GM Ultralite – zázračné auto budoucnosti z roku 1992

Píše se rok 1992. Toyota je až po uši ve výzkumu hybridů. General Motors vyvíjí elektromobil . Jedním z jeho předků je GM Ultralite. Koncept auta budoucnosti, které dodnes vzbuzuje údiv a dokazuje, že tehdy ještě automobilka GM za něco stála. Kromě toho si Ultralite zahrál i v (nechvalně) proslulém snímku Demolition Man.

Koncept ultralehkého, ultrašetrného auta GM Ultralite z roku 1992. Dnes, o dvacet let později, se o něco podobného pokouší např. .
foto: GM

Demolition Man, sci-fi film z roku 1993 se Sylvestrem Stallonem, Wesley Snipesem a Sandrou Bullock je dnes klasikou pro všechny příznivce žánru. Odehrává se v Los Angeles roku 2032, v utopickém světě postaveném na extrémní politické i jiné korektnosti.

auto GM Ultralite 1992

Jedním z filmových vtípků je např. i Arnold Schwarzenegger jakožto prezident . Tvůrci nejspíš na dnešní svět musí zírat s ještě větším údivem, než jsme my zírali na ten jejich filmový. Snímek stojí za to shlédnout, ale ještě zajímavější jsou vozy, které se v něm objeví: upravené prototypy GM Ultralite.

Tohle auto se poprvé představilo na autosalonu v Detroitu v roce 1992. Podle propagačního videa GM mělo ukázat, že automobilka je schopná vést i v oblasti výzkumu a nových technologií. Klíčovou roli na tomto voze hrály vlastnosti, které jsou i dnes opět v centru pozornosti: spotřeba, emise, hmotnost, aerodynamika.

auto GM Ultralite 1992

Karoserie vozu byla vyrobena společností Scaled Composites z uhlíkových vláken (před 20 lety!). Vážila pouze 191 kg. Auto poháněl dvoutaktní tříválec vážící 80 kg o výkonu 83 kW, díky kterému byla max. rychlost 217 km/h. Celková hmotnost kompaktního čtyřmístného rodinného auta činila 635 kg!

Cílem celého projektu, který podle šéfdesignéra Jima Biecka vznikl na “brainstormingovém setkání”, bylo vyvinout auto se spotřebou 100 MPG, tedy asi 2,4 l/100 km. Dalšími klíčovými osobnostmi byli také Bill Ochalek, Don Runkle a Jim Lutz.

Auto se může pochlubit na svou dobu i neuvěřitelně dobrou aerodynamikou – koefecientem 0,19. Jako převodovka sloužila produkční automatická převodovka z modelů Saturn. Nebyl to však jen pohon, kde GM chtěla ukázat co všechno dovede.

Celé video sice smrdí osmdesátými lety, obzvlášt v čásit s údernými klipovými střihy do uširvoucích synťáků. Jinak je to ale parádní podívaná i na dnešní dobu!
zdroj: GM

Díky dveřím typu gullwing zmizel B sloupek a pohodlně se nastupovalo i vystupovalo jak řidiči a spolujezdci, tak cestujícím vzadu. Co se týká bezpečnosti, bylo auto vybaveno čtyřmi airbagy, pro každého cestujícího jeden. Zadní světla byla LED, přední světla měla centrální zdroj (!) od kterého bylo světlo vedeno optickými vlákny k čočkám.

auto GM Ultralite 1992

Tehdy si inženýři mysleli, že právě tohle bude do pěti let standard. Místo toho se standardem stává . Ještě zajímavější je ale modulární řešení vozu: zadní náprava a pohonný systém představovaly jeden kompaktní modul. Ten bylo v případě servisu nebo jiné potřeby možnost vyměnit.

Díky tomu mohlo být auto vyrobeno jednoduše s různými typy pohonů. Automobilka podle slov konstruktérů uvažovala i o (mikro)-turbíně, plně elektrickém voze (později GM EV1) nebo LPG.

Otázka je jednoduchá: proč už tohle sakra dávno nejezdí na silnicích?

19 Comments on “GM Ultralite – zázračné auto budoucnosti z roku 1992”

  1. Podobně se můžeme ptát,
    Podobně se můžeme ptát, proč nemá ČR dálniční síť spojující každé krajské město s jeho sousedem. Prostě se dává priorita jiným věcem než auto vážící okolo půl tuny. Na tomto voze mě upoutává kufr. Je-li tam nějaký je dost malý a to pro čtyřčlennou rodinu na klasické využití nestačí. I když jsem fanda elektromobilů tak tento model je cestou zpět.

  2. podla mna o popularite
    podla mna o popularite rozhoduje mnoho faktorov ale o kupe len dva, uzitkova hodnota k beznej cene v dostupnosti. alfa omega je predaj ojazdenych vozidiel, kde je vzhladom k usetrenemu palivu a peniazom za ne pomer najlepsi. potom su nove lacne auta do 12000 a kategoria drahych aut kde faktory stracaju na vahe a prevazuje maskulinita. tu sa snazia zaberat vyrobky ktore same seba tituluju za krala pojmom, premiova znacka.

    ak je nieco popularne, bez ohladu na realitu v tom „realne“ vidi zmanipulovany clovek to najlepsie, nieco ako nabozenstvo, a vyzdravenie sa dostavit nemusi.

    ak sa chce presadit tento typ vozidiel, musim si ho chciet kupit ja. musi byt pre mna. musim chciet predat sucastne auto a mat na toto. a citit ze v nom odnesiem bicykel, alebo sa don zbalim a pojdem na dovolenku.

    Tieto atributy nesplna. Auto nie je povoz do prace. Je to univerzalny nastroj co vela znesie a vela vydrzi. Je to malu pohodlny nakladak za ktory sa nemusime hambit a ktory potesi nase ego.

    Pokial by to tak nebolo, necitili by sme sa tak hlupo v Trabante.

    1. Jestli jste se cítil
      Jestli jste se cítil trapně v Trabantu, tak to spíš hodně říká o vás 😉 Vždyť to byl jedno z nejpraktičtějších aut, co se za socíku daly pořídit. Ve své době to byla vymykající se rarita, dneska po padesáti letech 90% aut na silnici používá stejnou koncepci a dokud se pohonná jednotka nepřestěhuje někam do podlahy nebo do disků kol, tak jí ještě dlouho používat budou.

      A s tím ostatním bych si taky dovolil nesouhlasit. Auto dneska je spotřební zboží stejně jako mobil nebo počítač. Člověk si koupí takové jaké potřebuje a když se časem potřeby změní, tak ho prodá a koupí jiné.

      1. ked si kupim mobil alebo
        ked si kupim mobil alebo pocitac, nemusim platit povinne poistenie, drahe palivo, stat v celodennej sore na registraciu, vlastnit vodicak, chodit na povinne prehliadky a ine mnohe statom urcene byrokraticke procedury.

        pokial by to bolo skutocne ako s mobilom alebo pocitacom, …tak to nezijem na zemi medzi ludmi.

        auta su velmi drahe, este drahsie je ich vlastnit.
        nie je to ano ako byt ci dom, ani ako mobil, je to samostatna kategoria. mechanizmus na platenie vlad, presnejsie, na drahe platenie neuzitocnych ludi co su samozvane kralmi.

        trabant bol, nic viac. dnes, vidiet smart, a kolko stoji, to uz nie je ani zabavne.

        myslim ze automobil je nevyhnutne prekliatie.

        1. Byrokratické procedury a
          Byrokratické procedury a poplatky máte i s tím mobilem. Minimálně potřebujete elektrickou přípojku a platíte nějaké měsíční paušály. Do další metafyziky zabředávat nehodlám 😉

          To s tím Smartem jsem nepochopil. Ten je zrovna dost atypický o malých rozměrech nemluvě. Tou nejpoužívanější koncepcí jsem myslel samonosnou karoserii, motor vpředu uložený napříč s předním náhonem kol, čímž máte vzadu velký zavazadlový prostor u kombi verze umocněný možností sklopit zadní sedadla.

  3. na otazku, preco to este
    na otazku, preco to este nejazdi na nasich cestach, existuje jednoducha odpoved – pretoze cely koncept je postaveny na tak pokrokovej technologii a materialoch, ze by seriovo vyrabane vozy nikto nekupil. ich cena by totiz posunula dany voz mimo akukolvek sancu na konkurencieschopnost. uhlikove vlakna su drahe aj dnes, hoci sa vyrabaju v obrovskom mnozstve. velka cast pozitiva tohoto projektu je postavena prave na nizkej hmotnosti vdaka pouzitiu uhlikovych vlakien. ja mam skor inu otazku – ak by ho zacali vyrabat dnes, s dnesnymi technologiami – myslite ze by obstal v konkurencii??? dokazali by zrazit cenu na prijatelnu uroven?

  4. Předbjěhli dobu .Přišli
    Předbjěhli dobu .Přišli příliš brzo s pokrokovýmy technologiemi . V GM měli skvělý vývojový tým ,ale neuměli to prodat.Také EV1 neuspěl pro malý zájem zákazníku kteří autu nevěřili. Báli se nových použitých technologijí a dojezdu . GM nedokázalo přesvědčit masy aby si EV1 pronajímali.Paradoxně hromadné šrotování EV1 udělalo Elektromobilitě velkou reklamu, na které vydělali jiní.
    http://youtu.be/a4uMzoi_G_o
    http://youtu.be/5JrBuzWo2PI
    http://youtu.be/bpYdHUxdMTI

      1. Ten film bych nepovažoval
        Ten film bych nepovažoval za nějakou objektivní pravdu. Je stejný druh dokumentu, jaký točí například Michael Moore. Já si rovněž myslím, že EV1 se prostě GM nevyplatil a tečka.

        Ostatně ty jako prodejce elektrických skútrů sám vidíš, jaké jsou problémy s akumulátory i dnes po mnoha letech a jak je otázka rentability pořád sporná a žádný ropný šejk ti nůž pod krkem nedrží.

          1. I s dobře fungující BMS
            I s dobře fungující BMS (kolik jich takových na trhu je? Možná tak Zero, ale čína rozhodně žádná) je tu pořád otázka srovnání celkových nákladů s benziňákem, která pro elektroskútr nevychází moc dobře a to ani když budeme brát jako fakt, že baterie vydrží bez citelně ztráty kapacity 10 let.

            A názor na to jestli GM lže nebo ne si na základě jednoho filmu, který je od začátku koncipovaný jako obvinění GM a ropných společností z likvidace EV, opravdu dělat nehodlám.

            1. baterie, je to tak, pod to
              baterie, je to tak, pod to sa podpisem.
              su problem a este dlho budu z pohladu mobility.
              mne dokument ev1 tiez pocaroval, samotne auto ev1 je pre mna stale ako nabozenstvo hlavne ked sledujem ako startuje a posobi v interieri v videi na nete. zrejme stale nedokazem rozlisit v tomto pripade realitu ad reality ako ju vnimam.

          1. Ono takhle jednoduché
            Ono takhle jednoduché není. Za prvé by to pak nemohli daňově odepsat (nevím přesně ten správný účetní termín) a pak taky prodejem, byť bez záruky, vznikají ze zákona nějaké povinnosti produkovat náhradní díly a možná i servis po dobu 10 let.

            Mimo to, už ten fakt, že EV1 bylo pouze k pronájmu, ukazuje na to, že GM si od začátku nebylo jisté a nechávalo si zadní vrátka otevřená.

      2. Jen jsem vyslovil svůj
        Jen jsem vyslovil svůj názor.Tento dokument jsem viděl několikrát a mám ho stažený.Někde jsem četl že první generace EV1 s olovem byla velmi háklivá na hluboké vybíjeni aku. kdy se razantně zkrátila jejich životnost a tuto výměnu hradilo GM.Druhá generace už měla Ni-MH a mnohem delší dojezd (250km?). Škoda že GM tyto auta nechalo sešrotovat.Ještě dnes by EV1 obstálo v konkurenci s ostatními elektromobily.

  5. Důvody, proč se mnohé
    Důvody, proč se mnohé pokrokové technologie nedostaly k lidem nebo až velmi pozdě jsou často velmi malicherné. Důvodem může být například závist, malichernost, řevnivost, úzkoprsost, nebo prostě jenom chybné rozhodnutí. Přečtěte si, jak v Jablku skoro zazdili skvělý projekt. http://technet.idnes.cz/apple-programator-partyzan-tajne-vyvoj-graphing-calculator-prk-/tec_technika.aspx?c=A120927_191910_tec_technika_pka

Napsat komentář