Spalovací motory: blíží se konec a všichni to už vědí

Jan Horčík - 11 Prosinec 2018

Magazín Seeking Alpha je znám často kontroverzními články od ne vždy důvěryhodných autorů. Vyčnívá mezi nimi ovšem Ross Tessien, který aktuálně publikoval podrobnou analýzu toho, jak se prodeje spalovacích aut propadnou o 50 % do roku 2025.auto elektromobil Tesla Model 3

Blížící se konec spalovacích motorů je podle Rosse Tessiena důvodem, proč se v roce 2016 Spojené státy rozhodly ukončit embargo na vývoz ropy. Bylo by hloupé skladovat obrovské zásoby, když se z ní brzy s velkou pravděpodobností stane surovina s výrazně nižší hodnotou než dnes.
foto: Tesla

Na celkem 22 stranách doplněných o podrobné grafy Tessien v článku "EVs, Oil, And ICE: Impact By 2023 And Beyond" vysvětluje, proč si myslí, že těžaře ropy a výrobce spalovacích aut nečekají ani trochu dobré časy. A že přijdou mnohem dřív, než si dnes spousta lidí myslí.

Aktuální problémy automobilek jako jsou zejména americké GM, Ford, méně už Volkswagen, jsou podle Tessiena jen začátek velkého zemětřesení. Zdůrazňuje několik zajímavých postřehů.

Předně, rozhodnutí koupit nové auto je podle něj oddělené a nezávislé na rozhodnutí koupit si elektromobil místo spalovacího vozu. Tessien si myslí, že řada zákazníků nyní vyčkává na pořízení toho vhodného elektromobilu, zejména v oblasti SUV a pick-upů.

Fakt, že spousta lidí je ochotna si na "ten správný elektromobil" počkat dokazuje aktuálně mimo jiné obrovský zájem o Tesla Model 3. Jakmile budou k dispozici vhodné alternativy v oblasti pick-upů (nejnověji třeba Rivian) a SUV (Audi e-tron), tak se spousta lidí rozhodne právě pro ně.

Tessien pracuje mimo jiné s grafem, ve kterém prodeje elektromobilů dosáhnou 90 milionů kusů ročně přibližně v roce 2028. Naopak prodeje spalovacích aut podle něj už do roku 2021 klesnou o pětinu! Spolu s tím výrazně klesne poptávka po ropě, což bude znamenat její přebytek a cyklické výrazné zlevňování.

Zatímco před deseti lety tak všichni očekávali tzv. "peak-oil", tedy nedostatek ropy, nejspíš nastane pravý opak: oil-glut, tedy zahlcení levnou ropou. Poptávka po ropě v sektoru dopravy tak do roku 2032 může klesnout o více než 50 milionů barelů denně.

S tím souvisí i zajímavá předpověď OPEC, tedy kartelu Organizace zemí vyvážejících ropu. V roce 2015 analytici této skupiny předpokládali, že do roku 2040 bude po světě jezdit asi 46 milionů elektromobilů. Jenže o rok později tuto predikci opravili na 266 milionů.

Velice zajímavý je i graf rychlosti adopce nových technologií v USA. Na něm si můžete jasně prohlédnout jak rychle trvala cesta té které technologie od naprostých začátků do mainstremu, od nuly k téměř 100% penetraci.

Graf rychlosti přijetí nových technologií veřejností v USA

Graf rychlosti přijetí nových technologií veřejností v USA
foto: BlackRock

Trend je jasný: rychlost adopce nových technologií se zvyšuje. Elektromobily mají samozřejmě tu nevýhodu, že jde o poměrně drahou záležitost, zejména v porovnání s televizí, rádiem, mobilem nebo internetem. Na druhou stranu, jakmile veřejnost zjistí, že ta či ona technologie je lepší, než ta až dosud využívaná, netrvá její adopce nijak závratně dlouho.

Pokud nemáte čas se článkem prokousávat, doporučujeme také následující video kanálu Now You Know, kde je částečně rozebrán:

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A máme zde první vlaštovku v článku zmíněného propadu auto.ihned.cz/c1-66387140-skoda-auto-dodala-v-listopadu-o-3-9-procenta-mene-aut-dodavky-v-cine-pak-mezirocne-klesly-o-24-3-procenta

Obrázek uživatele Radovan

Když v ČR Škodofka obsadila neprodanými auty Milovické letiště, kde parkují ty neprodaná auta v Číně? V poušti Gobi?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

No, po roce 2020 to bude docela mazec, zatím je to jenom spíš ticho před bouří, zatím automobilky jen mobilizují ale kolem roku 2023 by produkce mohla už běžet na plný pecky. Taky by tady ale kvůli pádu cen ropy klidně mohlo přijít druhý arabský jaro, nepokoje v Rusku, ale paradoxně i v Číně. netvrdím, že tohle všechno je tutovka, ale zdá se, že všechno k tomu směřuje, např. Číně částečne zřejmě i kvůli tlaku na automobilky aby chrlily 10% EV může dojít ke zdražení aut (automobilky musí zdražit spalováky, aby lidi motivovaly kupovat EV) a tento rok asi po osmi letech v řadě v Číně zaznamenali pokles prodejů aut oproti min roku, což je ovšem jaksi v rozporu s oficiálními statistikami o růstu HDP který by měl naopak růst tento rok asi 6,5%, takže k něčemu se v Číně schyluje a ropa je taky jak na houpačce.

Čím dýl lidi vydržej se svým starým spalovákem a nepodpořej dinosaury kupováním novejch vozů, tím rychlej ta změna nastane.
To bylo původním východiskem mojí hlášky "každej nahrazenej spalovák se počítá" ;)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

To je fakt, ale myslím, že to se týká jenom skalních příznivců EV, na druhou stranu já si slibuju právě větší poptávku po EV v momentě, kdy právě ta většinová společnost uvidí u těch skalních, že to jde, a žádný problémy s tím nejsou, spíš výhody a specielně v Česku se věci začnou prostě hýbat, až bude mít svoje elektrický SUV Škodovka, což má být v roce 2020, to už Češi nebudou moct ignorovat a to už může nastat skoro za rok :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za sebe můžu říct, že v tomhle má Kuk pravdu, budu jezdit se starými auty, dokud to půjde, nebo dokud nebude za ekvivalentní rozumnou cenu elektromobil a nebude k němu fungující infrastruktura.
Nějaké matla patla SUV nechci, nechci vůbec samohyb s motorem 1.0 3V biturbo s vypínáním válců a ekologistickým (vycházím z teorie, že z ochrany životního prostředí jsme se přes ekologii a ekoterorismus dostali k ekologismu) kurvítkem filtr pevných částic - nebylo lepší řešit systémy tak, aby takové částice nevznikaly (ano stará auta je překvapivě nemají...) opět řešíme jak recyklovat, místo, abyhcom řešili, co dělat, aby situace nenastala

Já jsem ale hovořil o elektrické Škodovce, která má být v roce 2020, elektrický Citigo v roce 2019 nepočítám, páč to není plnohodnotný auto. Tak mi nepodsouvejte nějakýho vašeho spalováka, o tom žádná řeč nebyla....

V roce 2020 Škoda zaplaví ČR 2000 ks BEV a PHEV. Úplná revoluce :))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Na to se sice těším, ale bude záležet na ceně, jestli to bude za milion dvěstě, tak to zase až tolik lidí kupovat nebude, ale od roku 2022 začnou platit tvrdší normy a automobilky už budou muset prodávat EV povinně, navíc pokud za to budou chtít víc než bude stát Tesla trojka, tak to by byl taky nepoměr, tak třeba se pod milion vejdou :), asi budou muset. Ale zase je fakt, že jestli to bude něco mezi Karokema a Kodiakem, tak by to mělo bejt v podstatě i kvalitativně vejš než Kona a Niro, takže teda i dražší??? No uvidíme :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sorry, ale to je zas nadpis slibující neméně ubohý článek. Až bude v Blesku sekce "elektromobily", určitě tam něco takového zašlete. Stejně jako tento článek to číst stejně nebudu, neb se mohu pochlubit, že se řadím mezi cílovou skupinu s IQ nad 75. Zaplaťpánbů!

Takže máš IQ 80? Gratuluju :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Joe

Má 76 .

Ale na druhý straně v Gambii, Nigérii a Somálsku je to už pořádná nálož....

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

75,01.. tady tihle majitelé spalovacích rakovinometů si bohužel myslí, že oní mají nějaké svaté “zaplať pánbů” právo otravovat ostatním lidem vzduch. Jsou stejní, jako ti odporní kuřáci, kteří si v klidu zapálí v přítomnosti dětí a ještě se ohání svobodou..

tenhle clanek je zbozne prani autora. nic vic. "prodeje elektromobilů dosáhnou 90 milionů kusů ročně přibližně v roce 2028" pokud vim, ted se celosvetove proda kolem 100 milionu vozu. z ceho by mi vyplyvalo, ze za 10 let budeme tak nejak skorovsichni jezdit v elektromobilu. co neni pravda ani za predpoladu, ze za elektromobil povazujeme i spalovaci motor se start-stop systemem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A z čeho přesně jsi vydedukoval, že za 10 let budeme všichni jezdit v elektromobilech? Prodeje je něco jiného než užívání. Jaké je stáří vozového parku v ČR?

ano, omlouvam se za chybu logickou(nikoliv preklep) spravna uvaha mela znit, ze budeme jezdit v elektromobilech vsichni, co si v tom roce koupime novy vuz.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano. Já si myslím, že v roce 2028 budou elektromobily o tolik lepší než spalováky, že kupovat si spalováka bude jako si dnes kupovat tlačítkový telefon.

Někdo prostě tlačítka prostě rád, někdo chce jen to nejlevnější co se dá sehnat. A určitě se najde spousta starých lidí, co si dotykový telefon nikdy nekoupí, ale prostě už to není mainstream.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

MartinB:
Vidím, že tomu asi hodně rozumíš...

:O))

mozna tak hybrdy budo v tehle pozici v roce 2028. a mozna ani ty ne. ale ciste elektromobily budou porad spis treba jako bryle pro virtualni realitu, nez jako smartphone ktery ma kazdy kdo nema zvlastni motivaci jej nemit. kdyz uz to prirovnavame k telefonum.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spíše hybridy považuju za dočasnou záležitost. Pro lidi, co chcou elektro, ale nemůžou si ho dovolit, protože baterky jsou zatím ještě stále drahé.

Koncepčně to nedává moc smysl. Musíš mít v autě celé spalovací ústrojí a elektromotor s malou baterkou. Takže to končí tak, že máš slabý spalovací motor, slabý elektromotor a slabou baterku. Máš v autě nějaký složitý mix, který moc nedává smysl. Podle mě baterky v následujících 10 letech výrazně zlevní. Přece jenom nové solid state baterky, které jsou ještě v prototypové fázi mají 2-3x větší kapacitu. To znamená menší hmotnost baterek, jednodušší konstrukce, méně spotřebovaného materiálu pro stejný dojezd.

souhlas v podstate ve vsem, krome tech 10 let. dejte 20 a nebudu protestovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nedám :) Podle mě to bude rychlejší než si většina lidí myslí.
Stačí se podívat na analýzy několik let staré. Vždycky ty předpovědi byly výrazně pesimističtější než se nakonec ukázala realita. A to i předpovědi nedávné.

Před rokem se očekávalo, že se letos prodá 1.6 miliónů EVs. V únoru letošního roku to analytici navýšili na 1.9 miliónů. Teď už je jasné, že to bude přes 2 milióny.

tak proc verite analyzam. kdyz trh roste predpovidaji malo, kdyz bude rust pomalu, budou predpovidat vic, kdyz bude klesat bud budou predpovidat vetsi pokles, nez bude, nebo budou zaskoceni velikosti poklesu. jsem presvedceny, ze v technologii baterii musi nastat prulom. soucasna generace li-ion baterii muze byt doplnkovou zalezitosti, ne masovou. co analyzy nerikaji je, do jake miry je trh hnany dotacema, a kam az to muze zajit, respektive na co mame. pri soucasnych dotacich rozhodne nemame na to, abychom to platili vsem. doufame, ze kdyz zadotujeme to, co dotujeme, tak se rozvine infrastruktura a vozy zlevni a lide to zacnou kupovat masove. ale to nemusi byt jen tak lehce pravda. navic po baterkach je hlad nejenom v elektromobilite. a tam, kde jste schopni stabilizovat sit a baterku vyuzivat naplno se vrati naklad na baterii drive, takze to nejdrive zacne byt rentabilni pro jine hrace, nez pro dopravce. tedy pokles cen v blizke dobe nehrozi. o tech dvou milionech by take slo hodne povidat. zkratka bych se drzel pri zemi. s kamaradem jsem se pred dvemi lety vsadil, ze do deset let (2026) nebude v usa jezdit vic, nez 10 procent cistych elektromobilu. tady se zatim nikdo neodvazil polemizovat. ono ten cas leti rychle.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mě Lithiovým bateriím nic nebrání v masovém užívání. Technologie se rok od roku zvyšuje. Ale máte pravdu, že nějaký průlom se dá očekávat.

A co se týče té sázky to dle mého projedete :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

* Technologie se rok od roku zlepšuje

kdyz tu sazku prohraju, tak to bude pro mne lepsi zprava. kdyz ji vyhraju, nebude to buhvi co, ale alespon to bude cim zapit ;) sam jsem zvedavy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to uvidíme, že? :)

Vyborne, zlepsujes se. Myslim ze si tedy pripraven na dalsi posun kupredu. Tentokrat si musis uvedomit, ze prodeje automobilu dnes jsou ponekud nizsi nez budou za 10 let. Predevsim diky Cine, ktera se teprve rozjizdi. Takze 90 mil prodanych aut bude za 10 let ponekud mensi procento nez dnes, s kterym ve sve chybne uvaze pocitas. Ale jak vidis, kdyz si das praci zapojit mozek a par chytrych lidi na foru ti trochu pomuze, tak se zacinas stavat pravoplatnym majitelem obcasnskeho prukazu! Congratz! :D

urazky vam jdou bravurne.

Obrázek uživatele Jolinar

to je sice pravda, ale vystihl to bravurne :-D

k prvni casti vety: jsem rad, ze mi davate za pravdu, k druhe casti vety: vystihl akorat to, co vystihnout nechtel, ale netrapte se nad tim. kazdopadne, diky za osvezeni seznamu. jeste aby se ozval kuk a neregistrovany rs a mohla by byt sbirka kompletni.

Obrázek uživatele Radovan

Chvíli to vypadalo v ČR lépe, ale letos jsme opět na průměru stáří osobního automobilu +-15 let. Takže i kdyby nakrásně ode dneška všichni kupovali jen nové elektromobily, tak máme vyměněno nejdříve v roce 2034, protože už je prosinec 2018. Ovšem to by museli výrobci setsakra zabrat, aby nasytili poptávku. V poměru 72 ks eGolfů versus 2.000 spalovacích Golfů denně to s VW fakt nedáme. A to je pouze jeden příklad, Šdodofka plánuje v prvním roce "brutální zahlcení světového trhu" celými 2.000 eCityGo.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Škodofka nás v roce 2020 prej zhltí 2000 BEV a PHEV. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

A jak spousta troubů tvrdí, v daném roce tím dojde k zahlcení nabíjecí sítě, kleknou rozvody elektřiny a black out je zcela jasný. Miliony mrtvých a spousta zničených chlazených a mražených potravin. :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Total OT
V Holesovicich u zeleneho skreta maji do ctvrtka vystaveny model 1:1 Bugatti Chiron z Lega. Pojizdny (asi 2500 moturku). Dalsi stace (do 2. ledna) by podle plakatu v metru mela byt OC Chodov.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spalovací motory mají i nadále dlouhou budoucnost před sebou.
Pro silniční vozidla, kde je potřebný akční rádius ve stovkách km, pro těžší vozidla atd. zůstanou i nadále nejvhodnějším agregátem.
U letecké dopravy se také budou nadále uplatňovat jak motory pístové, tak i turbovrtulové či proudové.

To činní cca 5 % osobáků a mizivé množství velkých strojů. Pokud výrobce spalováků čeká takový pidi trh tak se to opravdu nedá nazvat budoucností. Rapidně poklesnou investice do vývoje pokud vůbec nějaké budou a bude udržovat jen výroba stávajícých technologií.
Jako první postihne výměna za elektro autobusy, kromě dálkovejch u osobáků to bude trvat dýl.

U letadel trvá vývoj testování a schvalování o dost dýl.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Jolinar

u letadel mozna, ale u nakladni dopravy je ten akcni radius stovek kilometru mozne uspokojit i s EV. Pokud bude tedy E-kamion levnejsi na provoz nez klasicky kamion, razem uvidite super rychlou zmenu. Rychlejsi nez u osobaku.

Souhlas. Vytížení kamionů je výrazně vyšší než osobáků. Ty nestojí většinu času na parkovišti. A čím více se jezdí, tím větší vliv má rozdíl v nákladech na km. Dopravci nebudou provozovat něco neekonomického. Hlavně si od toho slibuji pročištění vzduchu....

Obrázek uživatele Radovan

Posledně jsme se špeditéry řešili zaměstnávání řidičů kamionů a je fakt, že je obtěžuje i tankování paliva. Trvá vzhledem k velikosti nádrží dlouho, obvykle mají jen některé pumpy nasmlouvané jako levnější a nemohou zastavit kde je jim libo. Zároveň se to nezapočítává do povinné přestávky, protože k pumpě musí najet a pak od ní odjet na parkoviště, kde teprve povinná přestávka začne. Tohle by mohlo být řešení nabíjet při povinných přestávkách. Což ale chce infrastrukturu. Podobně jako odpočívadla a benzínky, tak stavět nabíjecí parkoviště a stávající doplňovat. Ovšem tlak na využití aut je brutální, vytěžovací služba je už tak daleko, že chlapi, kromě tankování a nakládky/vykládky jediný otravný zdržující a limitující faktor se přehazují po cestě. A to kdekoliv po trase. Tedy nejenže tirák po cestě prostřídá několik kamionů, ale vozidlo po cestě vystřídá několik řidičů. Prostě pro to, aby se draze pořízená mašina nezastavila, se dělá maximum. Vidím to spíše na výměnu akumulátorů než na nabíjení.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výměna akumulátorů je nesmysl.
To spíše se natáhnou troleje na část dálnic.
scania.com/de/de/home/experience-scania/News.html#/pressreleases/scania-liefert-15-lkw-fuer-deutsche-e-highways-2812026

Stránka o projektu trolejí:
twitter.com/hashtag/ehighway?f=tweets&vertical=default&lang=cs

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Výborný nápad!
Ještě snížit ty zbytečný valivý odpory a máme elektrický vláček.
Vymýšlíš trakař, bambulo...!

:ODD

Obrázek uživatele Radovan

Výměna akumulátorů u takových služeb je normální a historicky se dělala už v 19.století. A dělá se dodnes, třeba u VZV.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kamion na baterky potáhne min. dvě tuny baterek, tj. cca 400 kWh.
S těmi dojede možná těch 300 - 400 km. Chci vidět ty ohromný sklady baterek a manipulaci s nimi, protože nějaké nabíjení ve vozidle nehrozí.
Takže žádná rychlá změna se konat nebude...

Obrázek uživatele Jolinar

osobne bych to odhadoval tak na 800-1000kWh a nabíjení během standardního stání (ať už překládka nebo povinná pauza).

Ze začátku jen konkrétní trasy a postupně jak poroste infrastruktura tak více a více tras.

No, řekneme si za 5 roku. Před 5 lety se nam taky smali, ze s Teslou nemuzeme k mori a ted je to uplne normalni a stejne rychle jako se spalovakem...

Obrázek uživatele ozana

Nabíjení baterií ve vozidle je možné (trolejový sběrač jako u elektrobusů).

---

Jezdím na proud, najeto 87 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 90 tisíc km.

Cast technologie na vyrobu vysokoenergetickych anod na baze zeleza sme uz overili v praxi takze aktualne investovat do Li-ion technologii je velmi rizikove a to plati aj do nabijacich stanic ktore nebudu vyhovovat novym anodam nakolko tieto v sebe kombinuju vyhody kondenzatorov a baterii. Laboratorne overena stabilia je 5C tj. plne nabitie do 12min.

Obrázek uživatele Jolinar

kolik Wh/kg to ma?

1000mAh/g a 2000mAh/cm3 (700mAh medzi 1,0V do 0,25) to je cca 3x viac ako grafit kedze ma vyssie pracovne okno je vhodna pre vysokonapetove 2e- katody. Tu je ale problem z koroziou hliniku ako katodovym prudovym zberacom co znamena ze je nutne prejst na specificke materialy ako povrchovo nitridovana feriticka ocel ta je odolna az do 5.2V. Takisto uhlik ako elektricky vodiva prisada v katodach degraduje pri 4.6V takze ano existuju nove materialy pre Li-on na baze dopvaneho NMC a kedze poskytuju 2 e- tak ako sira je mozne dosiahnut z dopovanym NMC 1000Wh/kg.

Obrázek uživatele ozana

A v čem se mají nabíjecí stanice změnit? Výkon 350kW nestačí?

---

Jezdím na proud, najeto 87 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 90 tisíc km.

Nabijanie je transfer Li+ z katody do anody kde grafit poskytuje "host" strukturu pre zabudovanie (interkalaciu) Li+ vo forme LiC6. Nabijaci protokol CC/CV vyhovuje grafitovej anode tam su pri CC vysoke prudy ale tak ako sa host struktura grafitu zaplna litiom zostava menej miesta pre dalsie litium takze process sa musi spomalit pretoze pracovne okno grafitovej anody je medzi 0,2V a 0,05V takze ak by sa dalej pokracovalo CC tak pri tak malom rozdiely zacalo by sa vylucovat kovove litium. Samozrejme treba brat ohlad aj na objemove zmeny grafitovej anody +/- 11% a tepelny manazment.

Obrázek uživatele ozana

Rychlonabijeci stojan dodá takové napětí a proud, o jaké si BMS vozu požádá.

---

Jezdím na proud, najeto 87 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 90 tisíc km.

Obrázek uživatele Jolinar

pro osobaky samozrejme staci, pro kamiony to je malo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ozana:
Předpokládám rovnou, že to nemyslíš vážně, jen sis tak trochu ucák.
Kamion s baterkama 400 kWh je bude muset měnit, nikoli dobíjet.
Nemůže si dovolit stát několik hodin.
Pohádky o troleji nech pro děti; jen obsluha sběračů by přinesla tolik komplikací, že se to nemůže vyplatit.

Obrázek uživatele Radovan

Ozana to myslí vážně, nejen v Ostravě už to máme v praxi u elektrobusů. Za 5 minut na 1 hodinu provozu. Dobíjení s výkonem 450 kW probíhá pomocí ramena a pohyblivého mechanismu, které se k elektrobusu připojí přes střešní ližiny. Díky až 15 ultra rychlým nabitím denně počítá DPO s denním dojezdem 350 km u každého vozidla. Detaily a fotky https://www.dpo.cz/aktuality/3288-2018-10-26-tz-opportunity-charging.html

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nemotej dohromady trakční trolej s dobíjecími sběrnicemi.

Obrázek uživatele Radovan

A proč ne? Vždyť je to totéž. Jeden si vozí svůj pantograf na střeše a sem tam se po trase napojí, jiný zastavuje pod ramenem s obráceným pantografem na konečné, jako je to v Ostravě. S čím máte problém?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Kontaktní lišty pro dobíjení nemají nic společnýho s trakční trolejí, která je pojížděná sběračem.
Rybník je totéž co řeka, že...???

:O)))

Obrázek uživatele Radovan

A v čem vidíte rozdíl, když se nejedná o trolejbus, ani parciální, ale o elektrobus, s průběžným dobíjením za jízdy/při stání?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Trolej JE v provozu pojížděná sběračem. Slouží k napájení trakční soustavy.
A dobíjecí kontaktní lišta k tomu neslouží.
---
Vy, nadšení bateriéři a pseudoekologové, nechápete základní technické záležitosti, protože vás vůbec nezajímají.
Naproti tomu člověk z provozu s mnohaletou praxí tyhle věci zná a dokáže tedy určit, co je možné realizovat a co realizovat nelze.
K tomu všemu ten znalý člověk umí i zhodnotit, co bude mít přínos pro snížení ekologické zátěže a co přínos mít nebude.

Takže mezi těmito dvěma skupinami musí být nutně rozpor - bohužel v současné mediální době ten řev naivních povrchních neználků sklízí úspěch u různých hloupých politiků a funkcionářů, takže se sypou dotace do nesmyslů.
Časem sice dojde k totálnímu profláknutí a tyhle falešné vize a bulíky o kamionech na baterky či nedejbože akumulátorových letadlech dojdou na svůj konec, ale bude to ještě řadu let trvat...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za lidi jako je "realista"... diskuze i většina článků na tomto webu jsou z valné většina neskutečná žumpa... něco jako stránky romea, vesmírní lidí nebo jehovisti...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolik má tenhe troll ještě v zásobě křestních jmen (od Marek až po Ondřej), která si neustále mění?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Priznam sa ze teraz nerozumiem. Je predsa uplne jedno aky typ zasuvky/zastrcky mate kedze cez obe prechadza el. prud.

Co sa tyka toho trollingu pod ciarov tiez prosim vysvetlit, kedze sa jedna o cisty trolling bez informacii ci argumentov. Svoje mnohorocne skusenosti mozte uplatnit tym, ze sem argumenty vypisete a nechate prejst kritikov. Nikoho nezaujima informacia o mnohorocnych skusenostiach. Dakujem

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

XMen:
Prohlídni si někde, jak vypadá trolej a k čemu vůbec slouží.
Opravdu to není "typ zasuvky/zastrcky".
---
Jaký chceš argument?
Upřesni...!

keď je jeden postihnutý problémom chápania textu, sčítaním, násobením, je na to klasifikácia a úľavy pri skúškach.
disgrafia, dyslexia, dis...
jeúúúplne jedno, za akým účelom a či na trase, či na stojánke do/z vozidla tečie ELEKTRICKÝ prúd.
alebo je niečo iné ak ide trolejbus v obci, ak ide kamion na diaľnici, ak elektrobus dobíja stojac, dobíja idúc, ... je možné, že je nabitý a prúd užíva priamo elektromotor?

Obrázek uživatele Radovan

Technický rozdíl Vám nikdo nerozporuje. Bavíme se o rozdílu mezi tím zda bus nabíjí obráceným pantografem ze sloupu nebo svým sběračem. A tam opravdu nespatřuji rozdíl po filozofické stránce, vždy jde o průběžné nabíjení. Jednou při stání (v zahraničí nejen konečné, ale i zastávky), podruhé za jízdy v úseku, kde je trolej.
Snížení ekologické zátěže je použitím elektřiny jasné, lokálně vždy, regionálně také. V globálním pohledu je těžké to měřit. Vždy se někde zasekneme, co je výchozí bod. Tak jako petrolheadi měří emise u elektromobilu od komína elektrárny, ale u spalováku jen od výfuku. Jako by jim palivo napršelo do nádrže.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
"..podruhé za jízdy v úseku, kde je trolej...."
---
Ano, TROLEJ.
A ta NEBUDE už jen kvůli tomu, že nikdo nestojí o tak provozně komplikovanou záležitost...!

Nebo jsi nikdy neviděl, jak takové zařízení vypadá...?

Obrázek uživatele Radovan

Fakt jste realista? A tohle je co? https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/do-kopce-pojedou-jako-trolejbusy-praha-postavi-trat-pro-specialni-stroje.A161115_164232_ln-doprava_pave
A už to dokonce reálně běží https://praha.idnes.cz/prazsky-dopravni-podnik-testuje-novy-elektrobus-f7w-/praha-zpravy.aspx?c=A150624_122251_praha-zpravy_bur

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
ANO, jsem realista ty se podívej, jak vypadá ten sběrač, jak vypadají sběrače u trolejbusů. Rozdíl, co...?

Taky si vzpomeň, že tu byla primárně řeč o kamionu, nikoli o pokusném hybridu elektrobus/trolejbus.
A u kamionu tohle nikdo nebude chtít řešit už kvůli provozním komplikacím - sběrač je nutno obsluhovat, odbočení je komplikované atd.

Ty autobusy se tam vyskytuji dva. U jednoho je ten "sberac" (prekvapive) uplne stejny jako u trolejbusu. Ten druhy ma neco spis podobneho tramvaji, ale sberaci lista je rozdelena napul.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jistěže - a ten podobný trolejbusu v podstatě stále trolejbus, akorát stahuje tyče ve stanici, za kterou trolej končí (viz Plzeň, M. Lázně) a dál jede na akumulátor.
Ten druhý má dělenou lištu, tam je obsluha sběrače úplně jiná a odbočení nelze udělat jako u trolejbusu (ani křížení s tramvají).
---
Pro kamiony díky komplikovanosti nepoužitelné.

Obrázek uživatele Radovan

Opět zopakuji a v čem je problém? Obojí jsou způsoby průběžného nabíjení, obojí již v praxi realizované. O čem prosím Vás pořád diskutujete?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
PRO KAMIONY NEPOUŽITELNÉ...!
---
O tom je tu debata...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tvůj mozek je tak komplikovaný, že je zcela nepoužitelný.

Obrázek uživatele Radovan

Mýlíte se hned dvakrát. Použitelné to je a diskutujeme o: "Nabíjení baterií ve vozidle je možné (trolejový sběrač jako u elektrobusů)." což napsal Ozana a já na to reagoval a Vy to dokola negujete, přes zcela jasná fakta a realitu.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Ne, nabíjení u kamionů pomocí troleje NELZE, nikdo z těch jejich majitelů nebude platit drahá a velmi složitá zařízení.
Jaký sběrač si tam představuješ?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A zase jeden pokus.
V provozu není ani kilometr, jen zkušební dráha, kde se náklady nevozí.
Odbočování nikdo neřeší, kvalifikace obsluh taky ne, měnírny taky ne, nic - protže to je jen koncept, nic víc.

Obrázek uživatele Radovan

To jsou ale věci, oni to nejdříve zkoušejí, to si tedy dovolili hodně. Stejně je to mrhání penězma, realista dávno ví, že to nefunguje a nebude fungovat. Jen se ho zapomněli zeptat. Mohli ušetřit čas i prachy. :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Do projektu "Lilium" taky zahučely miliony USD a přitom je jasný, že jde o blam.
A obsluhu sběračů v reálném provozu nikdo neřeší, viz vybočení,takže opravdu jen pokusy, nic víc.

Obrázek uživatele Radovan

Troll. Nekrmit. Kouše.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Že tě to handrkování s tím chechtou tak baví :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Je to radost narazit na popírače pokroku a fakticky existujících řešení. Nějak tak si představuji lidi, co tvrdili že při rychlosti nad 40 km/h vše živé umře. :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
K věci nemáš co říci, tak jenom plkáš.

Obrázek uživatele Radovan

Nápodobně.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Já odpovídám k věci na jakoukoli otázku.
Každý se může podívat..

Obrázek uživatele Radovan

Troll. Nekrmit. Kouše.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Trio malých r (realista, romhor, rs) je vždycky totálně mimo, schválně trolí a zaplavujou diskuze negativizmem. Zvlášť realista by se měl přejmenovat na "negativista - nic nepůjde a nic není možné, dokonce ani to co už funguje" :-D.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jiří_Švarc:
A ty snad dokážeš vymyslet, jak budeš napájet trolejí kamiony na trasách v délkách řádově více desítek až stovek kilometrů a řešit u takových tras odbočky a jízdu v pruzích...?
Máš snad představu, kolik měníren by taková infrastruktura vyžadovala?

Manevr - ano, stahne sberac, udela manevr, vysune sberac. Stejne tam nejaka alespon mala baterka byt bude muset, tak se proste pouzije.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E-Ryc:
Stáhne, jo?
Už jsi někdy stahoval sběrač?

Nejde jen o tohle. Prakticky na všechno prostě jen vymyslíš milion důvodů, proč to nemůže jít a to i když to funguje. To je furt jenom já to nedokážu vymyslet, ty snad jo? Ne? Tak to prostě nemůže jít. Z toho negativizmu má člověk chuť si pomalu hodit mašli. Proč sem vůbec chodíš, když tě bateriově poháněná vozidla vůbec nezajímaj a máš jasno, že to toto "pomatení smyslů" brzy skončí? Fakt to nechápu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jiří_Švarc:
1.
Tak mi hezky ukaž, KDE to funguje - a skutečně V PROVOZU, nikoli nějaké senzační fotky ze zkušební dráhy, kde to testujou na polygonu mimo normální provoz...!

2.
"...tě bateriově poháněná vozidla vůbec nezajímaj...!
---
Stavěl jsem si je v době, kdy ty jsi ještě možná tekl trubkama.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den,
ad 1)
v ostrém provozu v lomu:
youtube.com/watch?v=fmMMmcFvBUM
ve zkušebním provozu na dálnici:
youtube.com/watch?v=KwinzekBIGc
Technologický problém to není.
Otázkou zůstává, zda se najde vhodná implementace. Což většinou zahrnuje: motivaci (někdo to chce/potřebuje), standardizaci (aby to bylo obecně použitelné a legislativně v pořádku).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1.
Speciální stroj mimo veřejné cesty, krátká trasa.
Nelze srovnávat s podmínkami pro kamion.

2.
Pokus - opět mimo veřejné komunikace, kde nejsou řešeny běžné provozní situace.
---
Sběrač nelze stahovat pod zátěží, nutno řešit náročné napájení apod. Zvýšené nároky na řidiče, nutnost zavedení dalších předpisů a značení.

Obrázek uživatele Radovan

Všechno je špatně. Všichni jsou blázni. Jenom já jsem letadlo :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

radovan:
Nejspíš ani nevíš, co to je stahovat sběrač pod zátěží.
Co máš za vzdělání?

Obrázek uživatele Radovan

Troll. Nekrmit. Kouše.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

A prozradis nam to sladke tajemstvi, proc bys to delal pod zatezi?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E-Ryc:
Tohle jsi napsal:

"...Manevr - ano, stahne sberac, udela manevr, vysune sberac. Stejne tam nejaka alespon mala baterka byt bude muset, tak se proste pouzije...."

- jakým způsobem bude sběrač obsluhován?
- čím bude povel k jeho stažení?

Presne jak jsem cekal, odpoved neni.
No nic, odsazeni mi naznacuje, ze kazda zabava jednou konci. A navic, myslim, ze tu tohle cipisovo alter ego nevidime naposledy...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E-Ryc:
Pokud před manévrem nedojde k ukončení odběru, při stažení sběrače se vytáhne oblouk.
A proto je nutné vázat jeho stažení na ukončení odběru.
Jak dlouho asi trvá proces, kdy shazuju odběr a stahuju sběrač?
nejméně několik vteřin - asi to z praxe neznáš.
A pokud mám do toho dělat manévr (odbočení, předjetí, vyhnutí překážce), pak hrozí pro nedostatek času nekorektní obsluha a tedy právě to vytažení oblouku.
Proto jsem se v mé odpovědi rovnou ptal, jak bys tohle řešil.
Je evidět, že debatu k věci vést nechceš...

Kdyz tak touzis po odpovedi pro sve zastarale znalosti... Dnesni menice zvladnou prejit z jednoho zdroje na druhy behem jedne periody (desitky milisekund), aniz bys to nejak vyrazne poznal na vystupu. Doba, kdy vrcholem rizeni motoru byl kolotocarsky odpadkac se slanou vodou uz davno minula.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E-Ryc:
V tomto případě ale nejde jen a pouze o přechod ze zdroje na zdroj (které mimochodem u takových výkonů, jako jsou stovky kW, netrvá desítky ms), ale právě o to ukončení odběru ze sběrače a jeho mechanické stažení.
A celý ten proces trvá podstatně déle - takže tohle vyřešeno není, v tom zde zmíněném zkušebním provozu se manévry vůbec nedělají. Pokud by něco takového mělo přijít do provozu, musely by existovat komunikace s vyloučením jakéhokoli ostatního provozu - a to je to, co jsem zmínil, vymýšlí se dráha, chybí ještě koleje.
Proto tyhle fantasticky vypadající projekty nepovažuju za uplatnitelné - nejsou dořešené a jde jen a pouze o pokusy, v mnohém pak sloužící k čerpání grantů a dotací a posléze se zaříznou.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To není cipisovo alter ego, to je psychopat chechta! Doporučuji ignorovat, nezabírají mu léky.

Jen si krm trola dál :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A proč by si nemohl dovolit stát? Spousta náklaďáků je na vykládce/nakládce celé hodiny.

Obrázek uživatele Radovan

To je pravda a nejen kvůli nákladu, i kvůli povinným přestávkám řidiče. Ale to chce sednout a počítat, protože dneska je zdržuje už i tankování. A snaží se při vytěžování chlapa s povinnou přestávkou z auta stáhnout a nahradit druhým, přistupujícím po cestě. Aby souprava stále jela.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Jo, a každý cílový zákazník, kde bude kamion nakládat/vykládat si bude stavět za miliony nabíjecí stanice pro kamiony špeditérské firmy. A platit těžký prachy za stovky ampér jističe...
Svatá prostoto...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, bude. Když se jim to vyplatí.

Nezapomeň, že velké speditérské firmy vlastní tisíce nebo desetitisíce náklaďáků a zároveň vlastní depa a centrální sklady. Tam se vyplatí investovat milióny a ušetřit desítky miliónů za palivo.

Jen se podívej kolik už má Tesla zarezervováno těch jejich náklaďáků (už to bude přes 1000) a to ho ještě nevyrábí. Zatím je chcou speditéři jenom vyzkoušet a pokud se to osvědčí, tak jich nakoupí mnohem mnohem více.

Nemáte vůbec páru, jak to v realitě funguje. Logistická centra nejsou totéž co špeditérské firmy. Kamion se "domů" prakticky podívá jen když není práce (což je nežádoucí stav) nebo když jde do servisu. Jedno logistické centrum obsluhují desítky různých špeditérských firem, neboť záleží jen na nájemci (a v rámci jednoho skladu těch nájemců může být x), u koho si zajistí službu. A ani ten nájemce si nemůže většinou vybírat, protože dost často kamion objednává a řeší dodavatel zboží.
Ty vztahy jsou tak propletené (aspoň tady v Evropě), že se domnívám, že těžko se najde společný obchodní model pro všechny zúčastněné, aby to mohlo takto jednoduše fungovat.
Ale přesvědčovat Vás nehodlám, pokud se domníváte, že do toho vidíte lépe.
Samozřejmě pokud jste gigant typu Amazon, máte vlastní sklady, kompletně řešíte veškerou logistiku a máte celý proces distribuce pod palcem, tak tam teoreticky to řešit jde. Ale tady v našich podmínkách to vidím nereálně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

I speditéři mají vlastní logistická centra. Obří centrální sklady u letišť a přístavů. Třeba DHL a UPS jich mají v Evropě několik. A myslím tím obrovská centra.

A v případě že se nejedná o jednu společnost, tak záleží jedině na tom, jestli se to vyplatí. 1MW nabíječka u depa není problém. Klidně i desítky. Pokud se na tom vlastník depa a speditérská společnost domluví. Speditér ušetří obrovské peníze na palivu a servisu a pak nebude mít problém si příplatit za nabíjecí služby v depu. A Depo nebude mít problém zainvestovat do rozvodných sítí, když bude mít zájemce, kteří si rádi připlatí.

Proč myslíte, že Tesla prodala tu tisícovku elektrických náklaďáků, kdyby neexistoval ekonomický důvod? A to i nutností počátečních investic (dražší náklaďáky a investice do infrastruktury). Speditéři z vysoka kašlou na ekologické limity. Je zajímá jedině ekonomická stránka. Myslíte, že si to předem nespočítali?

I u nás ve firmě utrácíme za věci, které nakonec nepoužijeme. Protože je musíme otestovat, zda je to nesmysl nebo ne. (tím nechci paušalizovat, že EV tahač je nesmysl. Jen glosuji myšlenku, že to musí mít předem spočítané)

Další diskuze nemá význam, z mého pohledu se snažíte paušalizovat nákup několika stovek EV tahačů velkými firmami na evropský roztříštěný trh.

Schválně se postavte k D1 a za hodinu si spočítejte, kolik procent ze všech kamionů dělaly vámi zmíněné firmy DHL a UPS.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vážně koupíte několik stovek drahých zařízení, protože si je chcete vyzkoušet? Možná jedno, ale ne desítky nebo stovky.

A samozřejmě že první objednávky budou od velkých dopravců, kteří vlastní tisíce či desetitisíce náklaďáků. A ti jich nakoupí desítky až stovky. A pak další a další. A to přesně pro trasy, kde už mají spočítanou výhodnost investice a mají zajištěnou infrastrukturu.

Prosím přestaňte mít ultimátní představy o tom, že pozítří všíchni zahodí spalovací náklaďáky a přejdou na elektrické. Ten přechod bude trvat desetiletí.

Mě celou dobu jde o to, že elektrické náklaďáky mají svůj význam a tento význam bude do budoucna růst. Infrastruktura pro nabíjení se taky nepostaví přes noc, ale bude růst postupně, tak jak bude růst poptávka po ní.

Ano, u takto velkých firem nevidím problém v tom, že si koupí stovky náklaďáků na zkoušku a pak je klidně po několika letech vyhodí, pokud se zjistí, že to není použitelné.
Občas se dělají nákupy i za milardy, aby se po letech všechno odepsalo.
Jelikož je to naprosto nová oblast, se kterou nikdo na světě nemá zkušenosti, tak nikdo dopředu není schopen vše spočítat a promyslet. jsou to jen dohady a předpovědi. Nic víc...
Ze svého pohledu to vidím tak, že smysl to má u krátkých vzdáleností s jedním centrem, odkud budou vyjíždět a nabíjet. Typicky rozvážkové služby, pošťáci, popeláři, atd.
Ale dálkové kamionové dopravy (o které je tady celou dobu řeč) se to určitě nedotkne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Martin:
"...elektrické náklaďáky mají svůj význam..."
Vzhledem k vysoké hmotnosti nemají.
Význam akumulátorového pohonu zůstane jen u menších vozidel.
Tahat tuny baterek je ekonomický i ekologický nesmysl a ty teoretické úvahy o výměnných stanicích viz výše - investice se nevyplatí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pripadate mi ako ludia, co pisali o EV pred 10timi rokmi. Chapem, ze nie vsetci vedia kreativne mysliet ale skuste si zobrat za svoju aspon tuto staru poucku:

Nikdy nehovor, ze sa nieco neda, lebo pride blbec, ktory povie, ze sa da a spravi to.

Pozdravujem Elona :)

Obrázek uživatele Radovan

Podívejte, realisto, tyhle Vaše absolutní pravdy jsou nesmysl. Vše je otázkou použití a využití. Ani já, a asi ani Vy, bychom si nikdy nepředstavili, že se najde trouba, co nacpe baterky pro notebook do auta. Taková kravina. A ejhle, ono to funguje. A rozhýbalo to elektromobilní trh. Globálně.
Pro náklaďáky typu popelář jsou známy trasy, energetická náročnost, otočka, vše. Jestli to nezvládne baterie, tak vzhledem k trase, kdy se vrací stále na skládku, je tam logická výměna baterie. Dokonce o to více, že energetickým využitím sváženého odpadu může doházet plynule k výrobě elektřiny a průběžnému nabíjení odložených baterií.
Takže zde mají elektrické náklaďáky svůj význam.
Pro technické služby a svážení odpadkových košů nebo odvoz listí, trávy, zametání cest atd atd. taky.
Pro rozvoz zásob po centrech měst také.
Prostě takových věcí je obrovské množství. Buď v kombinaci s nabíjením nebo výměnou baterií.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
"...Ani já, a asi ani Vy, bychom si nikdy nepředstavili, že se najde trouba, co nacpe baterky pro notebook do auta. Taková kravina. A ejhle, ono to funguje...."
----
A v tom vidíš něco nepředstavitelnýho a převratnýho?
Ty baterky mají tak malou energetickou hustotu, že se nevyplatí je tahat s sebou a po skončení životnosti recyklovat, zvláště když má jít o velikou obludu a půltunový akumulátory.

Limit je někde u autíčka s hmotností ve stovkách kg, pro akční rádius do desítek kilometrů. Ne u těch oblud, jako TESLA X nebo dokonce kamionů.

*** *** ***

"...energetickým využitím sváženého odpadu může doházet plynule k výrobě elektřiny ..."
---
Další omyl - z toho odpadu totiž moc energie nedostaneš.
Náklady na filtrace a likvidace takto vzniklých škodlivin snižují energetický efekt.

Obrázek uživatele Radovan

Z které planety jste sem spadl? Tesla tedy neexistuje ani nic kolem tuny, třeba Ion. Spalovny se po světe staví proto, aby se nevyrobilo žádné teplo ani elektřina. Jen spálil odpad. Fajn. Nemá cenu dále diskutovat.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
1.
Ano, TESLA apod. jakožto marketingem podepřený produkt.
Hromady baterek k recyklaci, které dosud nikdo neřeší.
A samozřejmě taky neefektivnost, protože od určité hranice se nevyplatí tahat těžké akumulátory.
Takže jsem hranici jasně uvedl - je dána samotnými chemickými prvky.

2.
Ano, spalovny odpadu. V nich se ale topí primárně nikoli odpadem.
A ten odpad nemá zdaleka výhřevnost uhlí...

Obrázek uživatele Radovan

Milý příteli realisto, zkuste trochu brouzdat po webu a narát zjistíte, že ty baterky se tady vyrábějí přes 2 desítky let, kdy jsou přenosné počítače na světě a nikdo s jejich recyklací fakticky nemá problém. Tesly tomu nijak nepřitíží.
A co se spaloven týče, ano, ano, ovšem teplo a elektřina se v nich pořád vyrábějí. Takže další fakt.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Ano, a on ten akumulátor o hmotnosti do 1 kg zajisté bude znamenat při recyklaci totéž, co půltunový z auta, že...?
Stonásobek sem, stonásobek tam...

:OD

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne nebude. Recyklovat obří baterky, které obsahují tisíce stejných článků je jednodušší vzhledem k množství recyklovaného materiálu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

MNOŽSTVÍ - tj. asi tak pětisetnásobek, když porovnám auto a ten malý spotřebič.
Takže ne malá hromádka, tj. třeba 100 kg od sta vořežprutů, co vyhodí notebook, ale 500x tolik, to je 50 tun.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vždy se více vyplatí postavit továrnu na recyklaci 50tun než na 100 kg ročně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, a proto těch továren budou hafa.
Hurá!

Obrázek uživatele Radovan

Hledejte trochu na webu a zjistíte, že je jich hodně už dnes. Kam myslíte, že mizí ty olověné startovací baterky z miliard spalováků?

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Radovan:
Olovo se recykluje desítky let, jenže jedno vozidlo = cca 15 - 25 kg akumulátor a nikoli 400 kg jako u elektromobilu.

Obrázek uživatele Radovan

Odpověděl bych Vám, že jste vedle jak ta jedle. Jednak je těch vozidel mraky, druhák ty baterky odcházejí po pár letech, takže se kilogramy načítají. Baterie elektromobilu po dosloužení v něm odchází na stacionární využití jako záloha (pro dům, fabriku, FVE, větrník, rychlonabíječku), což se reálně už dávno děje z moduly, které automobilky vyměňovaly v záruce.
Jinými slovy bavíme se o tom, co se s nimi bude dít tak někdy v roce 2038 a později (10 v autě, 10 v úložišti). Ale dopadne to s nimi jako s FVE panely, které slouží leckde původní již 35 let a kromě morálního stáří a sníženého výkonu s nimi nic není a majitelé je tam nechávají. Nikdo nic nevyhazuje a nerecykluje.
Ale tím bych jen rozproudil další Vaši snůšku lichých argumentů proč to nejde. Takže za mne:
Troll. Nekrmit. Kouše.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele spetak

Že ti stojí za reakci. Nekrmit !!!
Ignorovat !!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

větší objem pro zpracování = výhoda (úspory z rozsahu)

Jaké máš vzdělání?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobyvatel:
A napadlo tě, že ta recyklace něco stojí...?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nezdá se ti, že ty propustky z blázince máš poslední dobou nějak častěji, Chechtáku ?!

Obrázek uživatele Radovan

To si myslím nemusí, elektřiny mají ve skladech, kam ta auta jezdí, hodně, jede jim na to celá infrastruktura. Takže minimálně kabel s Mennekesem s 22 kW výkonu může mít každý sklad vedle vrat už dnes. To je samozřejmě dobré tak pro dodávky, pro kamiony to bude muset být jiná palba. Každé místo, kde kamion zastaví, se tak může stát čerpací stanicí.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Ehm, bavíme se o kamionech. Nabíjet baterku o min. kapacitě 400 kWh Mennekesem 22 kW, to chce opravdu bujnou fantazii. Nehledě na to, že pokud chcete nabíjet kamiony, tak těch kamionů tam máte třeba deset. takže přípojka by musela být navýšená o několik MW, aby to mělo význam. Musíte pak (jako zákazník) řešit technické problémy nabíječek, řešit billing (co když někdo nezaplatí, má to riziko brát na sebe, když chce jen dopravit zboží a nechce si hrát na pumpaře?), investovat miliony do něčeho, když chce "jen" přepravit zboží? Budu muset já, jako zákazník, vyhazovat z okna kabel pro dodávku České pošty, když si budu chtít nechat dopravit domů balík?
Ano, v poslední větě máte pravdu - "může". Tak jako já mohu kvůli Vám, pokud byste ke mně jel domů na návštěvu, vybudovat nabíjení, abyste si mohl u mne doma mohl nabíjet auto. Otázkou je, proč bych to musel dělat...
Vyprávíte o ideálním světě, ne o realitě.

Osobne som sa pri navsteve EFORCE CH zviezol na ich nakladnom e-aute a mozem povedat ze takata elektromobilita ma v kopcovitom terene maximalny zmysel. Baterie maju podvesene tam kde boli nadrze ale kedze takato forma dopravy je jasne predikovatelna daju sa prisposobit (kW) battery packy.

Obrázek uživatele Radovan

Ano, o kamionech. 22 kW je málo, z jejich pohledu, ale je to ilustrace toho, co už je k dispozici dnes a nevyužívá se. Pokud jsem Geis, PPL, Deutsche post apod., pak by to pro mne mohlo mít smysl. Nehledě na volné plochy střech jejich překladišť pro fotovoltaiku. Tak jako DP dnes má ve svých depech nabíjení pro VZV, motorky, kola a STreetscotery, tak může mít větší i pro nákladní auta a kamiony. A pokud někde pravidelně zaváží, pak i u svých zákazníků, pokud tam tráví delší čas. Účtování je pak ten nejmenší problém, může být zcela automatizované.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 69 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 27 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Každý povídáme o něčem jiném. Já řeším dálkovou kamionovou dopravu, Vy řešíte rozvážkové služby. Tam to samozřejmě má smysl. Rozvážky fungují převážně přes den a v noci mohou v klidu nabíjet pomalými proudy. V tomto s Vámi souhlasím.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V USA je 40 procent kamionové přepravy využito k zásobování měst z velkoskladů za městy. 80 procent náklaďáků nenajede denně více než 500km. Pouze 20 procent tvoří dálková přeprava.

Odkdy je Evropa v USA?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U nás je to podobné, každý Lidl má rampu pro kamion, ale ne pro dodávku. Ani by nemělo smysl zásobovat supermarkety dodávkou, dodávkou se tam dnes jezdí na nákupy...

Ach jo. Diskuze ale není o rozvážce, ale o dálkové kamionové dopravě. Ta se jezdí ze Španělska s ovcema na porážku do Turecka a podobně.
Nicméně, když jsme u té koncové rozvážky, u nás v Lidlu se třeba kamion zdrží max. 15-20 minut, protože tu není místo pro víc kamionů. Nedovedu si představit, že tam bude stát kamion celou hodinu, aby si nabil. Nehledě na to, že ČEZ tu určitě uprostřed sídliště nezřídí 0,5 MW přípojku.
A už také vidím manažery z Lidlu, jak jsou nadšený z toho, že na každé prodejně se jim zvednou paušály (když už ČEZ bude technicky zajistit třeba přípojku 3x700A) za jističe třeba ze 7 tisíc na 40 tisíc. A to jsou jen paušály, aby si kamiony jejich dodavatelů mohly u nich nabíjet během vykládky... A to také začne dohadování se všemi špeditérama, co mají nasmlouvaný, za kolik si budou nabíjet. Ti se na to jistě těší.. Řešit místo zvyšování prodejů jídla za kolik budou prodávat elektřinu svým dodavatelům...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to je hloupost. Cena ropy klesá a cena elektřiny roste díky OZE a díky tomu, že se ruší JE. Pokud se nevymyslí nějaká opravdu levná baterie, tak spalováky ještě budou dlouho vládnout. Vše ještě mohou ovlivnit autonomní vozy jako taxi, těm by se určitě vyplatila elektřina a v případě levného taxi by si hodně lidí rozmyslelo vlasntění auta.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A všiml sis, že cena baterií za posledních 8 let klesla o 90 procent za kWh?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Cena klesla, ale stále se elektromobil nevyplatí. Pokud spočítám náklady na palivo a na elektřinu a cenu vozů, tak stále vychází spalovák lépe. Snad s vyjímkou taxikářů. Další kapitolou je, že polovina lidí bydlí v bytech a nemají kde přes noc dobíjet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bydlím v bytě a nabíjím před domem. Bez problémů které by nešly řešit. Je to o tom chtít. Kdo nechce hledá (hloupé) výmluvy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Polovina lidí bydlí v bytech a druhá polovina ne. Takže je to automaticky jenom o ceně pro celou polovinu obyvatel. A cena klesá.

A i lidi z paneláků můžou vždycky nabíjet v obchodech, v práci a možná v budoucnu i na parkovištích před baráky, jako se tomu děje na západě.

Jakmile budu moct nabíjet v práci a v nákupáku tak jsem za vodou a na sídlišti nebo činžákách skoro nepotřebuju nabíječky.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪
#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicBUS2BUSKariéra EVC GroupAmper 2019Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol