Dopravní podnik hl. města Prahy ve spolupráci se společností Volvo Bus bude testovat v reálném provozu nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH.
foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Účelem testu je ověření provozních vlastností autobusu zejména jeho ekologičnosti provozu. Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie, čímž je dosahováno úspory paliva až 35% ve srovnání s klasickým pohonem naftovým motorem.
Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu, kdy v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu – akceleraci.
Kromě úspory paliva, a tím nižším emisím, je dalším významným přínosem ke zlepšení životního prostředí snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon.
Hybridní autobus nemá žádné limity denního dojezdu a tím je logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy poháněnými pouze bateriemi o nichž se dnes hovoří jako o autobusové trakci budoucnosti.
foto: Volvo
Zapůjčený autobus je 18 metrový kloubový autobus s celkovou obsaditelností 136 cestujících z toho sedích 42 a 92 stojících. Je vybaven pohodlnými polstrovanými sedačkami Ster.
Ergonomicky řešené pracoviště řidiče je zabezpečeno prosklenými dveřmi s možností komunikace s cestujícími stahovatelným okénkem. Komfort řidiče a cestujících je zajištěn samostanými okruhy ventilace /topení – klimatizace.
Autobus je v barevném provedení a kombinaci zejména ovládání dveří podle požadavků belgického operátora STIB město Brusel kde byl rovněž testován v běžném provozu.
Svezl jsem se s tím a je to zajímavé. Respketive je
Svezl jsem se s tím a je to zajímavé. Respketive je zajímavé aplikovat hybridní pohon do autobusu. Věc jsem mohl pozorovat jen jako posluchač a pozorovatel. Ale i tak je to zajímavá zkušenost. Jezdím s Toyotou, osobním vozem, o hybridech mám nějaké povrchní vědění. Při jízdě vpředu jsem v prvních okamžicích nevěděl, jestli je při rozjezdu aktivní spalovací motor či nikoli, musel jsem naladit sluch a v orientaci pomohl otáčkoměr u řidiče. Začnu ale u převodovky. Volvo tam má, jestli jsem se dočetl dobře název, tzv. I-Shift. Pro mě automatizovaná mechanická převodovka, nikoli automatická převodovka s měničem. Tady asi ucítíte první rozdíl – z našich Karos a Sorů s měničem je řazení bez prodlevy, I-SHIFT se chová jakobyste řadili ručně – je tam tedy opravdu prodleva jako při ručním řazení ale na jízdu cestujícího to nemá vliv – je to spíše zajímavé proti dosavadnímu zvyku a funguje to plynule. Pokud se pletu, opravte mě, převodovka by měla mít 12 stupňů. Za hodinu a čtvrt cestování mohu potvrdit, že se většina rozjezdů těžkého kolosu obejte bez spalovacího motoru. Ten se zapojí až po rozjezdu a přeřazení na dvojku, kdy se motor rozeběhne vlažně bez škubání. Minimalizují se tedy přechodové děje, kdy je spotřeba nejvyšší. Jízdy v klesáních jsou čistě elektrické tak, jak to znám z Toyoty. Při rozjezdu do kopce jsou většinou činné oba agregáty s tím, že zásadní roli hraje elektromotor. Rozjezd se tedy obejde bez vytáčení spalovacího motorou – ten naběhne plynule. Klasikou je pak vypnutý motor v zastávkách či při popojíždění na semaforech. Za mě tedy zajímavé a do města dobré řešení. Snad se i řidíčům s tím jezdí dobře. O úspoře snad nemůže být pochyb. K čemu se ale vrátím je otázka samotného vznětového agregátu – zajímalo by mě, co tam je za typ. S turbem, bez turba? Nějaký jiný pracovní cyklus? Proč se ptám? Protože chod motoru se mi zdál hrubý a silně mi zvukem připomínal starý ROBUR – možná znáte Karlštejn bus. U řidiče to patrné není ale vzadu u motoru je to jasné. Nejde o nějaký diskomfort ale zarazilo mě to opět ze zvyku na současné jednotky. Proto ta otázka, jestli je i vznětový motor nějak přízpůsoben práci v hybridním systému (třeba podobně jako u Toyoty – žádné turbo, Atkinsonův cyklus).
Vliv automobilových emisí na lidské zdraví
MUDr. Ireana
Vliv automobilových emisí na lidské zdraví
MUDr. Ireana Opletalová z Kliniky nemocí plicních
https://www.youtube.com/watch?v=HmciyR6p3DE
Praha je moc pomalá a opatrná. tady se každej rok testují
Praha je moc pomalá a opatrná. tady se každej rok testují všelijaké elektrobusy, hybridbusy, trolejbusy s baterií apod. A nic víc než testování z toho není. Zatím v jiných městech už začínají kupovat elektrobusy nebo už dávno provozují aspoň CNG/LPG v příměstské dopravě. A v Číně si během té doby nakoupí elektrobusy pro celý město, který má víc obyvatel než Praha.
Holt až v Praze Volvo podmázne ty správné lidi, tak tam
Holt až v Praze Volvo podmázne ty správné lidi, tak tam bude mít autobusy. Do té doby se bude Volvo jen testovat, jako je už léta v Praze zvykem.
A buď dodavatel v mezidobí pochopí a uplatí nebo nepochopí a odtáhne. Je to v Praze velmi jednoduché. Už roky.
Dobry. Kazdej posun o kus vpred dobry.
Ne EV fanatismu!
Dobry. Kazdej posun o kus vpred dobry.
Ne EV fanatismu!
Jak asi vypadá tzv. EV fanatismus. Úplně zbytečný plk.
Jak asi vypadá tzv. EV fanatismus. Úplně zbytečný plk.
Jenze tady je EV fanatik kazdej druhej….
Jenze tady je EV fanatik kazdej druhej….
Je to nekriticky obdiv k EV.
Je to nekriticky obdiv k EV.
Ale lepší než full diesel
Ale lepší než full diesel
Záleží hlavně na ceně. Navíc tenhle typ ještě musí
Záleží hlavně na ceně. Navíc tenhle typ ještě musí většinu léta používat klimatizaci, takže celková spotřeba bude nejspíš běžná.
Je to náhoda, ale je to asi tak hodina a půl co jsem ten
Je to náhoda, ale je to asi tak hodina a půl co jsem ten hybridní bus potkal v Praze v ulici V korytech. Ten design mě zaujal a když jsem četl nápis hybrid napadlo mě s křížkem po funuse…
A co takhle od Křetinskeho koupit Libchavsky elekrobus a
A co takhle od Křetinskeho koupit Libchavsky elekrobus a testovat zda se uspoří 100 % nafty? Ve Vrchlabí fungují dva a opravdu šetří 100 % nafty. Zázrak!