GM potvrdili elektromobil, dojezd 320 kmELEKTRO
GM potvrdili elektromobil, dojezd 320 km
Test elektromobilu Peugeot iOnTEST
Test elektromobilu Peugeot iOn
V Pekingu budou jezdit električtí popelářiSVĚT
V Pekingu budou jezdit električtí popeláři
Republiku dusí auta bez filtrůČESKO
Republiku dusí auta bez filtrů

Volkswagen podváděl při měření emisí, hrozí mu pokuta 18 mld. dolarů

Jan Horčík - 21 Září 2015

Akcie koncernu Volkswagen ztrácejí asi 20 % hodnoty. Důvodem je obří skandál týkající se měření emisí u tzv. "čistých dieselů", tedy vozů vybavených technologií TDI.auto TDI Volkswagen nafta diesel

Technologie TDI byla až doteď chloubou koncernu VW. Co způsobí aktuální skandál se můžeme prozatím pouze dohadovat. Utichne vše během pár měsíců a Volkswagen zaplatí pár stovek milionů dolarů pokuty? Anebo to naopak automobilku utvrdí v tom, že plug-in hybridy a elektromobily jsou ta správná cesta kupředu?
foto: Volkswagen

Evropský koncern Volkswagen prodává v už šest let svá dieselová auta vybavená technologií TDI jako "Clean Diesel", tedy tzv. "čisté diesely". Zatímco v Evropě nemáme o "čistotě" dieselů žádné přehnané iluze, Američany Volkswagen až dosud přesvědčoval o tom, že jeho naftová auta skutečně jsou něco méně škodlivého než např. běžná benzinová auta.

Ukazuje se, že celé toto schéma byl jeden velký podvod. Volkswagenu nyní údajně hrozí ze strany amerického státu pokuta až $18 mld. (450 mld. korun).

Podařilo se totiž prokázat, že téměř půl milionu v Americe prodaných dieselů bylo vybaveno speciálním softwarovým algoritmem (nazývaným "Defeat Device"), který při oficiálním měření ukazoval jiné výsledky, než jaká auta měla v reálu.

Vtip je v tom, že v oficiální emisní testy se v Kalifornii/USA neprovádějí s pomocí senzorů umístěných ve výfuku, ale pouze připojením měřícího zařízení k palubní diagnostice vozu. Pokud diagnostika vozu ukazuje správné výsledky, je vše OK.

"Čisté diesely" od Volkswagenu prodávané v USA byly naprogramovány tak, aby při takových testech zobrazovaly výsledky 10x až 40x nižší, než jaké emise ve skutečnosti vypouštěly. Tím splnily přísné americké emisní limity a mohly se na americkém trhu vůbec prodávat.

Dvě hlavní postavy, které stojí za nejnovějším odhalením, jsou Peter Mock, evropský předseda Mezinárodního výrobu čisté dopravy, a jeho americký kolega John German. V současné době se celou kauzou zabývají příslušné americké orgány včetně ministerstva spravedlnosti, EPA a CARB.

Volkswagen odmítá dále cokoliv komentovat vyjma toho, že s orgány spolupracuje. Šéf koncernu už ale vydal oficiální omluvu a nařídil nezávislé vyšetřování celé problematiky.

Minulý rok automobilky Kia a Hyundai musely v USA zaplatit pokutu v přepočtu asi 2,5 mld. korun na základě skutečnosti, že jejich vozy vypouštěly více emisí, než kolik automobilové značky uváděly.

Volkswagen, Autobloggreen, Bloomberg
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vsichni kecate nesmysly. Jedna se pouze o dieslove motory a funguje to nasledne. V USA je limit NOx ca. polovicni jak v Evrope. proto je nutne pouzivat AdBlue, ktery se pridava do DPF, kde se NOx premeni na N+CO2+H2O+... Motorovy management ma vedlejsi program, ktery sleduje rezim motoru a kdyz zjisti podle jistych parametru (napr. ze auto jede podle urciteho vzoru urcitou rychlosti, opakuji se definovane zrychleni, popr. se sleduje pohyb volantu atd.) a vydedukuje, ze se jedna o mereni emisi, tak se vstrikuje ten spravny pomer NOx a AdBlue a emise NOx jsou nizke. Jelikoz AdBlue je drahy, a doplnuje se pouze v servisu, tak se s tim setri, aby zakaznik nebyl nastvany, kolik ze ta tekutina stoji penez. A tim se zvysi emise NOx nad predepsany limit.
Domnivam se, ze VW/Audi nebude jediny vyrobce dieselu, kdo tento trick v USA pouziva. Zrejme to budou vsichni, protoze nikdo si nemuze dovolit prodavat auta s velkou spotrebou AdBlue. Vsichni vyrobci dieslovych motoru maji v USA problemy s dosazenim NOx limitu. Navic vetsina vyrobcu pouziva vstrikovaci cerpadla od Bosch a ten bude zrejme take puvodce toho triksovani. Jeste bude hodne veselo. Prodejte automobilove akcie na termin a budete v baliku.

Obrázek uživatele ePavel

To jsem netušil, že AdBlue je drahe. Nevim teda jaka je jeho spotreba ale podle me uz je jedno, jestli ta nadrzka vydrzi 20 nebo 10 tisic kilometru. Vždyt litr je za 6,50. V době když jsem ještě uvažoval o koupi dieselové dodávky opravdu psali, že se to doplňuje v servise při prohlídce zdarma ale taky tam psali, že pokud bude potřeba doplnit dříve, udělá to sám zákazník a v servise mu to potom proplatí. Ono totiž myslím, že když to dojde, tak motor nejede na plný výkon, dokud se to nedoplní.

---

Najeto 106.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.

Obrázek uživatele ozana

" ... vodný roztok močoviny s obchodním názvem AdBlue. Jeho spotřeba bývá mezi 0,8 až 1,5 l na 1000 km, cena se dle balení pohybuje obvykle od 10 do 31 Kč na litr."

---

Jezdím na proud, najeto prvních 37 tisíc km.

Obrázek uživatele ePavel

V balení možná a v servise obzvlášť. Zde odkaz na ceník benzínky, fakt je to za 6,50 litr http://tank-ono.cz/cz/index.php?page=cenik

---

Najeto 106.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V autorizovanem servisu stoji doplneni 50 USD plus AdBlue. Ne vsichni pecujou o sve auto svepomoci. Napriklad firemni flotila jezdi vzdy do servisu a kdyby nejake auto muselo casto jezdit na docerpani AdBlue, tak by nebylo zrovna v oblibe. Kdo si koupi nejake auto za 50 kUSD, urcite se v tom nebude sam hrabat a takova nepohodlna vec by ho urcite ovlivnila v nakupnim rozhodovani. V USA nemaji diesly na ruzich ustlano a proto kazda sebemensi otravna vec udela diesel neprodejny. Marketing je slozita vec a velka spotreba AdBlue se zrovna nehodi jako sexy priznak.

Obrázek uživatele ePavel

Firemní auta jezdi do servisu, to je pravda, ale nepredpokladam ze by tam jezdili jen kvuli doplneni AdB, protože to by tam jistě jezdili i na dolití vody do ostřikovačů. A jak jsem již psal tenkrát to VW měli v servise zdarma a když to musel doplnit majitel mezi servisními intervaly tak mu to proplácely. Je možé že to mají v americe nastavené jinak, ale nepřijde mi to logické aby na tom na jednu stranu chtěli rejžovat a na druhe straně chtěli aby se to nemuselo tolik doplňovat.

---

Najeto 106.000 el. km. 14 měsíců bez spalováku.

Obrázek uživatele ozana

Voda do ostřikovačů nesmrdí..

---

Jezdím na proud, najeto prvních 37 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Někderé zimní dost fest. Ale to není na čuchání, ale leje se to tam.

Obrázek uživatele honza.t

Už je pozdě. Aféra už snížila cenu akcii i konkurenčních automobilek.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

aj tesly???

Obrázek uživatele Josef

Ne, na Tesle se to kromě několika výkyvů nijak zvlášť neprojevilo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jj, už padá celý automobilový trh a nejen ten.
Startuje tak nová krize - ale nevadí - čím hůře, tím lépe.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

už aby to bylo ... :))))))))

google.com/finance?q=ETR%3AVOW3

zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/automobilku-volkswagen-by-mel-vysetrovat-i-brusel-zada-francouzsky-ministr-1229297

Není technicky nemožné, aby naftové motory měly skvělé emise, klidně téměř 100% CO2, problém je v tom, že to vždy bude za něco za něco. A to něco je vyšší cena a pravděpodobně i vyšší spotřeba.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Josef

No 100% CO2 to asi nebude, když motor spaluje atmosférickou směs, kde je 78 % dusíku ;)

Samozřejmě. Dusík se ale nepočítá mezi zplodiny (emise) pokud do spalování sám nevstupuje, tj. nejde o NOx.
P.S. Někde jsem zaslechl, že za dinosaurů bylo kyslíku ve vzduchu něco kolem 35%. To by se to spalovalo... :-)

---

hariprasad

Obrázek uživatele Josef

Jo, to je jasný :-) Já jen, že to vyznělo vtipně ;)

Ono se moc neví, čeho vlastně kolik bylo. Předpoklady jsou, že musel být minimálně dvojnásobný atmosférický tlak jak dnes, už jen proto, že pterodaktylové by se dneska neodlepili od země. Pravděpodobně velkou část atmosféry tvořil kyslík s oxidem uhličitým. Bylo tepleji díky skleníkovému efektu (ale ne o moc, Slunce bylo výrazně slabší).

Zajímavé, to mě nenapadlo. Hustější atmosféra a více O2 a CO2. Samozřejmě, je logické, že tlak, teplota a složení se mění. Bylo by moc podezřelé, kdyby ne. :-)

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevěřím tomu, že americká auta mají nižší emise než ta evropská. Celé mi to přijde absurdní, když tam u nich jezdí na silnicích velká auta s velkými motory. Spíš to považuji za útok na evropskou ekonomiku. Vlna migrantů, která nás teď zaplavuje, je taky výsledkem politiky usa.

Obrázek uživatele Josef

Americká auta z principu vždy jezdila na benzín. I náklaďáky.

Obrázek uživatele PaRi

Budou to asi benzíny. A tam některé škodliviny nevznikají z principu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takze nez masivne investovat do EV tak radeji zaplati pokutu.

No mě to přijde celé nějaké divné.. Tady se zaměňují dvě věci

1) jestli diagnostika vozu ukazovala nižší hodnoty než ve skutečnosti vypouštěla, tak je to ze strany EPA naprostá ignorace, že si to neoměřili a vůbec že to pustili na trh. Podle mne to nedává smysl a považuji toto tvrzení za kravinu.

2) jestli ten SW dokáže odhalit, že vůz zajíždí cyklus FTP75 na dynamometru a tomu upravit spalovací cyklus, pak ale přeci ten cyklus musí opravdu zajet a přitom mít ty slibované emise, jinak by logicky nemohl projít. Pak si ale teoreticky není na co stěžovat, protože prostě podle daného cyklu vyhověl a ostatní již není "jejich problém".

Mě to přijde jako nové objevení ameriky, úplně analogicky jako spotřeba a emise u hybridů. Ty to ve zkušebně taky zajedou, ale reálně se za to jezdit nedá a už vůbec ne se slibovanými emisemi.

.. uvidíme co z toho ještě bude

Obrázek uživatele Josef

Problém je v tom, že v USA se neměří kouřivost jako u nás. U nich se měření provádí pouze pomocí diagnostiky. Takže když po připojení ukáže zařízení správné hodnoty, je vše OK.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

2) ten cyklus samozřejmě na stolici zajede, ale jezdit se s tím nedá...
je to stejné jako staré auto na emisích, jdou nastavit vynikající hodnoty, akorát to nevyjede prudší kopec..

Myslím, že takové plácnutí přes prsty VW vůbec nevadí...ostatně ono elektromobilitu také čeká až bude dokončena pořádná legislativa..pak také nastanou mraky omezení z pera úředníka :(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Říkal jsem si, kdy se tahle zpráva, která minulý týden obletěla všechny servery objeví tady :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

02.12.2014 - Francie: dieselová auta byla omyl

hybrid.cz/francie-dieselova-auta-byla-omyl

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Neprajem VW nič zlé, len aby v kľude skrachoval....

Hajzli.

Asi nejlepší článek v ENG http://www.autonews.com/article/20150918/OEM/150919800/vw-accused-of-using-defeat-device-software-in-482000-diesels-to-skirt-

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To mají za to, že se zuby-nehty brání elektromobilitě.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

TDI = Totálně Debilní Investice

kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

... a jeho americký kolega John German !! No tak to je vtipně trefný příjmění ... :))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

CARB = California Air Resources Board = tak ty už mají taky ledacos zasebou, ovčem za republikánskýho vedení že ... :)
youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články