Test: Fiat Punto Evo Natural Power

Je to již více než půl roku, co jsme si z půjčovny vozidel na stlačený zemní plyn odvezli Fiat Multipla k několikadennímu testování. Nyní jsme celý pokus zopakovali s dalším modelem italské automobilky. Splní Fiat Punto Evo s pohonem na CNG naše očekávání? A dostojí heslům z oficiálního webu jako „nabízí skutečně špičkový výkon“ a „maximální dojezd nemá konkurenta“?  

Příběh začíná opět v pražské Michli, kde sídlí půjčovna CNG vozů fungující při Pražské plynárenské, jejíž vozový park se nedávno rozrostl i o zástupce kompaktních hatchbacků. Fiat Punto není na českých silnicích novinkou, ale soudobá generace s přívlastkem Evo je vidět poměrně zřídka.

Po prohlédnutí ceníku se rozhodujeme pro zapůjčení na 3 dny s limitem 550 km za 1950 Kč. V tomto případě se vyplatí kilometry hlídat, každý další totiž vyjde na 3,50 Kč. Varianta bez omezení kilometrů je o necelou pětistovku dražší, ale usuzujeme, že těch 550 km je pro třídenní test akorát.

Padesát metrů od půjčovny stojí , kde obyčejně probíhá krátké proškolení zákazníka, aby na cestách neměl se samoobslužným systémem problémy. Tento rituál vynecháváme stejně jako možnost bezplatného zapůjčení CNG karty potřebné zejména pro víkendový provoz. V redakci máme pro případ testů vlastní.

Fiat Punto Evo Natural Power

S cihlou na plynu
S poděkováním tedy vyrážíme na 500 km dlouhou pouť po tuzemských silnicích, v případě Středních Čech po povrchu, který často silnici pouze vzdáleně připomíná. Jeden fakt se dá prozradit ihned v úvodu. „Špičkový výkon“ Fiat Punto Evo Natural Power rozhodně nenabízí.

Osmiventilová čtrnáctistovka disponuje v režimu spalování výkonem 70 koní a po několika desítkách sekund stěží rozhýbe auto k maximální rychlosti 156 km/h, z čehož zrychlení na první stovku zabere podle výrobce 16,9 s. Nejvyšší povolenou stotřicítkou se v reálném provozu dá uhánět dlouhodobě, ale tak nějak bez rezervy.

Každý menší kopeček nebo sundání nohy z plynu způsobí okamžitě pokles rychlosti, přičemž její opětovné dosažení se často nesetkává s pochopením rychleji jedoucích řidičů. Tomu se opravdu neříká „špičkový výkon“, Fiatu by neškodilo trochu sebereflexe.

Roste jako z vody
Na druhou stranu nás soudobé Punto příjemně překvapuje prostorem pro posádku. Od dob první generace Punta se totiž mnohé změnilo. Nejdřív přišlo tak trochu přifouknuté Grande Punto a poté, v roce 2009, právě Fiat Punto Evo, který je jeho evolučním nástupcem.

Fiat Punto Evo Natural Power

Námi testovaná pětidveřová verze se tak dala plnohodnotně používat ve čtyřech lidech, což jsme nejdříve nečekali. Cestu na dovolenou bude sice maličko sabotovat malý zavazadelník, jehož objem klesl o 75 litrů na rovné dvě stovky, na druhou stranu se do něj možná vejde víc, než by člověk podle výše zmíněného čísla čekal.

Fiat Punto Evo Natural Power

„Vevnitř dobrý“
Interiér nenadchne, ale v žádném případě ani nezklame. Zatímco lesklý plast dominující středovému panelu přímo vyzývá k usazování různých nečistot a otisků prstů, za což dostává interiér bod dolů, „budíky“ vypadají povedeně. Zajímavé je i prošpikování palubní desky honosně vyhlížející koženkou.

Fiat Punto Evo Natural Power
Fiat Punto Evo Natural Power

Kdo šetří, má … nikoli za tři, ale za 1 Kč/km
Ať už je plast tvrdý nebo měkčený, nás zajímá hlavně provoz na zemní plyn. Tvrzení, že „maximální dojezd nemá konkurenta“ je rovněž nesmysl. Deklarovaný dojezd na plyn je totiž 310 km, což například VW hravě pokoří. Celkem lze urazit při „obou plných“ něco přes 1000 km. Konkurenci tedy Putno má, nicméně, není na tom papírově špatně. U takto malých aut není takový dojezd obvyklý.

Benzín je v Puntu sekundárním palivem, s výjimkou startování používá vůz jako zdroj energie plyn. Špatnou zprávou je skutečnost, že při provozu na levnější a čistší pohonnou hmotu dochází k jistému výkonnostnímu omezení přesně jako u Multiply. Asi proto je na palubní desce tlačítko, které v případě potřeby vynutí provoz na kapalné palivo. Výkon motoru se změní málo, leč citelně – papírově o 7 koňských sil, tedy 10%.

Fiat Punto Evo Natural Power

Maličko línější provoz však vyváží hravě náklady na jeden kilometr. Zatímco při kombinované spotřebě 6,3 litru benzínu vychází kilometrové náklady při současných cenách (32 Kč/l) na 2 koruny, provoz na CNG je na tom podstatně lépe. Výrobcem uváděná kombinovaná spotřeba 4,2 kg totiž hovoří jasně. Při tankování v Praze, kde je nejhustší síť plnicích stanic, vyjdete s 90 halíři.

Kolik stojí 497 km?
Jelikož Punto zobrazuje stav plynu pouze orientačně pomocí čtyřech dílků na displeji, třídenní test neposkytoval dost prostoru pro nějaké hlubší analýzy jízdních režimů.

Na úseku dlouhém 237 km, kde převažovala dálnice a rychlosti mezi 120 a 130 km/h, jsme ve dvou lidech dosáhli spotřeby 10,53 kg zemního plynu. Vzhledem k tomu, že tankování probíhalo v hlavním městě, kde jsou ceny nejnižší (21,20 Kč), cesta nás vyšla na příjemných 223 Kč.

Druhý měřený úsek obsahoval cesty převážně po Praze a okolí, z čehož zhruba polovina byly jízdy po metropoli a zbytek mimo město po okresních silnicích. 256 kilometrů smíšeného provozu nám poskytlo další ověřenou hodnotu – 12,8 kg CNG za 271 Kč.

Sečteno a podtrženo – za třídenní testování jsme najeli 497 kilometrů a zaplatili 494 Kč za plyn. Vzhledem k tomu, že při testech autům nijak nenadržujeme, 1 Kč/km je reálná hodnota, se kterou lze v běžném provozu počítat.

Fiat Punto Evo Natural Power

Závěrem
Zatímco konkurenční modely jsou výkonnější a technologicky lépe vyladěné, Punto útočí zbraní nejmocnější – penězi. Ačkoli nenabízí komfort, výkon a prostor jako Passat či Zafira, pořizovací cena je na úrovni, o které je běžný smrtelník ochotný uvažovat. 389.000 Kč není málo, stejně jako navýšení 105 tisíc oproti benzínové čtrnáctistovce. Jenže komu by se nelíbilo jezdit za polovinu? Minimálně tomu, kdo si auto nekupuje, ale půjčuje ze specializované půjčovny vozidel na stlačený zemní plyn.

3 Comments on “Test: Fiat Punto Evo Natural Power”

    1. asi myslis LPG, neviem ci
      asi myslis LPG, neviem ci niekto preraba aj na CNG, zatial som o tom nepocul, ak by Punto bolo combi tak beriem, zial u nas v SR je malo CNG cerpacich stanic a domaca plnicka vzhladom na to ze na CNG je spotrebna dan ani nepripada do uvahy, jedine ze by si ju clovek zohnal a bol by taky maly pirat a nemusel by platit dane a tankoval by doma 🙂

Napsat komentář