Poptávka po vodíkovém autě Toyota Mirai je vyšší, než se čekalo

Doma v Japonsku už se vodíkové auto Toyota Mirai prodává. A překvapivě je o něj výrazně vyšší zájem, než údajně čekala i samotná automobilka. První vůz Mirai obdržel japonský ministerský předseda Šinzo Abé.

Vodíkové auto Toyota Mirai, první takové sériově vyráběné na světě
foto: Toyota

Zatímco v Česku jen málokdo v úřednickém postu vůbec tuší, že něco jako elektromobily nebo auta na vodík existuje, v Japonsku tamní vláda jejich rozvoj intenzivně podporuje. Důkazem je i Toyota Mirai, jejíž první exemplář získal japonský premiér Šinzo Abé.

Mirai se v Japonsku prodává od poloviny prosince minulého roku a poptávka údajně natolik předčila očekávání, že Toyota bude muset investovat $165 mil. na ztrojnádobení její výroby. Dosud zvládla (chtěla) ročně vyrábět pouze 700 kusů.

Investice má především navýšit výrobu palivových článků a vodíkových nádrží v továrně v prefektuře Aiči. Přibudou tam dvě výrobní linky do konce roku 2015.

Dosavadní plán říká prodat 400 vozů v Japonsku za rok 2015, 3000 vozů v do konce 2017 a 50-100 kusů v Evropě kolem roku 2016. Prodej auta v Evropě a Spojených státech začne ale teprve letos v létě.

Se „státním zájmem“ Japonska na vodíku souvisí i chystaná letní Olympiáda v roce 2020 v Tokiu. Vláda plánuje utratit $385 mil. pro výstavbu až 35 vodíkových čerpacích stanic a subvencování nákupu vodíkových aut. Do roku 2020 má být na tamních silnicích až 6000 vodíkových aut značek Toyota a Honda.

Například obyvatelé Tokia získají na nákup auta na vodík slevu $17 000 od vlády a dalších $8500 od města. Ze státního bude subvencováno také až 80 % nákladů na výstavbu vodíkové čerpací stanice.

Toyota, GreenCarReports

33 Comments on “Poptávka po vodíkovém autě Toyota Mirai je vyšší, než se čekalo”

  1. vodik vyrobis z cohokolvek
    vodik vyrobis z cohokolvek ale potrebujes na to rozne elektrinu. no mne sa hlavne paci ako sa tam vsetci klanaju.

    zamyslam sa nad walkink death. jedini stabilny trvacny dostatocny zdroj energie je nahromadeny benzin, nafta. takze ked pride na vymieranie ludstva, zvysok co prezije ma stale dost v pasivnych zasobach aby sa udrzal a povstal. kym pri online zdojoch to neplati. elektrane su off, siete nefunguju, vodik/cng nema co stlacat do nadrzi. mne to tak pride ze vdaka za benzin/alkohol/metanol/naftu/olej ako zdroj. nemam pravdu ?

    1. Tak říká se že Hooverova
      Tak říká se že Hooverova přehrada na řece Colorado je schopná několik let pracovat i bez lidské obsluhy a dodávat proud do sítě, podobně, nebo ještě líp na tom mohou být i některé jiné elektrárny, ale asi tak na jednu turbínu, dokud bude v síti jakás takás zátěž, což může být i elektrárna sama vlastní spotřebou, a nad tubínou dost vody pak má-li automatickou regulaci, pak bude proud dodávat stále, tedy dokud se něco nepodělá.

      1. rozvodna siet (transformacne
        rozvodna siet (transformacne stanice, spinacie prvky, VV vedenia) vyzaduje nepretrzitu udrzbu, opravy zaloh a podobne. Vtaky, blesky, namrazy, zaplavenia a bezne opotrebenie kabelaze daleko presahuje potrebu udrzby nez napriklad taky plynovod alebo ropovod Druzba 🙂 ak sa tak este vola (aj ked sme mu uz zapli spatny chod).

        to fungovat nebude. staci ze sa v oblasti niekde na vedenie zruti cokolvek a je po elektrine.

        mozno lokalne fotovoltaiky pre denne dobijanie, ale muselo by to byt dost velke a funkcne pole. tiez predpokladam ze by sa vratili k olovu a destilke, predsa len je to nieco co sa da v kolni skor urobit nez lipol.

        pri dostatku zemaaakov ..to si skor napalia nejaky metanol 🙂
        pokial ovsem vymrie aj Americky brouk.

        1. Jak jsem koupil tak
          Jak jsem koupil tak prodávám. Oblast koelm Hooverovy přehrady myslím příliš bouřkami netrpí ani stromů kolem vedení tam příliš není, ale nebyl jsem tam, takže nevím přesně.

          Lih napálíte skoro ze všeho. Záleží na tom jací lidi a jaké technologie a co všechno jiného to přežije. Jak se to bude vzpamatovávat, tekže k rozpadu sítě dojde, ale něco poběží stále. Jak moc to je už pak na tolik proměných že to nikdo neví přesně.

          Když na to dojde tak když seženete lokomotivu, parní, tak máte na roky, když ji nenecháte vyhasnout, o proud postaráno, mají asi 500W dynama o 48V na svícení.

    1. Nevím, ale doufám že jej
      Nevím, ale doufám že jej nezískávají ze zemního plynu. Pokud je to z přebytků elektřiny, které asi nyní příliš nenastávají, pak je to dobře, pokud je to z technologických procesů, tedy odpad, pk je to ještě lepší, ale ideální by bylo začít jej těžit, měly by existovat formace s přirozeným vodíkem.

      1. Ono se to přímo nabízí.
        Ono se to přímo nabízí. Elektrolýza z mobilních stanic je zvládnutá a dají se s tím krásně narovnávat výkonové špičky při výkyvech počasí. Vodík jim tak může pomoci hned 3x. Za čistotu ovzduší, za stabilní síť a za energetické zásoby v případě většího výpadku OZE. Jen to nebude zadarmo.

        1. Nemyslím že by malé
          Nemyslím že by malé stanice mohly dodávat proud zpět, spíše to bude tak že vyblokováním benzínu z dopravy bude možné jej mnohem více uložit, jestli nebudou ty nádrže po té vodě moc svítit možná i v nich :), právě na čas kdy budou muset být spuštěny záložní generátory.

          Pak by nemuselo být zlé, ale tak se asi již děje, posbírat vodík odpadní z různých procesů v průmyslu

            1. Velké bum nebude a pokud
              Velké bum nebude a pokud ano, tak se zase toho tolik nestane. Nepředpokládám velké zásobníky uvniř aglomerací ani nic podobného. Po bum, po kterém zůstane kráter a trochu vodní páry, se nic dalšího dít nebude. Po bum, po kterém nastane evakuace, dlouhodobá zakázaná zóna a nepředstavitelně těžké a nákladné sanační práce táhnoucí se celá desetiletí jako v případě jaderné havárie, tak po takovém bum netoužím.
              Metan je také vysoce výbušný a používáme ho skoro všichni, kdo máme plynový sporák. Na vodíku nikdo vařit snad nebude a pokud nebude auto v garáži, tak je to i bezpečnější než benzín. Viděl jsem testy. Po úniku to explozivně shořelo ve vzduchu (plamen asi 20m do výšky) a auto zůstalo netknuté.

                1. Baterie Tesly už taky
                  Baterie Tesly už taky bouchly, přesto si přestali lidé kupovat Teslu? 😉

                2. Cože? Pár těchto vozů
                  Cože? Pár těchto vozů hořelo po nárazu do překážky (podlahou), ale o žádném výbuchu jsem neslyšel.

                3. bum bum bum kolik už
                  bum bum bum kolik už bouchlo benzínových a lidé si je také nepřestali
                  kupovat vodím je v pohodě jen je potvora špatně skladovatelný odevšad se dostane

        1. no však jo ty kvanta
          no však jo ty kvanta vodíkových aut taky momentálně ještě nemají vyrobený. ALE DŮLEŽITÝ JE ŽE PLÁNUJOU TO TAK, TAK TO UDĚLAJÍ: VODÍK Z TĚŽENÝHO HYDRÁTU METANU, POKUD JE VEŘEJNOST PODPOŘÍ…. S elektřinou jsou totiž na blekaut a dlouho ještě budou po Fukušimě. A dovoz z Ruska taky ne, finančně jsou téměř v propasti

          1. Kdybyste se díval po tom co
            Kdybyste se díval po tom co se v Japonsku děje trochu víc, tak bvyste věděl že museli udělat stop stav na FVE protože již by měli pomalu přebytek výkonu, ovšem nestabilního. Tedy k přebytkům by dojít mohlo, ale celá energetika japonska je velmi zajímavá oblast. Je otázka co s ambicemi na těžbu hydrátů udělá současná nízká cena ropy, která by mohla jít až k 40, nebo možná, pokud budou Saudové tlačit, i 20 dolarům za barel.

            1. ale jo díval, ale solární
              ale jo díval, ale solární špičky jsou k ničemu, to není stabilní dodávka, to se nepočítá. Japka s novou administrativou museli znovuspustit jaderný jinak by jim síť padla, dvakrát nekámošej ani s koreou ani s čínou. Holt 90tý japan leta sou fuš a mladá generace to točí kapánek jinak :-))) aleluja

              1. No tak jádro nebylo loni v
                No tak jádro nebylo loni v síti myslím vůbec, letos by měly do rpovozu najet nějaké, ale nevím přesně které. problém představuje hlavně oblast s 50Hz sítí. Ale to jsme řešili na Ekobydleni asi dva týdny zpátky.

                Ale i ty přebytky ze špiček by nemuselo být špatné využít, byť by to asi byla jen mizivá čísla.

                Hlavně by ani podmořské kabely do JK, kde je opět ale 60Hz, nebyly sto dodat výkon, nedávno asi rok nebo dva zpět měli problémy i tam a omezovat spotřebu museli.

                On by nebyl ani tak problém kdyby existovalo cosi jako národní síť, bohužel doteď je to relativně málo propojené, navíc 50Hz a 60Hz oblasti spojují jen stanice s výkonem 1,2GW.

                Získávají-li H2 z CH4 dochází k uvolnění CO, který musí být spálen na CO2, stejně se mu nevyhnou, takže jediný přínos je opravdu daleko čistší provoz auta, je ale otázka jak je to s účinností v porovnání s elektrárnami a elektromobily. V těch autech zajisté budou i nějaké baterie pro rekuperační brždění, což ekonomicitu může mírně zvýšit.

                Při nejlepším se dá dosáhnout účinnosti palivového článku tak mezi 50% a 60%, to je proti, jen odhadem 0,6(paroplyn ideální)*0,98*0,98*0,9*0,8(jaká je účinnost nabíjní baterií? Není to příliš dobré?) tedy 0,41% účinnosti proti elektromobilu mnohem lepší.

                cez.cz/edee/content/file/vzdelavani/palivove-clanky.pdf

                Jak se dívám tak i problém CO je řešen další reakcí s vodní párou za vzniku CO2 a dalšího vodíku, v závislosti na dalších procesech by mohly být palivové články i alternativou k uhleným elektrárnám, ale celé zařízení by bylo násobně složitější a dražší.

                Byť je tento

                1. Když si vezmeme celý
                  Když si vezmeme celý řetězec od výroby vodíku elektrolýzou, následné stlačení na 700 barů, pak přeměna v palivovém článku opět na elektřinu a následně pohon elektromotoru, tak mi připadá, že jsou tam v součtu mnohem větší ztráty oproti obyčejnému elektromobilu s bateriemi.

                  Jen dle wikipedie účinnost výroby vodíku elektrolýzou při tlakování na 200 Bar je max 72 % (viz http://en.wikipedia.org/wiki/Power_to_gas), na 700 Bar to bude dle mě max. tak 65 %, účinnost pal. článků jak píšete max 60 %, elektromotor nějakých 95 %, tzn. celkem to vyjde na max. 37 %. Doufám, že nedělám někde chybu.
                  Takže vodík sice dobrý ale jen jako prostředek pro uchování energie při přebytku elektřiny.

                2. takto pouzity elektromotor
                  takto pouzity elektromotor nema ucinnost 95%. jedine tak velky asynchronny / synchronny trojfaz po rozbehu v ustalenych otackach a frekvencii na ktore bol postaveny, taky sa nakoniec vyuzival aj ako nahrada za transformator pri niektorych rieseniach. neviem ako v sucastnosti.

                  letecke striedave motory idu na doraz v otackach kde nahanaju papierovy vykon, maju tak max 65%, zahrievaju sa ako fras, na spodu skoro nizky moment (aj e-bicykle, vacsina ev).

                3. Na elektromotory nejsem
                  Na elektromotory nejsem bohužel moc expert, asi si to budu muset někdy dostudovat. Pokud vím, tak u Tesly se ale udává 85 – 95 %, proto jsem těch 95 % udal jak max.
                  No každopádně zrovna motor je jediný shodný díl, takže jeho účinnost nehraje v porovnání roli.

                4. Průměrně se u vodíku
                  Průměrně se u vodíku udává tak 25 až 35 % jak Elon říkal, bída
                  kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hydrogen-power/

                5. Tesla tiez, opat ako ine
                  Tesla tiez, opat ako ine dramaticke prekrucania, nahana papierovy vykon niekde inde ked jej nad 128kW motor popiera realitu, nie vsak matematiku. maju uplne malilinky 4P3F AC motor s 1 ovinom hrubeho stosu paralelnych laniek stavanych na 320A prudovu zataz pri co ja viem cca 400V. V podstate, silne skratuju a vytvoria potencial pre moment. Ak by sa v tom momente ten motor neotocil .. no neviem clovece.

                  schvalne si do YT napiste napr. 30kW AC motor. Je to elektricky AC motor postaveny podla tabuliek na dosahovanie co najblizsej 100% ucinnosti. Je to ten isty princip 3f AC, motor velky ako krava aby to fyzikalne bolo mozne.

                  by sa musel tocit viac nez to dovolia loziska alebo je tam iny figel, ze prosto pustia spicku len na velmi kratky moment na fazu, inak by sa pri realne nizsom prude na jednotku casu vobec nerozbehol, ved by negeneroval ziadne elektromagneticke pole pri absencii vinuti stavanych na prud.

Napsat komentář