Lodní doprava bývá právem označována za nejšpinavější způsob dopravy. Této nelichotivé nálepky chtějí zbavit lodní dopravu vývojáři z japonské společnosti Eco Marine Power, kteří vyvíjejí systém využívající solární a větrnou energii.
Společnost vyprojektovala systém tuhých plachet vybavených solárními moduly. Ty jsou připraveny získávat energii jak ze solárních panelů, tak i ze silného větru. To vše v závislosti na povětrnostních podmínkách, které flexibilně vyhodnocuje počítač a zajišťuje tak maximalizaci získávání energie.
Celá soustava je navíc jištěna bezpečnostními prvky, díky kterým se například v průběhu nepřízně počasí tuhé plachty automaticky poskládají.
Prototyp systému bude poprvé instalován na palubu lodě nesoucí název Aquarius, s jehož testováním se má začít začátkem příštího roku. Díky zvolenému designu je možné integrovat systém na celou řadu lodí různých velikostí a typů, i když v prvotní fázi je systém určen jen pro velké lodě.
Společnost Eco Marine Power uvedla, že v roce 2010 provedla studii zabývající se možnosti využití systému v praxi. Z výsledků studie údajně vyplynuly závěry, jenž dokazují nákladově efektivní využití systému v lodní dopravě.
Společnost také zmínila fungující spolupráci s několika zeměmi. V budoucnosti plánuje Eco Marine Power spolupráci rozšířit na lodní společnosti a loděnice, které by měly pomoci s testováním prototypů.
Uvědomování si nutnosti zavádění čistějších forem dopravy se naštěstí výrazně dotklo i lodní dopravy a tak si v budoucnosti možná oddychnou i hluboké vody oceánů.
Výborný projekt na
Výborný projekt na utopení peněz. Ale jinak to stojí za prd. To by snad vymyslelo i pětileté dítě. Oni si obsadí palubu lodi nesmysly, díky kterým si pak posádka zapne rádio na ekologickou elektřinu? O co sakra jde? Taková loď, která je na obrázku potřebuje výkon řádu stovek kW, či jednotek MW (třeba mě někdo upřesní). Produkce výkonu těch kničemuvehementů je někde v řádu jednotek kW v případě, že se bude dařit. Řádově se to dá porovnat asi tak, že bych si na jízdní kolo připojil motor z náramkových hodinek k úspoře vlastních sil, živený ze solárního článku z kalkulačky.
Pokud by mělo dojít ke znatelné úspoře, je nutné natáhnout skutečné plachty obrovských rozměrů. Pokud ovšem zbude na palubě místo k upevnění stěžňů a posádka schopná s tímto složitým mechanismem manipulovat 🙂
Větší smysl by asi mělo
Větší smysl by asi mělo dát tam ty panely plošně na pevno aby to vypadalo jako ekoloď a pro pohon raději pouštět draka.
hybrid.cz/tanker-pohaneny-vetrem-0
Ta energie z panelů by nemusela být tak zanedbatelná, pokud by se pokryla na tankeru plocha 100x20m, tak to může dát až 280kW. Když se můžou sázet panely na pole tak proč né na loďě.
no to je ale ptakovina … V
no to je ale ptakovina … V kolika procentech casu se bude shodovat smer vetru se smerem slunecnich paprsku a to vse se smerem lodi …