Norský nadšenec vlastní sedm elektromobilů Tesla

Jens Kratholm (56) je oftalmolog. Léčí lidem oči. Vtip je v tom, že to dělá v Norsku. Bydlí v malém městečku Narvik, nějakých 220 km na sever od polárního kruhu. A kromě toho vlastní sedm elektromobilů Tesla.

Jens Kratholm se dvěma ze šesti svých elektromobilů Tesla Roadster
foto: Jens Kratholm

Norsko je vyhlášenou velmocí v oblasti elektromobility. Ostatně, není to tak dávno co jsme reportovali, že Norsko se zbláznilo do elektromobilů Tesla Model S. Tohle bláznovství má jasné opodstatnění: koupit si v Norsku elektromobil je totiž finančně mnohem výhodnější, než koupit si auto se spalovacím motorem.

Nevíme sice, jestli se tato výhodnost násobí s počtem zakoupených elektromobilů (hádáme že ne), ale „Tesla Jens“, jak mu přezdívají sousedé, tohle nejspíš neřeší. Bezpochyby jeden z nejnárůživějších fanoušků automobilky Tesla Motors nicméně ukazuje, „že to jde“.

Provozovat šest elektromobilů Tesla Roadster v blízkosti polárního kruhu, kde teploty nejednou padají k -40 °C totiž není jenom tak. Při takové teplotě zamrzá nafta a zastavují vlaky. Elektromobily Tesla ale jedou dál. Průměrná roční teplota je 3,8 °C.

V současné době už má Kratholm objednáno osmé auto značky Tesla, pochopitelně jde o připravované elektrické SUV . Doplní tak sbírku šesti elektromobilů Tesla Roadster a jednoho Tesla Model S.

Jeden Roadster daroval své ženě Ellen Røsnes k narozeninám, zbylých pět sdílí se svými šesti dospělými dětmi. Když je rodina náhodou mimo, půjčuje auta známým i neznámým lidem prostě proto, aby si mohli vyzkoušet, že elektromobily jsou tady a teď. Dokonce pořádá testovací jízdy na své klinice!

Tesla Motors

21 komentářů u “Norský nadšenec vlastní sedm elektromobilů Tesla”

  1. A mně bylo pořád divné,
    A mně bylo pořád divné, jak s nimi jezdí. A ejhle, 6 dospělých dětí a manželka. Tak to je jasné, to mu vyloženě ještě jedno chybí 🙂
    Jinak super nápad založený na jednotném vozovém parku a flotile včetně jednotného paliva. Prozatím na tom pracuji, teprve jsem na stupni elektrokolo a elektromobil plus 2 původní staré spalováky. Ale je fakt, že u nás nemáme průměrnou teplotu 3,8 a v zimě -40. Každopádně mám co dohánět. Až děti dosáhnou 15 let, už bude klepat na dveře elektrický Aixam. Jen nesmí stále stát tolik, za co jsem nedávno koupil nový Peugeot Ion.

    1. Konkretne Tesla S ma
      Konkretne Tesla S ma postupne, aj v Norsku sa vynorujuci problem ze kazde 2r. prestane uplne jazdit a napise error s obycajnou 12V PB baterkou, ze je uz slaba. Auto musia odviezt do servisu, a tam po niekolko dni ostane (vymenia bateriu ?). DC-DC konvertor pri tom ale normalne funguje, auto sa da otvorit, pocitac bezi, ale auto odmieta jazdit.

      Kym je slaba bateria na spalovaku, vzdy to ide lahko riesit az do chvile kym sa uplne nevybije, vtedy treba poprosit suseda s autom o „stavu“ alebo zajst niekam pre bateriu, otvorit kapotu a nasadit druhu. To ale nie je pripad Tesly S.

      Kazde dva roky preto, lebo je to zhruba doba, ked 12V PB vykazuje ze ma pod zatazou viac ako 10-11 V (zmerat sa da aj 15V).

      Momentalne to tak trochu chcu zvalovat na problem s DC-DC.

      1. A máte k tomuhle nějaký
        A máte k tomuhle nějaký smysluplný zdroj?
        Nějak se mi nezdá, že by tak bedlivě celým automobilovým světem sledované auto tolik prošpikované elektronikou nepoznalo a nenahlásilo dopředu, že se tato situace blíží a je nutno včas navštívit servis. Přehození staré baterky za novou jistě netrvá několik dnů.
        Domnívám se také, že PB baterka má jistě větší životnost než dva roky.
        Celé je to nějaké divné.
        Pro některé „nadšence“ je jakákoliv špatná zpráva (byť i třeba falešná) velice vítaná. Důležité je pošpinit a poplivat, realita je nezajímá. Viz např. „objektivní“ zpravodajství Autofora ve věcech elektrodopravy.

        1. napr.
          napr. watch?v=DPUcUOd1r1w
          napr. Bjørn Nyland nezverejnene/zmazane ?

          Vacsinou tie odkazy casom koncia pod Not Found alebo Forbidden.
          Resp. sa uz casom nedaju najst cez hladanie.

          Rozhodne to nie je v poriadku, mazanie tejto speciality zo siete.
          Je to skratka tak.

          Kolko je podla Vas platenych pozitivnych clankov a prispevkov v pomere s tymi neplatenymi ? Nebudte na stare kolena, naivny.
          Je to biznis, ide im o peniaze, nerobia to preto ze maju dobre srdce.

          1. Prohlédl jsem si video a
            Prohlédl jsem si video a komentáře pod ním a dozvěděl se pár věcí, o kterých jsem doposud netušil:

            1) Tesla má opravdu klasickou 12V olověnou baterie pro napájení nízkonapěťových systémů (mj. posilovač řízení, brzdy)

            2) Za normálních okolností je dobíjená z hlavní baterie, ale pokud se dostanete na hranici dojezdu, auto se přepne do úsporného režimu a 12V baterii nedobíjí

            3) Při vybití nebo poruše 12V (např. v důsledku 2) nejde Tesla ani přepnout do režimu pro odtah a nejde otevřít víčko nabíjení.

        2. citat z fora ktore je este
          citat z fora ktore je este dostupne:

          PatriciaS | 29 MAI 2013
          I have recently experienced an epic fail with the 12-V battery. The car
          wouldn’t go into gear and could not even be driven. It got flat-bed towed back to Tesla service yesterday, and needless to say, the honeymoon is over and the halo has fallen off. I am very disappointed in Tesla. I know this is a cutting-edge, brand new expression of technology, but by the same token, it’s a production car, not something I built experimentally from a kit, so it shouldn’t have such devastating defects.

        3. dalsi dostupny citat z fan
          dalsi dostupny citat z fan klubu tesla S:

          I’ll say it again. I think Tesla has made a major design error by relying on the tiny 12V battery to start the car. They have not designed in a backup to the 12V battery, so when the 12V battery dies, the car cannot be started and is in fact completely unresponsive. And has been proven with all the dead cars due to the faulty battery batch, owners have ZERO warning that their 12V battery is about to die. At least in an ICE, you can hear the starter battery struggling to start the car for a few weeks before it finally dies giving you some warning. Tesla could have created a simple backup DC-DC converter as a backup to the 12V battery. They could have eliminated the 12V battery entirely, and used two DC-DC converters. Or as a final backup, they could have exposed some 12V battery terminals so that the Tesla could get a boost from an ICE or external 12V battery for when the 12V battery dies.

          From where I’m standing right now, unless Tesla is willing to replace all owner’s 12V batteries on an accelerated time schedule (like every two years), it is almost a guarantee that we will all have a dead model S at some point due to the 12V battery failing. It is just a matter of time.

Napsat komentář