Před dvěma lety představil koncern Volkswagen sedmou generaci nejprodávanějšího vozu v Evropě – modelu Golf. Pilně už ale připravuje osmou generaci, která má přijít v roce 2019. Využije některé technologie z experimentálního vozu XL1.
foto: Autocar
Osmá generace Volkswagen Golf by se měla stát jedním z nejúspornějších mainstreamových aut historie. Koncernový inženýři toho chtějí dosáhnout mimo jiné využitím technologií a postupů s jejichž pomocí vznikl tandemový, extrémně úsporný vůz Volkswagen XL1.
Důvod je jasný: EU bude své emisní normy i nadále výrazně zpřísňovat, a to velmi výrazně.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: jak se vyrábí elektromobil Volkswagen e-Golf
Začátkem letošního roku Evropský parlament schválil, aby automobilky od roku 2021 dosahovaly u všech svých vyrobených aut průměrné hodnoty emisí oxidu uhličitého 95 g/km. To znamená spotřeby kolem 3,9 l/100 km.
Volkswagen se údajně pro novou generaci Golfu hodlá posunout dokonce pod 90 g/km, tedy spotřebu kolem 3,75 l/100 km. Aby bylo možné něčeho takového dosáhnout, budou inženýři muset použít každý trik co jich v rukávu mají.
Jistě tedy půjde o aerodynamické úpravy, snižování hmotnosti (pod 1100 kg) a pochopitelně úpravy motoru. Vzhledem k tomu, že nový Golf bude opět postaven na podvozku MQB, nebude si ale Volkswagen moct dovolit žádné velké výstřelky. Rozměry auta zůstanou prakticky totožné jako u sedmé generace, což značně omezuje práci s aerodynamikou.
foto: Volkswagen
Volkswagen XL1 má výhodu v tom, že jde o nízké a dlouhé auto, což výrazně zlepšuje aerodynamiku. Jenže Golf je malý rodinný hatchback a tím i zůstane. Stejně tak je nepravděpodobné využití hliníkových komponent, a to pro změnu z cenových důvodů. Malý rodinný hatchback totiž musí zaujmout i cenou.
Jak se nakonec inženýři s touhle výzvou poperou je zatím ve hvězdách… ehm, ve Wolfsburgu. Ale jsme na to setsakra zvědaví!
Vodik: ekologicke
Vodik: ekologicke nevycerpatelne palivo.asi tak.
A on ten vodík padá rovnou
A on ten vodík padá rovnou z nebe? Jeho současný způsob výroby (z ropy, uhlí nebo zemního plynu) rozhodně ekologický není.
Solarni panely pous, vetrne
Solarni panely pous, vetrne elektrarny : vyroba proudu : katoforeza rovna se vodik 🙂 po zajeti vodikovodu z arabie misto ropovodu neni problem. Slunecni svit 12 hodiny denne atd…
V jednom dokumente o
V jednom dokumente o elektromobiloch testovali vývoj aut
dali starý golf tuším dvojkový proti golfu ktorý má motor bluemotion (asi nejaký s nízkou spotrebou) autá išli za sebu a ten starý golf mal o trošku nižšiu spotrebu.
Do aut sa nevyzám ale za 20 rokov by som čakal väčší posun..
Ano, asi o 4 deci na 100km.
Ano, asi o 4 deci na 100km. Ono to na druhou stranu není nic divného. Ten starý Golf nemusel splňovat dnešní extrémně přísné emisní normy, má určitě menší výkon a krouťák a žádnou klimu a servořízení a určitě bude lehčí.
Škoda že s YouTube zmizel
Škoda že s YouTube zmizel ( Autorská práva ) Dokument Kdo zabil elektromobil.
http://uloz.to/hledej?q=Kdo+zabil+elektromobi
Od 19:22 srovnání nový – starý VW 1882 r.v.
Tichá revoluce Elektromobily jako doprava budoucnosti Dobrodružství vědy a techniky) (ČT2, ZDF 20
https://www.youtube.com/watch?v=l1vSeLu2wcE
Je jich tam vice
Dobrodružství vědy a techniky – Elektromobilita
https://www.youtube.com/watch?v=or4TOO26VNY
Zapni a jeď Německý dokument o přítomnosti a budoucnosti elektromobilů) Plug and Drive (ČT2, WDR 2
https://www.youtube.com/watch?v=Z8rep6At1_w
Je třeba se posunout v
Je třeba se posunout v myšlení a zbytečně neplýtvat energií. Lidé si kupují zbytečně silná auta. Dle mého pozorování na silnici se řidiči neumějí chovat. Nedávají blinkry, což považuji za základ při řízení vozidla. Proč se v Evropě prodávají SUV, to snad patří do Afriky. Automobilky neustále chrlí neuvěřitelné množství aut. Kdo je v tom zastaví? Jediná automobilka Tesla má smysl. Všichni ostatní zaspali dobu. Nechci čichat smrad ze starých aut na spalovací motor. Elektřina má obrovský potenciál. Kdo nezkusil neuvěří.
Mate pravdu, ak sa clovek
Mate pravdu, ak sa clovek nepozera na sposob, akym sa elektrina vyraba a aka je ucinnost tohoto procesu. AK sa to vsetko zrata dostane sa elektromobil ucinostou na rovnaku, ak nie nizsiu uroven, ako spal. motor. Skor sa mi paci myslienka spalovacieho motora spojeneho so vyduchovym pohonom, teda hybrid, ktory pouziva na rozbiehanie vzduch.
A kdo už konečně zrátá
A kdo už konečně zrátá kolik energie je potřeba na vyprodukování jednoho litru benzínu nebo nafty od těžby až po dopravení na stojan, aby se už tyhle kraviny v diskusích přestaly objevovat?
Mě by opravdu zajímalo,
Mě by opravdu zajímalo, jestli se mi takováto studie (která není na první pohled naprosto zavádějící) vyhýbá, nebo je to konečně ta hledaná konspirace a nějaký Šejk či Rockefeller je neustále skupuje a skartuje 🙂
Tak zase proč by takovou
Tak zase proč by takovou studii někdo dělal. Vyčíslené jsou náklady jako takové, to se dá dohledat, ale jaký podíl z nich tvoří energie nikdo neví. Leda obvolat všechny články řetězce, zeptat se jich, kolik platí za elektřinu a podělit si to 😉
Tak zrovna na stupínku
Tak zrovna na stupínku zhovadilosti vědeckých studií bych tuto zaslouženě očekával hodně nízko 🙂
musí to být míň, než se
musí to být míň, než se tou těžbou získá, jinak by ta těžba nedávala smysl. V současnosti je to něco jako 1:15 (na 1 jednotku vynaložené energie, se získá 15 jednotek).
ropné písky mají výtěžnost 1:3, což už je hodně špatné.
Smysl to mít může, pokud
Smysl to mít může, pokud ta energie zabalená do ropy má větší prodejní cenu než energie kupříkladu elektrická, což v tom to případě je. A ta výtěžnost se počítá přesně jak? Že na 15 vytěžených barelů se jeden spotřebuje nebo se to přepočítává na nějakou teoretickou energetickou hustotu. A co ty další kroky, zpracování a přeprava?
Kde na ty názory chodíte
Kde na ty názory chodíte Autoforum.cz?
Tak si mnozí zvykli na ropu, že zapomínají na její dopady na život na planete.
V Kalifornii začali s prosazováním elektromobilů hlavně pro to že mají
Obrovské problémy se znečištěním ovzduší a s tím spjaté zdravotní problému obyvatel evidují obrovský nárůst dýchacích potíží u mladé populace. Jsou vynakládány obrovské částky na léčbu.
Poptávka po ropě už je tak obrovská že se těží ve velkém i ropné pisky Proces zpracování je nesmírně energeticky náročný a vytváří velké znečištění.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Athabask%C3%A9_ropn%C3%A9_p%C3%ADsky
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dehtov%C3%A9_p%C3%ADsky
Země-krásná-neznámá-III-(22)-Konec-ropy.avi
https://www.youtube.com/watch?v=2TPweYiNdf4
Až dôjde ropa – Drsné varovanie!!
https://www.youtube.com/watch?v=EIYgmqboVv8
JASNÝ JE TO STRAŠNĚ
JASNÝ JE TO STRAŠNĚ TĚŽKÝ blablablablabla a ve skutečnosti to dopadne že rozdím 30 let vývoje je ve finále 0
youtube.com/watch?v=l1vSeLu2wcE
Dick Kvetňanský říká, že automobilky jsou jediné, s kým slovenská firma RTU nejedná. Má na to vysvětlení: „Rád používám analogii s mobily – nabíjemí si mobil za 40 minut a funguje 50 hodin. Mám v něm HD kameru, přístup na internet, čtyřjádrový procesor, prostě vše, na co jsme v minulosti potřebovali velké počítače. Za deset let nastal ohromný pokrok. Ale to neplatí u spalovacích motorů. Za sto let jsme se posunuli možná o deset procent. Henry Ford měl ve svých autech 15procentní účinnost spalovacího motoru, a to měli dřevěné kola. Nyní mají motory 25procentní účinnost. Za ten čas se všechno neuvěřitelně posunulo, ale motory až tak ne. Jak je to možné? Já si to vysvětluji tak, že každých pět let automobilka představí nový model nějakého auta. Vždy má o nějaké procento vyšší výkon ao chlup nižší spotřebu. Takto to budou v dalších a dalších modelech zlepšovat jen postupně. Kdyby udělali odrazu revoluci a vyrobili by dokonalý motor s výkonem 300 koní a se spotřebou dva litry, narazily by na strop možností spalovacích motorů a více by je už nedokázali zlepšovat. Z marketingového hlediska by to byla pro ně katastrofa. “
zivot.azet.sk/clanok/15579/slovensky-supermotor-vlani-vyvolal-senzaciu-co-je-s-nim
kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/rtu/
Vždy je co zlepšovat.
Vždy je co zlepšovat. Musí se ale automobilkám chtít. Máme tu plně funkční Wankelovy motory, Scrudery motory a další. Přesto stále v autech používáme dinosaury v nám známých podobách vznětový-zážehový čtyřdobý. Někdo se může ohrazovat životností motoru, ale i tam se už stírají rozdíly. Wankelovy motory dnes dosahují životnosti 150tisíc a více, zatímco starší molochy díky odlehčování, přeplńování a různým úsporám tipu start/stop, pomalu a jistě klesají k životnosti 200tisíc a méně. Mě osobně se dokonce stalo že mi dieslový motor umřel při 160 tisících. Scrudery motory mají ale životnost vyšší, s nižší spotřebou a vyšším výkonem. Přesto je žádná automobilka nenabízí a v nejbližší době ani nebude. Licence si ale nakoupili.
Už jen z těchto důvodů se těším na budoucnost elektromobilů, držím jím palce a říkám „Pryč se starýma automobilkama. My chcem nový. Takový který opravdu dělají pokrok a jen o něm nemluví!“
Tak zrovna Wankelův motor
Tak zrovna Wankelův motor není dobrý příklad
Pro ztrátové mazání se používá speciální olej i přesto je problém s emisemi což sice redukuje katalyzátor ale důležité je že je motor žíznivý a má vyšší spotřebu.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Wankel%C5%AFv_motor
http://www.auto.cz/mazda-renesis-motor-roku-2003-detailni-pohled-16979
Mazda-rx-8
http://auto.idnes.cz/mazda-rx-8-vyjimecny-sportak-d1w-/ak_aktual.aspx?c=A030607_121811_autosalonb_fdv
Pro zavedené automobilky je důležité co trh poptává.Když pominu vyšší cenu elektromobilu tak Upřímně
elektromobil vnímá mnoho lidí jako něco nového neznámého,exotického,neodzkoušeného,nepraktického a bude trvat nějaký čas než se to změní .
Mnohé automobilky už na trhu měly produkt o kterém si myslely že bude prodejním úspěchem a opak byl pravdou. Proto jsou mnohdy až příliš opatrní. Vývoj každého nového modelu je nesmírně nákladný a každá i mala chyba se může setsakramensky prodražit .I zdánlivá Maličkost může rozhodnout o objemů prodejů.
Já ještě dodám, že je
Já ještě dodám, že je třeba si uvědomit, že soukromé automobilky v kapitalismu nejsou nějaké veřejně prospěšné společnosti. Ale jejich prvořadým cílem je generovat zisk. Prostě nikdo z jejich vedení (a to samozřejmě není nějaká libovůle velkého šéfa, ale mají k tomu věrohodné studie) nevěří, že by v současné době byly elektromobily pro automobilku ekonomicky natolik úspěšné, že by se vyplatily obrovské investice do jejich vývoje a následně zavedení masové výroby.
Bohužel největší problém osobně vidím na straně vlád, pro které by prvořadý cíl měl být blaho obyvatelstva což si troufám tvrdit je do budoucna levný a ekologicky vyráběný/recyklovatelný elektromobil s praktickým dojezdem. A myslet si, že za pomoci dotací na nákup vozidla tomu nějak pomůžou je zcestné a prakticky to má přímo opačný efekt (elektromobily zůstávají drahé, ekologii jejich výroby to neřeší a dojezd také ne).
Podle mne efektivnější postup je vyhlásit veřejnou soutěž s jasným zadáním, např dojezd >300km, cena hluboko pod 500tis Kč, produkce 500tis aut ročně do 3let. No a dát na to ze státní pokladny nějaké drobné, třeba 100mld Kč (což je asi jen zlomek toho co už je ve světě na podporu elektromobility vyplýtvalo). Ta zásadní výhoda je, že to nestojí jen na zavedených automobilkách, může se přihlásit kdokoliv a hlavně výsledek je přesně dán.
Proboha jen to ne. Vlády
Proboha jen to ne. Vlády ať hlavně nic nedotují, nevyhlašují a zejména nediktují firmám co mají vyrábět a za kolik to mají prodávat. To nemůže skončit jinak než katastrofou, jako všechny podobné pokusy v minulosti. EV se prosadí samy o sobě, protože jejich výhody jsou neoddiskutovatelné a nemá smysl se to pokoušet o pár let urychlit nějakým zběsilým centrálním plánováním a vyhazováním miliard z okna.
Mě to naopak přijde
Mě to naopak přijde jediné rozumné řešení jak něco podpořit: něco konkrétního chci, tak vyhlásím veřejnou soutěž a pokud nebudou úplně blbě nastaveny pravidla, tak buď dostanu přesně to co chci (a za co jsem zaplatil) a nebo se nikdo nepřihlásí protože prostě o to nemá zájem a buď to odpískám, nebo změním pravidla. Další rozumná možnost je třeba snížit DPH na elektromobily.
Naopak vyhazováním veřejných peněz soukromým firmám je to, co se děje teď. Většina lidí na to stejně nedosáhne, přesto to ale ze svých daní podpořili. Také je jasně vidět, že bez těchto dotací by se elektrických aut prodal jen zlomek, protože prostě nejsou technicky ani ekonomicky výhodné a nějaký průlom je v nedohlednu a čím víc miliard se do toho tímto způsobem nalije, tím to na svět půjde pomaleji.
Pokud se domníváte, že se
Pokud se domníváte, že se v dnešní době by se prodal bez dotací jen zlomek elektromobilů (což já si třeba nemyslím) tak to může znamenat jenom jedno a to, že ten produkt není v tuto chvíli stále životaschopný. A pokud něco není technicky ani ekonomicky výhodné, tak proč to dotovat? Mělo smysl dotovat stotisícové plazmy před deseti lety nebo mobily před dvaceti? Ne, protože všechno má svůj čas.
Není to prodejné za
Není to prodejné za stávající cenu, stejně jako kdysi nebyla fotovoltaika. A stejně jako u fotovoltaiky právě investice do masové výroby vedly k drastickému snížení ceny. Bohužel toto se na rozdíl od fotovoltaiky stále neděje v kontextu množství peněz, které do odvětví plynou (pravda je to trochu jiný případ). Jediný kdo se snaží o snížení ceny je dnes Tesla, ostatní zatím investují pouze do vývoje techniky (např. BMW).
Jinak důležitý předpoklad, který je třeba vypíchnout je, že toto platí pouze pokud je/bude veřejná elektromobilita označena za veřejný zájem, tzn. pokud to tak není/nebude, pak samozřejmě jakékoliv dotace jsou kontraproduktivní a možná i nepovolená podpora.
Takže vám přijde ta hurá
Takže vám přijde ta hurá akce s fotovoltaikou jako úspěch? :-O
Vždyť to dopadlo katastrofálně. Ceny elektřiny vyletěly nahoru, evropští výrobci panelů začali masivně propouštět a zavírat fabriky, protože čínským výrobcům (taky dotovaným) nemohli konkurovat, následné šlápnutí na brzdu, zavedení cel a změna podmínek, což ekonomicky zlikvidovalo mnohé instalační firmy a jejich zaměstnance poslalo na pracák.
Takže sečteno a podtrženo, peníze ve výši jednoho ročního rozpočtu naší republiky vyhozené do kanálu (repektive částečně rozdělené mezi solární barony a (vesměs) čínské výrobce), dražší elektřina, větší nezaměstnanost a ohyzdné obludy na pronajatých pozemcích, které až doslouží zůstanou městu a státu, aby je na vlastní náklady zlikvidoval. Tomu se říká totální FAIL!
A elektromobilita jako veřejný zájem? Brr, to už míříme někam do Ruska nebo KLDR.
Tak zrovna fotovoltaika je
Tak zrovna fotovoltaika je učebnicový příklad jak veřejná podpora nemá vypadat, nicméně to nemění nic na tom, že výroba energie ze slunce fotovoltaickou cenou funguje a je skutečně obnovitelná a čistší než z uhlí. To že stále nemáme kvalitní úložiště elektrické energie není problém fotovoltaiky, přitom ale její použitelnost s ní stojí a padá.
Dále je potřeba říct, že bez „veřejného zájmu“ bysme neměli jaderné elektrárny a zřejmě ani vodní elektrárny(přehrady), protože uhlí je asi stále nejlevnější výroba a patrně nikdo ze soukroma by do jádra bez veřejné pobídky nešel. Také by jsme neměli odsířené elektrárny, továrny – proč by to jejich soukromý majitel sám od sebe dělal? Čističky odpadních vod – co mi z toho plyne za zisk? Už žádné tramvaje ani trolejbusy – je to nákladově dražší než nafta. K tomu by neexistovalo nic jako Euro norma, výrobci by se honili za nižší spotřebou na emise by se kašlalo. Přitom cena by nejspíše zůstala úplně stejná, stačí se podívat na ceny a regulace před a po krizi.
Právě že tohle všechno tu díky rozumnému veřejnému zájmu naštěstí nemáme a právě díky tomu se lišíme od KLDR, Číny a Ruska.
Když vy zaměňujete
Když vy zaměňujete energetické koncepce, právní rámce a obecnou podporu s přímými dotacemi. To, že stát má nějakou energetickou koncepci a vytváří právní rámec (kde se právě píše kolik má co mít jaké emise a takové věci), je přesně to, co stát dělat má. Byť samozřejmě i tady dochází k obrovským lobbystickým tlakům a tvrdým střetům různých pohledů. Ale přímá dotace je úplně jiný level. Já jsem jednoznačně pro podporu FVE i elektromobility, ale nikoliv formou dotací.
Mimochodem dotovat dnes nákup elektromobilu znamená dotovat něco, kde aktuálně výrazně převyšuje poptávka nad nabídkou. Při takovém stavu nejsou nic jiného, než dárek daňových poplatníků lidem, kteří si to chtějí koupit tak jako tak.
Nesouhlas. Spotřebitel se
Nesouhlas. Spotřebitel se chová mnohdy krátkozrace zajímá ho jenom cena/náklady je mu ukradené že jeho automobil je zdrojem značného znečištění! Hlavně že je to levné ! Znečištování ovzduší neřeší !
Také opomíjíte že. První masově vyráběný elektromobil EV1 byl přece uveden na trh po přijetí Kalifornského zákona o emisích, který tlačil automobilky k vývoji a výrobě alternátývních pohonů.
Tento zákon má za následek vznik Toyoty Prius a dá se říci potažmo i vozu Tesla S BMW i3/i8 . Protože právě elektromobil EV1 ukázal světu že je to technicky možné .
Nebýt Obamovy Vlády a vládní půjčky Tak By žádná Tesla S, Chevy Volt nevznikly . A mimochodem nebýt vládami nařízeného omezení emisí tak by mnohé automobilky ještě tet vyráběly automobily bez řízeného vstřikování a katalyzátoru .
Vlastníkům Automobilek je nějaké životní prostředí ukradené a že jejich produkty mají za následek zdravotní potíže je nezajímá. Nikdo po nich nechce zaplatit léčbu těchto pacientů . Pokut je o jejich produkt zájem a generuje zisk tak ho budou vyrábět klidně dál bez inovací.
http://www.hybrid.cz/tagy/zachranny-balicek
http://www.auto.cz/kalifornie-se-soudi-s-vladou-usa-budou-mit-nova-auta-v-usa-za-10-let-spotrebu-5-88-l-100-km-9290
http://zpravy.idnes.cz/kalifornie-zaluje-automobilky-kvuli-emisim-fzn-/zahranicni.aspx?c=A060921_155957_zahranicni_rez
Tak předně bych
Tak předně bych nesouhlasil s tím, že osobní automobil je zdrojem nějakého zásadního znečištění, které je potřeba akutně řešit. Není to pravda. Za to nějaká forma vynuceného plošného „šrotovného“ spalovačů a nákup elektromobilů by byla obrovská ekologická zátež. A to ještě nevíme, jestli do deseti let ty dnešní elektromobily nebudou potřebovat repase baterií.
A komu přinesl něco pozitivního vynucený vývoj EV1 kromě pár nadšenců? Nikomu. Akorát to GM stálo obrovské peníze a bez diskuse to přispělo i k tomu, proč se následně ocitlo na hranici krachu.
Tesla je úplně jiný případ. Dělá elektromobily protože chce, v době kdy to už má smysl a má potenciál velmi dobře vydělávat. Proto věřím, že kdyby nedostala půjčku od vlády, dostala by jí někde jinde.
Totéž Toyota Prius, dlouhodobě vůbec nejprodávanější auto na světě. Ne proto, že by bylo dotované nebo okázale ekologické, ale proto, že je skvělé, úsporné a spolehlivé.
GM skoro zkrachovalo ne
GM skoro zkrachovalo ne kvůli EV1, ale výrobě těch obrovských aut s obrovskou spotřebou, která v době krize nikdo nechtěl. A na znečištění životního prostředí se doprava podílí docela dost a ne že ne.
Ano GM na EV1 prodělalo Ale
Ano GM na EV1 prodělalo Ale ten automobil a to jak veřejnost bojovala za jeho záchranu vyvolalo změnu pohledu na elektický pohonný Agregát. GM se ocitlo na hraně krachu protože ve velkém vyráběli SUV modely s velkou spotřebou které po skokovém nárůstu cen pohonných hmot nikdo nechtěl a nepomohlo ani Americké GM šrotovné.
http://en.wikipedia.org/wiki/GMC_Sierra
Kdy Dávali slevu při dovezení starého automobilu na protiúčet.
http://www.hybrid.cz/tagy/gm?page=7
http://www.hybrid.cz/elon-musk-sef-tesla-motors-rika-ze-general-motors-meli-pokracovat-s-elektromobily
Právě tento případ jasně ukazuje že vlády musí nastavovat pravidla a tlačit na společnosti jinak systém zkolabuje.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/208570-znecistene-ovzdusi-zkracuje-obyvatelum-pekingu-zivot/?mobileRedirect=off
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zne%C4%8Di%C5%A1t%C4%9Bn%C3%AD_ovzdu%C5%A1%C3%AD
http://cs.wikipedia.org/wiki/Smog
http://www.geton.cz/clanky/znecisteni-ovzdusi-cisticky-vzduchu/
Nikoliv veřejnost, ale
Nikoliv veřejnost, ale parta nadšenců, něco jako my tady na hybridu. 99,9% veřejnosti ani neví, že takové auto existovalo.
Hlavní příčinou problémů GM byly strukturální problémy mající počátky někdy v 50. letech, ale tohle tomu nasadilo korunu.
Ano parta nadšenců v USA a
Ano parta nadšenců v USA a to jenom v regionu kde se tyto vozy prodávaly.
Zapomněl jste dodat 99,9% Evropské veřejnosti. Ve spojených státech by bylo procentuální vyjádření úplně jiné.
Hlavní příčinou problémů GM Zkostnatělé vedení až příliš svázané z ropným průmyslem.
Automobilka GM jako první světu představila několik přelomových konceptů které nedokázali uvést do výroby nebo výroba díky spatně zvolené strategii předčasně skončila .
http://www.hybrid.cz/gm-ultralite-zazracne-auto-budoucnosti-z-roku-1992
http://www.automobilrevue.cz/rubriky/automobily/historie/general-motors-heritage-center-vzacne-kousky_39982.html
Myslím, že i v USA by to
Myslím, že i v USA by to procentuální zastoupení bylo podobné, respektive dost lidí asi zaregistrovalo následný humbuk, kdy se věc propírala v TV a novinách, ale ohánět se „veřejností“ mi přijde legrační.
A konceptů a studií ukazovala každá velká automobilka na autosalonech habakuk.