Mladý šampionát Formule E, kde závodí monoposty na elektrický pohon, jsou výzvou pro všechny zúčastněné. Michelin tyto závody využívá jako příležitost vyvíjet obutí pro elektromobily. V budoucnu prý budou specifické pneumatiky pro každý druh pohonu.
foto: Formula E/Michelin
Nová doba si žádá nové pneumatiky
Formule E jako nové mistrovství nabízí možnost být u vzniku zcela unikátní disciplíny. Michelin se domnívá, že v budoucnosti budou potřeba jiné pneumatiky.
Hmotnost, kontrolní systémy záběru, aerodynamika… – to vše může znamenat, že každý typ motoru a dokonce každý model budou schopné optimálně využít své specifické pneumatiky,“ stojí v prohlášení výrobce k budoucímu vývoji v oblasti pneumatik.
Zatímco u vozidel se spalovacím motorem připadá až 20 % spotřeby energie na pneumatiky, u elektromobilů je to ještě o deset procent více a proto je třeba věnovat této oblasti patřičnou pozornost.
Závodní? Skoro jako sériová
Michelin Motorsport bere závody elektrických formulí v podstatě jako výzkumný a vývojový nástroj – testuje nové technologie, které by měly být součástí dalších generací pneumatik. Michelin tvrdí, že v této oblasti neexistuje nic jako malý krok kupředu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Šampionát Formule E má novou školní odnož
Pro vozy s výkonnými elektromotory byla proto „od nuly“ vyvinuta pneumatika Michelin Pilot Sport EV. Jedná se o pneumatiky, které vydrží celý závodní den, na suché i mokré trati, za tepla i v chladném počasí.
Maximální točivá síla hned na startu, záběr při zatáčení a přilnavost při brzdění, to jsou hlavní požadavky na tyto pneumatiky. Díky rozměru 245/40R 18, který se dnes široce používá na silničních automobilech, bude přenos technologií do sériové výroby daleko snazší než třeba v případě Formule 1.
Čtyři klíčové osy zlepšování vlastností pneumatiky jsou vnitřní stavba, použité materiály, profil a dezén. Michelin při vzniku nových pneumatik pracuje na všech těchto oblastech současně, žádnou nevynechává.
Jde také o marketing
Kromě samotného vývoje pneumatik má účast v seriálu i marketingový efekt – pokrytí médii je slibné a závody se konají v centrech velkých světových metropolí. Během závodního víkendu vyrostou tzv. e-Village, kde bude francouzský gigant prezentovat svůj pohled na mobilitu budoucnosti.
Michelin navíc v hostitelském městě postaví vzduchovou pumpu Bibendum, kde bude možné zdarma si zkontrolovat a upravit tlak v pneumatikách a to i potom, co „cirkus“ zvaný Formule E odjede. Chystají se také workshopy na téma udržitelná mobilita.
Jelikož se závodí v centrech měst, odpadá nutnost diváků cestovat na závodní okruhy většinou umístěny za městem, aby nebyli lidé v metropolích obtěžováni hlukem motorů. Díky tichému provozu nebudou nijak omezováni ti, které závody nezajímají. Jedná se tak o uhlíkově nejpozitivnější mistrovství FIA.
imho jde hlavně o
imho jde hlavně o marketingový bullshit…
jj jezdit se vpoho dálo i
jj jezdit se vpoho dálo i na michelin pilot primacy na sněhu v horách, jakoprd
A na co pneumatiky? Ty
A na co pneumatiky? Ty formule by ostatně mohli táhnout koně, že…
Michelin spolu s Nokianem patří k průkopníkům v oblasti „zelených“ pneumatik a tuším, že ti chlapci moc dobře ví, co dělají…
Tuším, že se pneu-průmysl bude v dalších letech výrazně měnit…