Volkswagen podváděl při měření emisí, hrozí mu pokuta 18 mld. dolarů

Akcie koncernu Volkswagen ztrácejí asi 20 % hodnoty. Důvodem je obří skandál týkající se měření emisí u tzv. „čistých dieselů“, tedy vozů vybavených technologií TDI.

Technologie TDI byla až doteď chloubou koncernu VW. Co způsobí aktuální skandál se můžeme prozatím pouze dohadovat. Utichne vše během pár měsíců a Volkswagen zaplatí pár stovek milionů dolarů pokuty? Anebo to naopak automobilku utvrdí v tom, že plug-in hybridy a elektromobily jsou ta správná cesta kupředu?
foto: Volkswagen

Evropský koncern Volkswagen prodává v už šest let svá dieselová auta vybavená technologií TDI jako „Clean Diesel“, tedy tzv. „čisté diesely“. Zatímco v Evropě nemáme o „čistotě“ dieselů žádné přehnané iluze, Američany Volkswagen až dosud přesvědčoval o tom, že jeho naftová auta skutečně jsou něco méně škodlivého než např. běžná benzinová auta.

Ukazuje se, že celé toto schéma byl jeden velký podvod. Volkswagenu nyní údajně hrozí ze strany amerického státu pokuta až $18 mld. (450 mld. korun).

Podařilo se totiž prokázat, že téměř půl milionu v Americe prodaných dieselů bylo vybaveno speciálním softwarovým algoritmem (nazývaným „Defeat Device“), který při oficiálním měření ukazoval jiné výsledky, než jaká auta měla v reálu.

Vtip je v tom, že v oficiální emisní testy se v Kalifornii/USA neprovádějí s pomocí senzorů umístěných ve výfuku, ale pouze připojením měřícího zařízení k palubní diagnostice vozu. Pokud diagnostika vozu ukazuje správné výsledky, je vše OK.

„Čisté diesely“ od Volkswagenu prodávané v USA byly naprogramovány tak, aby při takových testech zobrazovaly výsledky 10x až 40x nižší, než jaké emise ve skutečnosti vypouštěly. Tím splnily přísné americké emisní limity a mohly se na americkém trhu vůbec prodávat.

Dvě hlavní postavy, které stojí za nejnovějším odhalením, jsou Peter Mock, evropský předseda Mezinárodního výrobu čisté dopravy, a jeho americký kolega John German. V současné době se celou kauzou zabývají příslušné americké orgány včetně ministerstva spravedlnosti, EPA a CARB.

Volkswagen odmítá dále cokoliv komentovat vyjma toho, že s orgány spolupracuje. Šéf koncernu už ale vydal oficiální omluvu a nařídil nezávislé vyšetřování celé problematiky.

Minulý rok automobilky Kia a Hyundai musely v USA zaplatit pokutu v přepočtu asi 2,5 mld. korun na základě skutečnosti, že jejich vozy vypouštěly více emisí, než kolik automobilové značky uváděly.

Volkswagen, Autobloggreen, Bloomberg

33 Comments on “Volkswagen podváděl při měření emisí, hrozí mu pokuta 18 mld. dolarů”

  1. Vsichni kecate nesmysly.
    Vsichni kecate nesmysly. Jedna se pouze o dieslove motory a funguje to nasledne. V USA je limit NOx ca. polovicni jak v Evrope. proto je nutne pouzivat AdBlue, ktery se pridava do DPF, kde se NOx premeni na N+CO2+H2O+… Motorovy management ma vedlejsi program, ktery sleduje rezim motoru a kdyz zjisti podle jistych parametru (napr. ze auto jede podle urciteho vzoru urcitou rychlosti, opakuji se definovane zrychleni, popr. se sleduje pohyb volantu atd.) a vydedukuje, ze se jedna o mereni emisi, tak se vstrikuje ten spravny pomer NOx a AdBlue a emise NOx jsou nizke. Jelikoz AdBlue je drahy, a doplnuje se pouze v servisu, tak se s tim setri, aby zakaznik nebyl nastvany, kolik ze ta tekutina stoji penez. A tim se zvysi emise NOx nad predepsany limit.
    Domnivam se, ze VW/Audi nebude jediny vyrobce dieselu, kdo tento trick v USA pouziva. Zrejme to budou vsichni, protoze nikdo si nemuze dovolit prodavat auta s velkou spotrebou AdBlue. Vsichni vyrobci dieslovych motoru maji v USA problemy s dosazenim NOx limitu. Navic vetsina vyrobcu pouziva vstrikovaci cerpadla od Bosch a ten bude zrejme take puvodce toho triksovani. Jeste bude hodne veselo. Prodejte automobilove akcie na termin a budete v baliku.

    1. To jsem netušil, že AdBlue
      To jsem netušil, že AdBlue je drahe. Nevim teda jaka je jeho spotreba ale podle me uz je jedno, jestli ta nadrzka vydrzi 20 nebo 10 tisic kilometru. Vždyt litr je za 6,50. V době když jsem ještě uvažoval o koupi dieselové dodávky opravdu psali, že se to doplňuje v servise při prohlídce zdarma ale taky tam psali, že pokud bude potřeba doplnit dříve, udělá to sám zákazník a v servise mu to potom proplatí. Ono totiž myslím, že když to dojde, tak motor nejede na plný výkon, dokud se to nedoplní.

        1. V autorizovanem servisu
          V autorizovanem servisu stoji doplneni 50 USD plus AdBlue. Ne vsichni pecujou o sve auto svepomoci. Napriklad firemni flotila jezdi vzdy do servisu a kdyby nejake auto muselo casto jezdit na docerpani AdBlue, tak by nebylo zrovna v oblibe. Kdo si koupi nejake auto za 50 kUSD, urcite se v tom nebude sam hrabat a takova nepohodlna vec by ho urcite ovlivnila v nakupnim rozhodovani. V USA nemaji diesly na ruzich ustlano a proto kazda sebemensi otravna vec udela diesel neprodejny. Marketing je slozita vec a velka spotreba AdBlue se zrovna nehodi jako sexy priznak.

          1. Firemní auta jezdi do
            Firemní auta jezdi do servisu, to je pravda, ale nepredpokladam ze by tam jezdili jen kvuli doplneni AdB, protože to by tam jistě jezdili i na dolití vody do ostřikovačů. A jak jsem již psal tenkrát to VW měli v servise zdarma a když to musel doplnit majitel mezi servisními intervaly tak mu to proplácely. Je možé že to mají v americe nastavené jinak, ale nepřijde mi to logické aby na tom na jednu stranu chtěli rejžovat a na druhe straně chtěli aby se to nemuselo tolik doplňovat.

        1. Jo, to je jasný 🙂 Já
          Jo, to je jasný 🙂 Já jen, že to vyznělo vtipně 😉

          Ono se moc neví, čeho vlastně kolik bylo. Předpoklady jsou, že musel být minimálně dvojnásobný atmosférický tlak jak dnes, už jen proto, že pterodaktylové by se dneska neodlepili od země. Pravděpodobně velkou část atmosféry tvořil kyslík s oxidem uhličitým. Bylo tepleji díky skleníkovému efektu (ale ne o moc, Slunce bylo výrazně slabší).

  2. Nevěřím tomu, že
    Nevěřím tomu, že americká auta mají nižší emise než ta evropská. Celé mi to přijde absurdní, když tam u nich jezdí na silnicích velká auta s velkými motory. Spíš to považuji za útok na evropskou ekonomiku. Vlna migrantů, která nás teď zaplavuje, je taky výsledkem politiky usa.

  3. No mě to přijde celé
    No mě to přijde celé nějaké divné.. Tady se zaměňují dvě věci

    1) jestli diagnostika vozu ukazovala nižší hodnoty než ve skutečnosti vypouštěla, tak je to ze strany EPA naprostá ignorace, že si to neoměřili a vůbec že to pustili na trh. Podle mne to nedává smysl a považuji toto tvrzení za kravinu.

    2) jestli ten SW dokáže odhalit, že vůz zajíždí cyklus FTP75 na dynamometru a tomu upravit spalovací cyklus, pak ale přeci ten cyklus musí opravdu zajet a přitom mít ty slibované emise, jinak by logicky nemohl projít. Pak si ale teoreticky není na co stěžovat, protože prostě podle daného cyklu vyhověl a ostatní již není „jejich problém“.

    Mě to přijde jako nové objevení ameriky, úplně analogicky jako spotřeba a emise u hybridů. Ty to ve zkušebně taky zajedou, ale reálně se za to jezdit nedá a už vůbec ne se slibovanými emisemi.

    .. uvidíme co z toho ještě bude

    1. 2) ten cyklus samozřejmě
      2) ten cyklus samozřejmě na stolici zajede, ale jezdit se s tím nedá…
      je to stejné jako staré auto na emisích, jdou nastavit vynikající hodnoty, akorát to nevyjede prudší kopec..

      Myslím, že takové plácnutí přes prsty VW vůbec nevadí…ostatně ono elektromobilitu také čeká až bude dokončena pořádná legislativa..pak také nastanou mraky omezení z pera úředníka 🙁

Napsat komentář