TEST: Fiat Ducato Natural Power na CNG

Petr Soukup - 11 Říjen 2012

Vozy na stlačený se vyznačují vyšší pořizovací cenou, ale za to velice zajímavou ekonomikou provozu. Vyplatí se zejména při vysokých kilometrových nájezdech. Proto se přímo nabízí aplikace technologie v užitkových vozech. Jednoho z mála zástupců v segmentu dodávek jsme se rozhodli vyzkoušet v praktickém testu.

Plynové Ducato vs. sporná biopaliva.
foto: Hybrid.cz

asi není třeba představovat. Verze s označením , jenž značí provoz na stlačený zemní plyn, je na první pohled k nerozeznání od dieselu. Řidič si všimne snad jen pro Fiat typických čtyř čárek indikujících množství CNG, které přibyly na displeji.


Zásoba CNG je pouze orientační dle čtyř čárek na displeji.
foto: Hybrid.cz

Třílitrový CNG motor je velice živý
Námi testovaný model L2H2 pojme 11,5 m3 nákladu a jeho užitečné zatížení činí 935 kg. Jedná se o plnohodnotnou dodávku bez jakékoli redukce prostoru z důvodu užití stlačeného zemního plynu. Srdcem alternativní verze je třílitrový motor určený primárně pro spalování CNG, jehož 100 kW a 350 Nm dává vozu opravdu velice zajímavou dynamiku. Při rozjezdu s prázdným autem řidič téměř nestačí sázet jednotlivé rychlostní stupně přesné šestistupňové převodovky. Pochvalu si zaslouží také účinné brzdy, které se dobře dávkují. Celkové jízdní dojmy jsou tudíž velice pozitivní, a to jak s prázdným, tak naloženým autem.


Verze L2H2 pojme 11,5 m3.
foto: Hybrid.cz

Fiat Ducato je profesionální nástroj a s tím korespondují nejen jízdní vlastnosti, ale i ergonomie v kabině. V základní výbavě plynové verze nalezne řidič centrální zamykání na dálkové ovládání, manuální klimatizaci, elektrické stahování oken, přední mlhovky, ale potěší i vyhřívaná zpětná zrcátka.


foto: Hybrid.cz

Kilometr za dvě koruny
Měření spotřeby není nikdy stoprocentně objektivní ani u osobního auta, natož u dodávky. Zde ještě více záleží na okamžité hmotnosti a následném stylu jízdy řidiče. V průběhu několika stovek kilometrů, které jsme měli pro test vyhrazeny, byla drtivá většina najeta s prázdným vozem, což výsledek jistě ovlivnilo. Jezdilo se ovšem velmi svižně, a tak celková spotřeba 7,92 kg na sto kilometrů příjemně překvapila. Každý kilometr tak vyšel na pouhé dvě koruny!


Prosklené zadní dveře se při couvání docela hodí.
foto: Hybrid.cz

Jedinou drobnou vadou na kráse je pochopitelně dojezd vozu. Tlakové láhve pojmou 37 kilogramů CNG, což při oficiálně udávané spotřebě 8,8 kg odpovídá zhruba 400 km. Profesionálního řidiče určitě nenadchne fakt, že záložní benzínová nádrž má objem pouhých 14 litrů. V praxi může dojít k situaci, že při absenci plynu bude muset řidič tankovat každých 100 km. Při dnešní hustotě plnicích stanic by se alespoň 10 litrů navíc hodilo. Zase na druhou stranu, lepší 14 litrů nežli žádná záloha, jako je tomu většinou u autobusů nebo některých vozů značky Iveco.

Až na možné omezení z důvodu nižšího dojezdu jsme byli po testu plynového Fiatu Ducato nadšeni a kladli si otázku, proč takových vozů plnících nejpřísnější emisní normy nejezdí více. Možná proto, že cenové navýšení je stále vysoké a v kombinaci s obavami z neznámého poté dostatečně nemotivuje ke koupi. Vždyť oproti nejlevnějšímu dieselu zaplatí zákazník o 95 tisíc více, což se navrátí až za odhadem 185 tisíc kilometrů. Nutno dodat, že v CNG verzi je automaticky zahrnuta výbava v hodnotě asi 45 tisíc korun a nevztahuje se na ní silniční daň. Pokud budeme kalkulovat i s těmito údaji, návratnost se posune někam pod 100 tisíc kilometrů. To už by za úvahu stálo, nemyslíte?

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Měsíc jezdím s Fiat Ducato 3,0 ,najeto 352 000 km, km za 2,20 Kč, ale neskutečně líná kára, v kopci mě předjíždějí cyklisti.
Jinak startuje v pohodě a je to tiché auto.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Měsíc jezdím s Fiat Ducato 3,0 ,najeto 352 000 km, km za 2,20 Kč, ale neskutečně líná kára, v kopci mě předjíždějí cyklisti.
Jinak startuje v pohodě a je to tiché auto.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mám toto nové Ducato L3H2 teprve tři dny. A zatím mě opravdu přesná spotřeba vyšla na 2,11 Kč za 1km v CNG. Auto je trochu ale opravdu jen trochu línější odspoda. Tichounký motor, rychlosti se řadí svižně a jízda je příjemná. Takže za mě doporučuji.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co se týče malé benzínové nádrže, já mám nové pětimístné VW Caddy kombi dvoulitr na CNG již z továrny, velmi výhodná koupě předváděcího vozu (najeto 450km) se slevou 100 tis. Protože benzínová nádrž má jen cca 15 litrů, pokud jedu do končin, kde aby CNG pumpu pohledal, vezmu 20 L kanďák a není co řešit, i bez CNG tak teoreticky můžu přejet skoro celou republiku. :-P

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja mam vo firme 4x opel vivaro L2H2 s benzinovymi motormi 2.0 , tieto auta maju 3 roky a takmer od novoty su prerobene na LPG
a neviem-e si to vynachvalit :) tento fiat ducato je sice pekny ale neskutocne drahe to je pricom prerabka na LPG stoji cca 1000 eur ... na druhu stranu ale musim priznat ze dnes uz ak lahko benzinovu dodavku aby sa dala prerobit na LPG nenajdete ...


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon