Toyota chce ve svých autech využít rostlinná vlákna

Jan Horčík - 08 Duben 2020

Lehké materiály jako například rostlinná vlákna mají hrát významnější roli v automobilových konstrukcích. Jednou z takto využívaných rostlin je ibišek konopovitý. auto elektromobil Toyota LQ

Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl?
foto: Toyota

Příkladem praktického využití rostlinných vláken v automobilovém průmyslu je například kompozit obsahující rostlinné vlákno použitý v koncepční Toyotě LQ. Dalším z nich je uhlíkové vlákno, lehké a přitom odolné. To má ale dvě vady, a to vysokou cenu a pracnost výroby.

Elektrifikovaná Toyota LQ má část čalounění na vnitřní straně dveří vyrobenou z nového materiálu, který vytvořila Toyota společně s německou firmou Covestro.

Kompozit představuje kombinaci dvousložkové polyuretanové pěny a tropické rostliny ibišek konopovitý, kterou Toyota již 20 let využívá k výrobě lehkých a pevných kompozitů příznivých pro životní prostředí.

Ibišek je rychle rostoucí rostlina účinně pohlcující oxid uhličitý z atmosféry. Pochází z Afriky, ale pěstuje se v tropickém pásmu celé planety, včetně Spojených států, Japonska, Číny, Indie, Jihovýchodní Asie a Brazílie.

Kenaf, jak se vlákno ibišku konopovitého označuje, stále častěji přitahuje pozornost automobilového průmyslu jako cenově dostupný materiál s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi.

O 30 % lehčí než tradiční materiály

Díky nízké hmotnosti materiálu s obsahem kenafu je obložení dveří Toyoty LQ o 30 % lehčí než díly vyrobené z tradičních materiálů. Kompozity z polyuretanové pěny vyztužené kenafem mají velmi nízkou hustotu, méně než 1 kg/m2, a současně se vyznačují značnou odolností.

Interiér konceptu elektromobilu Toyota LQ

Interiér konceptu elektromobilu Toyota LQ
foto: Toyota

Toyota Boshoku zahájila výzkum využití rostlin v hmotách na začátku devadesátých let. Firmu motivovala zejména snaha o to, aby byly automobily příznivější pro životní prostředí. V této roli se osvědčil nejlépe právě ibišek konopovitý, čili kenaf, dříve využívaný především v textilním průmyslu.

Toyota aktuálně pracuje na výstavbě kompletního procesu výroby tohoto materiálu, který zatím našel využití pouze v Toyotě LQ. Finální produkt má mít podobu plátů, z nichž se budou formovat komponenty do automobilů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Mě to připadá padlé na hlavu. Toyota jde cestou, kdy jí nějaká ekologie vůbec nic neříká. Poluyretan se vyrábí z derivátů izokyanátů (to je ten plyn, co bouchnul v Bhópálu a zabil a zmrzačil statisíce lidí). Takže kombinace tvrdré chemie s nějakou ekologickou přísadou mi přijde jako dost nesmyslná. Ať přijdou s něčím opravdu inovativním a ekologickým.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Anonym123

mali sme výročie výbuchu v novákoch - a vybuchli bezpečné, sto rokov osvedčené výrobky.
nie sudy/kanistre s tamtým plynom, ktorý tam svojho času vyrábali.

To byl ten výbuch rakety SS-23, který inicioval výbuch celého skladu? Byla to asi katastrofa, ale buďme rádi, že nebouchla chemička.

---

hariprasad

Budme radi ze nebouchnul Tunelin nebo Dukovany.

No, Jaslovské Bohunice, nic moc. Pořád odtamtud něco vytéká. Asi to budou jenom nějaké hleny... Veď vo Váhu sa to nariedí.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Tomáš

Toyota vi jak na to. Pomalu ale jiste zacina nastupovat a vede peloton. Tohle auto uz testujou na verejnejch komunikacich v Japonsku. Videl jsem to v mistnim automobilovem casopise.

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017. V EV módu najeto přes 20000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh
Dojezd v EV módu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VgoR74PCH2ZrsVS-lzB6V-yIKtYH8MVqxKA9bjij91E/edit?usp=drivesdk

Obrázek uživatele Anonym123

nový trabi?
ak máte dobrý žalúdok a strávite toten film (YB), tak by ste videliako sa lícovali výlisky z technickej bavlny a plnidla - nasadili sa kryty dverí a rozbrusovačkou vytvorili medzeru. pekne presnú, žiadne nastavovanie :_ň
ps mal som trabiho a dnes už niekoľko rokov (5+) nosím sandále, kde v podrážke z plastu sú vlákna z kukurice.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol