Toyota se těší, až Evropa začne po koronavirové krizi dotovat vodík

Využití vodíku by se mohlo stát jedním ze směrů, kterým se bude evropská ekonomika ubírat v rámci obnovy hospodářství po koronavirové epidemii.

Toyota Mirai zůstává už několik let jediným relativně běžně dostupným osobním autem na vodík.
foto: Toyota

S vodíkem počítají unijní plány zaměřené na obnovu hospodářského růstu, v rámci kterých chystá miliardové dotace. Například klíčový evropský investiční fond Connecting Europe Facility bude moci financovat vodíkové čerpací stanice.

Rozvoj vodíkových technologií by měl podpořit i Inovační fond Evropské komise, který má svoji činnost zahájit v létě tohoto roku. Disponovat bude částkou mezi jednou a dvěma miliardami eur, která bude určena na velké projekty.

Rozvoj technologie výroby čistého vodíku s využitím obnovitelných zdrojů energie je zapsán do Zelené dohody pro Evropu, což je plán Evropské komise, podle kterého má společenství do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality.

Dohoda identifikuje vodíkové technologie jako pilíř technologie skladování energie a kogenerační, vlastně třígenerační výroby v rámci kombinované produkce elektřiny, tepla a chladu.

Česko zatím váhá

Česká republika je zatím pro odklad Zelené dohody a obnovu hospodářství si rovněž představuje bez důrazu na obnovitelné nízkoemisní zdroje.

V Česku zatím nejezdí jediný vodíkový vůz a nefunguje jediná veřejná čerpací stanice. S otevřením prvních čerpadel se počítalo letos, epidemie ale přípravy zpozdila.

Ambiciózní vize

„Unijní vize roku 2030 a roku 2050 je velmi ambiciózní a určitým způsobem spojená s vizí soukromých podniků. Cílem je například snížení místních emisí o 15 % pomocí integrace vodíkových technologií. Současně však vznikne nový sektor, který nabídne miliony pracovních míst,” uvedla Mirela Atanasiu, vedoucí oddělení v The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking.

Tato instituce byla zřízena podle legislativy EU, působí v Bruselu a je zaměřená na výzkumy a demonstrace vodíkových instalací.

Vodík jako svatý grál dekarbonizace těžké dopravy?

Poskytuje poskytuje velký výkon, což je klíčové zejména u užitných vozidel, jako jsou těžební stroje. Umožňuje rovněž dlouhý dojezd na jedno natankování. Tankování je navíc proti dobíjení elektřinou velmi rychlé.

Podmínkou je snížení nákladů na výrobu

Překážkou rozvoje vodíku je nedostatečná čerpací infrastruktura i vysoké náklady na jeho výrobu. Řešením by mohla být tzv. sekvestrace CO2, která by měla umožnit výrobu jednoho kilogramu vodíku za jeden dolar.

Japonská společnost Toyota se zabývá vývojem dopravních prostředků na vodíkové články od aut přes lodě. Příkladem je model Toyota Mirai, jehož nová generace dokáže na jedno natankování ujet podle oficiálních specifikací přes 600 kilometrů.

tisková zpráva

13 Comments on “Toyota se těší, až Evropa začne po koronavirové krizi dotovat vodík”

  1. Vodíková mobilita Hyundai Když jsem před lety jel v
    Vodíková mobilita Hyundai Když jsem před lety jel v Jižní Koreji vodíkovým autem a bavil se s profesorem, který od roku 1991 pracuje na vývoji vodíkových motorů, vypadalo to, že vodíková mobilita je stejně vzdálená, jako Měsíc pro Vernea. A ejhle. uběhlo 6 let a pomalu se to blíží i sem do Evropy. Uvidíme.

    1. vodikovych motoru? no panejo, problem je ten ze takovahle
      vodikovych motoru? no panejo, problem je ten ze takovahle vidina se nanaplnila, vodikove auto je elektromobil, uplne normalni elektromobil kde misto baterek je jen nekolik nadrzi na vodik a palivovej clanek ktery vyrabi elektrinu

      co se do Evropy blizi? vodikove elektromobili v Evrope davno jsou, to co tu schazi je rozsahla vodikova infrastruktura, a ikdyby se rozrostla na desetinasobek toho co je tu dnes, stejne to bude stacit jen pro par nadsencu, vodikova auta jsou nekonkurenceschopna cenove, jak cenou samotnych aut, tak cenou paliva, provoz vodikoveho auta je drazsi nez provoz benzinoveho 8 valce, tedy ve sve podstate odsouzeno k neuspechu hned na zacatku

      v CR ma vzniknout tusim 5-10 cerpacek, no to bude uzasne, to si jiste hned pobezi kazdy koupit vodikove auto za 1.5 milionu aby pak na cerpacce zjistil ze ho palivo na 100km jizdy bude stat 300+ kacek 😀 a jeste stastnejsi dany nadsenec bude, az zjisti ze musi 1-2x do roka do servisu aby mu cekli a vycistili palivovej clanek, coz je taky desne levna zalezitost, a dalsi majitele jiste radi uslisej, ze zivotnost nadrzi je jen 5-6 let, a stojej dnes vic nez 100kWh baterka do Tesly 😀

      budoucnost se blizi, sakra to je ale fofr, rychlejsi ta budoucnost asi jiz nikdy nebude

    1. Souhlas, je to pitomost, módní téma pro neználky a
      Souhlas, je to pitomost, módní téma pro neználky a poslední šance pro zastánce závislosti mobility na velkých korporacích. Dojezd 600km vodíkové Toyoty je TRAGEDIE, když stejný dojezd dokáže elektrická Tesla s třetinou komponentů v pohonu. Jasně, nabije se za 60min, ale ten vodík si nenatankujete téměř nikde a síť nikdo nezaplatí, když nejsou schopni zaplatit ani pořádnou síť násobně levnějších a jednodušších rychlonabíječek. No a k tomu ty tři výbuchy čerpacích stanic. Až bouchne první auto uprostřed města, tak to bude konec ambicí vodíku.

Napsat komentář