Německo uvažuje o MHD zdarma, chce tím bojovat proti znečištění ovzduší

Navzdory všem snahám v oblasti obnovitelných zdrojů má Německo problém se znečištěním ovzduší. Až takový, že uvažuje o zavedení městské hromadné dopravy zdarma.

Tramvaj městské hromadné dopravy v Drážďanech
foto: AndyLeungHK, licence CC0 Creative Commons

Evropská komise nedávno pohrozila devíti členským zemím žalobou, pokud nepřijmou opatření vedoucí ke zlepšení kvality ovzduší. Mezi tyto země patří Česká republika, Slovensko, Polsko, Británie, Rumunsko, Maďarsko a kupodivu také Francie, Španělsko, Itálie a Německo.

Právě Německo se proto odhodlává k radikálnímu kroku. Ministryně životního prostředí Barbara Hendricks napsala Karmenu Vella, evropské komisařce zodpovědné za životní prostředí, že země uvažuje o zavedení městské hromadné dopravy zdarma.

Ministryně dodala, že bezodkladný boj proti znečištění ovzduší je pro Německo jednou z nejvyšších priorit. První testování městské hromadné dopravy zdarma se chystá nejpozději na konec letošního roku v pěti velkých městech: Bonnu, Essenu, Mannheimu, Herrenbergu a Reutlingenu.

Kromě toho by Německo chtělo dále podpořit zavádění bezemisních zón, systémů sdílení aut a emisních omezení pro flotily autobusů nebo taxi.

74 Comments on “Německo uvažuje o MHD zdarma, chce tím bojovat proti znečištění ovzduší”

  1. Všetko hromadné a zdarma, priťahuje asociálov, zlodejov a
    Všetko hromadné a zdarma, priťahuje asociálov, zlodejov a špinu, pretože ide o zavádzajúci nepravdivý politický pojem.

    Že niečo hradí „štát“ znamená že to platíme všetci, teda hlavne ten čo to nevyužíva a prekrucuje sa to polopravdou, že masový nákup je lacnejší. Blbosť.

    Takto, ..neviem kto všetko sa rado schováva za pojem „štát“ a „vieme to lepšie lebo to viem regulovať“ ale je to klasické ojebávanie z neznalosti.

    Niečo ako mladé ženy bojujúce za práva mačičiek a šteniatok. No čo, nech sa tie živé hračky premnožia, hlavne že máme kam investovať svoje pomýlené pocity, a zasadzovať sa za niečo pre nepriznaný chybu vo vlastnej logike.

    1. Nejvíc by měla řvát Škodofka, protože ta odvádí do
      Nejvíc by měla řvát Škodofka, protože ta odvádí do státního rozpočtu nejvíc. V roce 2016 odvedla přes 6 mld Kč 😀
      http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/2122620-do-statniho-rozpoctu-loni-nejvic-prispela-skoda-auto-na-dani-z-prijmu-odvedla-pres

      Mimochodem, zde tvrděj, že zbytek státu živí míň jak 1/3 národa 🙂
      http://pravyprostor.cz/mene-nez-tretina-obyvatel-cr-zivi-zbytek-neverite/

  2. Napíšu to na začátek – ne že bych potřeboval mít svůj
    Napíšu to na začátek – ne že bych potřeboval mít svůj příspěvek už podruhé úplně nahoře, ale prostě proto, že podle mě tu bylo víceméně už vše řečeno – jak ze strany odpůrců MHD zdarma, tak i odpůrců individuální přepravy autem, takže psát to někam doprostřed se mi nejeví jako vhodné.

    Podle mě MHD zdarma sama o sobě problém nevyřeší. Nejúčinnější by byla kombinace MHD zdarma a zákaz vjezdu spalováků do centra a dalších vymezených zón. Jasně, bylo by to kruté a pro spoustu lidí šílený opruz, omezení svobody atd., ale možná to dopadne tak, že se nějakému radikálnímu řešení nakonec nevyhneme – nikoli s ohledem na „zvůli“ úředníků EU, ale především s ohledem na své zdraví a životy. Aspoň by to motivovalo ty majetnější, co mají barák a tedy možnost domácího nabíjení, k pořízení elektromobilu. No a ti, co na EV nemají nebo nemají doma kde nabíjet, by mohli využívat právě tu MHD zdarma.

    Samozřejmě by tomu musela předcházet výstavba velkých záchytných parkovišť na okraji města a taky posílení MHD, aby ten nápor vůbec zvládla.

    Bohužel toto vše neřeší problém rezidentů čili obyvatel uvnitř zón bez spalováků. Možná si tedy budeme muset počkat na masové rozšíření sdílení elektromobilů a autonomní řízení. Mimochodem než toto nastane, tak nechci vidět ten mazec a protesty ze strany taxikářů. 😉

    1. Záleží co chcete vyřešit. Buďto chcete co největší
      Záleží co chcete vyřešit. Buďto chcete co největší ohled na ekologii, a potom je v extrému nejčistším řešením sebevražda, protože jedině tak zajistíte nejmenší vliv člověka na přírodu nebo je vašim cílem co největší spokojenost lidí a potom je nejlepším známým způsobem jak tohle zajistit volný trh. Ten určí co lidé chtějí. Určí kde je ten kompromis.
      Jakákoli násilná regulace je vždy proti vůli někoho. Takže se někdo má lépe než jiný, díky použití násilí. Je to nemorální a neekonomické. Bohužel tohle málokdo ví, ale pomalu se to zlepšuje a myšlenky volného trhu(anarchokapitalismu) se pomalu dostávají do mainstreamu.

      1. Jaký je rozdíl mezi sebevraždou a pomalým zabíjením sebe
        Jaký je rozdíl mezi sebevraždou a pomalým zabíjením sebe sama zplodinami z výfuků spalovacích motorů? Jedině snad v čase a v naději, že to druhé nenastane hned jako to první a možná vůbec. Co největší spokojenost lidí a volný trh, ať si určí svobodně každý sám za sebe, co chce a jak se sprovodí ze světa – OK. Ovšem to by široko daleko nesměl být nikdo jiný, koho ten dotyčný „vezme s sebou“. Prostě svoboda je krásná, ovšem zároveň iluzorní věc, protože lidi hřeší na to, že svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda někoho dalšího. Takže on ten volný trh nikdy není zas tak volný, jak by to mohlo na první pohled vypadat.

        1. Rozdíl je v tom že jednu z těch sebevražd děláte z
          Rozdíl je v tom že jednu z těch sebevražd děláte z vlastního uvážení a k druhé vás dovedly kroky vlád v minulosti, které vytvořily podmínky pro automobilismus místo koňomobilismu, paromobilismu a MHDMobilismu, a učinily auto nutností, to vedlo na změnu městského uspořádání a teď vás nutí jezdit a navíc vás teď ještě označují za to nejhorší co je, trestají vás za něco k čemu jste byl více méně donucen okolnostmi, které samy předchozí vlády vytvořily a současné tvoří.

          Současná MHD je pro kravaťáky skoro nepoužitelná, ze systému určeného pro střední a vyšší vrstvy, pohodlného způsobu jak se vozit po městě, jak dopravit uhlí a materiál do živností, se stal nechutný způsob přepravy lidí v přeplněných a kapacitně nevyhovujících vozidlech zamořených mnohdy výměšky nehygienických lidí. Takoví by byli v době vzniku bez milosti (a zastavení) z přepravy vyloučeni konduktérem. Dnes nikoliv.

          Lidi si rozhodně ježdění ve městech nevybírají jako požitek, ale je to pro ně něco nutného protože prostě minulost s kroky vlád a návrhy novějších částí měst (zónování, zejména v USA), a současnost kdy není ve veřejné dopravě zajištěna kultura cestování ani na úrovni C.K. Ono se řekne Wi-Fi v autobusech, moderní vozidla a podobně, ale co je mi to platné když musím stát, protože je vůz přecpaný, sedadla jsou špinavá a musím se držet štangle?

        2. Pro eHonza:
          „Jaký je rozdíl mezi sebevraždou a pomalým

          Pro eHonza:
          „Jaký je rozdíl mezi sebevraždou a pomalým zabíjením sebe sama zplodinami z výfuků spalovacích motorů? Jedině snad v čase a v naději, že to druhé nenastane hned jako to první a možná vůbec.“ – nechápu jak tohle souvisí s tím co jsem napsal. Takže jen napíšu: Nezabíjejte se a nevdechujte zplodiny nebo pokud chcete vdechujte, ale nedoporučuji vám to.

          „Co největší spokojenost lidí a volný trh, ať si určí svobodně každý sám za sebe, co chce a jak se sprovodí ze světa – OK.“ – proč by se měl někdo sprovodit ze světa? Nechápu.

          „Ovšem to by široko daleko nesměl být nikdo jiný, koho ten dotyčný „vezme s sebou“.“ – volný trh stojí na respektu k soukromému vlastnictví.

          „Prostě svoboda je krásná, ovšem zároveň iluzorní věc, protože lidi hřeší na to, že svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda někoho dalšího. Takže on ten volný trh nikdy není zas tak volný, jak by to mohlo na první pohled vypadat.“ – tohle nechápu vůbec. Jak jste přišel na to na co lidi hřeší? Co myslíte slovem „hřeší“? Volný trh je definován jako stav ve kterém jsou veškeré výrobní prostředky v rukou lidí.

      2. No nevím,nějak se mi zdá že mezi lidmi bohužel vládne
        No nevím,nějak se mi zdá že mezi lidmi bohužel vládne čím díl tím větší přesvědčení že je třeba regulovat regulovat a regulovat. Jasně tady trochu míň protože jsem si prošli čím jsme si prošli, ale v mnoha zemích bez této zkušenosti dost velká část populace provádí duševní onanii nad každým jedním novým zákazem, nařízením a omezením.

        Myslím že co nejmenší vliv člověka na přírodu, nebo spíš vliv který by byl menší než v současném korporátním kapitalismu, by se dal zajistit i s plně volným trhem. Mnoho ze škodlivého vlivu člověka na planetu je dáno jenom tím že tu máme regulace a omezení, licence a podobně.

        Například máme korporace elektrické, díky jejich vlivu na vládu, například naši, jsou velmi zkomplikovány možnosti lidí si vyrobit vlastní proud, v USA zničily s pomocí vlády mezi válkami obrovské množství ostrovních systémů povětšinou s vodním či větrným pohonem. Dnes u nás například s pomocí státu znepříjemňují soukromé OZE.

        Kdybychom nad tím seděli delší dobu, tak najdeme příčinu skoro každého problému v nějaké vládní regulaci.

        1. Pro Carlos:
          „Myslím že co nejmenší vliv člověka na

          Pro Carlos:
          „Myslím že co nejmenší vliv člověka na přírodu, nebo spíš vliv který by byl menší než v současném korporátním kapitalismu, by se dal zajistit i s plně volným trhem.“ – na volném trhu jde o to, že lidé mají možnost si zvolit tolik ochrany přírody kolik chtějí. Bez alespoň částečného poškození přírody podle mě nelze vůbec existovat, ale lze nalézt pomocí volného trhu nejpřijatelnější řešení. Násilné regulace nemohou nic pozitivního přinést. Z principu to nejde. Je to proti přirozenosti člověka(morální hledisku) a proti logice(ekonomické hledisko). Obecně se dá říct, že na volném trhu skoro nikdo nebude chtít si zničit svůj pozemek třeba naftou nebo by za to chtěl hodně peněz a tím se to znečišťování prodraží. Za to politici nenesou skoro žádnou zodpovědnost. Proč by politik neměl znečistit kus přírody, když ve funkci za pár let skončí? Když si uvědomíte, že kolem 2/3 toho co si vyděláme nás stojí stát a ani s tou třetinou co nám zbude nemůžeme volně nakládat, tak si uvědomíte, že jsme na tom se svobodou podobně jako za feudalismu.

          1. Mě to zvěrstvo co dělá stát nemusíte vysvětlovat,
            Mě to zvěrstvo co dělá stát nemusíte vysvětlovat, bohužel jsem nenašel nikde jaký je poměr HDP vytvořeného státním přehazováním peněz a kolik toho dělá soukromý sektor.

            V podstatě mluvíme o tom stejném, jsme, jak vidím v podstatě téhož názoru. Bez dotací by se sedlák musel starat o půdu aby ji nezničil s dotacemi ji zničí a pak chce aby se mu na zničenou půdu všichni skládali, to je šílenství! Takového „sedláka“ co ještě otráví spodní vodu bychom měli hnát… no třeba vidlemi ať je to stylové, bohužel bez volného trhu to nejde a pokud to někdo chce dělat poctivě postaru, je mu ještě veřejností spíláno, chjo.

            Je to tak, normálně by si nikdo v prvním sektoru nenechal zničit pozemek, proto třeba se i dráhy a staré cesty klikatí, proto aby se vyhnuly problematickým pozemkům.

            Bylo by třeba zajímavé se podívat na to jak by se asi vyvíjela elektrická síť pokud by se do toho nepletly korporace, eventuálně jaké materiály, jakého původu a jaká paliva by se ve velkém používala.

            Myslím že by se fosilní paliva používala v mnohem menší míře, nebo že by se používaly procesy, které by poměrně málo zatěžovaly přírodu, což ale zase u některých nebylo v minulosti tak snadné, protože jejich cena byla tak vysoká že si uhlobaron mohl koupit co chtěl, ale zase máte pravdu, cena byla takový že se nevyplatilo jejich nadužívání.

            Myslím že by to vedlo na mnohem efektivnější využívání energií, pokud by se do výroby proudu nepletly korporace, natož státy, tak bychom neviděli stavby typu Orlík, nebo slezská Harta, Nové Mlýny…, ale spíše stavby nejvýše, byť v tom se také angažoval stát, jako Vrané, Štěchovice, Střekov, tam došlo k minimálním záborům okolní půdy. Systém by byl mnohem více fragmentován a nejspíš by už od počátku vedl na hospodárné využívání energie, to na začátku myslím bylo a s postupem času, jak se do toho pletl stát a korporace klesalo. Lhal bych kdybych tvrdil že vím jakou účinnost měly první zářivky, ale byly na trhu od 30. let. Když jsem kdysi četl materiály o tom jak po válce nebylo dost proudu, tak tam akorát mluví o zhasínání výloh a poslouchání rádia po tmě a jak je nutné budovat elektrárny a jak je třeba proud pro průmysl… ale není tam ani řádek o tom že by se měly používat lepší zdroje světla, jenom že je třeba vytočit více proudu.

            Jak se prohrabuji občas starými dokumenty, tak se tam dá zjistit třeba že tranzistory byly objeveny mnohem dříve, konkrétně se jednalo o FET objevené panem Lilienfeldem, tak si říkám že bez státní podpory korporacím, byla, ne že ne, by možná technika pokračovala, v oborech s velkým vlivem na lidské životy, mnohem rychleji. Před 1. světovou to vypadalo že během pár let začne slunce nahrazovat uhlí, v Egyptě vznikaly první solárně-termická zařízení a nedělám si iluze že by se velmi rychle nehledalo řešení i pro naše oblasti, bohužel došla válka a celé se to posunulo k ropě, je tam vidět velmi ostrý předěl v myšlení a vývoji technologie kdy se to celé pohnulo zlým směrem. Myslím že pokud by nenastala, tak bychom do 30. let viděli první praktické solární články, byla to jenom otázka pár iterací vývoje. O vlastnostech Selenu a oxidů mědi se vědělo, stačilo aby někdo hledal. Vždyť i Edison prohlásil že nejlepší zdroj proudu pro lidi je slunce. V podstatěnic nebránilo tomu aby už tehdy vznikaly poloostrovní systémy. Kdyby na to došlo, tak se daly udělat i elektromechanické regulátory, do konce 30. let i nerotační měniče (ale myslím tu byla možnost že by se vrátil stejnosměrný proud pokud by se objevila technologie solárních článků, třeba s účinností 5% a přijatelnou cenou)

            Je to celkem zajímavé že válka sice znamená posun technologie, ale v 90% případů zlým a morálně špatným směrem k něčemu co vážně ohrožuje společnost a svobodu lidí. Osobně si myslím že za tímto ujetím k destruktivnosti je jen a pouze trauma společnosti, které utrpěla za války a pak během generace v další. Jinak to vysvětlit nelze.

            Také chemie a průmysl by se více zaměřovali na využití přírodních materiálů než na ropné plasty, byť ty by asi díky nalezištím v řídce obydlených oblastech byly levné tak jako tak.

            Za vážné nebezpečí považuji že lidé, mladí lidé, na západě myslí že odpovědí na jejich problémy je jen a pouze socialismus, že je to jediná správná odpověď na jejich problémy, není. Mnohem lepší je dát lidem volný trh (některé pitomce to semele, ale možná jim u někoho ve službě bude i líp než na dávkách) a nechat je spravovat majetek a schopnosti tak aby jim to neslo co nejvíc.

            Někdy si říkám jestli návrat k předkorporátní a částečně manufakturní výrobě nemá nakonec smysl. Když se podíváme na hodnotu produktů na trhu, tak nejvíce lidé platí za místní rukodělné výrobky, ne za pásovou výrobu. Jenže to potřebuje obrovskou redukci regulací a rýpání státu, daňové zátěže etc.

            Samozřejmě budou tu pokaždé výrobci dílů dílů výrobků, ocele, hliníku, plastů, to nejde dělat v malém, ale domnívám se že jejich vliv by byl výrazně oslaben. Na druhou stranu, kolik firem mezi válkami celkem úspěšně dělalo elektronky? Desítky ne-li stovky, takže i zde by asi vznikla konkurence, hodně velká, v bezkorporátním scénáři. Oceláren bylo v našich zemích také obrovské množství za Rakouska a i za první republiky, uživily se, strojírny také, takže to zase takový problém není, řekl bych. Problém je ten že systém právě aktivně nahrává vzniku korporací, které jdou proti zájmům jednotlivce, byť mohou částečně vyhovovat zájmům společnosti.

            Co se týče politiků, tak jejich pravomoci mají být minimální, stejně jako daně a zásahy státu do podnikání a života. Ono to ze začátku bude hnusné, divoké, všichni budou prvních 25 let asi ničit, ale to se velmi rychle vyčistí, tak jako se stalo při transformaci ekonomiky, už jsme to viděli, takže strach bych neměl. Pokud by se přešlo na anarchokapitalismus s omezením korporací, protože ty mohou a mnohdy představují hrozbu volnému trhu, tak hodně problémů a zlé krve půjde do háje. Problém bude jenom s lidmi kteří chtějí ostatní zneužívat a tvrdí opak, obvykle se koncentrují kolem levicových hnutí, to je problém.

            1. a v okamihu, keď príspevky vás dvoch zbadá „demokrat“,
              a v okamihu, keď príspevky vás dvoch zbadá „demokrat“, označí vás oboch za fašistov a konšpirátorov.
              ja som zažil, pamätám to, o čom píšete ako ste našli v záznamoch. ostrovné systémy, vykuroanie iba časti paláca, …

              1. Kdyby se tak raději naučili co to ten fašismus je. Oboje je
                Kdyby se tak raději naučili co to ten fašismus je. Oboje je stejná levicová lůza, jedna nacionální, druhá internacionální. Opravdu mne to nebaví nebudu cenzurovat co píšu jenom kvůli nim. Jejich modlu, démona Marxe, nám byl čert pěkně dlužný. Bez urážky.

                Mohl byste to trochu rozepsat víc o těch ostrovních systémech? Přece jenom je jedna věc o tom číst a přemýšlet a jiná je svědectví někoho kdo je zažil.

                Nicméně si nemyslím že by zrovna na hybridu byl výskyt „demokratů“ nějak častý, spíše naopak, přijde mi že tu máme poněkud vyšší úroveň výskytu lidí inklinujících ke formám anarchokapitalistickým 🙂

                1. boli na úrovni ovojnovej doby a možnostiach dediny pánubohu
                  boli na úrovni ovojnovej doby a možnostiach dediny pánubohu za chrbátom.
                  ostrovným systémom sa dala nazvať výroba a ukladanie elektriny veterníkmi (boli dva rôznych majiteľov) + „lúhové“ akumulátory pre osvetlenie. zvyšok by som v dnešnom ponímaní nazval samozásobením.
                  doplním neskôr

  3. Haló, redakce, opravte si prosím dvojchybu – správně se
    Haló, redakce, opravte si prosím dvojchybu – správně se píše „ministryně“. 🙂 Je možné, že si toho nevšiml nikdo přede mnou? Jasně, nejsme ve škole nebo v jazykozpytném kroužku, ale tohle je do očí bijící (chtěl jsem napsat byjýcý, ale radši ne, aby mě někdo „nechytal za slovo“). 🙂

  4. Prakticky neexistuje nic zadarmo. Ani doprava není a nebude
    Prakticky neexistuje nic zadarmo. Ani doprava není a nebude zadarmo. Naše společnost asi degeneruje, pokud nám připadá normální psát o MHD zdarma.
    Na to, aby město mohlo zaplatit náklady na dopravu musí nejprve násilím vybrat peníze od lidí a potom nějaký politik, jeden z těch, o kterých tak často pochybujeme ohledně jejich chytrosti a poctivosti, rozhodne co se bude dít s našimi penězi. Jenže, jak takový politik, i kdyby byl nejchytřejší a nejslušnější na světě, může rozhodnout kolika penězi, na jakém území a jakým způsobem má zvýhodnit nějaký typ dopravy? I kdyby dal hlasovat. Kdo bude mít právo hlasu? Jen místní nebo přespolní nebo také turisté? A jak zjistí nakolik si jeden každý člověk cení té konkrétní dopravy? Je tam tolik vlivů a zájmů, že to nelze zjistit lépe než pomocí toho nejlepšího známého hlasovacího systému – peněz. Tento princip se jmenuje „nemožnost ekonomické kalkulace v centrálním plánování“. To je ten hlavní rozdíl mezi minulým režimem a současným, mezi Východním blokem a Západním. Mezi Maovou a současnou Čínou.

  5. Všeobecný rozbor dopravy zdarma.
    V Česku je běžně

    Všeobecný rozbor dopravy zdarma.

    V Česku je běžně placeno na hromadnou dopravu 1/3-2/3 z kapsy města.
    V Německu to tolik zdaleka není, ale vidí že to jinde jde, a hlavně dnes musí prioritně potlačovat důvody k občanské válce nebo minimálně zhoubnou ignoraci stále více zákonnů šířící se rychle i mezi běžné Němce, ty totiž začíná už nekonečně srát, když denně v městech vidí, že uprchlíci můžou jezdit masově na černo už přez rok bez následků.nyn

    Velkou část nákladů, asi bude platit německá federální vláda s aktuálně přebytkem peněz, ale dalo by se to i dlouhodobě dostatečně platit za mýtné do měst, kdy by automobilisté za denní vjezd platili kolem 5 euro.
    Samozřejmě to poškodí kanceláře, ale ty jen čistě byrokratické jsou stejně dlouhodobě určeny k zániku.

    Hlavním problémem dopravy zdarma bude nakonec v bohatých zemích udržování pořádku, a jestli se to kvůli zločinnosti nezvrhne v nutnost zavedení drahé první třídy i v MHD.

  6. Jak víme, více jak 2/3 rozpočtu MHD hradí Praha, zbytek
    Jak víme, více jak 2/3 rozpočtu MHD hradí Praha, zbytek vydělá dopravní podnik, tedy už jsme na tom, že je doprava ze 72% zdarma a není to nic platné. Obrovské množství řidičů dojíždí až 100 km denně do Prahy (viz pravidelné kolony ze všech směrů), řada z nich vůbec nesedí v kanceláři, ale jezdí celý den po Praze a večer se vrací zpět. Podle mě je to velmi těžko řešitelné v dohledné době, bez nějakých brutálních zásahů typů bezemisních zón apod. Nepomůže ani zavedení diskutovaného mýtného, stejně většina denně jezdích aut v Praze je služebních, zaplatí to firmy, zdraží svoje služby. Moc nechápu snahu firem mít sídlo v „echt“ centru Prahy, kde nelze ani zastavit, natož zaparkovat, přesto tam sídlí tisíce i nemalých firem. Podzemní garáže nevyřeší přeplněné centrum Prahy, spíše naopak.

    1. Jakto že to není nic platné? Představ si jak by to tu
      Jakto že to není nic platné? Představ si jak by to tu vypadalo kdyby se zrušilo metro a tramwaje! To by jsme se doslova pos….li. Viz jakákoliv jiná světová metropole co nemá hustou síť MHD.
      MHD neskutečně odlehčuje Praze každý den v roce. V počtu osob přepravených pomocí elektřiny v poměru osob pohybujících se po Praze celkově každej den, jsme někde na totální špici na světě. Je to teda sakra platné.

        1. Ty píšeš, „že je doprava ze 72% zdarma a není to nic
          Ty píšeš, „že je doprava ze 72% zdarma a není to nic platné.“ a já ti ukazuju, že je to sakra platné protože když by se dala o těch 72% dráž tak se zruší tak 2/3 linek a lidi se budou chtít radši přepravovat auty a my tu chcípnem. Chápeš to už? 😉

          Chceš říct že ty metrople kde všichni stojej hodiny v zácpách už po desítky let, fungují? Lol 😀

          1. Mám namysli, že už teď platí město 72% a tedy, že se
            Mám namysli, že už teď platí město 72% a tedy, že se nic nezmění, když budou platit 100% – rozumíme si?

            Jezdil jsem v mnoha metropolích, kde nefunguje MHD, včetně Los Angeles nebo San Francisco a nějaké šílené zácpy jsem tam neviděl (vyjímka se jistě najde). Praha se svýma uličkama je samořejmě v hajzlu s jakoukoli dopravou.

            1. Ok, pro Prahu možná tolik ne, ale některejm jinem městům
              Ok, pro Prahu možná tolik ne, ale některejm jinem městům by to pomoct mohlo.

              Tak to si evidentné minul ranní a odpolední dopravní špičku. Speciálně LA je svejma zácpama už po desetiletí proslulý a všichni lidi na netu co tam bydlí o tom neustále mluví. Možná žiješ v jiném svétě a v životě si nevšim ani jediného klipu který ukazuje kalifornskou dopravní zácpu, námátkou třeba od REM nebo nespočet filmů například Volný pád nebo La la land, kterej dopravní zácpou rovnou začíná. Kalifornský dopravní zácpy a s tím spojený šílený znečištení jsou hlavním motorem vzniku zpřísňování emisí což dalo impulz ke vzniku aut jako Prius, EV1 či vodíkáčů a posléze vznikla i CARB iniciativa. V neposlední řadě Elonovy vrtací firma Boring company taky vznikla za účelem odstranění kalifornských zácp.
              Dle zácpového indexu je LA na 12. místě na světě s 45 % zácpovitostí za takovými skvosty jako Mexiko City, Peking apod. Praha je až 97.
              https://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/list?citySize=LARGE&continent=ALL&country=ALL

              1. Asi jsem ty zácpy minul, jezdil jsem tam 10 dní celý den a
                Asi jsem ty zácpy minul, jezdil jsem tam 10 dní celý den a pohoda. Pravda, nejezdil jsem po těch úplně hlavních tepnách jako je dálnice 5 a 10, ale klasickými ulicemi ve městě. Mimochodem jediný velký znečištění jsem zaznamenal v New Yorku, to byl extrém, jinak mimo města je v USA vzduch mnohem čistější než u nás, tady je ve vzduchu opravdu neskutečnej bordel i na Vysočině.

                Podle statistiky jsem koukal, že města s MHD a bez MHD mají dopravdu stejně mizernou (např. Paříž a Miami), podle mě to záleží i na stavbě samotného města. Praha je podle statistik až na 330 místě v neprůjezdnosti ve světových metropolích, tak nevím na co si stěžujeme 🙂

                1. Ve všech jsem byl a jezdil, nepotřebuju video 🙂
                  Ve všech jsem byl a jezdil, nepotřebuju video 🙂

                2. Je to škoda, měl bych tam někdy si tohle projet 🙂 Teď mě
                  Je to škoda, měl bych tam někdy si tohle projet 🙂 Teď mě ale napadá důvod, proč jsem v L.A. nebo S.F. neviděl zácpy, já tam byl 2x a to o prázdninách a minul jsem asi dobu, když maminy vozí děti do školky a školy, na střední už jezdí děti vlastním autem a otcové do práce, tak to je pak masakr.

                3. Ve svý podstatě vlastně můžeš být rád, že jsi tam
                  Ve svý podstatě vlastně můžeš být rád, že jsi tam neztrácel čas v zácpách a odnesl jsi si hezčí zážitek z vejletu 🙂

                  Například v San Diegu se svojich tramvají nikdy nevzdali tak jako v LA a jsou v žebříčku velmi nízko. Ale nevím zda to je čistě díky MHD, nebo jen menším provozem či urbanistickou dispozicí.

                4. Asi zalezi. Ve meste jsme (vylozene stojici) zacpu nepotkali,
                  Asi zalezi. Ve meste jsme (vylozene stojici) zacpu nepotkali, ale i 6-8 pruhu (jednim smerem) popojizdejicich aut je pro nasince dost… Zato vyjezd smerem na Joshua Tree (takze pravdepodobne ta 10, uz je to par let) bylo labuzo (vyslo to na pozdni odpoledne). Navic tam vetsinou byl car pool pro tri lidi v aute, takze ve dvou smula (nikde jinde krom okoli LA jsme 3+ nevideli).

    1. Takže zatímco ve Švédsku dělají obchodní galerie
      Takže zatímco ve Švédsku dělají obchodní galerie Renault pro prodej řady svých elektromobilů, neschopné slovenské zastoupení začalo teprve loni konečně nabízet alespoň Renault Zoe (škarohlíd by se ušklíbl, že to bylo jen kvůli slovenským dotacím na elektromobily). A totálně neschopné české zastoupení nemá -kromě kávovaru v kanclu -elektrického v nabídce lautr nic.

    1. Nesouhlasím. Většina lidí jezdí autem ve městě ze dvou
      Nesouhlasím. Většina lidí jezdí autem ve městě ze dvou důvodů.
      a)Jízdné MHD vychází na stejno nebo dráž než cesta autem na stejnou vzdálenost.
      b)Jízda autem je pohodlnější, nemusím pěšky na zastávku, jenže protože jezdíme autem, nemají dopravní podniky motivaci rozšiřovat infrastrukturu.

      Takže MHD zdarma = nárůst cestujících, nutnost zvýšení počtu spojů = větší pohodlnost cesty MHD.

      1. Spousta pracujících lidí pracuje dnes takovým tempem, že
        Spousta pracujících lidí pracuje dnes takovým tempem, že ztráta deseti minut kvůli cestování MHD je pro ně nepřijatelná. Pokud by MHD vycházela pro tyto lidi časově lépe, zcela jistě by jí jezdili. To ovšem zpravidla neplatí a to ani v Praze, kde je MHD na vysoké úrovni. S autem máte jistotu, která je k nezaplacení. Řešením nejsou stávající snahy automobilovou dopravu omezovat tak, aby její využití časově přerostlo MHD (tedy zhoršit jednu lepší možnost tak, aby bylo výhodnější využít dříve horší možnost), protože to dělají jen prasata. Řešením je zrychlit MHD. Ale to není v silách městských rozpočtů. Osobně si myslím, že ekonomika se stejně překlápí do podoby virtuální přítomnosti a nakonec se tolik jezdit nebude.

            1. Každý nemá takové štěstí, jako Ty, Josefe. Zřejmě
              Každý nemá takové štěstí, jako Ty, Josefe. Zřejmě jezdíš denně stejnou trasu a tak víš, že ušetříš deset minut. Pokud však budeme brát pražskou MHD obecně, jsem přesvědčen (a to nejsem angažován v DP), že MHD je zejména ve špičce rychlejší. Přesto denně brázdím Prahou a okolím autem. Mám v něm své pohodlí, soukromí a dnes již i klid. A pravdou také je, že pokud mám za dopravu metrem zaplatit pro čtyřčlennou rodinu rodinu tam a zpět 200Kč, je výhodnější jet autem. Zejména v případě EV.

              1. Jezdil jsem trasu 25km a ušetřil cca 50minut.
                Teď jsem se

                Jezdil jsem trasu 25km a ušetřil cca 50minut.
                Teď jsem se přestěhoval přímo do města a uštřím, překvapivě cca 40minut 😀

                By mě zajímalo kolik případů je „ušetřím 10“ vs „ušetřím více“ 😉

                Když připočtu, že můžu cestou nakoupit, můžu jet kdy potřebuju já, nejsem vázán kdy začne noční provoz atd. atd. …

                Doprava zdarma je DNESKA jenom zoufalý pokus zakrýt skutečnost, že se 30 let zaspalo s budování hromadné dopravy.
                Když vezmu kde jsou dnes výrobní haly? Jaká je knim doprava? Fakt někdo myslí vážně, že lidi pak budou jezdit MHDéčkem?

                1. Na tyto věci upozorňujeme posledních 25 let v Ostravě
                  Na tyto věci upozorňujeme posledních 25 let v Ostravě naprosto zbytečně. Město, kraj i centrální vláda budují průmyslové zóny, vědecké parky, povolují obchodní centra, zvětšují třeba ZOO atp. a pak najednou zjistí, že jinak než autem se tam lidi nedostanou. Ať jedou za prací, nákupem či zábavou. Výsledkem jsou obrovská parkoviště, hustá doprava a samozřejmě ani napojení (vjezdy a výjezdy) do takových celků obvykle absolutně nestačí. Vědeckotechnologický park Ostrava, kde má mj. účast město i univerzita, byl tak dlouho bez MHD, až si všichni dobře placení absolventi IT nakoupili auta a začal být problém s parkování a ranními a odpoledními zácpami. Pokus dát tam občas jedoucí autobus skončil samozřejmě fiaskem, protože řešil jen poslední 2 zastávky bez návazností a zjištění předem, odkud tam ti lidé jezdí. Tak zase vše utichlo a mezitím vyrostly další 4 baráky plné lidí a přibylo aut. Průmyslová zóna Hrabová další takový příklad a Mošnov kolem letiště je stejná tragédie, jako ty obrvoské haly v polích kolem Prahy. Nedostupné.

              2. spetak: Můžeme si dát závod, a já tě přesvědčím, že
                spetak: Můžeme si dát závod, a já tě přesvědčím, že MHD není rychlejší než auto. Ano je možná rychlejší, když vyjedeme od metra Stodůlky na zastávku metra Černý most, nebo v centru, kde použiješ jediný MHD prostředek. V okamžiku cesty např. z Vršovic do České televize pojedeš desítky minut, autem deset minut.

                1. Myslím, že hromadná doprava projde velkou změnou až ve
                  Myslím, že hromadná doprava projde velkou změnou až ve chvíli robotického řízení a výrazného car sharingu. Ve chvíli kdy zákazník bude mít možnost si zvolit optimální náklady a optimální pohodlí. Tj. buď si z aplikace objedná jízdu jen pro sebe a přijede mu auto které ho doveze kam potřebuju, ale bude to řekněmě 4x dražší než když objedná sdílené auto pro 4-8 lidí a cesta mu se zastávkami pro další osoby zabere řekněmě o 20-30% více času.

                2. V podstatě s vámi souhlasím, že to bude budoucí
                  V podstatě s vámi souhlasím, že to bude budoucí klíčová změna ve světě.
                  Ale pro evropský typ měst bude revoluční změnou už i tenhle německý model metra, tramvají a autobusů zdarma.

                3. Ne né, v MHD bych zabloudil. 🙂
                  Ne né, v MHD bych zabloudil. 🙂

            2. Je to opravdu celé o dostupné, přesné, pohodlné a rychlé
              Je to opravdu celé o dostupné, přesné, pohodlné a rychlé MHD. Auty jsme začali jezdit do práce proto, že to bylo nejen rychlejší a pohodlnější, ale hlavně jsme tam vůbec dojeli.
              Z mého bydliště 4,5 km od práce se nejprve dalo dojet MHD pouze šílenou oklikou za 41 minut s 1 přestupem, později 50 se 2. Nakonec to lze včetně pěší chůze zvládnout za 30 minut s 1 přestupem (jízda 25 minut) nebo dokonce za 23 (jízda 8), ale tyto spoje jezdí to tak řídce a omezeně, že půl hodiny je nejkratší interval i ve špičce. Takže pak dojedete do práce třeba o půl hodiny dříve, než potřebujete a další spoj už dojede pozdě. Mimo špičku třeba nejezdí několik hodin vůbec a jste odkázáni na onen okružní. Po 23 hodině jdete poslední 2 km od tramvaje do kopce půl hodiny vždy pěšky.
              A to jsme malá městská sousedící 2 km s velkou osmdesátitisícovou Ostravou-Porubou, kde vědou páteřní tramvajové trati a projíždí jí několik linek (bohužel nesmyslně stále naftových a plynových) autobusů MHD. Autem to mám 8 minut z tepla garáže rovnou na parkoviště s placeným místem i nabíjením pro elektromobil. Na kole za 20 minut, na elektrokole za 12 minut.
              Pohodlí a hodinu času denně řešila i kolegyně, které stála tramvaj pod domem a do kanceláře to měla z ní 10 minut pěšky. Tramvaj a pěšky 45 minut (jízda 29), v kombinaci s autobusem až na místo a 1 přestupem 50 minut (jízda 37). Autem 14 km za 17 minut. Prostě jí ta hodina života denně za to stála, navíc autem stíhala i svoje další zájmy, staré rodiče a při nákupu nebyla odkázána na místní horor obchod. Sice jsme ji přesvědčovali místo aerobiku a posilky jezdit na elektrokole, 40 minut po cyklostezkách, ale nepadlo to na úrodnou půdu.

              1. Ze zvedavosti, jake bys navrhoval (dnesnimi prostredky
                Ze zvedavosti, jake bys navrhoval (dnesnimi prostredky realizovatelne) reseni „dostupné, přesné, pohodlné a rychlé MHD“, ktera by pro vetsinu lidi aglomerace a hlavne okoli byla po vetsinu dne stejne rychla nebo rychlejsi nez individialni doprava?
                A pokud mozno takove, aby tu nejaky Navodar pak nevykrikoval, ze mesto nakoupilo tisice dopravnich prostredku, ktere vetinu casu jezdi prazdne nebo nekde stoji a cekaji na zakaznika?

                Tohle pisu jako clovek, kteremu cesta autem do prace trva polovinu (25 vs 50 minut) a stejne jezdi MHD (krome pripadu, kdy po praci pokracuju ven z Prahy tim spravnym smerem).

                1. To řešení spočívá ve vytěžování dat a predikci.
                  To řešení spočívá ve vytěžování dat a predikci. Stát má data, kde bydlí děti a kam chodí do školy. Stát má data, kde bydlí lidé a kde pracují. To jsou 2 obrovské skupiny občanů. Stát má rovněž data, kteří rodiče jsou doma s dětmi a kde mají v okolí nejbližší obchody a kde lékaře, lékárnu, školku atp. Navíc má i data, jak se ty skutečnosti v průběhu času změní. Třeba jen přechodem školáka ze školky na obvykle nejbližší ZŠ atd..
                  Kdyby tato data lokálně vytěžil, což je minimální problém, nemuseli by jak trotli v roce 2018 21.století stát brigádníci u zastávek a počítat nastupující a vystupující (stejně jako kolem křižovatek s papíry a psát si jaké auto projelo a kterým směre). A výsledek nebyl takový, jaký je.
                  Prostě bychom znali předpokládané směry jízdy většiny osob a současně i zhruba časová okna a kapacitní požadavky. Pak už se dá dobře plánovat nasazení dopravních prostředků i linky jako takové. S tím, že páteřní linky by měly zásadně jezdit 24/7 a v taktu, který by se měnil podle denní doby.
                  Čili bychom odpovídali na požadavek zákazníka ne tím, že budujeme širší silnice, mimoúrovňová křížení, zelené vlny a hlavně různě velká parkoviště, kde se dá, ale že mu nabídneme jistotu hromadné komfortní přepravy za akceptovatelný čas. Ty další detaily, jako klimatizovaná tichá vozidla, uklizená, dnes s wifi ve vozidlech i na zastávkách atp., to už jsou jen další důvody, proč do MHD jít.
                  Sám jsem si v Praze v MHD zažil od počátků Zákos – základní komunikační systém – a ten jako paprskový opruz trvá dodnes. Takže ze dvou míst na dohled od sebe jedete nejprve po paprsku do centra, abyste pak jel po jiném paprsku do toho druhého místa na dohled. Okružní linky na paprsku dodnes chybí. To by třeba Praze pomohlo hodně. Stejně jako důsledné propojení a dobudování železniční příměstské sítě.
                  Jinými slovy řešitelné to je, prázdné to pak určitě jezdit nebude, ale je to expertní řešení. Naprosto neslučitelné třeba s pražskými politickými boji o radnici, kdy se nebojuje ani na obligátní 4 roky, ale koalice se tvoří a rozpadají průběžně. Pak vládnou fakticky jen úředníci a korupce.

                2. O někom jako Vy se socialistickým plánovačům ani
                  O někom jako Vy se socialistickým plánovačům ani nesnilo… Nejste s Burešem kámoši ze základky?

                3. Bohužial pán Kuš, nie sme kamoši. Lebo Bureš býval v
                  Bohužial pán Kuš, nie sme kamoši. Lebo Bureš býval v Blave a ja v Ostrave. Keby sme boli, nerozprávali by sme spolu tuná na webe, lebo by som už bol dajakým ministrom, viete? 🙂
                  Z čeho dovozujete socialistické plánování, když pouze poukazuji prakticky na ohromné plýtvání, vyplývající jen z toho, že stát nedostatečně využívá jím dlouhodobě shromažďovaná data, která má neustále k dispozici, aby mohl poskytovat komfortnější služby svým občanům, kteří si ho formou daní platí?

              2. v ’84-om sme sa presťahovali z centra a neskôr širšieho
                v ’84-om sme sa presťahovali z centra a neskôr širšieho centra na okraj „krajského mesta“ (za plotom už iba polia, diaľnica a chko biele karpaty).
                do práce som skúsil mhd, potom pešo (40ˇ) aj v zimnejkalamite, bicyklom a napokon autom. to bolo v čase socíka. po prevrate a slávnej samostatnosti sme sa ocitli na okraji záujmu, posledný rok už nemám skoro žiadne mhd spoje, takže všetci, najmä tí, ktorí sa nasťahovali do nových domov majú na domácnosť najmenej jedno (dôchodci), častejšie dve a viac automobilov. „mesto“ tak dosiahlo niekoľko zdrojov peňazí – menej na mhd (rušenie spojov), menej na infraštruktúru (všetko si vybudovali stavebníci), menej na údržbu ciest (neprevzali ich), VIAC za parkovanie od dochádzajúcich za prácou.
                no nekúp to!

                1. A největší legrace a tragédie toho všeho je, že z Vámi
                  A největší legrace a tragédie toho všeho je, že z Vámi vydělaných peněz jdou daně na platy a požitky těm, co tohle všechno způsobují…..

              3. Také bych si dovolil přidat svou trochu do mlýna.
                Realita

                Také bych si dovolil přidat svou trochu do mlýna.
                Realita dnešního dne. Jedu z město-vesnice (2000 obyv.) do trochu většího maloměsta (30000).
                Trasa 16 km
                V cíli časově na půlhodiny a pak zpátky.

                Autem:
                21 minut jízda, 32×2 = 64,- Kč,
                celkový čas ze dveří do dveří jízda tam a zpátky 21+21+5+5+30 = 1 h a 22 min

                Bus:
                41 minut jízda, 25×2 = 50,- Kč
                celkový čas 41+41+10+10+5+5+20+20+30 = 182 min = 3 hodiny!
                (doba jízdy, docházka na zastávku, mrznutí při čekání na bus, diváka do cíle, přístroj při čekání na domluvený čas a čekání na bus zlatka domluvený čas činnosti)

                A to jsem měl štěstí že to byl autobus bez přestupu!

                A teď ať mi někdo vysvětlí jak chtějí dostat lidí do MHD, i kdyby bylo zadarmo tak jedu raději autem!

                Cenové rozdíl 14,- Kč

                Opravdu nechci jezdit hromadnou dopravou kde strávím půlku života.

                Jak tu už někdo psal. Hromadná doprava se musí do budoucna změnit a to hodně.
                Například ty autonomní vozidla která přijedu v určený čas před dům nebo na nejbližší místo do 3 minut chůze. A člověk si bude moci vybrat kvalitu tj jestli bude mít spolucestující nebo chce jet sám.
                To je cesta která je dost reálná a pak by lidí auto opravdu nepotřebovali. A byla by to vhodná náhrada.

                To co je dnes patří do minulého století do totalitního režimu kde se každý musí chovat jak je nařízeno a individualita se zmizikuje na Sibiř.

                1. Se vším souhlas, ty časy jsou šílené a to je bez
                  Se vším souhlas, ty časy jsou šílené a to je bez přestupu.

                  Jen ta cena je vyšší, 2,- Kč bude jen palivo, ne pořizovačka a provozní náklady celkem, to jsme tak od 6 do 8 za kilometr.

            3. 1. Tak to se maj, ale už to slovo někteří jasně
              1. Tak to se maj, ale už to slovo někteří jasně signalizuje, že to není většina :)))
              2. Velkou porci dopravy tvoří pojížděči po různejch schůzkách a jednáních či rozvoz zásilek a těm rozhodně nikdo žádný parkování u sebe v garáži nenabídne protože tam maj sami plno 😉

                1. Když máte kde. Když jdu do právní kanceláře na Karláku
                  Když máte kde. Když jdu do právní kanceláře na Karláku nebo na Příkopech tak opravdu nic takovýho neočekávám.

                2. ako spolujazdec (neviem kto bol cieľ návštevy), do
                  ako spolujazdec (neviem kto bol cieľ návštevy), do kancelárie som nešiel) som sa ocitol v podzemí na „václaváku“.
                  a mne, keď ma pozvali na „ústredie“ v Ba rezervovali miesto v podzemí, nahlásil som číslo a ochranka ma navigovala.

        1. Jezdím po Praze MHD běžně a je to naprosto bez problému.
          Jezdím po Praze MHD běžně a je to naprosto bez problému. Když musím autem, tak je to ve většině případů pomalejší. Stát ve smradlavé koloně je za trest.

          Jestli vaše rodina hodlá jezdit po Praze dvěmi auty, tak velké díky za další smrad, kterého tady je poslední dny na rozdávání.

        2. Jezdím po Praze MHD běžně a je to naprosto bez problému.
          Jezdím po Praze MHD běžně a je to naprosto bez problému. Když musím autem, tak je to ve většině případů pomalejší. Stát ve smradlavé koloně je za trest.

          Jestli vaše rodina hodlá jezdit po Praze dvěmi auty, tak velké díky za další smrad, kterého tady je poslední dny na rozdávání.

          1. Ano, hodlá, protože situace s přeplněností spojů,
            Ano, hodlá, protože situace s přeplněností spojů, nenavazujícími přestupy a téměř nulovou bezbariérovostí jiným způsobem řešit nelze. Zkuste si to někdy pořádně, s kočárkem, dvěma dětmi. Dobrý? A teď to zkuste denně, ráno i odpoledne a přiberte nákup. Pochopíte…

            1. Tvl ty asi jezdíš jen po vobchoďákách protože zaparkovat
              Tvl ty asi jezdíš jen po vobchoďákách protože zaparkovat v centru je super papu 🙂 Na spoustu nákupů v centru se rovnou vys€ru protože tam není kde parknout čekat v kolonách mě fakt nebaví.
              MHD je v poho. To už si radši cestou párknu zdarma v obchoďáku a s MHD dojedu kam potřebuju než smrdět a čekat v zácpě. Btw děti bych teda do toho smogu radši netahal.

Napsat komentář