový blok, setrvačník, výměnu brzdových destiček po 50 000 km, Saudskou Arábii, Exxon, Shell, Chevron, čerpací stanice, ropné vrty ani války o ropu. Tohle všechno v elektromobilu není a nemění se. (Zdroj: mynissanleaf.com)

Mnoho lidí se pozastavuje nad bohatou výbavou toho směšně malého autíčka. Už před lety elektromobil Peugeot Ion nabídl věci jako je automatická jednostupňová převodovka, klimatizace, 6x airbag, ABS, brzdový asistent EVO, stabilizace podvozku ESP, protiprokluzový systém kol ASR, posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree a dělená zadní sedadla 50/50 s nezávisle polohovatelnými opěradly sklopná do rovné plochy se zavazadlovým prostorem.

Také přední a zadní mlhová světla, automatické rozsvěcování potkávacích světel, automatická denní světla, zadní světla v úrovni oči řidiče za Vámi, plynulá regulace rychlosti stěračů či bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX. Dodnes je tak jedinou věcí navíc možnost připlatit si metalízu či prodloužení záruky.

Elektromobil Peugeot iOn - zaručeně šetrný k přírodě

Elektromobil Peugeot iOn – zaručeně šetrný k přírodě
foto: archiv autora

Vedu si záznamy o nákladech na provoz elektromobilu, stejně jako u spalováků, na webu spritmonitor.de. Podle nich po 4 letech provozu tvoří drtivých 87 % nákladů stále pořizovací cena vozu. Pokud se vám tedy podaří koupit elektromobil výhodně, s ekonomikou a celkovými náklady provozu to hodně zahýbe.

Ostatní položky jsou po 60 000 km hodně malé. Příslušenství do auta stálo za 4 roky 14 tisíc Kč (3 %), převážně ony kabely. 4 garanční prohlídky 15 tisíc (3 %). Pneumatiky s výměnami 21 tisíc (4 %), kdy cenu zkresluje sada letních pneu navíc, co mám „předkoupeny“. 15 tisíc (3 %) jsem dal za poplatky, pojistné, daně, registraci a ono palivo, tedy paušály.

Auto jezdilo zhruba půl na půl po městě a místních komunikacích, dálnice tvořily jen 4 z % celkově najetých kilometrů. Podobně to má manželka. Po 2 letech provozu tvoří 94 % nákladů stále pořizovací cena vozu.

Ostatní položky jsou po 20 tis. km také hodně malé. Pneu, tedy disky a výměny, vyšly na 7 tisíc Kč (2,5 %), 1 garanční prohlídka, poplatky, pojistné, daně a registrace přišly na 11 tisíc Kč (3,5%). Auto najelo 99 % jízd po městě a místních komunikacích, dálnice tvořily jen 1 % z celkově najetých kilometrů.

Ježdění elektromobily nás baví a líbí se i našim dětem. Ani ony o spalovacím voze do budoucna neuvažují.

vlastní

142 Comments on “Zkušenosti s elektromobilem Peugeot iOn po 4 letech: užíváme si elektromobility”

  1. Ahoj,
    rád bych chtěl požádat o radu, na co si dát pozor

    Ahoj,
    rád bych chtěl požádat o radu, na co si dát pozor při snaze o koupi ojetého iONa.
    V tuto chvíli mi to přijde jako jedna z mála možností, jak vstoupit na pole elektromobility a nezruinovat omezený rodinný rozpočet nákupem auta, které není pracovním nástrojem…
    Díky předem, Ondra

    1. Co konkretne vas zaujima. Ma dva elektricke skutre, prvy
      Co konkretne vas zaujima. Ma dva elektricke skutre, prvy kategoria do 45km/h mam uz 12 rokov, povodne s olovom, po 8 rokoch baterie vymenene za LiFePo4.
      Druhy mam 3 roky vyskladane clanky 18650 cca 6kWh 76V nominal maximalka 100km/h vykon 6kW, spicka 10kW dojazd zaruceny 100km, viac ak sa ide pomalsie.
      Maly skuter do 45km (realne sice ide 55, no aj to je malo) nedoporucujem do velkeho mesta.

      1. To je vcelku zajimava otazka, u ktere na odpoved nemam data.
        To je vcelku zajimava otazka, u ktere na odpoved nemam data. Myslim si, ze lepsi EV, spalovakem za 2+M jsem ale nikdy nejel. A abych byl uprimny, pet deset let zpatky jsem ani neuvazoval, ze bych auto (jakekoliv) v tehle cenove kategorii vubec kdy poridil.
        Takze relevance toho, o cem (ne)uvazuji deti pod 10 let (pokud se nepletu) je nanejvys usmevna. Navic u nich v 18 muze prijit potreba (nebo „potreba“) se prepravovat a 200k za nejlevnejsi elektrickou ojetinu bude castka z rise snu – ja po vysoke (cca 2003) jezdil Formanem. Ale je mi jasne, ze s olitanym naftovym Golfem (oblibene to vozitko ostravske post-puberty) by je Radovan vyhodil z domu a vydedil ;););)

        1. S tým golfom by to bolo zaujímavé 😀
          Inak som na tom

          S tým golfom by to bolo zaujímavé 😀
          Inak som na tom podobne, nikdy som za spalováka nedal tolko ani som si neplánoval, že niekedy vysolím takú cifru za auto, ale nelutujem. A teraz už viem, že nič iné ako EV do domu nepôjde.
          EV je návykové a aj deti si na to velmi lahko zvyknú a ťažko by išli do spalováku, ked nastane ten čas, že sa budú sami rozhodovať. Samozrejme, že bude záležať aj na konkrétnych potrebách a finančných možnostiach, ale na to sú rodičia aby trochu pomohli ak sa bude dať.

  2. Dobrý den,
    děkuji za článek, něco podobného jsem už od

    Dobrý den,
    děkuji za článek, něco podobného jsem už od vás dřív tady četl, ale bavilo mě to i nyní.

    Jen pár poznámek:
    Jako „výhodu“ vozu píšete: „Na svou dobu luxusně vybavený vůz“ a pak píšete takové ty věci z inzerátů „posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree“

    Promiňte, ale tohle není žádná luxusní výbava, to je standardní výbava aut už spoustu let. V roce 2014 jsem koupil Renault Scenic r.v. 2007 za 120 000 Kč a byl v plné výbavě, takže automatické spouštění stěračů, svícení, integrovaná GPS navigace apod.

    Vydávat prachobyčejnou výbavu za „luxusní“ pak zavání trochu fanouškovstvím, ale chápu, že jako člověk, co se o spalovací auta nezajímá možná nevíte, jaká výbava je obvyklá.

    Obdobně pak píšete jak je úžasné, že platíte nejnižší povinné ručení. No, pokud se podíváte na rozměry svého Ionu, tak je jasné, že i za spalovák o takových rozměrech byste hradil nejnižší povinné ručení.

    Stejně tak je to i s tou cenou ročních prohlídek. Mám Kia Ceed SW, tedy rodinného kombíka nižší střední třídy a za roční prohlídky jsem platil 2190 Kč po jednom roce, 2830 Kč po dvou letech, 2320 Kč po třech letech. Vše práce včetně materiálu.

    Takže s některými těmi „výhodami“ bych brzdil. Jinak jsem fanoušek elektrických aut, přeju mnoho tichých kilometrů bez vibrací a doufám, že brzo rozšířím Vaše řady 🙂

    1. Ano, ty články uveřejňuji každoročně pravidelně po
      Ano, ty články uveřejňuji každoročně pravidelně po garančce.

      Píšu na svou dobu z jednoho prostého důvodu, v této kategorii aut (Renault Scenic je a byl opravdu jinde) s tím, že se od roku 2009 nic nezměnilo, se jedná o unikát. Prakticky jste si mohl většinu toho do auta různými pakety doobjednat, ale to dělal málokdo. Proč? Protože pak cena Peugeotu 206 i v roce 2014 s nejsilnějším motorem, automatickou převodovkou a většinou (ne celou) touto výbavou atakovala 500 tisíc. Kč.

      Povinné ručení se odvíjí od objemu motoru, pak nastupují další věci. My opravdu platíme jen to nejnižší, bez ohledu na velikost elektromobilu.

      Prohlídky u Kia Ceed SW máte podezřele levné, není to ta akce garanční prohlídky prvních x let zdarma, tj. platíte jen materiál a práci navíc nad základ? Protože když dám pryč 21% DPH, tak za +-1500,- olej, filtry a další věci opravdu nepořídíte. O práci nemluvě, tam si značkové servisy účtují obvykle kolem 500,- Kč bez DPH a více za hodinu práce.

  3. Dobrý den. Článek jakž takž ušel. Přímo mne už
    Dobrý den. Článek jakž takž ušel. Přímo mne už neoslnil, protože v tomhle duchu to už jednou od Vás bylo napsáno. Jde jen o rozšíření o další auto… Další úplný fanatizmus s Vámi nesdílím. Také sice vlastním elektroauto (KIA Soul EV najeto 80.000 km za 2,5 roku), ale tak úplně nedílím názory typu: „Kdo jezdí plně elektricky, jako my, ten nepotřebuje benzín, naftu, CNG, LPG, výměny oleje, katalyzátor, čerpadlo paliva, palivový filtr, vstřikovače, výfuk, klíč na svíčky, kanystr na benzín, vzduchový filtr, měření emisí, převodovku, startér, vodní čerpadlo, alternátor, válce, olejovou pumpu, motorový blok, setrvačník, výměnu brzdových destiček po 50 000 km, Saudskou Arábii, Exxon, Shell, Chevron, čerpací stanice, ropné vrty ani války o ropu. Tohle všechno v elektromobilu není a nemění se. (Zdroj: mynissanleaf.com)“ – lež! Nevím z jakého materiálu je postaven Váš elektromobil, ale zcela určitě je různé mazivo z ropy, olej v reduktoru který v článku vzpomínáte pravděpodobně taky, kabely jsou obaleny izolací která je také z ropných produktů vyrobena a určitě by se toho dalo najít víc. Prostě ježdění eko – ano, ale výroba tak úplně ne… Ne vše je prostě černé a bílé…

    1. mazivá sú aj syntetické, rovnako ako enzín z hnedého
      mazivá sú aj syntetické, rovnako ako enzín z hnedého uhlia (chemické závody nováky), je to rovnakéako u iných pôvodne prírodných produktov.
      čo sa nespomína a je PODSTATNÉ je sebestačnosť v elektrine. mám odložený veľký technický, kde je razítko čerpacej stanice s dátumom a textom 20 LITROV BENZÍNU. a to bol CCCP brat. odvtedy už uplynuli desaťročia, ale NEDÁVNO rus privrel KOHÚTIK na plynovode a tok sa OTÁČAL.

      1. Ano, spousta lidí bere svět jako daný. Co je dnes bude i
        Ano, spousta lidí bere svět jako daný. Co je dnes bude i zítra, pozítří a dále. Ale současně se chovají velmi podivně z hlediska toho, jak nakládají se svým okolím.
        Třeba trávu kolem domu sjedou po zimě kultivátorem, aby se provzdušnila a získala místo podzimních a zimních mechů, co tam narostly, aby kryly zeminu. Pak ji brutálně pohnojí a brutálně ošetří chemií proti „plevelům“. Kupodivu jim tam pak roste ke všemu náchylná jednodruhovka a tu každý týden zmasakrují sekačkou na 2-5 cm výšky. Když jim díky tomu schne při každé trošce slunce navíc, tak ji zalévají pitnou vodou. A to co posekají, a je to logické hnojivo, dají do hnědých popelnic, které naftové náklaďáky v lepším případě vozí na velké hromady biomasy k výrobě kompostu nebo bioplynu. V horším na běžnou skládku.
        Podobně u nás nelogicky nakládáme s elektřinou, které máme obrovské přebytky a doprava – čistá – by je ráda zbaštila. Ale my je vyvezeme za mrzký malý peníz do okolí a sami si sem přivezeme špinavou ropu, kterou pak složitě a špinavě zpracujeme, a teoreticky čistější plyn. Na ty pak jezdíme za doprovodu hluku, jedů a vibrací s obrovským tepelným odpadem. A to máme šílené nevyužité rezervy výroby elektřiny z FVE na každé střeše každého objektu, které by se mohly v bateriích těch vozidel průběžně skladovat.
        A tak by se dalo pokračovat.

    2. Jste Láďo holt pravidelný čtenář a je fakt, že hodně
      Jste Láďo holt pravidelný čtenář a je fakt, že hodně věcí se opakuje, prostě se z toho stala rutina.
      On ten „úplný fanatizmus“ není z mé hlavy, zdrojem je mynissanleaf.com a je tam proto taky uveden. Oni opravdu nehovoří o stejných věcech, co má každé auto a které popisujete Vy, ale právě o těch spotřebních, které spalovací auta za svůj životní cyklus spotřebovávají opakovaně a je pro ně nutné stále těžit, rafinovat, odlévat, lisovat, tkát, prostě vyrábět neustále dokola aby se to hýbalo.
      Já bych k tomu dodal ještě třeba parkoviště s odvodem dešťové vody přes filtry a speciálním podložím kvůli únikům provozních kapalin a paliva, odvětrávané garáže, protihlukové zdi a mnoho dalších věcí, které si ani neuvědomujeme. Přesně jak píšete, je to šedivé.

  4. dneska jsem se bavil se servisákem z KIA a ptal se jestli už
    dneska jsem se bavil se servisákem z KIA a ptal se jestli už jsou schopní v jejich autoservise servisovat elektrické Kia, prý jo, ale automechanici z toho vůbec nejsou nadšení, protože aby to legálně mohli opravovat musí mít elektrikářskou vyhlášku 50 a tak se tomu vyhýbají jak čert kříži a v Korei už prý i 5 servisáků z KIA servisů umřelo (nedodržení bezpečnostních pokynů při práci na elektrickém zařízení)

    1. vedúci predajne mi vlani v lete tvrdil, že soul EV vedia
      vedúci predajne mi vlani v lete tvrdil, že soul EV vedia servisovať, dokonca majú v dielni aj rýchlonabíjačku. pritom to auto mali iba na mesiac požičané od dovozcu.
      o mŕtvych je to ako JPP (1panipovedala), lenže ak vedia servisovať ako ten nissan dodávku (diskusia na hybride) že VYHORELA, lebo „držiak nebol prítomný“ …

      1. Pokud je to stejný odborník na elektromobily, jako byla
        Pokud je to stejný odborník na elektromobily, jako byla paní od Nissanu z Opavy, která za rychlonabíječku pokládá wallbox 11 kW, který jim Leafa s 6,6 kW palubní nabíječkou nabil rychleji, než obyčejná zásuvka standardním kabelem 10A, tak to určitě rychlonabíječku v dílně měl……

        S tím nepřítomným držákem je to jako s padajícími mosty. Prý nekvalitní cement. Ten ale za to nemůže, žádný tam nebyl…….

  5. Velmi se mi libilo:
    “Prostě si jejich organismus časem

    Velmi se mi libilo:
    “Prostě si jejich organismus časem přivykne a do té doby varující zápach začne ignorovat. To ale neznamená, že by organizmu přestal i škodit. Právě naopak.”
    Zaramovat a stejne jako na cigaretach povesit spolu s obrazky rakoviny plic na kazdou benzinku.

    Jinak pekny clanek. Preji spoustu dalsich elektrickych kilometru bez nehod.

      1. Fajnšmekři pak chodí ve městech ještě dýchat do
        Fajnšmekři pak chodí ve městech ještě dýchat do podzemních garáží. Tam to mají hezky koncentrované 🙂

        Před lety jsme udělali tu chybu, že v OC Nová Karolina jsme na výstavě elektrokrásky předváděcí jízdy elektromobilů dělali z podzemního parkoviště, kde je 8 nabíjecích míst zdarma. To byl fakt úlet, zfetovaní jsme byli všichni. Mělo to oproti vršku jen jedinou výhodu, vítr nám neodnášel průběžně stánek…..

  6. Doplním, že já třeba jezdím dálnice s iOnem poměrně
    Doplním, že já třeba jezdím dálnice s iOnem poměrně často, tvoří téměř polovinu všech jízd a díky rychlonabíječkám není problém.

    Ale je pravdou, že po 6 letech a nájezdu 55 tis. km cítím, že už je takový „oježděný“ (baterky mají jen 84% kapacity).

    Hlavně mám výhodu, že můžu nabíjet v cílových destinacích, takže když jedu např. Ostrava-Hranice cca 60km, tak vím, že klidně můžu jet max co to dá (138km/h) a k tomu topit / klimatizovat a vím, že dojedu. Kdežto, když jedu Ostrava – Olomouc cca 100km, tak už se musím krotit a jedu jen něco kolem 100km/h (pořád si myslím, že to ještě není rychlost, kterou bych ohrožoval ostatní)

    samozřejmě, že určitě by dal iOn i Brno – Ostrava na jeden zátah, ale to by musel jet rychlostí, kterou by už skutečně ohrožoval provoz na pozemních komunikacích (možná bych udělal celosvětový rekord v dojezdu iOnem na jedno nabití)

    1. To mě u I-Mieva zasahuje omezovač naplno při
      To mě u I-Mieva zasahuje omezovač naplno při tachometrových 144 Km/h.

      Baterky u těchto starších vozidel před faceliftem koncem roku 2012 málo komu vydrží nad 100 tis, Km

      Jaké tam máte už ty novější,nebo starší pozná se to podle kapacity ty novější mají 14,5 Kwh starší 16

        1. Podle málepky na bateriovém boxu, nebo jestli máte
          Podle málepky na bateriovém boxu, nebo jestli máte aplikaci, nebo výjezd z servisu o stavu baterie.
          14,5 ta novější má jen 80 článků, ta starší co má 16 tak má 88 článků.

          Mitsubishi má u obou typů baterie 88 člácků a kapacitu 16, tak to asi takhle nepoznáte. Podle roku výroby,nebo podle dojezdu v tp. mormálně mají 150 a ty novější 160 Km

            1. Je to v zavazadlovém prostoru. Sundáte textilní kryt dna s
              Je to v zavazadlovém prostoru. Sundáte textilní kryt dna s filcovým podlepem, odšroubujete 4 křídlové matky dna a současně krytu měniče s motorem a jste tam. Udělal jsem to a našel takový maras, že na to budu muset vzít asi vysavač a pak vlhkou utěrku v elektrikářských rukavicích.

            1. Vysvětlim to,
              koncem leta roku 2012 začalo dávat Mitsubishi

              Vysvětlim to,

              koncem leta roku 2012 začalo dávat Mitsubishi do vozů nové články mají označení LEV50N původní byli LEV50.

              Důležitý je opravdu datum výroby nikoliv registrace protože z počátku byli ty vozy opravdu drahé a třeba i dva roky stály než si je třeba čez převzal. Datum výroby je třeba dobře vidět na nálepce na měniči.

              Ty nové články mají menší vnitřní odpor, dají se více vybít bez poklesu napětí i v zimě a proto má auto stejný dojezd jako původní verze s 88 články , jo a ještě má lépe vyřešenou rekuperaci. U mitsubishi dávali stále 88 nových článků a tak má papírový dojezd o 10 Km vyšší.

              Podstatné je , že nové články jsou teplotně mnohem odolnější někde jsem četl, že při 40 st.c. degradují stejně jako staré při 25 st.c.

              Původní články mají normovaných 1500 cyklů což +- odpovídá těm 150 tis. Km v německu už to má jeden borec najeto na starých článcích a auto normálně funguje jen kapacita je 10 kwh,ale jemu to do práce 50 Km stačí , tak jezdí dál jediná porucha co měl bylo ložisko v předním kole a žárovka v konc svítilně jinak nic jen pravidelný servis.

              Ty nové články mají neskutečných 5500 cyklů což by mělo odpovídat 500 tis. Km ,ale protože ty auta se do Evropy už moc neprodávali , „EV nadšenci“ mají hlavně ty staré a pár nových vozů za lepší cenu si kupují v Švycarsku, Francii a Německu ty najedou prd. Tak jsem nenašel na netu nikoho kdo má na nových více jak 100 tis. ,aby potvrdil tuto skutečnost jak opravdu degradují.

              Mě podle měření servisu Mitsubishi (mám I -miev 04/2015) za rok a 20 tis Km klesla kapacita baterie z 44,9 na 44,7 Ah což je nějakých 70Wh (baterka do vrtačky) cca pokles dojezdu o 500 metrů.

              informace najdete na googlu dejte LEV50N VS LEV50

              Takže doporučuji hledat rozbité auto s novými články, dají se sehnat od 5000€ bez daně .

              1. Mockrát děkuji za podrobný rozbor. Opět jsem se něčemu
                Mockrát děkuji za podrobný rozbor. Opět jsem se něčemu novému přiučil.

                Když mám teda starší verzi baterek (LEV50) a náhodou by mi odešel nějaký článek, tak doporučujete raději tam dát článek LEV50N nebo stejný LEV50?

                Kdybych někdy měnil celou baterku, tak určitě bych vyměnil kus za kus, tj. LEV50 za LEV50N. Ale jak je to s jednotlivými články, bude to vzájemně kompatibilní nebo je lepší, když mám starší baterky (ostatně jako všichni moji kolegové na ostravsku), tak koupit i starší náhradní baterky?

                1. Co jsem četl na zahraničních diskuzích, tak nejde
                  Co jsem četl na zahraničních diskuzích, tak nejde kombinovat staré a nové články z důvodu jejich charakteristik, proto se ani na starší typ nedá objednat článek (není už ve výrobě).

                  Dá se nahradit celá baterie za novější, ale musí se nahrát do auta jiný SW.

                  Dokonce i když se vyměnuje vadný článek, tak se musí změřit kapacita baterie a OBJEDNAT z výroby článek s podobnou kapacitou. Protože ten nový by měl vždy navrh a měl vyšší napětí než ty ostatní a proto by nešla baterka ani nabít naplno, protože BMS by větší rozdíl nemuselo pobrat.

                  Právě že baterie LEV50 se už od roku 2012 nevyrábějí a společnost Mitsubishi řeší zákonný požadavek na dostupnost náhradních dílů celou novou baterkou za 15000€.

                  takže bych to neřešil užívejte auta a sondujte na mobile .de dostupnost nějakého vraku od roku výroby 2013 a výše.

    2. To jste mě teď trošku šokoval. Myslel jsem, že ty baterie
      To jste mě teď trošku šokoval. Myslel jsem, že ty baterie vydrží déle.
      S takovou by ani nemělo smysl staršího Iona kupovat, vzhledem k mému nájezdu 20.000km ročně… 🙁

      Jak se u tak ojetého chová ukazatel nabití? Ukáže normálně 16 dílků, nebo méně? Ve vašem konkrétním případě 13-14?

      1. Hodně u Iona závisí na teplotě a stylu jízdy. Ve městě
        Hodně u Iona závisí na teplotě a stylu jízdy. Ve městě a teplotách kolem +20°C si doslova lebedí a člověk ty dojezdy až nechápe.
        Stále ukazuje 16 dílků, přestože pokles kapacity s věkem a kilometry má. Obvykle to poznáte jednoduše, když si vynulujete před jízdou denní počítadlo kilometrů. Při zmizení dílku baterky mrknete na počet najetých km. V těch zmíněných teplotách po městě dává 9 km na 1 dílek (prakticky lze naplnit papírový dojezd 150 km, většinou je ale 136 standard), v minusových teplotách s topením při rychlé jízdě 5-6 km (80-90 km) na 1 dílek baterky.
        Taky Ionu dobře dělá pomalé nabíjení. Mohu to srovnávat u manželčina Iona s 34 tis. km a mého s 60 tis. km. Ona nabíjí 99% jen 10A standardním kabelem a ze skoro nuly (včera jí zbývaly 4 dílky z 16, obvykle ale tak 2) do plna nízkým tarifem přes noc a ráno vyráží. Já obvykle dobíjím v práci a při ježdění přes den 16A kabelem po částech ve stylu když parkuji a je možnost, dám na kabel. Sem tam rychlonabíječkou.
        20.000 km ročně bych nebral jako problém, já bych je najezdil taky, ale jednak máme 2 elektroauta v rodině, druhák když testuji jiný elektormobil, tak můj buď stojí nebo ho půjčuji VŠB a ti s ním nenajedou mnoho. Jakmile se udělá hezky a nemusím nic většího vozit (nebo lidi), jezdím na elektrokole. Včera tak 24 km nenajel Ion, ale Agogs. Dnes je to podobné.

      2. Jak píše Radovan, ukazatel nabití pořád ukazuje všech 16
        Jak píše Radovan, ukazatel nabití pořád ukazuje všech 16 čárek nezávisle na degradaci baterie.

        Testovali jsme, zda rychlonabíjení ubližuje iOnu víc než pomalá zásuvka a nakonec jsme zjistili, že mezi těmito způsoby není téměř žádný rozdíl. Zásuvka je sice pomalá, ale nabíjí většinou víc jak do 80% (což baterka nemá ráda), kdežto chademo je rychlé, ale nabíjí většinou do cca 80%, což baterce prospívá. Takže roční pokles kapacity baterie u auta nabíjené převážně chademem a u auta nabíjené převážně zásuvkou byl stejný. Konkrétní pokles za rok byl cca 4% a nájezd 20 tis. km.
        Dokonce Teslákům vyšlo, že SC je šetrnější k baterkám než obyč zásuvka, protože obyč zásuvka tu baterku zatěžuje („ničí“) mnohem déle (několik desítek hodin), kdežto SC jen několik desítek minut (ale o tom by vám víc řekli majitelé tesel).

        Konkrétně u mě, já vůz kupoval od čezu jako 3,5 roku starou ojetinu s nájezdem 11 tis km (květen 2016), už tehdy měla baterka kapacitu 89%. První rok jsem s autem najel necelých 20 tis. km a baterie klesla o necelé 4% a tento rok to vypadá na nájezd cca 25 tis. km a pokles asi o 3%.

        Podle sledování mám za to, že největší degradace baterií u iOna byla zpočátku a teď to nejde tak rychle (zřejmě na to bude mít vliv i to, jak se k tomu chovali čezáci a jak se k tomu chovám já, i přesto, že mám několikanásobně vyšší roční nájezd).

        Takže vašeho nájezdu 20 tis. km ročně (který je shodný s mým nájezdem) bych se vůbec nebál jít do staršího iOna, který bude mít nájezd např. do 30 tis. km, ale je otázkou jak dlouhé trasy jezdíte, zda máte kde nabíjet, atd. však to znáte, co vám budu povídat

      3. ukáže normálně plnou – 16 puntíků. Ale netuším proč
        ukáže normálně plnou – 16 puntíků. Ale netuším proč má Martin pocit z dojezdového nekomfortu. U mne – 7 let starý iOn po nabití minulý víkend do plna počítač hlásil dojezd 143km. Takže bych zase co se týče stavu akumulátoru zbytečně nepanikařil. Spíš by mne zajímalo kolik kdo u fungl nového iOna dokázal vytřískat z počítače predikci dojezdu.

        1. A ujel jste pak těch 143 Km?
          Podle mě jste jel posledních

          A ujel jste pak těch 143 Km?

          Podle mě jste jel posledních cca 20 Km extrémně úsporně, nebo z kopce a tím to bude na to se nadá hledět nechte si vyjet v servisu kapacitu baterky a napište číslo pro porovnání.

          Měl jsem to auto skoro od nového a moc se toho nemění , četl jsem že si s námi BMS hraje takovou hru na schovávanou a zpočátku nevyužívá celou kapacitu aby měl uživatel dojem že je baterka stále na 100% . Něco jako teploměr vody v autě, také vám stále ukazuje přesně střed a v běžných podmínkách když je vše OK se ani nehne.

          Víte třeba že má baterie v trojčatech v sobe hodiny reálného času BMS? Takže baterka ví jak je stará. Ví kolik Ah přes ni proteklo tam i zpět.

          Takže absolutně není problém pro inženýry tak udělat ku….o.

          1. Díky za zprávu. Právě toto jsou cenné informace. A taky
            Díky za zprávu. Právě toto jsou cenné informace. A taky ty, které řeknou jak BMS sdělit, že byl vyměněn aku. Předělávat proudové senzory tak ať nepoznají tekoucí proud, je dost pracné. Nynější dojezd 15km na želvu o něčem svědčí…… BMS je silně pesimistické. Jo snažím se jezdit úsporně. Ale posledních 100km před tím nabíjením jsem jel z jednoho bodu a končil v tom samém.

      1. Pane Radovane
        Nezvažoval jste alternativu dát pryč Berlingo

        Pane Radovane

        Nezvažoval jste alternativu dát pryč Berlingo a místo jednoho EV koupit hybrida?

        Já to tak mám s jsem spokojen neustále jezdíme el. autem jak to jde. A na ty nutné cesty manželka do prace jezdí hybridem najede asi jako Vaše na měsíc jí stačí 30 litrů benzínu.

        Auto je to nové v garáži opravdu nepáchne, po městě bere 4,5 litru takže polovinu jako vaše. Bez vybrací po městě jede motor tak max 30-40% času.

        A musím říci, že díky odhlučnění je určitě při rychlosti nad 70 tišší než elektrické malé, kde je slyšet hluk od kol a aerodinamický svist.

        1. Naopak. Berlingo Radovan potřebuje. Kdyby měl auto, které
          Naopak. Berlingo Radovan potřebuje. Kdyby měl auto, které bere polovinu, nebyly by ty ev tak výhodné a špatně by se mu srovnávalo.
          Britský lord ztroskotá na pustém ostrově.
          Po děseti letech ho najdou a zachrání.
          Záchranáři vidí, že se lord dokonale přizpůsobil a že na ostrově postavil tři domy. Ptají se ho, proč postavil tři domy.
          „Tohle je dům, ve kterém bydlím. Tadyto je klub, co kterého chodím a tamto je klub, do kterého nechodím.“

        2. Je to pro moje potřeby zbytečné a pokud bych chtěl
          Je to pro moje potřeby zbytečné a pokud bych chtěl větší dojezd, tak opravdu ne spalovák. Palivo do něj si sám nevyrobím. Naopak bych ekosystém domu doplnil oboustranným BEV, které by se nabíjelo přebytky a díky velké kapacitě baterky v době potřeby vracelo elektřinu do domu. To co dnes umí Tesly, Nissany, BYD a další elektro auta.

          K tomu nepáchne – to fakt ověříte jen dlouhodobějším používáním BEV a jeho parkováním v garáži. Garantuji Vám, že já i moje žena toho hybrida po letech s elektromobily ucítíme v garáži hned 🙂

          1. Myslel jsem, že potřebujete občas větší dojezd a
            Myslel jsem, že potřebujete občas větší dojezd a větší přepravní kapacitu a proto držíte to spalovací berlingo. Takhle by jste nemusel řešit zimni gumy, pojistky technické atd u jednoho vozu.

            Jinak akumulaci eletřiny jsem podrobně řešil , když jsem chtěl žádat o dotaci na solární elektrárnu, kde je akumulace podmínkou.

            Došel jsem k názoru , že se to při ceně baterií 10 tis Kč/ Kwh
            nevyplatí ,ani když by jste měl tu elektřinu zadarmo.

            A používat k tomu auto s drahou baterií je taky nesmysl a navíc auto většinou když svítí, tak není doma.

            Je to jen můj názor, pokud máte nějaké propočty ohledně akumulace elektřiny rád si je prohlídnu.

            1. Potřebuji větší dojezd celkem pravidelně a často (z
              Potřebuji větší dojezd celkem pravidelně a často (z Ostravy jezdím Olomouc, Brno, Praha, Mladá Boleslav, Ústí n.L. atd.), ale od dob Pendolina a pak konkurence na železnici už auto nad 100 km prakticky nepoužívám. Jen výjimečně je to s ním kratší, rychlejší a pohodlnější než vlaky a autobusy. Po městech je pak auto na obtíž, tam používám Rekola a další bikesharing nebo MHD, v Praze výhradně metro a spol.. Většinou sebou vezu maximálně tašku přes rameno, občas k tomu takový ten malý batoh pro ajťáky. Výjimečně kufřík na kolech.
              Jenže když jsem zjistil, za kolik se toho auta mohu zbavit vzhledem k jeho užitné hodnotě, tak ho mám ve SmileCar carsharingu a půjčovné pokrývá ony s vlastnictvím spojené náklady. Plus si nemusím půjčit auto na dovolenou do Alp, kam jsme letos Berlingem jeli, jak jsem psal v článku.
              Propočty ohledně akumulace jsou hodně individuální záležitost, já už řeším „elektrický ekosystém domu“ s cílem co největší energetické soběstačnosti včetně mobility.

              1. Pokud jezdíte ty města jak jste psal sám, tak je vlak
                Pokud jezdíte ty města jak jste psal sám, tak je vlak jasně výhodnější. S dětmi je to dělá už obtížněji a navíc podle toho jak jsem jel s rodinou naposledy vlakem , tak je vlak poměrně drahý.

                Až vybudejete doma ten ekosystém, tak nás jistě článkem zde upozorníte, rád něčemu přeučím. Zatím skladuji energii ze slunce formou teplé vody.

                Jinak já bych se toho auta zbavil je to podle mě zbytečná starost na víc. A pokud s tím autem nejezdíte pravidelně, tak já bych neměl odvahu s tím jet na dovču někam dál, že by něco mohlo náhle odejít.

                1. Je fakt, že i jezdit vlakem se dnes musí umět. Časové
                  Je fakt, že i jezdit vlakem se dnes musí umět. Časové jízdenky a akce už dělají i České dráhy. Vtipná byla návštěva Olomouce aquapark s 20% slevou od Regiojet ve čtvrtek dopoledne, když jízdenky do byznys kupé stály dospělého Ostrava-Olomouc 26 a děti 13 korun. I tramvaj v Olomouci z nádraží k bazénu byla pro 4 dražší. Rekola ještě neuměly skupinku, tak jsme je nemohli použít, i když jich kolem nádraží bylo 7. Leč registraci jsem měl jen já jako 1. Pokud dnes jezdíte s rodinou, tak ČD jsou nejlevnější, Včasná jízdenka se vyplatí. My máme se ženou každý ještě In kartu 25 % sleva na 3 roky za 9 stovek, v rámci ní máte tarif Vodafone 100 minut nebo 100 SMS měsíčně za 80 kaček. Takže ideál pro děti.

                  Na ekosystému se pracuje, momentálně stále řeším, zda nová FVE mi nevynuluje podporu pro starou FVE. Nikdo za to nechce převzít odpovědnost a jedná se o možnou ztrátu přes 600 tisíc (2 výrobny na 1 objektu). Debilní byrokracie.

                  Jak jsem psal, zbavit se spalovacího vozu ho za mrzkých pár desítek tisíc, když může dále sloužit a vydělávat, by byl nesmysl. Sdílená ekonomika nese ovoce.

                2. Dobrý den pana Radovane. Také jsem chtěl udělat druhou FVE
                  Dobrý den pana Radovane. Také jsem chtěl udělat druhou FVE a buď mi bylo rovnou řečeno, že to nelze, nebo k tomu firma s omluvou dospěla později… Mám také z r.2009 FVE 8.4kWp(ZB). Lze se vzdát podpory nebo udělat druhou FVE bez dotace (pokud to ČEZ schválí). Nelze čerpat dvě „dotace“. Problém je také s přidáním bateriového úložiště ke stávající FVE (tam je pouze oznamovací povinnost). Další problém u starých FVE je, že jsme jako OSVČ většinou vedlejší a pokud přijdete o práci, nemůžete jít ani na pracák, jelikož jste již veden jako OSVČ hlavní…
                  Budu rád za jakoukoliv aktuální informaci ohledně druhé výrobny FVE, případně i pouze bat. úložiště.

                3. Pracuji na tom, ale jde to ztuha. Asi to nakonec bude muset
                  Pracuji na tom, ale jde to ztuha. Asi to nakonec bude muset být ostrov a elektřina půjde jen z baterie jako vykrývání nedostatku, tak nedojde ani teoreticky k žádným přetokům.
                  Jinak argumenty pro další FVE mám jasné, přechody na elektropřístroje nám stoupla spotřeba a 2 elektromobily k tomu dávají skoro dvojnásobek původní. Takže ani 100% využití té FVE z roku 2009 nestačí. K tomu se přidává sladění doby výroby a doby spotřeby umístěním na východní a západní střechu.
                  To s OSVČ znám a v případě nutnosti bychnapadl soudně, protože je to sice hezké pravidlo, ale my jsme OSVČ s omezením od státu takovým, že si nedokážeme (já s 4 kWp v licenci) vydělat ani na stávající povinné odvody, které ten samý stát každoročně zvyšuje růstem minimální mzdy. Současně jsem si jako zaměstnanec platil pojistné a tam je na nezaměstnanost pamatováno. Prozatím jsem nemusel, ale podle advokátů to má slušnou naději na úspěch. Žalovaným by v tomto případě byl ÚP, který by mne odmítl zapsat do evidence nezaměstnaných, stejně jako odmítl vyplácet dávky v nezaměstnanosti.
                  Pokud se mi povede nějaký průlom, dám veřejně vědět. Ten boj s byrokracií a politikou je v této zemi šílený, v této zemi se vyloženě málo střílí.

                4. Děkuji, souhlasím s Vámi. Nezvažoval jste požadovat po
                  Děkuji, souhlasím s Vámi. Nezvažoval jste požadovat po ČEZu to co nám až myslím do 31.12.2016 neoprávněně účtovali za dodávku energie ve vlasním domě? Co mám informace, tak museli platit i ti, co vůbec neměli přípojku od ČEZu. Údajně aby měli nárok na ZB. Máme prej licenci pouze na výrobu, ale už ne na distribuci (od FVE po spotřebič…). Údajně ČEZ soud prohrál a od 1.1.2017 nám za dodávku tiše po pěšině nic neúčtuje. Já se moc soudit nechci, ale myslím, že to co od nás vybrali neoprávněně 2009-2016 by měli vrátit.

                5. Tak tahle informace se ke mně nedostala. Že to přestali
                  Tak tahle informace se ke mně nedostala. Že to přestali účtovat – použití drátů ČEZ Distribuce pro posílání přebytků z FVE do veřejné sítě – jsem zaznamenal, ale přišlo mi to od ERÚ spolu s dalšími změnami a tak jsem to přisuzoval práci regulátora. Byly to nízké desítky korun měsíčně. Nyní bych to asi mohl chtít zpět, nicméně předpokládám 3leté promlčení nároku a tudíž jen roky 2015 a 2016. Máte číslo toho judikátu? Poslal bych jim výzvu k vydání neoprávněného obohacení.

                6. To jako že musím ČEZu nahlásit elektromobil? To je také
                  To jako že musím ČEZu nahlásit elektromobil? To je také bateriové úložiště. Tak to je šupa. S tím OSVČ to bylo veřejně známé a řešení je s.r.o. ale to už je teď stejně pozdě.

                7. Elektromobil je spotřebič. Nebo snad používáte EV jako
                  Elektromobil je spotřebič. Nebo snad používáte EV jako úložiště (V2H)? V příspěvku se bavíme o dotacích…

  7. Diky za pekny clanek. Dalsi vec, o ktere se moc nemluvi je, ze
    Diky za pekny clanek. Dalsi vec, o ktere se moc nemluvi je, ze trojcata jsou jedina EV, o kterych vim, kde lze skoro “amatersky” opravit trakcni baterku. Ma to jen 88 vetsich clanku ta baterie, tyto jsou nasroubovane (tedy elektrody nejsou pevne napajene a zalepene v modulech jako tech >7000 tuzkovek v Tesle). Canion aplikace dokonce vidi i status kazdeho trakcniho clanku, coz povazuji za velmi uzitecne..

      1. To vymění prakticky každý zdatný autoelektrikář
        To vymění prakticky každý zdatný autoelektrikář nadšenec do baterií, stačí mu na to dílenský zvedák, protože baterka je dost těžká a gumové rukavice a gola sada.

        Nebo oficiální servis ,ale to bude asi drahé

        Spíše bych viděl problém kde levně sehnat ty náhradní články.

        za mě to má určitě smysl řešit když odejde jeden dva zničeho nic a auto má najeto třeba jen 50 tis.

        Když už články odcházejí hromadně opotřebením tak už to smysl nemá vymění se jeden dva a za týden odejdou jiné.

          1. Urcite je to mozne, je to ale na hrane financni navratnosti,
            Urcite je to mozne, je to ale na hrane financni navratnosti, do puvodniho objemu by bylo mozne vmestnat cca 20kWh, cena prestavby se ale neda stlacit pod 140 tisic Kc, zivnotnost je otazkou napriklad dodatecneho aktivniho chlazeni, ktere prodlouzi zvotnost a dojezd v zime v pripade kombinace se zaizolovanim a temperovanim v garazi z nabijecky, pak se bavime o rekneme 160 tisic za prestavbu a moznem najezdu 100 000 km do poklesu kapacity na 70% puvodni hodnoty.. Skutecne je to ekonomicky na hrane smysluplnosti, bohuzel. Vychazi to temer stejne jako dovezeni dalsiho zanovni iOna ze zahranici.. Nikomu nic nevnucuju, jsou to moje propocty kterej jsem si delal sam pro sebe se stejnym umyslem – repasovat kompletne baterku pro vlastni potrebu.

          2. Muzete nam sdelit podrobnosti jak je stary auto jetli jste to
            Muzete nam sdelit podrobnosti jak je stary auto jetli jste to odjezdil osobne rychlodobijeni soucasna kapacita a dojezd?

            Oficialni cestou se to urcite nevyplati mozna sehnat bourane s clanky lev50n a prehodit to. Ty stare by se dali pouzit na nejake solarni uloziste

            1. Jsem první majitel od 9/2012 a auto po většinu času stojí
              Jsem první majitel od 9/2012 a auto po většinu času stojí v garáži kde je stabilní teplota 10-20 stupňů. Ze začátku jsem jezdil velké dálky, tak rychlonabíjel často, dnes výjimečně. Kapacitu můžu pouze odhadnout na 70%. Ještě rok budu čekat na TM3, tak jsem chtěl zvednou kapacitu svého iOna. Protože kupovat na ten rok něco dalšího mi přijde zbytečné. A pak iOn bude mít větší cenu.

              1. Kapacitu Vám podle měš musí vyjet v servisu při
                Kapacitu Vám podle měš musí vyjet v servisu při prohlídce, alespoň v Mistsubushi to dělají jo to výpis se stavem všech článků a vniřní odpor baterie je to na 6 A4.

                Zvednout kapacitu jako na původní asi není problém řešit výměnou článků za origo i když by jste se dostat třeba ze 70% na 90% to asi nemá smysl.

                A řešit tam narvat něco jiného je v normálních podmínkách a za normální ceny neřešitelné. Baterie komunikují s vozem přes sběrnici auto třeba v zimě omezuje rekuperaci, ohřívá články při nabíjení, to by muselo auto znát nové charakteristiky článků a to nemluvím o rychlodobíjení.

                Viděl jsem pokud potřebuje vyšší dojezd, tak se dá hodit do kufru další přídavná baterie , myslím 6 Kwh.

  8. Popíšu, kdy si koupím svůj první čistokrevný
    Popíšu, kdy si koupím svůj první čistokrevný elektromobil:

    1. Stáří do 9 let
    2. Technický stav dovolující ujet na jedno nabití 300km (i v zimě s topením)
    3. Cena do 200 tisíc korun.

    Do té doby musím zůstat „jen“ u hybridního Priusu.

            1. Pokud vyděláváte tolik, že máte na Teslu, tak zase
              Pokud vyděláváte tolik, že máte na Teslu, tak zase většinou nemáte tolik času strávit celý den na servisu (včetně cesty).
              Žiju v Plzni, s Lexusem jsem jezdil do Prahy, s BMW zase na druhou stranu do Vohenstraußu. Sice jsem to zvládl, ale sralo mě to.

              1. Jenže Tesla má garanční servis nepovinný, jen
                Jenže Tesla má garanční servis nepovinný, jen doporučený. A záruku dlouhou. Já s Ionem servis opravdu nepotřebuji, jezdím tam jen kvůli dlouhé záruky. U spalováků to bylo první 2 roky kvůli záruky a pak už klasicky olej motoru, filtr oleje, palivový filtr, svíčky, destičky, olej převodovky, další olej, další filtr…….

                1. Do servisů se nejezdí jenom kvůli garančnímu servisu.
                  Do servisů se nejezdí jenom kvůli garančnímu servisu. Reklamace a opravy nevyřídíte na dálku.

                2. Ale to my elektromobilisté samozřejmě víme. Jen tam jaksi
                  Ale to my elektromobilisté samozřejmě víme. Jen tam jaksi s žádnými reklamacemi a opravami s elektromobily nejezdíme. V tom je ten vtip.

                3. Mluvte Radovane za sebe, dnes si zrovna jeden pán na
                  Mluvte Radovane za sebe, dnes si zrovna jeden pán na elektroforu se Soulem stěžoval už na druhou závadu nabíjecí jednotky OBC (a není sám) a oprav EV je plný internet. Já bych to tak růžově neviděl a v budoucnu budou výrobci vyrábět EV auta stejně poruchová jako spalováky, to se klidně vsadím.

                4. Pár vlaštovek taky bezporuchovost nedělá 🙂
                  Pár vlaštovek taky bezporuchovost nedělá 🙂

                5. Když to řeší svolávačka, tak stejně musí do servisu,
                  Když to řeší svolávačka, tak stejně musí do servisu, ne? Tak proč tvrdíte, že s EV se do servisu nemusí? Nebo to vyřeší na dálku z domova? Si nějak protiřečíte…

                6. Ale notak, je ta svolávačka povinná? Jede ten vůz bez
                  Ale notak, je ta svolávačka povinná? Jede ten vůz bez svolávačky? Na druhou stranu – pokud někdo uzná chybu a vyměňuje, pak je vhodné mu neházet klacek pod nohy. Trochu přestřelená reakce, ne?
                  Tím odezdikezdismem nic nedokážete. Leda tak omezený rozhled.

                7. To já nevím, jestli je povinná.
                  Prostě do servisu se musí

                  To já nevím, jestli je povinná.

                  Prostě do servisu se musí i s EV. Už jen řeba kvůli opravám (z nehod). Nebo i z jiného důvodu. Třeba já mám tu smůlu, že u 3-letého auta mám čtvrtý sklo. Výměnu musím dělat v autorizáku, protože se musí po výměně zkalibrovat kamera a čidla za sklem.

                  Najdete mi v Plzni servis, který mi to pro Teslu provede? Takže stejně bych musel jet do Mnichova nebo Vídně… Děkuji, nechci.

                  Takže zjednodušená představa, že si koupím EV a servisy zmizí jako kdysi flašinetáři je jednoduše mylný.

                  To není odezdikezdismus, to je realita.

                8. Není povinná, jen doporučená a u Tesly bez ztráty
                  Není povinná, jen doporučená a u Tesly bez ztráty záruky, na rozdíl od spalováků a jiných BEV.

                  Tesla je výjimečná a nějaká Vaše Plzeň (byť je to čtvrté největší město slovutné ČR) i moje Ostrava (byť je to třetí největší město slovutné ČR) je jí u zadele. S prodeji ve státě v řádech stovek od počátku výroby.

                  Takže buď chcete výjimečnost nebo si kupte spalovák. A hlavně, nejezděte za zadkem náklaďákům, nebudete muset za 3 roky měnit 4 skla. Policajti tomu říkají – ať se nám to líbí nebo ne, protože bychom museli být skoro bozi a prognostici zároveň – že řidič má předvídat. To je realita.

                9. Opět nechápu na co odpovídáte.
                  Já netvrdím, že Tesle

                  Opět nechápu na co odpovídáte.

                  Já netvrdím, že Tesle není Plzeň či Ostrava u zadele. Proč mi tedy tím argumentujete?

                  A co se týče těch skel, jako analytik byste se neuživil. Za náklaďáky nejezdím, pokud nemusím.

                  Zbytečně na mne útočíte, že jezdím za náklaďákem. Proč si to myslíte? Jinak kamínek od náklaďáku můžete schytat i když jste 100 metrů za ním, ten se nezastaví na místě a stačí se odrazit od nerovnosti na silnici.

                  1x vandalismus, 1x námraza ze střechy protijedoucího kamionu při výjezdu z tunelu, 1x pár šroubů z korby náklaďáku, který jsem předjížděl na dálnici a naposledy praskliny, které se postupně vyrojily na spodku skla.

                  Zkuste se nechovat jako kretén, který sedne ke compu a začne vypouštět jedovaté sliny na každého, kdo se denně nemodlí ke své baterce a bere to z jiného pohledu než je ten Váš…

                10. V zásadě je Tesla auto jako každé jiné, tedy má
                  V zásadě je Tesla auto jako každé jiné, tedy má mechanické díly stejné jako mají jiná auta a ty budou postupně odcházet. Mezi námi, díly jsou na Teslu pekelně drahé, proč myslíte, že taxikáři v Amsterodamu prodávají Tesly za 1 mil.? Možná jen z plezíru, ale kdyby vydržely milion kilometrů bezproblémů (jak tady bývá prezentováno), tak by se jich asi nezbavovali, ale důvod nějaký mají. V servisu jsem s něčím nějakou mechanickou věcí každý rok (to na dálku spravit nelze), takže do servisu člověk musí. Nejen doprava na silnicích přináší závady, taková kuna nebo jiní hlodavci umí taky vykonat své. Rád si jednou přečtu zkušenosti našich řidičů, ale pravdivé, po najetí 300 tisíc kilometrů. Po této době, pokud budou psát pravdu, musí odejít na autě celá řada věcí, které jsou shodné s Audi a Mercedes a u nich vydrží 150-200 tis. km maximálně.

                  Škoda, že tu zřejmě vzniká spolek fanatiků, kteří možná jednou budou házet zápalné láhve na jedoucí spalováky, alespoň tak mi to tady někdy připadá.

                11. Máte tedy Teslu, se kterou jste kvůli mechanickým věcem
                  Máte tedy Teslu, se kterou jste kvůli mechanickým věcem každou chvíli v servisu, že?
                  Na zkušenosti po 300 tisících kilometrů si počkáte u mne pěkně dlouho. Já dávám 15 ročně. Ale možná je najedete rychleji sám a přispějete, abyste našemu spolku elektro fanatiků otevřel oči 🙂

                12. Dnes jsem tu chuť měl. V Bratislavském AUparku jsou čtyři
                  Dnes jsem tu chuť měl. V Bratislavském AUparku jsou čtyři vyhrazená místa pro EV s nabíječkou. Tři byla zablokovaná spalováky úplně bezdůvodně, přestože byla volná místa k zaparkování o dvě řady dále. To fakt vytočí.

                13. Člověk nemusí hned používat ze 4 živlů zrovna oheň,
                  Člověk nemusí hned používat ze 4 živlů zrovna oheň, stačí jemný vzduch (upustit jedno pneu na nulu). Dělám si legraci, obvykle – pokud nepomůže obratem ostraha a skandalizace v rozhlase – stačí dotyčné zablokovat napříč stojícím elektromobilem a nabíjet se. Pak musí kontaktovat ostrahu a rozhlas oni.

                14. To mě napadlo, ale pak bych byl stejný ignorant jako jsou
                  To mě napadlo, ale pak bych byl stejný ignorant jako jsou oni. Navíc jsem potřeboval odejít přes ulici na Autosalon a byl bych mimo dosah.

                15. Protože požadujete servis Tesly dle spalovacích
                  Protože požadujete servis Tesly dle spalovacích zkušeností v každé horní dolní, což je nesmysl od základu a ve spojení s nižší poruchovostí a rozšířením těchto aut u nás tuplovaný.

                  Za 30 let za volantem 1 prasklé sklo od šutru z protisměru, 1 vykrádačka, kdy přední sklo ze Š120 z půjčovny ukradli rovnou celé a 1 opilec, čili moje hloupost zaparkovat přes noc hned vedle baru. Jinými slovy nejsem analytik, ale mám vlastní zkušenost.

                  Jelikož jsem ovšem dle Vás jedinec, inteligencí se pohybující kolem úrovně dítěte, což je onemocnění, které vzniká při snížené činnosti štítné žlázy v časném dětství a projevuje se narušeným tělesným vývojem, malým vzrůstem a duševní zaostalostí, zkusím se léčit. Mám ale malý problém, není kde. V České republice kretenismus jako nemoc vymizel ve 20. letech minulého století.

                16. Reklamace a opravy neřešíme, to máte částečně pravdu.
                  Reklamace a opravy neřešíme, to máte částečně pravdu. Nemá to složitý motor/převodovku/turbo/EGR jako spalovák. Tohle jsme ušetřili. Ale všechny ostatní věci jsou stejné jako u spalováků (furt to má volant, řízení, kola, ramena, čepy, stabilizátory, atd.) a ty se serou úplně stejně. EV sdílejí hromadu věcí od spalováků a na to se váže nějaká pravděpodobnost poruchy, stejně jako u spalováků.
                  Já už např. reklamoval mobilní handsfree jednotku a přední tlumiče. Kamarádovi zase jednou zůstala vnitřní klika od dveří v ruce.
                  A co se týče oprav, stačí potkat blba na parkovišti a máte hned rozstřelený nárazník se světlem. To bez servisu opravíte jak?
                  Nebo kamínkem si rozstřelíte čelní sklo. Jaký servis v ČR vám u tesly vymění čelní sklo a zároveň seřídí čidla a kamery, abyste nemusel jet do autorizáku?

                17. A co to má společného se spolehlivostí a nízkou
                  A co to má společného se spolehlivostí a nízkou kazitelností EV? Nic. Jsou to věci, které se dějí s určitou malou mírou pravděpodobnosti všem autům. I ti blbové. Prostě máte drahý bourák se servisem – prozatím – mimo ČR, tak si holt uděláte výlet do Vídně. Máte na to a neřešíte takové podružnosti. Pláčou snad Slováci, Poláci, Maďaři, Slovinci atd. atd.. Ne. Kupují a jezdí. Nechcete Teslu, nekupujte.

                18. Teď jsem nějak nepochopil Váš příspěvek, o čem
                  Teď jsem nějak nepochopil Váš příspěvek, o čem vlastně je.
                  Já jsem psal o tom, že i EV potřebuje servis. Že idea „koupím si EV a v životě se do servisu nepodívám“ je zcestná.

                  To že na něco máte, neznamená, že nechcete řešit i podružnosti.

                  Jinak s Vámi souhlasím, kdo chce, ať si Teslu kupuje. Je to problém každého z nás, co si za své peníze koupí. Ale tohle jsem neřešil, nepochopil jste hlavní myšlenku.

          1. Urcite nie je problem raz za rok alebo 20 tisic kilometrov ist
            Urcite nie je problem raz za rok alebo 20 tisic kilometrov ist obratom do Viedne (pre mna je to len 70km tam a 70 km spet) zobrat si nahradnu teslu a vecer, alebo na druhy den si obratom zobrat svoje servisovane auto. Samozrejme by bolo lepsie keby bolo viac teslackych servisov, no pri poctoch registrovanych tesiel na SK (nieco nad 100) a v CZ (neviem kolko) sa to tesle zrejme neoplati.

                1. Co myslíte? Pokud jste pozorně četl celé vlákno, tak jsem
                  Co myslíte? Pokud jste pozorně četl celé vlákno, tak jsem psal, že do Mnichova ani do Vídně bych jezdit na servis nechtěl, že to mám daleko.

              1. Ja sa zatial na poruchovost tesly nemozem stazovat, absolvoval
                Ja sa zatial na poruchovost tesly nemozem stazovat, absolvoval som len jednu navstevu servisu hned po kupe, ked riesili dolicovanie dveri, a raz servis po roku, ked mi okrem standardneho servisu 20tis km menili obe predne sedadla – nepacili sa mi faldy na kozi, ktore mali mnohe Tesly uz z vyroby a v ramci zvolavacky mi menili parkovacie brzdy. Ja som sice nemal s parkovacimi brzdami problem, no menili ich preventivne na vsetkych TMX do urciteho datumu vyroby.

                1. Máte štěstí a přeji Vám to. Nebavím se o konkrétních
                  Máte štěstí a přeji Vám to. Nebavím se o konkrétních kusech, ale obecně. Několik statistik spolehlivosti jsem už viděl (včetně x videí na YT nespokojených majitelů) a Tesla je zatím spíše na chvostu.
                  Při mé smůle bych si koupil Teslu vyrobenou v pondělí nebo v pátek. 🙂
                  Já si radši počkám na podzim na Audi etron, dealera v Plzni máme, takže pro mě to bude velké plus.

    1. Lide, kteri jsou presvedceni o neekonomicnosti elektromobilu
      Lide, kteri jsou presvedceni o neekonomicnosti elektromobilu vychazi ze zkusenosti, ze se da koupit deset let stara ojetina za 200k, ktera bude bez vetsich problemu dalsich pet let jezdit. Jenze si neuvedomuji to co my jenz kupujeme auta nova a mame velke najezdy uz davno vime, a totiz, ze jakmile se prehoupnou ty deset let stare ojetiny pres rok vyroby 2010 a mladsi zacnou rocni naklady na udrzeni takoveho auta v provozu presahovat jeho porizovaci cenu, a takto smyslejici vydeseny motorista prozre a zacne hledat alternativu. Nu a najednou zjisti, ze ty elektromobily nejsou zase takovy nesmysl a budou vdecni nam pitomcum co si je za ty jeste drahe penize jako nove poridili a pro ne ojezdili.

      1. To je ale blábol, i po třetím čtení nevím, co jste tím
        To je ale blábol, i po třetím čtení nevím, co jste tím chtěl říci. Za 200 tisíc si dnes koupíte nové auto, ne každý si může koupit za 4 mil auto na firmu a chlubit se kolik ušetří. A že je to vaše firma, ano, ale jen do doby, kdy to Babiš bude tolerovat, tedy patříte státu se vším všudy 🙂

        1. Státu se vším všudy patříme kompletně všichni. Zkuste
          Státu se vším všudy patříme kompletně všichni. Zkuste nezaplatil daně. To se ale tobě stát nemůže. Tebe škubou a derou bez nože každej měsíc. A vidíš, zvykl jsi si na to. Proto píšeš, co píšeš.
          A pravdou je, že nebýt nadšenců (ne pitomců), kteří jsou ochotni dělat víc než člověk v kolbence (a to bez urážky-taky jsem tam pracoval), nemohlo by si spousta lidí koupit za pár let ojetou elektrokáru.
          Kup si za 200k třeba novýho rumuna, to je tvoje věc. Ale jestli tady někdo blábolí, tak jsi to ty !!!

        2. Presne na takýto typ ludí spoliehajú súčasní politici.
          Presne na takýto typ ludí spoliehajú súčasní politici. Jedincov, ktorí síce nič v živote nedokázali ale zato vedia závidieť aj nos medzi očami. Ale hrb od roboty, tak to nie 🙁
          A bohužial takých je velmi vela, denne sa s tým stretávam.
          Zo závisťou ďaleko určite nedôjdete…

        1. V nedeli jsme sedeli vecer se sousedy, kteri jezdi oba ve
          V nedeli jsme sedeli vecer se sousedy, kteri jezdi oba ve starsich Volvech cca rok vyroby 2005. Rika mi “kupujeme to od znameho co se zabyva jen Volvama, a kdyz jsem po nem chtel nedavno, ze by jsme je zase obmenili za novejsi, tak mi rekl, ze radeji at si nechame tyhle, protoze ty novejsi budou horsi”.
          A tak to neni samozrejme jenom u Volva. Zkratka era levnych ojetin konci. A tim nemam na mysli porizovaci cenu, ale naklady na udrzbu, ktere budou provoz ojetin se spalovacim motorem neunosne prodrazovat.

            1. Prusvih je, ze to neni jako drive kdy jste auto prohledli a
              Prusvih je, ze to neni jako drive kdy jste auto prohledli a vyhodnotili, ze to potrebuje nove cepy, tlumice, vyfuk, kotouce a zkratka jste videl na prvni pohled, ze to auto tu cenu nema.
              S dnesnimi vymazlenymi motory vsak ciha neviditelne nebezpeci v podobe fatalnich zavad, ktere predem nerozpoznate. Tedy na venek krasne zanovni auto vas muze zahy obstastnit uctenkou za opravu v radech detitisicu.

              1. Proto pisu tu prechodnou dobu. Samozrejme muzu mit smulu na
                Proto pisu tu prechodnou dobu. Samozrejme muzu mit smulu na nejakou netypickou zavadu, ale pokud je to typicky problem, stopro se o tom bude brzy vedet (statistika zafunguje, jakmile bude dost aut daneho najezdu a pro sebe si to nikdo nenecha).

                1. Asi jo. Nejspis to v konecnem dusledku povede k tomu, ze i
                  Asi jo. Nejspis to v konecnem dusledku povede k tomu, ze i lide, kteri leta jezdili v ojetinach radeji vezmou uver a koupi nove auto se zarukou. Tedy klesne poptavka po ojetinach coz skutecne snizi jejich cenu.
                  Jake, ale bude zklamani az zjisti (jako ja), ze i s tou funglovkou budou kazdou chvili v servisu a pokazde se budou dohadovat zda je to na zaruku ci nikoli.

                2. Ovsem otazka je, jestli toho budou usetrene masove vyrabene
                  Ovsem otazka je, jestli toho budou usetrene masove vyrabene EV. Protoze (alespon v mem okoli na neluxusnich autech, nechci to generalizovat) je vetsina zarucnich problemu „neco na 12V elektrice“ (zateka do konektoru, okynka nezaviraji, spatne cidlo neceho, voda v mlhovkach, prodreny kabelovy svazek…) a prakticky vsechny tyhle veci bude mit EV taky (vyrabenych stejnymi dodavateli jak doted). Motor… se pri „obcanskych“ najezdech zacina sypat pozdeji.

                  Uvidime, treba se tu za 10 let bude psat „zlaty TDI superb z 2000, nemel jsem ho dat sesrovovat a kupovat eSuperb“ 🙂

                3. Tak to mame odlisne zkusenosti. Ani na firemnich, ani na
                  Tak to mame odlisne zkusenosti. Ani na firemnich, ani na soukromych autech si nevybavuji podobnou zavadu. Zato vymena temer celeho motoru po 30tis. km, praskla trubka nekde u turba po asi 50tis. km, vadna spojka od zacatku, vadny eger ventil od zacatku, a kdybych se zeptal kluku v praci urcite by mi pripomenuli dalsi vesele prihody…

                4. Tak mě vyrazili dech v servise KIA. Na Soulu jsou prý
                  Tak mě vyrazili dech v servise KIA. Na Soulu jsou prý opotřebované tyčky stabilizátoru, tak je chtějí vyměnit a prý to kryje záruka. To se mi ještě nestalo, podle mě je to spotřebák, tak bych nečekal výměnu zdarma. Samozřejmě to nemá vliv jestli to je EV nebo ne.

                5. No vida, tak Korejci se asi fakt snažej toho Souseda z
                  No vida, tak Korejci se asi fakt snažej toho Souseda z Boleslavi trumfnout.

                  Asi jsem spoléhal na šaptné značky. Já si musel vyhádat i tu šptnou spojku (Renault), i eger ventil (Škoda) a výměnu prakticky celého motoru (Škoda) nám udělali až také po urgenci, kdy se nám napoprvé při garančce snažili namluvit, že ty pazvuky co jdou z motoru vydávají „hydroštely“ a je to tak normální, a to necelý půlrok před koncem záruky.
                  Taková zajímavost je, že po té opravě začalo auto vyluzovat jiné hrozné zvuky. Říkali klici co s ním jezdí, že to znělo jako uvolněný silentblok motoru. V servisu pak řekli, že to byli také tyčky stabilizátorů a že nám je také vyměnili v záruce. Zvláštní je, že před tou opravou motoru to nedělalo. Budeme se muset podívat jestli jsou oprvadu nové.

                1. Ja jsem presvedcen, ze elektromotor prezije vsechno ostatni na
                  Ja jsem presvedcen, ze elektromotor prezije vsechno ostatni na tom aute.

                2. Nespraví. Viděl jste třeba výrobu motoru pro BMW i3? To
                  Nespraví. Viděl jste třeba výrobu motoru pro BMW i3? To není obyčejný motor co máte v cirkulárce…
                  Možná tak vymění. Jelikož celý motor stojí (pro i3, u jiných to bude asi podobné) cca 1500€ bez DPH, tak v případě závady u jednoho auta z 50 tisíc (elektromotor má neskutečnou spolehlivost) se holt vymění kus za kus)

              1. No já myslel kupovat auto, ne škodovku. Měl jsem 1,5 roku
                No já myslel kupovat auto, ne škodovku. Měl jsem 1,5 roku staré auto za polovinu (původní cena 1.6 mil.), nájezd 30 tis. km a do dneška za 9 let mělo jedinou závadu, jinak jenom údržba. Úspora 800 tis při nákupu, servis do této doby 100 tis. (v ceně byly serv. prohlídky zdarma 6 let).

                1. Motor je přece stejný pro celý koncern.
                  Motor je přece stejný pro celý koncern.

                2. Já tady psal o sousedech, kteří si jako většina lidí
                  Já tady psal o sousedech, kteří si jako většina lidí kupují ojetiny do 200tis.

      2. nastesti se da koupit za tech 200kKč sedm let stará BEV
        nastesti se da koupit za tech 200kKč sedm let stará BEV ojetina. Jelikož mi prvmí vůz jezdil do stáří 20 let a druhý ještě jezdí ve stáří 22 let, tak očekávám to samé od této nejnovější ojetiny. Poté již bude doufám dost velký trh aut bez kur.ítek a dobrosrdečných odstínění řidiče od techniky (půjde opravit)

Napsat komentář