V Číně vymysleli dron pro osobní přepravu, míří na testy do USA

Jan Grohmann - 13 Červen 2016

Na začátku roku čínská firma EHang představila na výstavě CES 2016 v Las Vegas působivý prototyp dronu EHang 184 pro jednoho pasažéra. EHang 184 bude nyní v USA bojovat o získání certifikátu letové způsobilosti od americké Federální letecké správy FAA.EHang 184

EHang 184 je reálný stroj s reálnými schopnostmi. Otázkou je, jak ale letoun splní přísné letecké předpisy.
foto: EHang

Kvadrokoptéry (létající stroj se čtyřmi rotory) jsou velmi oblíbenou skupinou bezpilotních “letadel” s kolmým startem a přistáním. V posledních letech se objevila řada kvadro- nebo jiných multi-koptér schopných unést člověka. EHang však zašla ještě dále a vytvořila skutečnou dopravní kvadrokoptéru pro přepravu lidí.

Na výstavě CES 2016 EHang 184 provedl velmi krátký vzlet. Avšak být schopen pohybu ve vzduchu a získat povolení od leteckých úřadů k provozu jsou naprosto dvě odlišné věci. Firma EHang proto přijala nabídku amerického státu Nevada k otestování svého letounu.

Úspěšné testy jsou základním předpokladem k získání tzv. osvědčení letové způsobilost CofA (Certificate of Airworthiness) - tedy osvědčení nutné pro používání letadla ve vzdušném prostoru. V Nevadě je jedno ze šesti testovacích center v USA pro testy bezpilotních letadel.

EHang 184

Čtveřici rotorů lze sklopit pro úsporu místa při parkování.

EHang 184 získá automatické systémy řízení letu - pasažér pouze určí místo přistání na dotykovém displeji. Autonomní systémy se postarají o zbytek - vyhýbání se překážkám, komunikaci se systémy řízení letového provozu, navigace, atd.

Takovým způsobem čínská firma obejde povinnost, aby pasažér musel mít pilotní průkaz. Ze všeho nejdříve však bude nutné vypracovat a přijmout zcela nové letecké předpisy pro tuto novou kategorii létajících strojů, resp. obecně pro provoz komerčních bezpilotních letadel.

Otázkou také je, zda kontrolu letu podobných strojů bude zajišťovat klasické řízení letového provozu nebo speciálně vybudovaná střediska.

Bližší pohled na design Ehang 184.

Testování dronu EHang v Nevadě technicky a administrativně zajišťuje Kancelář pro ekonomický rozvoj guvernéra GOED (Governor Office of Economic Development) státu Nevada a Nevadský institut pro autonomní systémy NIAS (Nevada Institute for Autonomous Systems).

“Nevada pomocí NIAS pomůže firmě EHang projít regulačním procesem FAA s konečným cílem dosáhnout letové bezpečnosti,” říká Tom Wilczek, specialista pro letecký a obranný průmysl GOED Nevady.

“Výběr Nevady firmou EHang k otestování dronu pro přepravu lidí je vzrušujícím příspěvkem inovativních firem, které skrze náš stát testují pokroky na poli komerčních dronů. Osobně se těším na den, kdy budou taxi-drony součástí nevadského dopravního systému,” dodává.

EHang 184 je poháněn osmi motory s celkovým výkonem 106 kW. Dron unese člověka o maximální hmotnosti 100 kg (+200 kg vlastní hmotnosti). Konstrukce dronu je z hliníkové slitiny a uhlíkových kompozitů. Celkové rozměry stroje jsou 3,9 x 3,9 x 1,5 m.

Maximální cestovní rychlost je 100 km/h a výdrž ve vzduchu 23 min. Bezpečná přeletová vzdálenost je tak cca 30 km, operační (tedy tam a zpět) cca 15 km. Letová hladina je několik desítek metrů.

Plné nabití 14,4kWh baterie trvá čtyři hodiny, dobu je možné snížit na polovinu v režimu rychlého nabíjení. Prodejní cena dle společnosti EHang bude v rozmezí 200 až 300 tisíc dolarů (5 až 7,5 milionu korun).

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

14,4kWh baterka plus kabina, motory a rotory vazi jen 200kg? To je hodne malo. Peugeot Ion/C-Zero/i-Miev baterka vazi 221 kg a ma podobnou kapacitu.
Mozna ze v laboratorich cekaji nove typy baterek ktere maji zazracne parametry a verejnost nema ani paru. To by byla suprova sance i pro elektromobily.
Take me udivuje jak maly vykon je potreba na letani 300kg dronu. Kdyz 14kW vydrzi na 23 minut, tak po celou dobu je prumerny vykon kolem 36kW. Start vyzaduje urcite vetsi vykon, tak potrebny letovy vykon bude nekde 30kW. To se mi zda uzasne malo.

Zde jsou ke stažení oficiální Peugeot technické parametry iOnu (39 kB).

Vykousnuto:
Hmotnosť batériového modulu s ochranným obalom a nepriepustným krytom (kg) 230
Hmotnosť 88 článkov batérie (kg) 158

Pokud si trochu započítáme:
baterka iOnu má 88 článků; kapacitu 16 kWh; hmotnost článku 1,8 kg
létadlo z článku má baterku 14,4 kWh
88/16×14,4×1,8=142,5 kg
Toto by byla hmotnost baterky létadla při zastaralé technologii z časů zrodu iOna.
Dnes vyrobená baterie by asi měla "o něco" menší váhu při stejné kapacitě.
Kolik váží el. bižuterie potřebná k chodu netuším.
Rozhodně asi nebude zapotřebí těžký "neprůstřelný" obal baterky jako u Tesly.

oprava 14kWh na 23 min. --> prumerny vykon 36kW.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To by se mi hodilo. Denně jezdím v Praze na Pankrác 40 minut MHD, přitom vzdušnou čarou je to jen 2.5 kilometru. S tímto bych tam byl za 5 minut. Pokud by to tedy fungovalo jako taxi za rozumnou cenu a u mne i v práci bylo možné přistát.

Kdyby měl práci 2,5km od baráku, tak chodím do ní pěšky resp. na koloběžce.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No a nebo na elektrokole a jeste by Vam zbylo 7 mil. na pivo a parek ;-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro elektrokolo je to bohužel nevhodná trasa. Klesání 100 výškových metrů, řeka, stoupání 100 výškových metrů. Vzduchem je to 2.5 km, pěšky 5 km, ale spoustu schodů, na kole 6km bez schodů, ale spoustu semaforů...

Obrázek uživatele ozana

Cyklokrosové nebo horské kolo zvládne i schody, ne?

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No tak zajimava vecicka, pro cestovani v preplneych metropolich by to mohlo i usetrit nejaky vyznamny cas.
Pro takove ceske dojizdeni do mesta zatim asi moc ne, jestli pojedu 30 km autem 25-30 minut, nebo poletim 20 minut uz neni takovy rozdil..

ti co na to maji muzou litat jiz dnes, podobne reseni by zacpu ze silnice presunulo i nad silnice, vpdostate by to nic nevyresilo

mimochodem existuje neco jako minimalni letova hladina, v CR je to tusim 300 metru a pod tuhle letovou hladinu smej jen zachranne slozky, takze s timhle bys nesmel ve meste v CR ani vzletnout, ani pristat, teda co se zastavene oblasti tyce

s tim bude parada pristavat nekde do davu lidi, hotove nebe pro masove vrahy :D

stejne jako parkovani auta do davu lidi, az na to, ze toto neridite :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pánové, trochu kreativity, když chcete přece parkovat na takovém místě, tak musíte troubit. Nebo křičet že máte bombu, uvidíte jak rychle budete mít parkovací místo.

Problém toho že by při přistávání v takovém místě mohlo dojít ke kontaktu s ostrým listem vrtule je myslím snadno řešitelný, kolem listu se dá obruč, buď bude přímo součástí vrtule jako u malých hraček, nebo bude statická. Přidalo by to nejvýše několik málo kg.

Ovšem nosnost jen 100kg je myslím v USA trochu málo, taktéž v Evropě.

Obrázek uživatele Radovan

Nosnost 100 kg je až až, uveze v klidu 3 čínské soudruhy v plné zbroji :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 80 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 35 tis. km (49 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nebo jednoho amerického teenagera :-)


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?