Historie Tesla Motors: podrobnosti a detaily

Jan Horčík - 03 Listopad 2014

Marc Tarpenning je jedním ze dvou původních zakladatelů dnes světoznámé automobilky Tesla Motors. Když nedávno mluvil doma v Kalifornii před malou skupinou nadšených posluchačů o tom jak to celé začalo, odkryl spoustu zajímavých drobností. auto logo Tesla Motors

Automobilka Tesla Motors dnes patří mezi nejznámější značky světa. To vše bez jediného dolaru investovaného do reklamy.
foto: Tesla Motors

Automobilka? Obchodní oddělení a motory

Třeba o tom, jak prapodivně fungují dnešní světové automobilky. "Outsourcují všechno. Jediné o co se skutečně starají je prodej, a pak vývoj a výroba spalovacích motorů." Tarpenning v roce 2008 Tesla Motors opustil. Opratí se tam po několika měsících obtížných peripetií chopil původně hlavní investor automobilky, .

Ten Teslu úspěšně vede dodnes a podařilo se mu něco neuvěřitelého. Nejen, že dokázal úspěšně rozjet první americkou automobilku od dob , ale navíc prodává naprosto skvělé auto, které jezdí pouze na elektřinu. Jmenuje se .

A je to právě tohle auto, které dnes leží v krku většině velkých i malých automobilek. Ani ne tak proto, že by jim ubíralo zákazníky - vyrobí se jej pár desítek tisíc kusů ročně. Ale spíš proto, co znamená pro budoucnost celého automobilového průmyslu.

Marc Tarpenning po odchodu z Tesla Motors radil ostatním automobilkám při vývoji jejich vlastních elektrických aut. "Nikdy jsem si o prostředí velkých automobilových korporací nedělal iluze. Ale to co jsem zjistil, když jsem tam přišel, dalece překonalo moje nejhorší očekávání," říká Tarpenning v prezentaci.

Tarpenning je původně softwarový inženýr a odchovanec Silicon Valley. Tam jsou rozhodnutí okamžitá a prototypy produktů se tvoří a znovu zahazují během hodin a dní.

V automobilkách ale narazil na propast hlubokou mnoho desetiletí. Rozhodování je tam ovlivňováno politikou a mnohasethlavým managementem, stejně jako historií firmy i samotných lidí, kteří ji vedou. Není divu, že žádné elektroauto od velké automobilky dnes nedokáže konkurovat Tesla Model S.

Velké automobilky nemají (nebo spíše ještě před pár lety neměly) know-how a dokonce ani lidi, kteří by dokázali něco podobného vyvinout nebo o tom dokonce vůbec začít přemýšlet. Jejich strategie je jasná: vylepšovat spalovací motor dokud to jde.

Marc Tarpenning
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

Problém je ta elektro revoluce a jde jim o prachy. O velké prachy. Šejci, Putin a další těžaři ropy - komu budou ten sajrajt dodávat, když ho bude chtít jen chemický průmysl? A za kolik, když poptávka dramaticky poklesne? Zřejmě se šejci vrátí na velbloudy a ostatní se budou muset taky setsakra uskrovnit. Ropovody, skladovací zásobníky, benzínové pumy - k čemu ten šrot bude, když nebude potřeba tolika ropy? Výrobci spalovacích aut, hlavně však dodavatelé spalovací soustavy - motor, nádrž, výfuková soustava, převodovka atd. - čím se budou živit? Servisy, emise, STK, co budou dělat, když dramaticky klesne poptávka po jejich službách? A pak různé další věci. Bude potřeba protihlukových stěn, co budou dělat stavbaři? Bude potřeba pásů ochranné zeleně, co budou dělat zahradníci? Občas se člověk až bojí domýšlet, co všechno může elektromobilita přinést a ovlivnit.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 67 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele Aas

"čím se budou živit?"

Nuz asi tym, cim sa teraz zivia, chovatelia koni, vyrobcovia konskych vozov a kovaci co im opravuju podkovy a kolesa.
Rovnako tak polnohospodari a zenci co im susia seno na zimu...

Duvam ze ste pochopili ten sakrazmus a z toho vyplyvajucu absurditu predchadzajuceho prispevku.

Cim sa teraz zivia kopaci, zazinaci poulicneho osvetlenia, drotari, ... ? Vsetci pomreli hladom!

Hurá!
Konečně za ně nebudeme utrácet naše daně a výplaty. Můžeme naše peníze dát do něčeho smysluplnějšího!
A věřte, že vím kam jinam investovat své peníze...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To rčení správně zní "ležet někomu v žaludku". Druhé rčení pak je "mít něčeho až po krk". Nějak se Vám to poletlo dohromady :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Oprava: ..popletlo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel je to tak. Všechny motory máme již s EU6 a elektro auto jen pro reklamu, že to umíme. A umí se to naskládat do octavie za 600t. , ale proč to dělat, když lidi mají tak rádi spalováky (nebo spíše automobilky)? Se spalováky se asi pojí dobře prodané servisní hodiny, drahé měření emisí a jiné.. Naštěstí vývoj baterií jde tak rychle, že snad bude brzo dostupná levnější Tesla nejen pro fandy..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To, že se to minulý týden objevilo ve zdejších komentářích, neznamená, že mluvil nedávno. Ta přednáška je z 22.5.2013, tedy tok a půl stará (což ji samozřejmě neubírá na zajímavosti, ale pořádek musí být).

pobavilo, palec nahoru :)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlinee-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilBUS2BUSKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?

Newsletter