Dnes jsme psali o rekordních prodejích elektromobilů v Evropě. Potvrzením může být i aktuální statistika z Nizozemska. V září 2014 tam automobilka Tesla Motors s elektromobilem Tesla Model S získala 1% podíl na celkovém prodeji nových aut.
foto: Tesla Motors
Během září 2014 se v Nizozemsku prodalo celkem 289 nových elektromobilů Tesla Model S. Z toho nejspíš velká část připadá na 167 elektromobilů Model S, které si objednalo tamní letiště Amsterdam-Schiphol.
A možná také amsterdamské taxi společnosti Taxi Electric, která přidala Model S ke své stávající flotile elektromobilů Nissan Leaf. Model S jako taxi začíná být oblíbené řešení v řadě světových metropolí (které na to mají).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Historie Tesla Motors: podrobnosti a detaily
VIDEO: neuvěřitelná akcelerace elektromobilu Tesla Model P85D
Ale zpět k prodejům. Celkově za tento rok už Tesla do Nizozemska, kde má mimochodem své nově rozšířené centrum v Tilburgu, dodala 956 elektromobilů Model S. To znamená tržní podíl 0,3 %. Pro srovnání, v Německu se letos dosud prodalo jen 576 elektroaut Model S.
Nejspíš to bude mít co dočinění s dotacemi a také názorem Němcům na americká auta… Tenhle názor nicméně rozhodně nesdílejí třeba Norové. Tam se do elektromobilů Model S doslova zbláznili. A Tesla jim náchylnost oplácí.
Aktuálně totiž zprovoznila nejsevernější rychlodobíjecí stanici Supercharger. Nachází se na GPS souřadnicích 68.860, 18.349, tedy 68 ° a 51 ° severní šířky. Je otevřená 24/7 a má k dispozici šest stojanů. Že by úlitba jistému Jensi Karholmovi, který vlastní sedm elektromobilů Tesla?
Tesla chce postupně pokrýt Superchargery nejen celé USA, ale i Evropu – od Lisabonu po Moskvu a od Dublinu po Istanbul a dál. V letech 2017/2018 pak má uvést na trh levný elektromobil Tesla Model III.
Model S v Euro NCAP
Model S v Euro NCAP crashtestu, zveřejněno před pár minutami na youtube
Takové zamyšlení ke
Takové zamyšlení ke koncepci výstavby rychlodobíjecích stanic. Rovnou napíši, že mi připadá, že jediný kdo se nad tím trochu zamyslel je opět pouze Tesla a ostatní společnosti postupují takříkajíc nekoncepčně.
Fundamentální poučky zdá se pochopili všichni.
1) Je třeba vybudovat hustou síť
2) Je třeba stanice budovat v místech, kde je možno „kulturně“ strávit čas alespoň 15min (kratší zastávka zřejmě nemá smysl)
Pak se ale začíná projevovat ta nekoncepčnost
3) počet nabíjecích míst na stanici, možnost rozšíření do budoucna a omezení ostatních řidičů motorových vozidel
Tesla pokud vím vždy buduje alespoň 6ks nabíjecích míst (pravda výkonově sdílených), k tomu obvykle nabízí min. ještě jednou tolik obyč. parkovacích míst, (kam by bylo možno osadit další SC) a vůbec celou stanici vybuduje většinou „z ničeho“, takže kdyby v místě nebyla tak ostatní řidiči o parkovací místa nepřijdou, respektive i tak jich tam zůstane dostatek.
Řešení CCS a Chademo stanic u nás, ale ostatně po celé Evropě není třeba popisovat. Zejména mne ale zaráží jak si představují, že to bude fungovat až dojde k masovějšímu rozšíření elektrovozů? Vždyť některé lokality dnes fyzicky umožňují parkování pouze jednoho vozidla a většina ostatních(kde místo na další sice je) pak ale seberou již tak nedostatkové parkování pro ostatní řidiče? Obávám, se že v konečném důsledku bude nutno takovéto dobíjecí místo zrušit a stanici přemístit/koncentrovat do lokality jako dnes buduje Tesla. Hlavní důvod je pravděpodobnost, že až tam přijedu bude alespoň jeden stojan volný.
Elektromobil se má hlavně
Elektromobil se má hlavně dobíjet doma v garáži přes noc za nízký tarif. U nás bydlí v rodinných domech zhruba polovina populace, v západní Evropě je to ale více. Například ve Velké Británii žije v rodinných domech 7x více lidí než v bytech. V USA je to obdobné. Dobíječky by měli být hlavně na dálnicích, aby člověk mohl urazit delší vzdálenosti, třeba do Chorvatska. Co bude do budoucna nikdo neví, třeba na některých úsecích dálnic postaví troleje a dobíječky a benzínky nebudou vůbec potřeba. S rozvojem autonomních aut nebude problém udržovat kontakt mezí trolejí a autem/kamionem.
Rozdíl mezi nízkám a
Rozdíl mezi nízkám a vysokým tarifem je v současnosti dost malý (tarif D45d) – u silové elektřiny jen 20 haléřů. Takže je skoro jedno kdy nabíjíte.
nevim jaky je pomer za
nevim jaky je pomer za silovou a prenosovou slozku u nizkeho tarifu, ale mel jsem za to, ze na nizky tarif muze byt cena i kolem 2Kc/kWh, misto beznych 4-5Kc, ale pak ma clovek samozrejme drazsi denni spotrebu…
Záleží na zvolené sazbě
Záleží na zvolené sazbě (Dxxx). Např. majitelé bojlerů na elektřinu mohou využít výhodnější sazbu, kde jsou rozdíly výraznější.
Záleží na tarifu. Ten kdo
Záleží na tarifu. Ten kdo má doma d27d, třeba jako já v paneláku, tak rozdíl 1,99 vs 4,84 je docela velký.
Praktická zkušenost –
Praktická zkušenost – dobíjím auto i doma a mám sazbu D27d elektromobilita od ČEZu 8 hodin denně od 22 do 06 hodin. Faktury mám za tyto měsíce nižší než ve stejném období roku 2013. Takže de facto i doma nabíjím ve srovnání s loňskem díky nižší sazbě elektormobil zdarma nebo dokonce se slevou.
Naprosto souhlasím,
Naprosto souhlasím, nemůžete s elektromobilem plánovat delší trasu skrz dobíječky s jedním stojanem co když bude obsazen někým kdo dobíjí třeba přes noc nebo obsazen někým se spalovacím motorem nerespektujicím vyhrazené místo a nebo bude nabíjecí stanice nefunkční. Jediný kdo tuto problematiku pochopil a našel řešení je bohužel Tesla.
Myslím že by pomohla i legislativa pokud by stání spalovacím autem na vyhrazeném místě pro nabíjení bylo postihováno stejne jako stání na vyhrazeném místě pro invalidy.
Obsazenou nabíječku 2
Obsazenou nabíječku 2 elektromobily řeším denně u Krajského úřadu v Ostravě, kde stojí neustále jim ČEZem zapůjčený Ion a Leaf. Arogantními spalováky pak nabíječka ČEZu na Hornopolní v Ostravě a v OV Nová Karolina v podzemním parkovišti. Tam museli alespoň 4 místa nakonec ohradit plůtkem.
A o tom to je, a vůbec se
A o tom to je, a vůbec se mi nelíbí, že ČEZ fakticky ty DC nabíječky instaluje jako flotilové (tj. umisťuje je primárně před své paláce, kde ale často sami nemají dost parkovacích míst a tak je tam tam obvykle blokuje nějaký jejich služební spalovák :). Jinými slovy vydávat je za plnohodnotné veřejné stanice (a takto uvádět na mapě) je podle mne prasečina.
Co se týče 32A Menekesu, tak tam mi to tak nevadí, protože zajet k němu má smysl až v nouzi, kdy se narazí na výše popsanou realitu u DC stanice. Mimochodem právě z toho důvodu mi přijde i celkem švihlé jim DC stanice vůbec osazovat.
Model 3 sa oznacuje ako
Model 3 sa oznacuje ako „Model 3“ pripadne „Model ≡“ urcine nie „Model III“
Díky za upozornění!
Díky za upozornění!
Aha, to jsem nevěděl.
Aha, to jsem nevěděl. Takže v podstatě z grafické stránky je to stále Model E (stejná podoba písmena E jaké má Tesla ve svém logu), akorát Musk jako obvykle geniálně vyzrál na svoje konkurenty a přečůral Ford tím, že to nasimuloval, jako že je to Model 3. Mně to právě nedávalo žádnou logiku to číselné označení 🙂
Je to chytré, jen bude
Je to chytré, jen bude trochu problém s označováním auta v textu dokud se konvenčně neuchytí „Model 3“.
Preco? V unicode sade de uz
Preco? V unicode sade de uz davno. Je to ako s inymi specialnymi znakmi ako ř Ď િ ㄛ atd.
Ak by ho niekto hladal, je v kategorii vseobecnych matematickych symbolov:
UTF-8: 0xE2 0x89 0xA1
UTF-16: 0x2261
Vida, díky za užitečné
Vida, díky za užitečné info.
a klavesova zkratka by
a klavesova zkratka by nebyla ? 🙂
Neviem ako vo windowse ale v
Neviem ako vo windowse ale v Linuxe je to Ctrl+Shift+U a potom kod 2261 a medzera.
Aha, Linuxák. Tak proto ten
Aha, Linuxák. Tak proto ten tučňák 😉
Možná by bylo dobré
Možná by bylo dobré zaměnit „náchylnost“ za „příchylnost“
náchylnost = sklon k něčemu (třeba ke konzumaci drog)
příchylnost = mít něco rád, mít v oblibě
No to je otázka, závislost
No to je otázka, závislost může být skoro na všem. 🙂