Toyota chce ve svých autech využít rostlinná vlákna

Lehké materiály jako například rostlinná vlákna mají hrát významnější roli v automobilových konstrukcích. Jednou z takto využívaných rostlin je ibišek konopovitý.

Jak může ibišek konopovitý změnit automobilový průmysl?
foto: Toyota

Příkladem praktického využití rostlinných vláken v automobilovém průmyslu je například kompozit obsahující rostlinné vlákno použitý v koncepční Toyotě LQ. Dalším z nich je uhlíkové vlákno, lehké a přitom odolné. To má ale dvě vady, a to vysokou cenu a pracnost výroby.

Elektrifikovaná Toyota LQ má část čalounění na vnitřní straně dveří vyrobenou z nového materiálu, který vytvořila Toyota společně s německou firmou Covestro.

Kompozit představuje kombinaci dvousložkové polyuretanové pěny a tropické rostliny ibišek konopovitý, kterou Toyota již 20 let využívá k výrobě lehkých a pevných kompozitů příznivých pro životní prostředí.

Ibišek je rychle rostoucí rostlina účinně pohlcující oxid uhličitý z atmosféry. Pochází z Afriky, ale pěstuje se v tropickém pásmu celé planety, včetně Spojených států, Japonska, Číny, Indie, Jihovýchodní Asie a Brazílie.

Kenaf, jak se vlákno ibišku konopovitého označuje, stále častěji přitahuje pozornost automobilového průmyslu jako cenově dostupný materiál s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi.

O 30 % lehčí než tradiční materiály

Díky nízké hmotnosti materiálu s obsahem kenafu je obložení dveří Toyoty LQ o 30 % lehčí než díly vyrobené z tradičních materiálů. Kompozity z polyuretanové pěny vyztužené kenafem mají velmi nízkou hustotu, méně než 1 kg/m2, a současně se vyznačují značnou odolností.

Interiér konceptu elektromobilu Toyota LQ

Interiér konceptu elektromobilu Toyota LQ
foto: Toyota

Toyota Boshoku zahájila výzkum využití rostlin v hmotách na začátku devadesátých let. Firmu motivovala zejména snaha o to, aby byly automobily příznivější pro životní prostředí. V této roli se osvědčil nejlépe právě ibišek konopovitý, čili kenaf, dříve využívaný především v textilním průmyslu.

Toyota aktuálně pracuje na výstavbě kompletního procesu výroby tohoto materiálu, který zatím našel využití pouze v Toyotě LQ. Finální produkt má mít podobu plátů, z nichž se budou formovat komponenty do automobilů.

tisková zpráva

8 Comments on “Toyota chce ve svých autech využít rostlinná vlákna”

  1. No jo…bylo by krásné, kdyby na tom něco bylo a dávalo to
    No jo…bylo by krásné, kdyby na tom něco bylo a dávalo to smysl, ale tohle jsou jen marketingové řeči. Jak píše kolega přede mnou- 99% auta vyrobí z nejrůznějších škodlivých látek a pk se budou bít do prsou, že se jim podařilo 1% vyrobit z ekologických materiálů. To už můžou z nějakého vyrobit umělé květiny a z těch pak brát ta rostlinná vlákna- bude to prakticky nastejno.

  2. Mě to připadá padlé na hlavu. Toyota jde cestou, kdy jí
    Mě to připadá padlé na hlavu. Toyota jde cestou, kdy jí nějaká ekologie vůbec nic neříká. Poluyretan se vyrábí z derivátů izokyanátů (to je ten plyn, co bouchnul v Bhópálu a zabil a zmrzačil statisíce lidí). Takže kombinace tvrdré chemie s nějakou ekologickou přísadou mi přijde jako dost nesmyslná. Ať přijdou s něčím opravdu inovativním a ekologickým.

  3. nový trabi?
    ak máte dobrý žalúdok a strávite toten film

    nový trabi?
    ak máte dobrý žalúdok a strávite toten film (YB), tak by ste videliako sa lícovali výlisky z technickej bavlny a plnidla – nasadili sa kryty dverí a rozbrusovačkou vytvorili medzeru. pekne presnú, žiadne nastavovanie :_ň
    ps mal som trabiho a dnes už niekoľko rokov (5+) nosím sandále, kde v podrážke z plastu sú vlákna z kukurice.

Napsat komentář