Paříž zavádí plošný zákaz vjezdu aut starších 20 let

Pařížské dny bez aut si tamní obyvatelé oblíbili. Kvalita ovzduší je o tolik lepší, že se francouzská metropole konečně rozhoupala k omezení vjezdu aut.

Kvalita ovzduší by se měla díky zákazu vjezdu starých aut v Paříži o zlepšit
foto: Hybrid.cz

Paříž po vzoru Německa a dalších zemí zavádí od července 2016 ekologické plakety s tříměsíčním odkladem (protože je to opravdu narychlo). Celkem bude existovat 6 barevných ekologických plaket.

Po dobu prvních tří měsíců budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Teprve od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur, od ledna 2017 už 68 eur a pro nákladní automobily 135 eur.

Do šesti ekologických skupin už se nevešly vozy vyrobené před rokem 1997 a motocykly data výroby starší než 1999. Těm tedy bude ve všední dny, v době největšího dopravního vytížení, vjezd do Paříže zakázán.

Podle ÚAMK zatím není známo jak se bude „zacházet“ s vozy cizinců, tedy i českých turistů. Nejsou k dispozici ani podrobnější informace o tom kde získají plakety a za kolik. Na konkrétnější informace si ještě budeme muset počkat.

ÚAMK

18 Comments on “Paříž zavádí plošný zákaz vjezdu aut starších 20 let”

  1. to je nezmysel, co ak auto
    to je nezmysel, co ak auto vyrobene pred 20r. je elektromobil ? co ak je to auto po prerabke ? co ak je prehliadka historickych vozidiel.

    plosny zakaz cohokolvek, je nezmysel.

    vsetko dianie okolo nas je nesmierne komplexne a jedna veta zakona, neobsiahne koplexnost sveta.

    zakonodarci by mali mat povinne programovanie aspon v BASICu, aby pochopili, ze jednoduche riesenia neexistuju, a selsky rozum je ten najhorsi pristup k rieseniu.

    1. BASIC je myslím trochu
      BASIC je myslím trochu mrtvý, ale C by neškodilo. Ale hned bysme viděli jak zase budou humanisti protestovat, že to nejde. V dnešní době by měla být znalost programování součástí základního vzdělávání.

      Otízka jestli zrovna překládané jazyky, jestli by nebyly lepší skriptovací, myslím že jsou o něco příjemnější a pro použití většinou populace příjatelnější.

      Pokud ale chcete je takto učit, tak pak je to jasná volba – Assembler.

      :SUMAABI ;soucet komplexnich cisel vrati v druhem operandu
      push EBP
      mov EBP, ESP
      push EAX
      push EBX
      push ECX
      push EDX
      push EBP
      mov EBP, ESP

      mov EAX [EBP-8]
      mov EBX [EBP-16]
      mov ECX [EBP-12]
      mov EDX [EBP-20]

      add EAX, EBX
      add ECX, EDX

      mov [EBP-16], EAX
      mov [EBP-20], ECX

      pop EDX
      pop ECX
      pop EBX
      pop EAX
      pop EBP
      ret

    2. Bohužel nejste – stejně
      Bohužel nejste – stejně jako já – úředník ani politik, takže tomu nemůžete nikdy porozumět. Ale protože se jedná o Paříž, následuje moje oblíbená otázka, jak se k zákazu staví muslimská komunita a zda se to vztahuje i na 20 let staré velbloudy? 🙂

  2. Kdyz uz se takova opatreni
    Kdyz uz se takova opatreni delaji, tak by mela existovat nejaka jednotna plaketa, ktera by byla uznavana po cele Evrope. Treba i ve Stredomorskem prostoru.
    EU je dobra vec, ale diky nekolika rejpalum neni dotazena do konce. Kazdy stat si dela svou plaketu a dalnicni znamku a nakonec bude celni sklo zalepene nekolika ruznymi znamkami a plaketami a nebude pres ne videt ven. Mozna kvuli tomu budou potreba roboticka auta.
    Absurdni je napriklad, ze prukazka vozickare neni vzajemne uznavana. Takze vozickari v zahranici musi parkovat jako obycejni ridici.

  3. O takovémto kroku by mělo
    O takovémto kroku by mělo být rozhodnuto v referendu, nikoliv od úředního stolu, nebo zastupitelskou demokracií, je to přece jenom příliš velký zásah do svobod lidí a jejich možností cestování.

    Je ale otázka jestli je vhodné vynucovat „technologická zlepšení“ restriktivním postupem, nebo jinak, třeba motivačním. On může totiž problém přestárlého vozového parku být v něčem jiném, například v problematice pořízení si modernějších vozidel, což může mít přímou souvislost se zdaněním etc. Navíc jaká skupina obyvatel jezdí těmito vozy? Je otázka jestli podobná nařízení ji postupně definitivně neuzamknou mimo možnosti změny společenského postavení mnohem spíše než klasické laissez-faire. Ovšem to je otázka na jinou debatu.

    Pokud chtěli redukovat pohyb automobilů po centru, mohli na to jít ještě jinak myslím, po Paříži je dodnes nevyužívaný systém železničních spojek, cíl to mnohých Urbexáků, jeho uvedení zpět do provozu by mohlo nabídnout rychlé vnitřní spojení. Nebo by mohla francouzská vláda odstranit zbytečné daně z EV, eventuálně nových vozidel obecně, možná by to mělo větší smysl než dotace. Takové bezvýdajové šrotovné. Eventuálně mohla Paříž vytyčit zóny o kilometrovém poloměru a na jejich hranicích u kapacitních silnic zřídit parkoviště/garáže a tyto zóny nechat pro pěší.

    Ovšem takovýto krok, který dopadne nejen na obyvatelstvo Paříže, ale na kohokoliv, kdo přijede svým vozem do města, by měl být opravdu důkladně zvážen a rozhodnut pokud možno obyvatelstvem. Vážně pochybuji že někdo z vesnice někde od Rhony, kdo do Paříže jede na dovolenou poprvé za X let, si bude vědom tohoto omezení.

    1. 1) zastupitelská demokracie
      1) zastupitelská demokracie = s rozvahou zvolíš zástupce, kteří mají pravomoc a odpovědnost.
      2) počítal jsi to? 1997. Takže auto starší 19 let nesmí do města. Máš dvacetiletou plečku, pak prostě necháš auto na okraji a použiješ MHD – kde je problém.

      1. V tom že pár zástupců
        V tom že pár zástupců lze snadněji ovlivnit, kolikrát jsme toho byli už svědky u nás nebo za hranicemi? Navíc hádám že takto velký zásah nikdo z nich ve volebním programu neměl. Pokud to měla některá z koaličních stran v programu pak budiž, ale pořád je to rozhodnutí, které má poměrně velké důsledky a takováto by měla být rozhodována lidmi, byť by se to týkalo jen 10% při velikosti Paříže je to hodně lidí.

        Problém je v tom že místo řešení, která by měla na lidi menší dopady a možná byla i lepší, která by ani nevedla k omezování lidí, ba právě naopak, tak se jde úřednicky pohodlnou a lákavou cestou. Takto se nikam moc nedostaneme. Dobře nebudou auta smrdět v centru, ale to je tak jediný dopad tohoto nařízení. Naproti tomu řešení motivační cestou má násobně více pozitiv. Nižší spotřebu, vyšší bezpečnost, a dokonce i pozitivní dopad na psychiku lidí. Srovnejte: „blbý magistrát mi zakázal jezdit“ vs. „hurá! magistrát mi na deset let odpustil domovní daň!“ To se mi nezdá jako zrovna málo. Dále motivační krok by vedl k tomu že by ke zlepšení vzduchu došlo na větším území než jen v Paříži.

        Pokud někdo má 20 let staré auto, má k tomu asi nějaký důvod, nejspíš to bude důvod ekonomický, takže by stálo možná zato odstranit zbytečnou administrativu a daně, které nová vozidla zdražují. Vůbec je podle mne otázka jestli v situaci kdy bychom měli udělat všechno pro zlepšení ŽP zatěžovat moderní technologie, což jisté vozy jsou, daněmi, které byly vytvořeny pro regulaci v minulosti kdy s provozem technologie byly spojené značné problémy. Máme tu třeba i3 za 900k Kč, Bez zbytečné daně by stálo asi 750k, Nissan Leaf Visia začíná na 730k, opět si odečtěte daně. Kolik to je? Co ne třeba nabízí? Danění dle emisí NOx a CO2.

        Pokud chce francouzská vláda dostat diesel z osobních aut, pokud jiná vláda chce ukončit benzínové vozy, pak má prvně z žádaných technologií odstranit daň. Jelikož Paříž není vláda a nemůže toto učinit, pak pokud chce aby se jí obměnili park, pak by třeba mohla lidem, kteří stará auta vymění za nová, odpustit domovní daň nebo jiné poplatky. Eventuálně pokud vozy 19+ nejsou řekněme 50% vozového parku, dá se možná i uvažovat na tom, v dotačním chaosu se to ztratí, že by daň „vrátili“ z městského rozpočtu.

        Tím odstavením u užíváním MHD, pokud by to měli dělat lidé častěji, jim moc nepomohou, a jen pro ně vytvoří další náklady, které jim nákup nového vozu odsunou do budoucna, nebo je donutí se zadlužit. Velmi rychlím vyhledáním zjistíte že lístek na pařížskou MHD lze pořídit za 1.44€, při dvou cestách denně je to 2.88€, při 250 pracovních dnech je to až 720€ ročně, to může již být dost velký vícenáklad pokud zároveň vlastní auto. Navíc to nařízení se bude dát obcházet, i kdyby bylo vybaveno nějakým automatickým mechanismem, tak co udělá většina lidí? koupí o rok novější auto. Kolik to bude? Velmi jednoduchým pohledem na každý druhý bazar zjistíte že vozy z roku 2000 jsou vcelku levné mezi 30-80k Kč, klidně si to přepočťěte dle poměru minimální mzdy, nebo najděte ve francouzských bazarech kolik tam auta stojí, nějaké super zlepšení to nepřinese. Naopak daňové, nebo chceme-li šrotovací by přineslo výraznější kvalitativní skok.

        Pozor! Výsledky šrotovného z roku 2008-2010 nelze příliš brát pro porovnání, jejich účel byl mírně jiný.

        Sice systém emisí EURO je myslím přínosný, ale BFU se v něm nevyznají, chtělo by to aby byl podobný jako energoštítky,

    2. kraviny!! DIESELY už
      kraviny!! DIESELY už neměli existovat, takže zákaz do každýho centra města je naprosto v kompetenci vlády, stačí vydat rozkaz a nejen dětské plíce budou osvobozeny. Chtělo by to ještě zažalovat vedení automobilek co je vyrábí, normálně jím jít tvrdě po krku, bez pardónu. Že lidi dýchají levný diesely jsou přeci jejich vysoký prémie za než pravidelně jezdí na baleáry kanáry a hawaii i s celýma rodinkama včetně milenek. To normalní běžná rodinka co dennodenně musí dýchat ten šit si dovolit nemůže 😉

      1. Vám se zdá jako kravina
        Vám se zdá jako kravina nechat lidi rozhodnout o takovémto tématu? Mě se prostě nelíbí, pokud lidé nemohou rozhodovat o takto vážných tématech. Promiňte, ale pokud může ve Švýcarsku systém referend fungovat, není důvod proč by nemohl fungovat i ve zbytku Evropy (myšleno v geografickém smyslu, tedy i se státy bývalého SSSR), Kanadě, Austrálii, N. Zélandu, Japonsku, Jižní Korei, Islandu, ano jejich demokracie se vyvíjela 200 let bez otřesů, to ale není omluva proto aby referenda nebyla zaváděna i v jiných zemích, jinak se lidé je nenaučí používat, byť se jedná o nástroj potenciálně nebezpečný. Co jsem napsal je pouze požadavek na to aby bylo více umožněno podílet se na rozhodování, niv víc, nic míň.

        Obava ekonomických dopadů na lidi je myslím oprávněná.

        Ano, diesel patří do lokomotiv a velkých motorů, kde lze dosáhnout lepších podmínek spálení, eventuálně do motorů s vnějším spalováním, ale to omezení se má udělat když tak na straně výroby a přístupu na trh, ne zničit lidem investici do dopravního prostředku. Ukončení výroby naftových modelů bude mít pro automobilku patrně menší dopad než pokud někomu přes noc znehodnotíte investici v řádu desítek tisíc euro. Delší cesta, ale spravedlivější.

        V demokratických a dokonce ani režimech typu ČSSR neexistovalo něco jako jen vydat rozkaz, buď nařízení vlády s určitou procedurou, nebo zákon taktéž s jistou procedurou, dekrety užíval naposled president Beneš. Takže máte minimálně rok než se to připraví.A vězte že plošný zákaz by na stát přivedl takovou žalobu že si do toho nikdo netroufne. Nejde o dovozce aut, ale o majitele, tam jste na hraně s X dalšími zákony a právy, v ten moment se vám ozve každá firma, které plošný zákaz dieselů znemožní zásobování, majitelé domů, jejich obyvatelé…, takže budete muset minimálně vymyslet výjimky a rázem z toho budete mít redukci třeba jen v jednotkách procent, ale vytočíte stovky tisíc lidí.

        Šéfy automobilek si klidně žalujte, ale uvědomte si že dle právních zvyků mohou snadno odejít bez trestu, dost dobře nelze provádět retroaktivní rozsudky (jestliže před rokem XY něco nebylo trestným činem, v roce XY se tak stalo, tak nelze stíhat za tento čin pokud byl spáchán na silvestra roku XY-1 byť 1s před půlnocí). Mimo tzv. dieselgate, kde podvodné jednání je prokázáno (u nás to asi uhrajete jen na psychickou újmu), budete muset prokázat že o škodlivosti emisí dieselových motorů věděli, nebo že se jednalo o obecnou znalost (důvod proč třeba neprojde výmluva že jste nevěděla že elektrická zásuvka může zabít), v době kdy rozhodli o jejich výrobě, taktéž jejich povinnost ukončení výroby těchto motorů by byla dost problematická, ale velmi zajímavý rozsudek (je nový CEO povinen revidovat rozhodnutí předchůdce na základě nových skutečností?), vše by se odvíjelo od toho jestli prokazatelně s dopady motorů byly seznámeni, nebo se dá domnívat že tuto znalost měli (např. téma na poradě).

        Důvod nasazení naftových motorů do osobních vozidel se tu asi rok zpět řešil, přišli s tím myslím tehdy Francouzi jako s „ekologickou alternativou“ k benzínu, v USA třeba tolik naftové motory v osobních autech rozšířené nebyly.

        Stát má mimochodem nyní v rukou legální a legitimní nástroj jak diesel z osobní dopravy odstranit. Jmenuje se to spotřební daň. Dejte tam pětileté období kdy vzroste třeba na dvojnásobek a máte to bez nějakých velkých restrikcí. Pokud by to mělo mít špatné dopady na logistický průmysl, vždy se dá vymyslet nějaká vratka, byť by bylo lepší kdyby existovala levnější alternativa, případně dokonce v podobě dopravy mimo silnice. Eventuálně pokud hadice pro kamiony nesedí do nádrží pro osobní vozy, není problém aby byly dvě sazby a nižší – průmyslová – byla pro dopravce.

Napsat komentář