Český student navrhnul unikátní robotickou ortézu

Jan Horčík - 23 Říjen 2012

Roboti ani zdraví nejsou ta hlavní témata, kterým bychom se v našem magazínu věnovali. Přesto, tentokrát si projekt nazvaný 7miles třiadvacetiletého českého studenta Josefa Ludvíka Böhma naši pozornost zaslouží. Mladý designér navrhnul unikátní aktivní robotickou ortézu, která zároveň funguje jako originální dopravní prostředek.robotická ortéza

Unikátní robotická ortéza
foto: Josef Ludvík Böhm

7miles je aktivní robotická ortéza navržená na míru osobám s pohybovým omezením i fyzicky aktivním lidem. Snímá pohyby nohou a podporuje sílu hýžďových, stehenních a lýtkových svalů.

7miles téměř neomezuje v pohybu a je velmi lehká. Díky flexibilní konstrukci je možné ji jednoduše přizpůsobit individuálním potřebám a rozměrům kohokoli, kdo měří od 150 do 200 centimetrů.

robotická ortéza

foto: Josef Ludvík Böhm

Funguje ideálně jako osobní dopravní prostředek. Díky síle kompaktních lineárních elektromotorů umožňuje elegantně a s minimální (volitelnou) námahou ten nejpřirozenější pohyb – běh. Takto pomáhá vytvořit zdravější a krásnější prostředí nejen města Prahy.

Pro dosažení požadovaných vlastností je zde použito lehkých a pevných hliníkových slitin, vysoce pevného polymeru a kompaktních baterií “iron-air” s vysokokapacitními kondenzátory pro co největší akční rádius. A pokud se baterie před cílem vybije, 7miles jde jednoduše s vámi. Pružné vázání poutá pevně celou konstrukci na místě.

robotická ortéza

foto: Josef Ludvík Böhm

Tento produkt nabízí ulice bez hlučného provozu a zachovává mobilitu jejich obyvatel. Snaží se o syntézu lidské přirozenosti a nejmodernějších technologií. Rozvíjí schopnosti zdravých i těch, kteří měli štěstí méně.

Josef Ludvík Böhm aktuálně studuje 1. ročník nově akreditovaného magisterského oboru Design na Ústavu umění a designu ZČU. Má za sebou již bakaláře v oboru Průmyslový design. “Mým cílem je, aby věci sloužily lidem a osvobozovaly, ne naopak,” říká o své práci.

robotická ortéza

foto: Josef Ludvík Böhm

Koncept 7miles vznikl pro účely soutěže Dassault Systemes Design Contest 2012, která se aktuálně konala v rámci konference AutoDesign Prague 2012. Umístil se na druhém místě.

“Chtěl jsem také zjistit jak jsem schopný se vypořádat se složitější podobou takového nápadu. Myšlenka vznikla mimo jiné díky inspiraci existujícími “exoskelety” (např. od Hondy) a snaze posunout je dál. A také během sledování cyberpunkového seriálu Ghost in the shell,” popisuje s úsměvem své motivace Böhm.

robotická ortéza

foto: Josef Ludvík Böhm

Do soutěže se přihlásil i díky úspěchu v minulém ročníku (skončil tehdy také druhý) a snaze “dotáhnout to dál”. Už během jeho studia se vynořilo několik projektů které stojí za zmínku. Např. bakalářská práce “Elektrická tříkolka pro pohybově omezené osoby” pod vedením pana doc. Formánka, nebo koncept Taxi pro Prahu “Call-e”, která dosáhla v minulém ročníku soutěže druhého místa.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to pro designovou soutěž, proto se dá nápad pochopit, čili jediné co nechápu je, proč se tu o tom píše.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ted jenom pro me co je na tom tak prevratneho? Honda toto ma funkcni pro cele telo, tj. i rukama jde zvednout x-nasobek vahy(dobre asi do skladu atd.), mela i verze na fotkach(studie) pro spodni polovinu tela.

Nu a co ted krome cool designu udelal noveho? Proste okopiroval neco co uz existuje dal tomu jiny tvar a barvy. Kdyby udelal neco co delali jini funkcni a prodejne uspesne(ala iPad). Ale sorry kdzy neoc nacmaral a nevyrobil a pritom existuje firma(Honda) co to dela i v realu a dostat cenu za "prevratnou unikatni" novinku je dost mimo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravím, samozřejmě že je to jen virtuální koncept, ale proti zmíněným prototypům (Honda, Rewalk,...) jsem to chtěl posunout trochu jinam. Určitě to není nic převratného, spíš to chápu jako můj pohled na evoluci podobných "chodítek", Tohle by mělo být daleko rychlejší a podporovat téměř celý rozsah pohybů, jakých je průměrný člověk schopen. Vnější podoba je potom spíš definovaná kinematikou a ergonomií z toho vyplývajících, než snahou být "cool". (uznávám, nejsem strojař takže v technických detailech můžu být dost mimo, proto jen koncept)

Nechci nijak obhajovat důvody proč jsem to udělal, jen rozšířit informace v článku. Je zábavnější "šťourat" se v něčem co ještě není zavedené. Můj názor je, že všechny existující exoskelety jsou teprve na začátku vývoje, ale nabízí velký potenciál.
(...to je asi důvod proč je tenhle článek na hybrid.cz - je to na elektriku a má to fungovat jako dopravní prostředek)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi jsme se nepochopili, me se nelibilo "unikátní" a clanek tim dostal nadech jiny nez by si zaslouzil. Beru, ze i honda ma same prototypy, takze jeste nezasahla "ruka designera", kterou pozaduje lid (viz. uspech iPad apod.)

Z hlediska toho, ze se i v CR snazi delat neco co je na svetove urovni beru jako plus a vzledove vypada orteza velice dobre. Takze za Design autora chvalim.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

konecne vehykl pro armádu, todle pro pěšáky s 50kilovym batohem docela potrebujou :D takze se to stoprocentne chytne

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jak se píše i v článku - organizátor soutěže, Dassault, je francouzský zbrojařský koncern.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

konecne vehykl pro armádu, todle pro pěšáky s 50kilovym batohem docela potrebujou :D takze se to stoprocentne chytne


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon