V ČR ročně vyroste 10 až 15 CNG stanic, LNG je zatím otázkou budoucnosti

Daniel Kunz - 13 Listopad 2013

Ještě v roce 2008 v ČR fungovalo 18 plnících stanic, cca 1000 vozidel a v platnost vstupovala nulová spotřební daň. Dojezdová vzdálenost vozidel se nepohybovala na nikterak závratné úrovni (250 – 350 km), na trhu bylo pouze jediné dodávkové vozidlo (Fiat Ducato) a na pořízení domácí plničky jste museli vynaložit téměř čtvrt milionu korun. Dnes je vše jinak.vyroba_lng

Výroba LNG, zkapalněného zemního plynu
foto: Asociace NGV

Počet provozovaných vozidel v ČR se za uplynulých pět let zšestinásobil a ve světě je vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn už dokonce desetkrát více (17 milionů).

Na jedno naplnění můžete ujet podstatně více kilometrů a spotřeba se naopak snížila. Počet CNG stanic se blíží k padesátce, přičemž jsou už konečně téměř pokryty i klíčové dálniční tahy.

Asociace NGV odhaduje tempo růstu CNG infrastruktury v příštích třech letech na cca 10-15 stanic ročně. Co však v současné době hraje proti tomuto palivu, to je jeho rostoucí cena. Děje se tak ať už kvůli působení tržních zákonů, nebo kvůli směrnicím , kdy se bude spotřební daň na stlačený zemní plyn postupně zvyšovat.

Zatímco CNG jde ve světě na dračku, (zkapalněný zemní plyn) takovou pozici zatím nemá. V Evropě se dnes nachází pouze pár desítek stanic, přičemž v ČR není registrováno ani jedno vozidlo a nestojí zde jediná stanice. Pokud se ptáte na překážky, které patrně brání rozvoji, pak to jsou především distribuční náklady.

Přitom LNG nabízí oproti CNG několik výhod. Tou nejvýraznější je vyšší koncentrace energie v nádrži (2,5 krát), takže při stejném objemu nádrže mají LNG vozidla vyšší dojezd. Pozitivum lze hledat i v úspoře hmotnosti oproti CNG.

Budoucnost pro LNG lze spatřovat především v nákladní kamionové dopravě, železniční dopravě a lodní dopravě. Proto se v současné době zpracovávají strategické plány se zaměřením právě na tyto druhy dopravy.

Plán "Clean Power to Transport" schválený letos Evropskou komisí zahrnuje požadavky na plnící infrastrukturu ve 139 přístavech a tzv. "LNG Masterplan" zase počítá se strategií pro LNG dopravu po vnitrozemské říční cestě – ose Rýn – Mohan – Dunaj.

Asociace NGV
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak vám zdaní tankování z domácí plničky vyrobené z kompresoru vlastními silami?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdaní plyn jako celek. Postupné zvyšování daně na plyn je schváleno již několik let a je rozvrženo na zbytek desetiletí. Naštěstí je šance, že by to částečně mohl eliminovat pokles cen samotného plynu na trhu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Záleží jak se na to díváš...

Trocha teorie :). Jak každý zákazník RWE či EONu ví, musí nahlásit spotřebiče (všechny), které má připojeny na plyn. Dle toho dostane sazbu, tedy když tam bude mít plničku dostane plynoměr navíc a ten bude účtován zvlášť.

Ale dělá toto někdo? Když si plničku koupíš, nenahlásíš a nedostaneš zvlášť plynoměr, kde by ti daň vyčíslili + doma (je plyn cca +-4-5kč levnější než benzince=v Brně)?


Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.