
Stellantis otevírá největší továrnu na palivové články v Evropě
Symbio, společný podnik firem Forvia, Michelin a Stellantis, dnes slavnostně otevírá SymphonHy, svou první gigafactory na výrobu vodíkových palivových článků.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Symbio, společný podnik firem Forvia, Michelin a Stellantis, dnes slavnostně otevírá SymphonHy, svou první gigafactory na výrobu vodíkových palivových článků.
Po Riu de Janeiru v roce 2010 se letos další ročník Challenge Bibendum uskuteční od 18. do 22. května 2011 na letišti Tempelhof v Berlíně. Na návštěvníky tam čekají všechny možné alternativní dopravní prostředky budoucnosti. Nákladní auta, autobusy, elektrické motorky, elektroskútry, elektrokola, elektromobily, auta na vodík a další.
Michelin nedávno překvapil svou technologií Active Wheel, která má přinést revoluci do světa elektromobilů. Aby to celé francouzský výrobce pneumatik dotáhl do konce, chystá se přibrat do tandemu také průmyslovou společnost Valeo zaměřenou na návrh a výrobu komponent. Je to stejná společnost, která v roce 2008 získala na veletrhu Automechanika ve Frankfurtu ocenění za svou mild hybrid technologii StARS neboli Stop&Start. Tuhle věcičku, která vypne motor kdykoliv třeba stojíte na semaforech, už dneska chtějí prakticky zapracovat do svých aut prakticky všichni velcí i malí výrobci (například Citroen C2, C3, Mercedes třídy A a B, Smart ForTwo a další). Společný elektromobil vyvinutý tandemem Valeo a Michelin má představovat „francouzského šampiona“ elektromobilismu. Rádi se necháme překvapit!
Společnost Michelin úspěšně předvedla svůj nejnovější výdobytek techniky, na kterém pracovala společně s firmami Heuliez a Orange. Jedná se o elektrický pohonný a závěsný systém integrovaný v samotném kole. Michelin svoji novinku nazývá „Active Wheel“ a už teď tvrdí, že půjde o revoluci ve světě elektromobilů.
Už na Pařížském autosalonu byl (bohužel poněkud tiše) odhalen prototyp elektromobilu Heuliez Will, který jako první princip Active Wheel využívá. Kromě toho tam společnost Heuliez odhalila ještě elektromobil Friendly. Výhodou nového řešení od Michelinu je samozřejmě skutečnost, že se nesmírně šetří místem – elektromobil nepotřebuje žádné místo pro motor, převodovku, diferenciál, odpružení, prostě nic, co známe z běžného auta. Opět se tedy posunuje paradigma automobilu zcela novým směrem. Zbývá mnohem více místa pro baterie, pasažéry, zavazadla. Auta mohou mít zcela neobvyklé tvary a opět kufr vpředu i vzadu, jako kdysi u vozů Škoda. Heuliez Will postavený na podvoku Opelu Agila, pravda, není právě nejodvážnější ukázkou nového přístupu. Nicméně ukazuje, co všechno je díky Active Wheel možné.
Monacká „královská“ automobilka Venturi se vývojem futuristických konceptů elektromobilů zabývá už delší dobu. Nejprve to byl Venturi Fétish, první elektrický porťák na světě. Pak Venturi Astrolab, solární vozítko pro opravdu velké šetřílky, případně úsporný kočár pro šlechtu 21. století v podobě Venturi Eclectic. Na Pařížský autosalon slíbili Venturi ve spolupráci s Michelinem zcela nový elektromobil, který se zhmotnil do podoby Venturi Volage. S Fétishem má společnou karoserii z karbonových vláken a design od ikony průmyslového i dopravního designu Sachy Lakice. Opět bude vyráběn ručně pouze v omezeném množství. Elektromobil je postaven tak, že každé kolo obsahuje dokonce dva elektromotory. Tento systém tvůrci nazývají „Michelin Active Wheel“ a spočívá v tom, že jeden z motorů se stará o aktivní odpružení. Sporťák Venturi Volage se tak snadno dokáže přizpůsobit řadě povrchů. Jako baterie slouží elektromobilu kapalinou chlazené lithium-polymerové baterie, které mají dodat šťávu na 320 km při průměrné rychlosti 90 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvádne tenhle stříbrný tygr z Monaka díky své váze 1075 kg pod pět sekund. Výroba má začít v roce 2012. Takhle má vypadat auto budoucnosti! Nebo jak se píše v tiskovce, „auto digitální éry“.
Pařížský autosalon bude plný zajímavých nových ekologických automobilů. Jeden z nich předvedou společně také Michelin a Venturi. Mělo by jít o zcela novou generaci elektromobilu s nejpokročilejšími technologiemi, jaké jsou dostupné. Elektromobil bude výkonný, ale zároveň zajímavě designově navržený – autorem návrhu je známý průmyslový designér Sacha Lakic. Teprve na Pařížském autosalonu bude ale představena skutečná podoba elektromobilu a také jeho technické specifikace. Monacká automobilka Venturi se mimo toho také brzy chystá uvést na trh svůj sportovní elektromobil Venturi Fétish (na obrázku).