Praha v provozu otestuje hybridní autobus Volvo

Dopravní podnik hl. města Prahy ve spolupráci se společností Volvo Bus bude testovat v reálném provozu nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH.

Pokud si budete chtít vyzkoušet jízdu hybridním autobusem značky Volvo, určitě sledujte webové stránky DPP. Zde budou pravidelně umísťovány informace o konkrétních testovaných linkách a jízdním řádu hybridního autobusu.
foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Účelem testu je ověření provozních vlastností autobusu zejména jeho ekologičnosti provozu. Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie, čímž je dosahováno úspory paliva až 35% ve srovnání s klasickým pohonem naftovým motorem.

Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu, kdy v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu – akceleraci.

Kromě úspory paliva, a tím nižším emisím, je dalším významným přínosem ke zlepšení životního prostředí snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon.

Hybridní autobus nemá žádné limity denního dojezdu a tím je logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy poháněnými pouze bateriemi o nichž se dnes hovoří jako o autobusové trakci budoucnosti.

Interiér hybridního autobusu Volvo 7900LAH

Interiér hybridního autobusu Volvo 7900LAH
foto: Volvo

Zapůjčený autobus je 18 metrový kloubový autobus s celkovou obsaditelností 136 cestujících z toho sedích 42 a 92 stojících. Je vybaven pohodlnými polstrovanými sedačkami Ster.

Ergonomicky řešené pracoviště řidiče je zabezpečeno prosklenými dveřmi s možností komunikace s cestujícími stahovatelným okénkem. Komfort řidiče a cestujících je zajištěn samostanými okruhy ventilace /topení – klimatizace.

Autobus je v barevném provedení a kombinaci zejména ovládání dveří podle požadavků belgického operátora STIB město Brusel kde byl rovněž testován v běžném provozu.

tisková zpráva

12 Comments on “Praha v provozu otestuje hybridní autobus Volvo”

  1. Svezl jsem se s tím a je to zajímavé. Respketive je
    Svezl jsem se s tím a je to zajímavé. Respketive je zajímavé aplikovat hybridní pohon do autobusu. Věc jsem mohl pozorovat jen jako posluchač a pozorovatel. Ale i tak je to zajímavá zkušenost. Jezdím s Toyotou, osobním vozem, o hybridech mám nějaké povrchní vědění. Při jízdě vpředu jsem v prvních okamžicích nevěděl, jestli je při rozjezdu aktivní spalovací motor či nikoli, musel jsem naladit sluch a v orientaci pomohl otáčkoměr u řidiče. Začnu ale u převodovky. Volvo tam má, jestli jsem se dočetl dobře název, tzv. I-Shift. Pro mě automatizovaná mechanická převodovka, nikoli automatická převodovka s měničem. Tady asi ucítíte první rozdíl – z našich Karos a Sorů s měničem je řazení bez prodlevy, I-SHIFT se chová jakobyste řadili ručně – je tam tedy opravdu prodleva jako při ručním řazení ale na jízdu cestujícího to nemá vliv – je to spíše zajímavé proti dosavadnímu zvyku a funguje to plynule. Pokud se pletu, opravte mě, převodovka by měla mít 12 stupňů. Za hodinu a čtvrt cestování mohu potvrdit, že se většina rozjezdů těžkého kolosu obejte bez spalovacího motoru. Ten se zapojí až po rozjezdu a přeřazení na dvojku, kdy se motor rozeběhne vlažně bez škubání. Minimalizují se tedy přechodové děje, kdy je spotřeba nejvyšší. Jízdy v klesáních jsou čistě elektrické tak, jak to znám z Toyoty. Při rozjezdu do kopce jsou většinou činné oba agregáty s tím, že zásadní roli hraje elektromotor. Rozjezd se tedy obejde bez vytáčení spalovacího motorou – ten naběhne plynule. Klasikou je pak vypnutý motor v zastávkách či při popojíždění na semaforech. Za mě tedy zajímavé a do města dobré řešení. Snad se i řidíčům s tím jezdí dobře. O úspoře snad nemůže být pochyb. K čemu se ale vrátím je otázka samotného vznětového agregátu – zajímalo by mě, co tam je za typ. S turbem, bez turba? Nějaký jiný pracovní cyklus? Proč se ptám? Protože chod motoru se mi zdál hrubý a silně mi zvukem připomínal starý ROBUR – možná znáte Karlštejn bus. U řidiče to patrné není ale vzadu u motoru je to jasné. Nejde o nějaký diskomfort ale zarazilo mě to opět ze zvyku na současné jednotky. Proto ta otázka, jestli je i vznětový motor nějak přízpůsoben práci v hybridním systému (třeba podobně jako u Toyoty – žádné turbo, Atkinsonův cyklus).

  2. Praha je moc pomalá a opatrná. tady se každej rok testují
    Praha je moc pomalá a opatrná. tady se každej rok testují všelijaké elektrobusy, hybridbusy, trolejbusy s baterií apod. A nic víc než testování z toho není. Zatím v jiných městech už začínají kupovat elektrobusy nebo už dávno provozují aspoň CNG/LPG v příměstské dopravě. A v Číně si během té doby nakoupí elektrobusy pro celý město, který má víc obyvatel než Praha.

    1. Holt až v Praze Volvo podmázne ty správné lidi, tak tam
      Holt až v Praze Volvo podmázne ty správné lidi, tak tam bude mít autobusy. Do té doby se bude Volvo jen testovat, jako je už léta v Praze zvykem.
      A buď dodavatel v mezidobí pochopí a uplatí nebo nepochopí a odtáhne. Je to v Praze velmi jednoduché. Už roky.

Napsat komentář