Autobusy na CNG: milionové úsporyBYZNYS
Autobusy na CNG: milionové úspory
Outlander Plug-in hybrid slaví úspěchPRODEJ
Outlander Plug-in hybrid slaví úspěch
Ruský hybrid zvládá plyn, benzin i elektroVIDEO
Ruský hybrid zvládá plyn, benzin i elektro
Evropská dobíjecí síť pro USADOBÍJENÍ
Evropská dobíjecí síť pro USA

World Solar Challenge – nová výzva pro solární automobily

Jan Grohmann - 26 Červen 2013

Studenti z michiganské univerzity se připravují na jeden z nejnáročnějších závodů solárních aut na světě - World Solar Challenge. Po více než dvou letech práce stočlenný tým studentů vyvinul a sestrojil jedno z nejpokročilejších solárních vozidel na světě. O svém stroji Generation studenti rádi mluví jako o „ultimativním solárním autě“.Solární auto Generation

Solární auto Generation
foto: University of Michigan

Závod World Solar Challenge měří 3021 kilometrů a vede napříč celou Austrálií. Startuje se na severu ve městě Darwin, cílem je Adelaide na pobřeží Velkého australského zálivu. První závod proběhl již v roce 1987, avšak letos se musí soutěžící vypořádat s novými předpisy.

Nová pravidla se dotýkají především konstrukce vozidel - soutěžní automobil musí mít čtyři kola. Podmínkou také je, aby kola nebyla umístěna těsně vedle sebe.

Čtyři kola poskytují výbornou stabilitu, ale čtyřkolové uspořádání zhoršuje celkový aerodynamický profil vozidla. Navíc stále platí pravidlo z roku 2007, kdy řidič musí ve vozidle sedět, nikoliv ležet.

Stavba vozidla Generation
video: YouTube

„V roce 2007 jsme museli přijít na to, jak vhodně umístit řidiče do aerodynamického profilu vozidla,“ říká Eric Hausman, projektový manažer soutěžního týmu michiganské univerzity. "Letos je to podobné. Museli jsme přijít na to, jak uspořádat řidiče a kola do optimální polohy. Myslíme si však, že jsme našli vhodnou geometrii.“

Tým studentů z Michiganu zvolil poněkud netradiční koncepci. Řidič nesedí uprostřed vozidla, ale ve velké aerodynamické kapsli na levé straně vozidla. V Austrálii je sice řízení na pravé straně, ale americký tým zřejmě vzal úvahu pohyb Slunce po obloze a propočítal si, jak na solárních článcích zachytit, co nejvíce slunečního záření.

World Solar Challenge 2011
video: YouTube

“Z aerodynamického hlediska je to o tom, aby na povrchu auta byly, co nejmenší hrboly. Umístění vrchlíku řidiče navíc snižuje množství stínu dopadajícího na solární panely,“ objasňuje Hausman.

Ač soutěžní vozidla pohání pouze energie ze slunce, na silnici se neztratí ani mezi běžnými automobily. Loňský vítěz, solární auto Tokai Challenger od studentů tokijské univerzity, dosáhl při závodu průměrné rychlosti 91 km/h. Maximální rychlost japonského vozidla byla 160 km/h.

Také vozidlo Generation se pyšní zajímavými jízdními výkony. Při váze zhruba 230 kilogramu dokáže americké auto uhánět rychlostí až 170 km/h. Při optimálních podmínkách je maximální výkon vozidla 9,2 kW (12,3 koní).

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Opravdu zajimavé... A ti kluci se v tom nejen pořádně vysmažili, ale asi i vybáli. Totiž z pohledu šoférů tamních obrovitých kamionů tahle vozítka vlastně nejsou pořádně vidět, protože solární články docela splývají s povrchem silnice :-)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články