Elon Musk, šéf automobilky Tesla, nedávno investory pozval do své gigatovárny, kde se aktuálně konečně rozjela první výroba článků. A odhalil některé zajímavé podrobnosti.
foto: Tesla
Tesla Motors už delší dobu označuje svou továrnu jako „Gigafactory 1“, čímž jasně naznačuje, že jde o první a rozhodně ne poslední takový podnik. Tesla také už dříve oznámila, že továrna bude zásobována pouze z obnovitelných zdrojů.
Tím hlavním bude solární energie, kterou dodá obří 70MW střešní solární elektrárna a další pozemní solární instalace. Střešní solární pole má být sedmkrát větší než jakékoliv jiné po světě. Velkou část vytápění továrny bude zajišťovat odpadní teplo z výrobních procesů.
Uzavřený vodní systém bude využívat šest čistících zařízení, které znovu pustí do oběhu 1,5 milionu litrů vody. To znamená 80% snížení spotřeby vody proti běžným podobným procesům. Navíc bude součástí továrny také recyklační zařízení, které přemění všechny typy Tesla bateriových článků, modulů a packů do znovuvyužitelné podoby.
Tesla potvrdila, že výroba baterií pro očekávaný elektromobil Tesla Model 3 začne už ve druhém čtvrtletí 2017. Jak Tesla dosáhla maximálního snížení ceny za kWh?
Několika způsoby. Především domestikovala produkci pro snížení poplatků a vstupních nákladů, přestavěla celý dodavatelský řetězec, zlepšila design článků (přechod z 18650 na 2170), zlepšila návrh modulů a celých bateriových packů pro zvýšení energetické hustoty a v neposlední řadě zvýšila automatizaci pro urychlení práce a snížení množství odpadů.
Vodíková, nikoli
Vodíková, nikoli bateriová autoplaneta. Diesel je mrtvý, míní manažeři
ekonomika.idnes.cz/pruzkum-kpmg-manazeri-autoprumyslu-2017-d9m-/eko-doprava.aspx?c=A170103_2296082_eko-doprava_rny
Oni manažeři o
Oni manažeři o elektromobilitě ví kulové, roky si užívají svých tedeiček f dyzlu f metle f kombiku na hlinach a v tomto jim prostě ujel vlak. Včera se mnou jeden probíral, že ta Tesla je teda brutální přepych za 2 miliony na ježdění kolkem komína. Odmítal uvěřit dojezdu 350-500 km, přestože je to už několik let realita. Nechápal a odmítal připustit, že by všichni jeho lidé, pendlující prakticky jen mezi jeho pobočkami, mohli už dávno jezdit elektromobily se slušnou palubní nabíječkou a dobíjet si je na firemních parkovištích 400V 32A, tedy je mít neustále nabité. A to tam jezdím 3.rokem uzavírat smlouvy elektromobilem. Prostě spalovací svět a petrolhead 🙁
To je teda managor.
To je teda managor.
Přesně tak. Podívejte se
Přesně tak. Podívejte se někdy na diskuzi pod nějaký článek na automobilovém magazínu. Naprostá většina lidí nemá ani tušení, že něco jako elektromobil existuje. Když jsem svezl rodinné příslušníky, tak nemohli ani uvěřit tomu, že to funguje… A považte, v zimě!
Nesmysl, vodík má
Nesmysl, vodík má budoucnost maximálně pro rakety a možná letadla. Elektřinu si může dobít skoro každý doma. Musíme vzít v potaz jiný úhel pohledu na dobíjení v USA, kde bydlí většina lidí v rodinných domech, ne jako u nás, kde bydlí polovina lidí v panelácích. Na delší cesty se u dálnic vytvoří „dobíjecí pruh“, kdy se za jízdy bude baterie dobíjet. V současné době by stačilo postavit dobíjecí pruh na 20% dálnic, v budoucnu při lepších bateriích a rychlejším dobíjení ještě méně. Díky novému pruhu by vzrosta i kapacita dálnice. Dobíjení by mohlo probíhat pomocí trolejí nebo pomocí vodičů na zemi, indukce asi ne, ta bude vždy ztrátová, dobíjecí pruh může být uzavřený bez přístupu vody, atd… Samozřejmostí je autonomní provoz vozidla v dobíjecím pruhu. Do budoucna by tak se mohly zrušit benzínky. Narozdíl od vodíku, pro který je čerpací stanici nadále nutností.
off
Jak to vypada když vám
off
Jak to vypada když vám Tesla nečekaně zcihlovatí
https://www.youtube.com/watch?v=u1Yuf7qdKSQ&t=5s
a vopruz s nakládáním na odtahovku :/
https://www.youtube.com/watch?v=TeZ8JxD1r80
long story short – ECU jednotka se vodpráskla
vše po záruce, čili stálo ho to 450 liber, ale nevím zda je v tom i vodtah.
Co odprásklo ECU není známo.
Vodík není palivo
Vodík není palivo budoucnosti. Tuhle frázi vytrubují obvykle lidé, zcela neznalí problematiky. Jejich představa je elektrolýza vody, obvykle k tomu argumentují nesmysly pochytanými z internetu o vysokofrekvenčním rozkladu vody apod.
Aha Ty asi budeš nějaký
Aha Ty asi budeš nějaký puberťák, trolující studentík humanitarních zbytečných oborů který nemá představu o reálné technice. S takovými výkřiky o tom čemu evidentně nerozumíš :-).
Ne. Na rozdíl od tebe mám
Ne. Na rozdíl od tebe mám technickou kvalifikaci a vím, že vodík palivo budoucnosti není už kvůli jeho vlastnostem a velmi drahé výrobě.
Pokud máte vážený pane
Pokud máte vážený pane technickou kvalifikaci, tak to, co jste tady ze sebe vypotil o garáži, plynu a elektřině je zřejmě výsledek té kvalifikace.
Více takových s takovou neznámou technickou kvalifikací, elektřina je všude a proto je to naše budoucnost.
Před 200 lety elektřinu neměli, ale tehdy měli všude dřevo a klacky, bylo to jednodušší, než stavět zdlouhavě zdroje energie a tahat kabely a to bez dnešní techniky..
analytik:
Co to meleš?
Mám
analytik:
Co to meleš?
Mám technickou kvalifikaci a klidně se s tebou pustím do duelu – stačí pár otázek a uvidí se, kdo zná a kdo nezná…!
Zcela souhlasím: nelze
Zcela souhlasím: nelze (rozumně) tankovat doma, musí se vozit auty na čerpací stanice – víc aut na silnicích, je to plyn, tedy může unikat kam nechceme, třeba do garáže, CNG dnes leckam nesmí, to vodík najednou bude moci (ano – lobby).
Elektřina je už dnes všude a než se elektromobily rozšíří, bude i dost rychlonabíjecích stanic. Nikdo tu elektřinu nikam vozit nemusí.
„Střešní solární pole
„Střešní solární pole je sedmkrát větší než jakékoliv jiné po světě.“
podle dosavadnich zaznamu nemaj na strese jeste ani jeden fotovoltaickej clanek, pritom cast GF je jiz v provozu
jinak je super ze to bude nejvetsi „stresni“ solarni elektrarna na svete, taky aby ne kdys GF bude mit nejvetsi strechu na svete, bez te elektrarny by to bylo totiz nejvetsi plejtvani mistem na svete 😀
ale teda pokud jsou data spravna, tak i tam budou docela plejtvat, protoze na planovanou rozlohu GF by se metrove vlezlo 330GW instalace, oni se 70GW zaberou tedy jen neco prez ctvrtinu plochy
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, opravili jsme „je“ na „má být“.
GW jo?
GW jo?
jasne MW, nejak jsem holt
jasne MW, nejak jsem holt pokracoval v tech G od GF k GW 😀
Cituji: „ze elektrina je na
Cituji: „ze elektrina je na chvilku, ale ze ji prekona vodik diky tomu, ze pro ele musi byt na nabijeni slozita a draha infrastruktura“.
Se divím, že doma svítíme elektřinou, proč nepoužíváme petrolej, vždyť je to jednoduší, žádný kabely, jen naleju a zapálím…..
Taky dobrý argument.
Hodně
Taky dobrý argument.
Hodně firem napojených na automotive se bojí budoucnosti a asi hledají jak zůstat u koryta. Jinak fakt nechápu lobbing za nesmyslnej vodík. Ano auto bude opět složité. Pro přece chtějí všichni.
Lehce mimo tema, ale … Ja
Lehce mimo tema, ale … Ja uz fakt nevim co si z tech zprav vybrat. Co bude palivo blizke budoucnosti? Elektrina pro auta nebo vodik? Ja jako laik uz v tom trosku tapu. Chvilku ctete nejakou prognostiku pro automobilky, ze elektrina je na chvilku, ale ze ji prekona vodik diky tomu, ze pro ele musi byt na nabijeni slozita a draha infrastruktura a ze vodik privezete jako benzin na benzinku a je to. I z duvodu rychlosti „tankovani“. Pak si prectete zase sefa co byl v jaguaru, ze vodik je prezitek a ze nebude trvat dlouho a elektrinu „natankujete“ za par minut a ze ono se vzdy nekde v blizkosti dalnice, … nachazi dostatecny zdroj elektriny. Nafta ze je pro osobaky mrtva, ale VW prodal nejvice naftaku co kdy. ;o) Jestli jsou to ty co stoji u nas na nadrazi na vlacich a nikam se to nehejbe, tak tomu verim. ;o) Ja myslim, ze to bude elektrina i diky pokroku (hustota, rychlost nabijeni, snizeni ceny, …), ale ….
dik za vas nahled na vec.
To vůbec nikdo neví, jen
To vůbec nikdo neví, jen se všichni tvářej že viděj do budoucnosti a je to jen jejich zbožný přání. Ztráta času jim naslouchat.
Nejvíc vám tlačej do hlavy to do čeho narvali svoje peníze 😉
Ne-palivo blízké
Ne-palivo blízké budoucnosti je sluneční enerie a akumulátory.
Bývalý technický ředitel
Bývalý technický ředitel Jaguar Land Rover:
„Vodíková auta jsou totální nesmysl“
http://www.teslafan.cz/clanky/byvaly-technicky-reditel-jaguar-land-rover-vodikova-auta-jsou-totalni-nesmysl
Vodík je palivo budúcnosti
Vodík je palivo budúcnosti a ním aj zostane.
Vodik sice moze byt v
Vodik sice moze byt v buducnosti palivom – napriklad pre rakety, no mobilita buducnosti zrejme ziadne palivo nebude potrebovat, postaci mu elektrina z baterii. Elektrina nie je palivo.
+1
+1
Alien5: Máš naivní
Alien5: Máš naivní představy. Vodík není palivo budoucnosti.
Pokud chceš oponovat, ukaž, kde má být dle tebe ten čistý vodík efektivně vyráběn.
To uz se tu resilo nebudu
To uz se tu resilo nebudu vysvetlovat a zabredavat do nekonecne diskuze.papa:)
Alien5:
Nemáš totiž co
Alien5:
Nemáš totiž co vysvětlovat.
Výroba čistého vodíku a jeho skladování znamená takové náklady, že ve výsledky nepřináší výhody.
Ale nejspíš seš také jeden z těch neználků, co si myslí, že existuje kouzelná elektrolýza s napřirozenou účinností.
To jsi ty ja vidim do
To jsi ty ja vidim do budoucnosti ne technologie soucasnosti papa:)
Alien5:
Jo ták, ty vidíš
Alien5:
Jo ták, ty vidíš do budoucnosti?
A jakpak se ten čistý vodík získá?
Já bych řekl, že ty jsi opravdu jeden z těch, co uvěřili hoaxu a frekvenční elektrolýze…
Samozrejme, že vidí do
Samozrejme, že vidí do budúcnosti – má krištáľovú guľu :-)))
No … o vysokofrekvenčnej elektrolýze neviem, ale viem, že sú plány na výrobu vodíku pomocou vysokoteplotného rozkladu vody. Tam je ale problém zo zdrojom toho tepla. Vraj by sa to dalo zabezpečiť ako vedľajší produkt chladenia nových reaktorov pracujúcich za veľmi vysokých teplôt, ale zatiaľ sa také nejako nestavajú …
Lovap:
Alien5 nikam do
Lovap:
Alien5 nikam do budoucnosti nevidí, jen machruje.
Vysokoteplotní rozklad vody existuje, ale v praxi se nevyužívá kvůli energetické náročnosti.
Nebudu plkat , podivej se
Nebudu plkat , podivej se dal za konec svoji kalkulacky 🙂
Alien5:
Já se podíval, ale
Alien5:
Já se podíval, ale na tebe. Spíš tak hry na PC, zábavička, takže žádný ostřílený znalec.
Výroba vodíku termickým rozkladem se prakticky v průmyslu nepoužívá.
Možná máš opravdu v hlavě takové ty bludy a-lá Stanley Meyer a jeho bugina na vodu…
Jo tak si jeste zjisti kdo
Jo tak si jeste zjisti kdo je zastupce hvezdarny v Mlade boleslavy a specialista na astrofotografii a astronomicka pozorovani 🙂
To ze delam info videa o potapeni a PC hre nic neznamena 🙂
Takze nez zacnes nekoho soudit CHECHTO zjisti si relevantni info 🙂 Urcite mas znalosti a vyskumu v CERN nanotechnologie ESO, observatory atd.. 🙂 ale klidne si plkej dal kdyz te to bavi 🙂
Jinak na astrofotky.cz uzivatel Jan Tichy mrkni co fotim 🙂
Jinak ty jsi take urcite odbornik vid 🙂
A nevim co to tady porad placas o termicke vyrobe atd.. porad jsi uzce zamereny na svoji kalkulacku nedivas se Vesmirne a globane na technologie .. 🙂
Alien5:
Nemusím nic
Alien5:
Nemusím nic zjišťovat, protože už to vím – stejně jako tu skutečnost, že neumíš ani pořádně psát česky, hastrmane.
A ano, jsem odborník a nejsem z těch, co hltají hoaxy.
Ty seš ale naivka a hoaxům věříš – nejspíš i tomu o Meyerovi…
Plkej dal trapacku 🙂 bez
Plkej dal trapacku 🙂 bez registrace 🙂
Alien5:
Nevím, co meleš o
Alien5:
Nevím, co meleš o registraci. Není povinná.
Ale ukázal ses jako méně znalý problematiky, co se týká výroby vodíku.
Proto v totmo směru již nemachruj.
Plky plky plky , zajdi so do
Plky plky plky , zajdi so do Astrofyzikalniho ustavu ad ti udelaji prednasku o teto kouly a o te kouly vodiku co sviti nahore 🙂 Chechtaku 🙂
Jenže vodík na slunci je
Jenže vodík na slunci je jaksi mimo a ten pozemní je náročný na výrobu.
Opravdu tomu nerozumíš.
Ne tomu nerozumis ty
Ne tomu nerozumis ty vyvozujez zavery ze prikladu ktery stim nesouvisi.Jasne jsem ti napsal jak a co to dokaze ale ty nectes jsi trouba a cpes sem porad soucasne technologie :)))
Alien5:
Vodík na Slunci jsi
Alien5:
Vodík na Slunci jsi zde zmínil ty.
Jenže tady je debata o vodíku zde na Zemi.
Výroba čistého vodíku je drahá záležitost, stejně jako jeho náročné skladování.
Termický rozklad vody se v průmyslu nevyužívá.
Uveď nějaký příklad efektivní výroby vodíku, když tvrdíš opak.
Budouci technologie demente
Budouci technologie demente !!! Pokrok v nanotechnologiich to umozni.Ty jsi vazne jak mali dite porad ti rikam vyser se na kalkulacku !!!
Alien5:
Ale copak to tady
Alien5:
Ale copak to tady opět meleš za nesmysly?
Jaképak budoucí technologie konkrétně myslíš?
Zdá se, že lidi
Zdá se, že lidi nepochytili ironii příspěvku.
příspěvky níže mají
příspěvky níže mají pravdu.
Jen to doplním o velmi hrubý nástřel: energetická náročnost na výrobu 1kg vodíku je cca 60kWh ele energie + jeho doprava + jeho stlačování + nároky na jeho zabezpečení, nemluvím o v podstatě žádné infrastruktuře pro jeho čerpání atd a dostanete se na cca 80-100kWh / 1kg vodíku. No a na toto auto ujede cca 100km…..
Proti tomu máte 20kWh průměrnou spotřebu běžného bateriového EV na elektřinu, kterou má každý doma popř. si ji dnes doma každý může vyrobit přes FTV panely případně i s bateriovou akumulací…
Vodík v osobní dopravě je plácnutí do vody.
Podle Vašeho výpočtu: 100
Podle Vašeho výpočtu: 100 KWh při 6 Kč = 600 Kč = 6 Kč na 1 km.
baterie : 1,2 Kč / km bez topení, ohřívání a tak.
Z Vašeho výpočtu je pak jasné, že vodík nemá budoucnost. Teď už jenom, aby se to v těch automobilkách nějak dozvěděli.. Oni to ještě nevědí, asi..
u velkoodběratelů jako
u velkoodběratelů jako jsou i automobilky je třeba počítat s cca 3Kč/1kWh, ale jinak je to ok. Při nočním proudu nebo EV tarifu od čezu, je při bateriovém provozu 1km = cca 0,3-0,4Kč/km…
Automobilky to samozřejmě vědí – vědí také o velmi komplikovaných zdrojích pro výrobu vodíku a že technicky celkové nahrazení klasických PHM vodíkem v podstatě v současnosti nelze, protože prostě ve volné formě na zemi není (pomíjím ještě mnohem energeticky náročnější elektrolýzu vody), ale jsou tam i jiné vlivy a jedním z nich je „nutná“ byrokratická kontrola nad energiemi s umožněním různého žonglování se zdaněními atd. a to se nejlépe dělá u kontrolované výroby PHM (vodíku). Při bateriovém provozu EV by si kde kdo třeba i vyráběl elektřinu sám a to už by byla divočina…. 🙂
a ted do toho jeste
a ted do toho jeste zakalkulovat tu moznost ze si v budoucnu budou cast elektriny zrejme vyrabet i sama auta (nejen rekuperaci) ale i treba fotovoltaickym lakem ci fotovoltaickou folii na karoserii
přesně. To se pak blbě
přesně. To se pak blbě daní, ale věřím, že chytráci určitě vymyslí, jak danit i tu rekuperovanou elektřinu při jízdě. ERU na to udělá veřejnou diskusi a následně speciální tarif… 🙂
ja celkem verim ze to
ja celkem verim ze to nakonec postupne behem pristich vlad skonci jednotnou silnicni dani pro vsechny auta nebo mytnym systemem pro vsechny auta, vykreje se tim i spotrebni dan z paliv a proste se bude platit za to ze clovek ma auto nebo jezdi autem kady rok jak za dalnicku
analytik:
Vodík nemá jako
analytik:
Vodík nemá jako palivo budoucnost proto, že jeho výroba je velmi drahá a jeho uskladnění rovněž.
My už si doma vybrali. 3
My už si doma vybrali. 3 kroky:
1. nejlevnější energie je ta, která nemusela být vůbec vyrobena. Takže minimalizovat spotřebu vody, elektřiny, plynu. Přístupem, způsoby využití, izolacemi, chováním.
2. jediné, co si doma dokážu vyrobit sám, je elektřina ze slunce a větru a teplo ze slunce. Obojí dokáži uskladnit – baterie, bojler. Plynu se snažím do budoucna zbavit a stát se závislým jen na elektřině. Jestli budu mít do budoucna takové přebytky, že se mi vyplatí skladování ve formě nádrže s vodíkem, pak si ji jako baterii pořídím. Prozatím jen s 3,6 kWp FVE vyrábím dvojnásobek elektřiny, než dokážu spotřebovat/uskladnit. Takže se zaměřuji na ono uskladnění v kombinaci se sladěním doby výroby a doby spotřeby (ušetření skladování, nejlevnější sklad je ten, který nepotřebujete, viz 1.). Pak přijde případně doplňkově vítr.
3. Spotřebu převádím jen na elektřinu. Svícení, částečně topení (on se ani ten plynový kotel bez elektřiny nerozjede, navíc vodu v ústředním topení musí neustále pohánět oběhové čerpadlo), vaření, chlazení a mražení, čerpání vody ze studny a její natlakování, veškeré kuchyňské a domácí spotřebiče, robotické bateriové uklízeče (kombinace spotřeby a uskladnění), sekačka na trávu, vyžínačka, drtič větví a konečně doprava, elektrokolo a elektromobily.
S obrázky třeba zde.
Wow, Vas dom je perfektny.
Wow, Vas dom je perfektny. Jeden tesla powerwall a moete mat uplne sebestacnu domacnost. Tiez by som chcel mat jedneho dna nieco podobne (tepelne cerpadlo + elektromobil + FVE na streche). Bohuzial verim tomu ze doprava sa bude zdanovat a zdrazovat spolu s prechodom na elektro. Vodik je samozrejme nezmysel, ten pretlaca len lobby konglomeratov ktore ho dokazu priemyselne vyrabat a nasledne manipulovat s jeho cenou podla potreby, vid co robi OPEC. Elektrina je jasny vitaz v osobnej doprave a aj napajani a vykurovani domu. Konecne by sa mohli staty europy oslobodit od utlaku ropnych konglomeracii, ruskeho plynu atd. Riesenim je decentralizovat vyrobu a skladovanie elektriny, vyvoj rovodnych sieti novej generacie a novych baterii s dlhsou zivotnostou a lepsou kapacitou. Ktokolvek, kdo si mysly ze vodik by mohol na otvorenom trhu vyhrat suboj s elektro to ma v hlave vymetene. Otazne je vsak aka silna bude lobby konglomeratov a ich vplyv na politikov EU, UK, USA, Rusko a Cina.
Ja bych si teda do garaze
Ja bych si teda do garaze auto s nadrzi plnou vodiku nikdy nepostavil.
S baterii nemam problem. Viz. nedavny test Tesly, kdy i po zapaleni powerpacku jen nejakou dobu kouril a to bylo vse.
A ti před Vámi by nikdy
A ti před Vámi by nikdy neměli LPG, CNG a do baráku by si nikdy nedali natáhnout zemní plyn a v garáži by nikdy neměli propan – butan a tak.
Porovnavate LPG a CNG s
Porovnavate LPG a CNG s vodikem?
A ano, plyn doma nemam a nechci.
Nekdo resi, ze ho zabije cmoud z vejfuku, nekdo zase nemusi mit doma plyn.
analytik:
PB, CNG, LPG a
analytik:
PB, CNG, LPG a další uhlovodíková paliva mají značně odlišné vlastnosti, než vodík.
Hezky se podívej, jak vypadá molekula vodíku a atom vodíku.
Vodík je energeticky velmi
Vodík je energeticky velmi neefektivní způsob pohonu vozidel, který naráží na problémy s přepravou a skladováním – už tím, že zatím pro něj není vybudovaná infrastruktura. Jeho zatím hlavní výhodou při použití v autech je rychlost načerpání plné nádrže (tato výhoda postupně mizí s tím, jak se zvyšuje výkon nabíječek a možnosti baterií). Druhou výhodou je možnost jej relativně levně vyrábět z přebytků elektřiny z obnovitelných zdrojů. Ale i tato možnost postupně mizí s tím, jak se zlevňují možnosti skladování elektřiny v průmyslovém měřítku taktéž v bateriích. Jakkoliv je vodík technologicky zajímavé řešení, je zejména proti elektromobilům zbytečně komplikované, nákladné a neefektivní.
V současné době jsou nicméně v Česku jednoznačne nejoblíbenější alternativou CNG a LPG, pak hybridy a nakonec elektromobily. Třeba v Norsku ale díky nulovým daním (a naopak vysokému zdanění fosilních aut) tvoří někdy i více než třetinu prodejů nových aut.
Ještě bych dodal jednu
Ještě bych dodal jednu „výhodu“ vodíku. 🙁
Je to něco, s čím se mnohem lépe obchoduje, dá se na tom rýžovat a zdanit to.
Co s takovou elektřinou? Tu už má každý doma. Zdanit se dá těžko, protože pak musíte danit i elektřinu pro domácí spotřebu. A úplně nejhůře – někteří si ji dokáží doma i vyrobit :-).
Budoucnost patří
Budoucnost patří jednokolce a ochablejm svalům 😀
https://www.youtube.com/watch?v=ZfHY0OXjEo0
Zavedeme vám silniční
Zavedeme vám silniční daň z kilometrů plus paušál. To by bylo abychom neměli z čeho krást!
přesně… 🙂
přesně… 🙂
Pane Horčíku, z Vašich
Pane Horčíku, z Vašich článků vyplývá, že spíše fandíte elektromobilům. Uvádíte závěry, že vodík je neekonomický, infrastruktura stěží vybudovatelná a Lion baterie jsou více prima.
Je to čistě Váš názor. Osobní názor. Nic víc.
Můj osobní názor zase je, že vodíkový pohon má větší technické problémy, než pohon elektrický, ale to je vše. Vývoj techniky nezastavíte. Vodíkový pohon má nesporné materiálové výhody proti bateriím. Až dojdou zásoby surovin pro výrobu baterií, budeme muset až na Europu, abychom si další baterii vyrobili.
Nebo další problém: Elektromobily jsou sice fajn, ale povězte mi, v zimě, jak dlouho pojede a kolik toho spotřebujete na topení, rozmrazování a ohřívání a další přídavné zařízení pro specializovaná auta, jako jsou chladírenské a jiné technicky zařízené vozy, které potřebují?
Nebo takové centrály v autech: Jak to vyřešíte? Budete s sebou tahat přívěsný vozík baterií? Myslím, že třeba jsou jak elektromobily pro svou jednoduchost, tak vodík pro svůj výkon, svou výdrž a nezávislost.
Víte Vaše závěry prostě neberu, číší z toho lacinost a mělkost.
analytik
Ano, je to můj osobní
Ano, je to můj osobní názor – podložený více než 10 lety podrobného sledování oboru. Zároveň neříkám, že ani elektromobily nemají technické problémy – délka nabíjení a efektivita v zimě jsou ty nejzásadnější. Ale i ony, jak sám píšete, mohou být vyřešeny a třeba nejnovější Ioniq Electric ukazuje kudy vede cesta. Rozhodně nejsem apriori proti vodíku, je to také zajímavá alternativa, ale všímám si jak jejích výhod, tak nevýhod. Pro využití v osobních automobilech je dle mého názoru (i názoru řady dalších, kteří jej rozpracovali třeba do podoby podrobných odborných studií) nevýhodný téměř pro všechny strany vyjma koncernů. Jeho výhody v jiných oblastech, zejména u nákladní dopravy, nevylučuji, ale tam už se dle mého názoru lépe uchycuje CNG.
Největší bolestí
Největší bolestí vodíkového pohonu je dostat dostatečně čistý vodík a pak regulovat celou tu taškařici – ono totiž vodíkový článek nejde lusknutím prstů vypnout a zapnout