Rekord: vojenský létající dron vydržel ve vzduchu 56 hodin

Jan Grohmann - 18 Leden 2017

Americká společnost Vanilla Aircraft úspěšně otestovala bezpilotní letoun VA001 s extrémní výdrží ve vzduchu. Dron zůstal ve vzduchu 56 hodin a navíc se vrátil s dostatkem paliva na dalších 6 dnů letu!VA001

VA001 je první dron této velikosti s tak extrémní výdrží ve vzduchu.
foto: Vanilla Aircraft

Dnes drony s velkou výdrží ve vzduchu využívá především armáda pro sledování zájmových oblastí, nebo dokonce k útokům na pozemní cíle. Vojenské drony dokáží zůstat ve vzduchu násobně déle než klasická letadla a navíc za zlomek nákladů.

V blízké budoucnosti mohou drony s velkou výdrží dokonce částečně nahradit nízko letící satelity. Již nyní různé firmy zkoumají možnost využít bezpilotní letadla k přenosu dat a internetu. Podobné drony lze také využít k monitorováni dopravní situace, při přírodních katastrofách, k mapování Země, pro sledování zemědělské produkce, pro geodetický průzkum, atd.

Představený dron VA001 je vyvíjen především pro vojenskou a druhotně pro civilní sféru. Vývoj VA001 je ostatně finančně podporován americkou agenturou pro pokročilé vojenské technologie DARPA. O VA001 se však zajímá také NASA a není vyloučeno, že VA001 poslouží i dalším civilním zákazníkům.

VA001 pohání klasický spalovací motor na letecké palivo JP-8. Startovací hmotnost VA001 není známa, ale podle Vanilla Aircraft dron patří do hmotnostní kategorie (Class U-1.c Group 1) bezpilotních letadel se spalovacím motorem o hmotnosti 50 až 500 kg. Právě v této kategorii VA001 oficiálně ustanovil rekord v délce letu.

Na rozdíl od velkých a drahých vojenských bezpilotních letadel jako Predator, Reaper nebo Global Hawk přináší VA001 schopnost velmi dlouhého letu do kategorie malých, na provoz a zázemí nenáročných dronů. Absolutním rekordmanem je prozatím solární dron Qinetiq Zephyr 7, který v roce 2010 zůstal ve vzduchu 14 dní.

Dron VA001 startuje na speciálním vozíku, který táhne osobní automobil.

Něco málo k uveřejněným technickým parametrům - VA001 unese až 13,6 kg (30 liber) užitečného nákladu, letová hladina je 4500 m a maximální rychlost přes 100 km/h (samozřejmě vůči okolním vzduchu).

Při zmiňovaném testu VA001 se počítalo se 120 hodin dlouhým letem. Podle tiskové zprávy musel být ale let předčasně ukončen kvůli předpovědi počasí, která varovala před tvorbou silné námrazy. Dron také nemohl opustit vytyčený letecký prostor, aby unikl námraze.

Standardní provozní výdrž VA001 je 10 dní. Flotila tří nebo čtyř dronů (kvůli nutnosti servisu a oprav) tak dokáže v určitém prostoru provádět průzkum nebo přenášet data 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

“Tento rekordně dlouhý let prokázal, že i velmi levná bezpilotní letadla mohou startovat z jedné strany kontinentu, letět na druhý konec, provádět své úkoly po dobu jednoho týdne a následně se vrátit zpět - to vše s jednou nádrží paliva,” uvedl Jean-Charles Ledé, programový manažer projektu v DARPA.

“VA001 může být velmi levné řešení pro široké a pravidelné mapování z nízké letové hladiny. Mohli bychom zaplnit širokou mezeru na trhu mezi malými elektrickými a velkými vojenskými bezpilotními letadly, což by bylo perfektní pro mnoho civilních aplikací,” komentuje možnosti civilního využití VA001 Jeremy Novara, zakladatel Vanilla Aircraft.

Další testy proběhnou v průběhu letošního roku. Během testování se bude zvyšovat zátěž, letová hladina i výdrž ve vzduchu VA001.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Předpokládám, že to má v sobě nějakej Rotax.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilInfotherma