Vídeň začala testovat první vodíkový autobus, nakoupí i 72 elektrobusů

Vídeň začala testovat první vodíkový autobus. V provozu bude na severu města každý den do 12. června. Test je součástí příprav zakázky na desítku vozidel. Vídeň navíc poptá i 72 elektrobusů.

Vídeň se chystá do elektrifikace městské hromadné dopravy nasypat desítky milionů eur.
foto: © Wiener Linien

Cestující na severu Vídně se poprvé mohli svézt vodíkovým autobusem v barvách městského dopravce Wiener Linien. Na místní lince 39A se totiž od 4. do 12. června každý den setkají s autobusem Solaris Urbino 12 hydrogen, který je nyní na testování v rakouském hlavním městě.

10 vodíkových autobusů od 2023

Právě na tuto linku chce Vídeň od roku 2023 nasadit deset autobusů na vodíkový pohon. Kromě vozidel je ale nutné zajistit dostatečnou infrastrukturu. Městský distributor energií Wiener Netze proto do autobusové garáže v blízké čtvrti Leopoldau poskytl speciální čerpací stanici.

Ta v testovacím provozu doplní do nádrže 35 kilogramů vodíku za dvanáct minut, v ostrém provozu lze čas snížit i na osm minut. S plnou nádrží podle Wiener Linien autobus ujede 400 kilometrů, v plánu je jedno dotankování denně. Městský energetický podnik Wien Energie mezitím pracuje na způsobech, jak co nejefektivněji a nejekologičtěji získávat vodík pro běžný provoz.

Požadavky na vozidla jsou ve Vídni relativně vysoké: nízké intervaly, malý rozestup mezi zastávkami, hustý provoz a členitá městská topografie vyžadují od výrobců dobře vyladěné vozy.

Ve Vídni nyní testují stejný typ autobusu, který Solaris letos v počtu dvanácti kusů dodává do severoitalského Bolzana a který si objednali i v Kolíně nad Rýnem, Wuppertalu nebo nizozemský dopravce Connexxion.

Vozidlo je vybaveno novým palivovým článkem (70 kW) a bateriemi Solaris High-Power. Baterie využívá energii z vodíku i rekuperační energii z brzdění, její odpadní teplo slouží k vytápění a chlazení interiéru vozidla. Vodíková nádrž se nachází na střeše autobusu. Pohonný systém je napojen na e-motory (2 x 125 kW).

Vídeňská MHD myslí na ekologii

Test vodíkových autobusů je součástí příprav na nové zakázky na bezemisní autobusy. Příští rok poptá Wiener Linien kromě deseti standardních autobusů na vodík i 62 vozů s elektropohonem, v roce 2024 chce pokračovat zakázkou na nové elektromidibusy, které nahradí vozidla z roku 2013.

Všech 82 nových vozidel by mělo ve Vídni jezdit nejpozději do roku 2027, do té doby vyroste i potřebné zázemí. Očekávané investice přesáhnou 50 milionů eur.

„Veřejná doprava má klíčový přínos pro vídeňské klima a životní prostředí,“ vysvětlila městská radní Ulli Sima, proč Vídeň připravuje velkou zakázku na bezemisní autobusy. „Vodíkový pohon je u linkových autobusů velkým tématem,“ potvrdil ředitel Wiener Linien Günter Steinbauer.

„Přináší to výzvy všem zúčastněným. Výrobci musí dodávat provozuschopná vozidla za realistické ceny, dopravní společnosti musí změny provádět co nejrychleji a politika musí nastavit odpovídající kritéria,“ doplnil Steinbauer.

tisková zpráva

63 Comments on “Vídeň začala testovat první vodíkový autobus, nakoupí i 72 elektrobusů”

    1. Cena na tak velké auto parádní, zpracování výborné,
      Cena na tak velké auto parádní, zpracování výborné, design uvnitř pěkný, DC nabíjení celkem slušné, zmiňuje se o 11 kW palubní nabíječce, jasná konkurence Tesla Y a asijských aut, nemyslím si, že se někdo bude rozhodovat mezi Jaguarem, Audi a Čínou.

      1. A navíc je to prý i víc tiché než Korejci.
        Startup co za

        A navíc je to prý i víc tiché než Korejci.

        Startup co za 3 roky dokázal tohle je fakt hustej. Samozřejmě jsou za tím němečtí inženýři, ale i tak je to super výkon. Teď ještě jak na tom bude software? V tom nejsou Němci ani Číňani zrovna na výši. Ale když na tom budou dál makat tak to posunou na slušnou úroveň.

        Dizajnově se mi to líbí dost.

                1. Tesla opustila zadokolky? Kdy?
                  Jde samozřejmě o rozložení

                  Tesla opustila zadokolky? Kdy?

                  Jde samozřejmě o rozložení hmotnosti. Za mě je FWD EV o ničem, v zimě je to v podstatě nepoužitelné, zkušenost s IONIQem. Ale kdo nejezdí na sněhu, tak se to používat dá. i3 vyjede ve sněhu opravdu hodně, s tím se dá v zimě celkem rozumně fungovat. Celkově jsou vlastnosti zadního náhonu pro jízdu příznivější.

                2. Prakticky už to má jen u modelu Tesla 3 SR, u dalších aut
                  Prakticky už to má jen u modelu Tesla 3 SR, u dalších aut se počítá pouze s duálními motory, vyjímkou bude Cybertruck s jedním motorem a naopak bude mít i verzi se třemi motory.

                  Asi zbytečné rozpoutávat diskuzi předokolka vs zadokolka, když dnes je to výrobně 3:1 a 80% běžných aut do 1 mil. je předokolka.

                3. Spíš bych to viděl tak, že u platforem, které budou
                  Spíš bych to viděl tak, že u platforem, které budou čistě BEV, to budou primárně RWD, nebo AWD. A universální platformy pro různé typy pohonu budou logicky FWD.

                  V případě BEV nebude z pohledu ekonomiky žádný rozdíl jestli je to FWD nebo RWD (na rozdíl od spalováku), ale z hlediska jízdních vlastností je to rozdíl propastný.

                4. Rozumím, já jsem měl dvě auta s AWD za sebou (cca 6 let
                  Rozumím, já jsem měl dvě auta s AWD za sebou (cca 6 let ježdění) a asi 5x jsem to využil v situacích na silnici, takže za mě to bylo fajn. Vzhledem k tomu, že teď jezdím pár let jezdím stylem důchodce v Polabí, tak to dnes nějak nepotřebuju, ale to není důležité. To že v případě BEV je ekonomicky jedno, zda FWD nebo RWD je asi možné, ale nějak to vaše tvrzení výrobci nechtějí akceptovat…

                5. No… to nevím jak jste na to přišel, protože všechny
                  No… to nevím jak jste na to přišel, protože všechny platformy vyvinuté od nuly pro čistokrevné BEV jsou primárně navržené jako RWD – Tesla, trojčata, i3, VW I.D., Honda e atd.
                  V podstatě mě teď nenapadá jediný příklad, kde by to bylo jako FWD. Vše, co tady běžně jezdí jako FWD BEV jezdí na platformách vyvinutých primárně pro spalováky, včetně Leafa i Zoe, protože samozřejmě jde o náklady.

                6. Co třeba Aiways U5, nebo Sono Sion? Nakonec je to asi jedno,
                  Co třeba Aiways U5, nebo Sono Sion? Nakonec je to asi jedno, 50% řidičů neumí ani jezdit, natož posoudit RWD a FWD 🙂

                7. Nemyslím si, že zrovna tyto dva zmíněné startupy (ani
                  Nemyslím si, že zrovna tyto dva zmíněné startupy (ani jakékoliv jiné) si vyvíjí svoje vlastní platformy od nuly. Více pravděpodobná mi přijde nějaká licenční výroba, stejně jako v případě první Tesly Roadster.
                  Ono nejde ani tak o to, jestli je někdo super řidič, ale pokud má baterie v podlaze auta 300kg a je v něm třeba ještě dalších 300kg posádka a zavazadla vzadu dalších 100kg, tak prostě ta poháněná přední kola s tím pak mají opravdu hodně práce. Za snížených adhezních podmínek (mokro, bláto, sníh) se pak může stát takový povoz nepoužitelným. Vydal jsem se IONIQem v zimě do Polska do termálů přes přechod v Harrachově, v autě byly 3 dospělí a 2 dorostenci + věci v kufru, začalo celkem hustě sněžit – na silnici zůstával sníh. Auto začalo mít i do mírných kopců celkem značné problémy s trakcí, nakonec jsem to v Jakuszycích otočil a vrátil se domů, protože jsem se reálně obával, že zpátky už se nevyškrábu. Za mě FWD BEV fakt ne, v polabí to bude ale asi OK. S i3 jezdím na běžky kamkoliv si vzpomenu, doteď jsem se otáčet nikde nemusel.

                8. Jak píšete je to přesně podle podmínek provozu, když
                  Jak píšete je to přesně podle podmínek provozu, když někdo jezdí po rovině a sám vpředu, tak opravdu zadní náhon nemůže poznat.

                9. Je to přesně tak, že EV předokolka je v krizovejch
                  Je to přesně tak, že EV předokolka je v krizovejch situacích k prdu.

                10. Tak jsme se všichni dnes dozvěděli že drtivá většina
                  Tak jsme se všichni dnes dozvěděli že drtivá většina lidí jezdí v nebezpečných autech které mají přední náhon No zase jsme o něco chytřejší.

                11. Mluvím pouze o EV a ty sem furt cpeš spalováky.
                  Mluvím pouze o EV a ty sem furt cpeš spalováky.

                12. Já tam rozdíl nijak velký nevidím, pokud si vezmu
                  Já tam rozdíl nijak velký nevidím, pokud si vezmu zatížení přední nápravy u EV a ICE, parametry zrychlení apod. Zatím mě nikdo nepřesvědčil technicky, že EV s předním pohonem je nebezpečné a neovladatelné.

                13. Presne tak. Jenze pana K. nepresvedci nic. Podle nej tu
                  Presne tak. Jenze pana K. nepresvedci nic. Podle nej tu vsichni jen „blekotaji“ nebo „melou kraviny“ :-). Schvalne cim me utre za tuhle poznamku :-).

                14. Existuje určitě řada výzkumů, ale nějak se prostě
                  Existuje určitě řada výzkumů, ale nějak se prostě nemohu dopátrat, že zadní náhon má menší nehodovost.

                  https://tinyurl.com/y85utu2o

                  Jediného, čeho jsem se dopátral je, že při zadním pohonu jsou lidé vystaveni většímu magnetickému poli a to nejvíce u aut s vysokonapěťovými bateriemi. Ale nebezpečí magnetického pole, kterému je denně řidič BEV vystavován, tady nikdo neřeší.

                  https://tinyurl.com/y835k8os

                  Rovněž tak je vystavován utrazvuku v pásmu kolem 20-35 kHz, který má prokazatelně rovněž neblahý vliv na lidský organismus.

                15. Tzn. kdyz ma auto predni pohon jsou tyhle vlivy mensi? Treba
                  Tzn. kdyz ma auto predni pohon jsou tyhle vlivy mensi? Treba Soul ma motor vepredu ale Tesla ma oba dva motory dole cili mi prijde ze jak predni tak zadni budou mit na posadku podobny vliv.

                16. Bude samozřejmě záležet na konstrukci auta, mrkněte v
                  Bude samozřejmě záležet na konstrukci auta, mrkněte v odkazu na obrázek. Taky záleží, zda jezdí někdo vzadu, např. majitelé Tesla S a X mohou své děti vystavovat poměrně značnému magnetickému poli, bude záležet na kvalitě stínění celého ústrojí.

                17. A je to tady – začíná se otevírat pandořina skříňka
                  A je to tady – začíná se otevírat pandořina skříňka nežádoucího magnetismu u elektromobility…no to si pošušňáme… asi nám trošku narostou měniče o stínící a eliminační komponenty..

                18. A proto nikdy nejezdi tramvají, metrem ani trolejbusem a
                  A proto nikdy nejezdi tramvají, metrem ani trolejbusem a omotávej si přirození alobalem.

                19. Z pohledu bezpečnosti pohonu jsou tři faktory, které ho
                  Z pohledu bezpečnosti pohonu jsou tři faktory, které ho ovlivňují. Která náprava je hnací, která řízená a která je více zatížená.

                  Co nechcete je kombinace lehké hnané a řízené nápravy – ta je nejnáchylnější ke smyku a zároveň tím ztrácíte možnost vozidlo řídit. Tato koncepce se ale u spalovacích vozidle vůbec nevyskytuje, protože by znamenala uložení motoru vzadu a pohon přední nápravy.

                  Vozidlo se zadní poháněnou nápravou a přední řízenou nápravou zatíženou blokem motoru je nejbezpečnější varianta (neplatí při uložení motoru před přední nápravou způsobující těžkou nedotáčivost). Při smyku zadní hnané nápravy je vozdilo stále ovladatelné. Proto je to preferovaná kombinace u sportovních vozidel, které navíc mají distribuci hmotnosti udělanou tak, že přechod to přetáčivého smyku není překotný, ale progredující a lze ho dobře kontrolovat.

                20. Tedy kombinace v BEV, kde je hnaná přední náprava a je tam
                  Tedy kombinace v BEV, kde je hnaná přední náprava a je tam největší zatížení je v pořádku i když je to kompromis. U dnešních výkonu BEV, já osobně bych doporučoval motor na každé nápravě, to je nejrozumnější řešení.

                21. To nam chcete rici, ze BEV ma vetsi nebo aspon srovnatelne
                  To nam chcete rici, ze BEV ma vetsi nebo aspon srovnatelne pomerove zatizeni na predni napravu vuci ICE, kd eje na ni motor a prevodovka a chybi baterie v podlaze, nebo pod zadni lavici?

                22. Záleží v jakém BEV, ale u některých BEV je poměr
                  Záleží v jakém BEV, ale u některých BEV je poměr zatížení na nápravy přední /zadní v procentech 55/45. Když se podívám konkrétně na Soul, má zatížení 57/43 a v přední části auta není o nic menší soubor agregátů než ve verzi benzínové.

                  https://abload.de/img/bolt_1_omi3xki1q6e.jpg

                  Samozřejmě Tesla to má zcela obráceně, předek je skoro prázdný a na zadní nápravě je veškerá váha motoru a agregátů. Doplním, pro zajímavost, BMW i3 má ten poměr obrácený tedy 43/57.

                23. Pokud se jedná o hmotnost za přední nápravou, tak mi to
                  Pokud se jedná o hmotnost za přední nápravou, tak mi to přijde v pohodě.

                  I u Tesly, protože předpokládám pohon zadní nápravy, tedy koncepce Porsche.
                  Nicméně ten lehký řízený předek za některých situací může být pěkně jedovatý. Osobně jsem příznivcem FR koncepce, která se mi u normálních sportovních aut osvědčila nejvíce.

                24. Mnoho Tesel ma diky dvou motorum pohon 4×4. V ovladani na
                  Mnoho Tesel ma diky dvou motorum pohon 4×4. V ovladani na kluzkem povrchu se Tesle nic nevyrovna.

                25. Ale majitelé EV se zadním náhonem tam rozdíl vidí a o tom
                  Ale majitelé EV se zadním náhonem tam rozdíl vidí a o tom je celá tato diskuze. Cpát sem teda mermomocí spalováky a roubovat to na EV je už vyloženě jen chytroprdství.

                26. To se na základě zkušenosti z jednoho auta, nedá tak
                  To se na základě zkušenosti z jednoho auta, nedá tak brát.
                  Zrovna jste si vybral EV s nejhorším rozložením mnotnosti, protože má baterky i za zadní nápravou. Ioniq má na štítku ve dveřích uvedeny hmotnosti a v plném zatížení má ve předu o 100 Kg néně, než vzádu a to je špatně. Třeba Leaf má 1:1 Citigo má dokonce ve předu o 50K g více při plném zatížení, takže reálně v jednom člověku určitě i více.

                  Auto s předním náhonem se lépe ovládá, v zimě se zadním náhonem nedá prakticky podélně parkovat, protože jak dáte plný rejd tak prakticky zablokujete auto. Přední kola hnaná, naopak vektorují moment a jsou mnohem účinnější při zapadnutí.

                  Osobně bych auto se zadním náhonem do hor nechtěl, zajímal jsem se o enyjaqa , nějkou levnější verzi, ale jen se zadním náhonem bych se toho v zimě bál i když uznávám, že rovně do kopce to pojede lépe, než předokololka, ale o tom ježdění v zimě není pokud by jste nevyjel, tak už bude stejně cesta ucpaná od nákladních vozidel.

                  S předním náhonem se dá navíc v nouzi i kopec vycouvat.

                  Jediný + zadku vidím v lepším jejdu a poloměru otáčení, ale v zimě ten plný rejd stejně nedáte, protože se to pak nehne.

                27. Já nijak nerozporuji, že se Vám jezdí se Citigo v zimě
                  Já nijak nerozporuji, že se Vám jezdí se Citigo v zimě lépe než s i-Mievem, je to o prioritách, pro mě to rozhodně není podélné parkování 🙂
                  Potřebuji se s autem dostat v zimě hlavně k domu (příjezd do kopce) a dojet poměrně vysoko na běžky (Souš, Jizerka, Jakušky, Mísečky atd.)
                  Troufám si tvrdit, že mám po horách naježděno poměrně dost s mnoha různými auty, aniž bych měl potřebu i3ku nějak moc vyzdvihovat, tak si opravdu nemyslím, že tomu může jakákoliv předokolka konkurovat, ani spalovací, natož BEV. Krásný příklad v zimě je vždy parkoviště na Černé Říčce, kde FWD auta často jen bezmocně leští už tak uklouzaný povrch a blokují provoz, tak s i3 je objíždím s prstem v nose.
                  Máte ale pravdu, že Citigo je na tom s rozložením hmotnosti opravdu lépe než IONIQ, zkušenosti mám sice jen s e-Golfem, ale ten má umístění baterie podobně. V tomto ohledu je ten IONIQ opravdu průšvih a přitom je tu za modlu a naopak e-Golf nesmyslně zatracován.

                28. Právě ,že každý to máme jinak. Já prostě zadní náhon
                  Právě ,že každý to máme jinak. Já prostě zadní náhon nějak nemusím a i když v EV to není špatná volba. Začínal jsem na zadokolkách š octavia, 1203,105 a musím říct že v předokolkách je zima pohodlnější.

                29. Spíše nikdy nedělala předokolky.
                  Spíše nikdy nedělala předokolky.

  1. Mimo
    Mimo tema:
    https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1256684.html#9999_l.jpg

    Toyota RAV4 plugin hybrid (Prime). Baterie o kapacite 18,1 kWh s rizenim teploty (Snad kapalinou, ale ani z japonskych stranek to neni 100% – slovo ktere pro to pouzivaji znamena „medium“, vetsinou kapalinu. Podle obrazku bych tipoval spis tu kapalinu.) Dojezd v elektrickem modu 95km WLTP (na US strankach se uvadi jiste realnejsich 63km (EPA?)). Celkovy dojezd pak 1300km.
    Kdo tomu rozumite, mrknete se na ty obrazky. Co vy na to?

    https://www.autoevolution.com/news/2021-toyota-rav4-plug-in-hybrid-is-primes-european-cousin-140349.html

    Toyota pomalu ale jiste. A realisticky.

    1. Že složitěji pohon vozidla koncepčně už moc udělat
      Že složitěji pohon vozidla koncepčně už moc udělat nejde. Ale zase to reprezentuje elektrickou výzbroj PHEV v téměř plné palbě, ke které tomu chybí už jen DC dobíjení(nebo jej vůz má?). Můj názor je, že v této konfiguraci tady ten vůz měl být již před 5 lety. Teď Toyotě hrozí, že až vozu po cca 5 letech dojede životní cyklus, že nastane těžké rozhodování, jestli ještě chystat nástupce a zhodnotit tak investici do vývoje této platformy, nebo celou platformu PHEV odepsat ve prospěch BEV.

      1. Máte pocit, že přidat k ověřenému a spolehlivému
        Máte pocit, že přidat k ověřenému a spolehlivému hybridnímu pohonu od Toyoty větší baterku a trochu elektroniky k jejímu dobíjení způsobí nějaký problém ? Vše podstatné pro PHEV už má Toyota vyřešené, ověřené a spolehlivé.

        1. Ano mám 🙂
          Toto je zcela nová PHEV platforma od Toyoty a

          Ano mám 🙂

          Toto je zcela nová PHEV platforma od Toyoty a podle prvotních obrázku a specifikací se nebojím ji hodnotit jako dost „slušná práce“. S Priusí PHEV platformou toto nemá nic společného. Ten vývoj hybridního pohonu 4WD, tj. zcela nový elektrický pohon zadní nápravy + zcela jiné uložení baterie v podvozku muselo stát obrovský balík prostředků a času.

          Já bych se bál toho, že když v roce 2025 přijdu na trh s faceliftem, kde přidám 24kWh baterii (pro dojezd 100mil EPA, kde tato hranice dojezdu byla historicky optimální pro PHEV) s +50kW DC dobíjením. Tak zde již bude stát konkurence(i z vlastní stáje) v podobě +80kWh BEV za stejnou nebo nižší cenu, +60kWh BEV budou významně levnější a ve vyšší třídě již bude běžně k dostání +120kWh BEV.

          1. Tak přední náprava a pohon kolem bude stejný jako u
            Tak přední náprava a pohon kolem bude stejný jako u hybridu. K zadnímu diferenciálu místo hřídele připojit elektromotor asi nebyl nějaký technický oříšek. Uložení baterek dalo nějakou práci, ale zas pokud vyhodím hřídel co jde skrz auto pro pohon zadní nápravy, tak získám „zadarmo“ dost volného místa na baterky. Asi nejvíc práce tedy dal SW co to celé řídí.

            Pokud dobíjení na cestách bude stát víc než benzín (což už je často realita), tak pro většinu lidí bude nejspíš lepší varianta 100+ km dojezd na elektriku a neomezený na benzín.

            1. Škoda, že i když lze pozorovat stále větší zájem lidí
              Škoda, že i když lze pozorovat stále větší zájem lidí o emobilitu, že bohužel nemají chuť obětovat alespoň pár minut na samostatné zamyšlení o vlastní problematice. Opravdu nemám potřebu vás přesvědčovat, že nic v automotive není „jen se udělá“, ale všechny změny jsou velmi komplexní a drahý proces a právě tato Toyota obsahuje jedno z nejsložitějších technických řešení pohonu na trhu.

              To se pak týká i hodnocení současných cen na nabíjení. Co takhle zkusit myšlenku, že být v ČR v provozu pouze 1000 vozidel se spalovacím motorem, že cena litru benzínu u soukromé pumpy otevřené 24/7 asi taky nebude 30kaček?

              1. Dělal jsem v průmyslu hromadné výroby (a ne jako dělník
                Dělal jsem v průmyslu hromadné výroby (a ne jako dělník na lince), takže mám jistou dost přesnou představu jak se řeší vývoj něčeho co musí splňovat nějaké normy a vyrábí se toho deseti až statisíce kusů. Ano něco to stojí, je za tím nějaká práce, ale zas je to něco, co takovéto firmy řeší dnes a denně. A pokud Toyota zvládá vyvinout a vyrábět desítky různých modelů, tak pro ně není nic zas tak náročného přidat jeden elektromotor, větší baterku a upravit kus auta aby tu baterku bylo kam dát. Vzhledem k tomu, že HEV vyrábí už 20 let a je jasné, že další krok bude vyrábět PHEV, tak už určitě měli promyšlené koncepty jak to dát celé dohromady. On totiž vývoj je pár let před výrobou a R&T má předstih ještě dalších pár let před vývojem.

                Rok 2025 je za pouhých 5 let. I kdyby rostl trh BEV exponenciálně, tak z provozovaných aut bude mít i 5 let BEV je zlomek celkového počtu a nějaké zásadní klesání ceny za rychlodobíjení kvůli velké konkurenci nabíječek nehrozí.

                1. Tak zase je pravda, že zrovna Toyota si může dovolit
                  Tak zase je pravda, že zrovna Toyota si může dovolit finančně celý vývoj nové PHEV platformy vyhodit do odpadu, větší problém bude mít, pokud tou dobou nebude mít konkurenceschopnou BEV platformu.

                  Ceny za dobíjení jsou odvozené od průtoku úplně stejně jako u čerpacích stanic. Kromě množství vozidel je u BEV velmi důležitý parametr rychlost nabíjení. No nakonec nezbývá nám, než si počkat co bude za těch 5let.

            1. Tak především nic nebrání tomu aby tam bylo. Nicméně
              Tak především nic nebrání tomu aby tam bylo. Nicméně souhlasím, že to není klíčová vlastnost, která by významně narušovala použitelnost vozidla, ale v budoucnu se každé potenciální vylepšení PHEV bude počítat, aby mělo šanci vůči BEV.

                1. Nároky na chlazení/ohřev určitě nejsou zásadní, neboť
                  Nároky na chlazení/ohřev určitě nejsou zásadní, neboť PHEV baterie jsou z principu stavěny na vysoké nabíjecí proudy (jak volbou článků, tak přítomností TMS). viz třeba Golf GTE vs. e-Golf. Určitě to ale bude stát pár kaček navíc.

      2. Třeba Prius Prime v Japonsku CHAdeMO má a myslím že Rav 4
        Třeba Prius Prime v Japonsku CHAdeMO má a myslím že Rav 4 bude mít taky.

        Tak sem zagoogloval a moc si tím nejsem jistej. Na netu o rychlonabijeni ani zmínka. Prius Prime to měl za příplatek a možná o to nebyl zájem.

Napsat komentář