Evropská hromadná doprava směřuje k tiché a čisté energii. Do evropského projektu vývoje moderních ekologicky šetrných elektrobusů s tichým provozem a rychlým dobíjením se zapojili také čeští vědci i odborníci z praxe.
foto: TAČR
Čistý vzduch, tichý provoz, maximální pohodlí pro cestující a nízké provozní náklady. To jsou jen některé z výhod zapojení elektrobusů do městské hromadné dopravy v evropských městech. Česká republika je součástí aktuálního projektu ZeEUS, v jehož rámci se provoz elektrobusů testuje.
NEPŘEHLÉDNĚTE BMW investuje do výrobce elektrobusů Proterra
Moderní dvanáctimetrové nízkopodlažní elektrické autobusy s odlehčenou karoserií a plným komfortem jsou výsledkem aplikovaného výzkumu, který v minulých letech podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR).
V roce 2015 skončila homologace prototypu elektrobusu Škoda Perun HP se zrychleným systémem nabíjení. „Elektrobus i automatická dobíjecí stanice jsou aktuálně nasazeny v rámci celoevropského testovacího projektu elektrobusů ZeEUS.
Mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman připomněl, že dva elektrobusy s bateriemi spočítanými právě pro tuhle konkrétní linku měly především nashromáždit data z reálného provozu.
„Oba elektrobusy byly testovány v rámci evropského projektu ZeEUS, tedy vozidel s nulovým emisním limitem. Výsledky z Plzně a dalších zapojených měst budou k dispozici výrobcům i Evropské komisi. Napomohou k vytvoření strategie, která povede k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu v Evropské unii,“ uvedl Tobrman.
Testování trvalo do konce roku 2016. Následuje ho oficiální informační manuál, který shrne technickoekonomické výsledky všech v projektu zúčastněných provozů. Jsou mezi nimi Plzeň, Münster, Londýn, Barcelona, Cagliari a další evropská města. Cílem projektu je rozšířit informace o příslušných technologiích a ekologických přínosech provozu elektrobusů v reálných podmínkách.
„Výhodou nových elektrobusů je to, že mají parametry a výkon srovnatelný s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňují nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a koncepci čistého životního prostředí. Proto jsme se rozhodli jejich vývoj podpořit,“ připomněl Petr Očko.
Projekt ZeEUS (Zero Emissions Urban Bus System, tedy Systém městských autobusů s nulovými emisemi) zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) sdružující evropské dopravní podniky.
Partnery projektu a členy projektového konsorcia tvoří 40 podniků a jiných organizací, spojených svojí činností s vývojem a provozem elektrických autobusů: dopravci, dopravní agentury a organizátoři veřejné dopravy, výrobci, energetické společnosti, školy a výzkumná pracoviště.
Za Českou republiku se v projektu angažuje konsorcium firem Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky a Plzeňská teplárenská společně se Západočeskou univerzitou. Testování v Plzni začalo 28. května 2015 na konečné zastávce linky č. 33 na sídlišti Košutka, kde se v rámci točny vozidel vybudovalo zázemí pro vztyčení rychlonabíjecí stanice.
„Rychlodobíjecí stanice díky výkonu až 600 kW je schopna dobít elektrobus v čase šest až deset minut. Takto je možné zajistit, aby vozy byly neustále v provozu, a tak umožnily plynulou dopravu na vybrané lince. Do budoucna je možné, aby elektrobusy plně nahradily dieselové autobusy,“ uvedla Tereza Hajná, specialista propagace a marketingu společnosti Škoda Electric.
Druhý elektrobus, jehož vývoj spolufinancovala TA ČR, s označením Škoda Perun HE (ŠKODA 26BB HE PERUN) v roce 2014 absolvoval celkem 9 intenzivních zápůjček v rámci dopravních podniků v České Republice a Polsku, byl v druhé polovině roku 2015 zapůjčen do Dopravního podniku města Hradce Králové (DPMHK). Tady se v konkurenci ostatních elektrobusů osvědčil natolik, že ho tamní dopravní podnik následně odkoupil.
urcite inicialy dvou lidi, kteri zijou spolu. prostredni „a“
urcite inicialy dvou lidi, kteri zijou spolu. prostredni „a“ jako plus. O.Z. a N.A.
Pokud to míníte vážně, pak doporučuji použít princip
Pokud to míníte vážně, pak doporučuji použít princip zvaný Occamova břitva. 😉
A není to náhodou odpalovací sekvence? :)))
Některý už
A není to náhodou odpalovací sekvence? :)))
Některý už fakt hrabe :)))
POKROK !! V hlavním zpravodajství české televize na
POKROK !! V hlavním zpravodajství české televize na pultíku zasr dízl filtr DPF :))))))))
ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/217411000100714/video/557010
ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/217411000100714/vid
ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/217411000100714/video/557012
Tu cernou polevku by si mel kazdy diezlak vyzrat.
Tu cernou polevku by si mel kazdy diezlak vyzrat.
Ted jeste kdy je uvidime nasazene ve vetsim meritku…..porad
Ted jeste kdy je uvidime nasazene ve vetsim meritku…..porad jen testujou a sbiraji data zatimco jinni vyrabi (Tesla, Cina…)
jinni = jini
jinni = jini
Nejlepší řešení rychlodobíjení střechou se ještě
Nejlepší řešení rychlodobíjení střechou se ještě nikde masově nenasadilo, takže Škoda to nejspíš stihne mezi prvními.
To není až tak pravda, takové ABB už instalovalo pár
To není až tak pravda, takové ABB už instalovalo pár podobných zařízení do každodenního provozu.
ZOO Dvůr Králové = projekt E-safari s NISSAN AUTO IN
50
ZOO Dvůr Králové = projekt E-safari s NISSAN AUTO IN
50 minut ŘÍZENÍ přes safari v Nissan LEAF
15-16.07.2017 = 8 ks Nissan LEAF (prvních 50 rodin vjezdný zdarma)
26-27.08.2017 = 8 ks Nissan LEAF (prvních 50 rodin vjezdný zdarma)
17-30.09.2017 = 2 ks Nissan LEAF
06-09.2018 = min 2 ks Nissan LEAF
06-09.2019 = min 2 ks Nissan LEAF
06-09.2020 = min 2 ks Nissan LEAF
zoodvurkralove.cz/cz/naplanuj-si-navstevu/e-safari-do-safari-elektromobilem
Vida, jak se toho chytli. Loni jsem se jich emailem ptal,
Vida, jak se toho chytli. Loni jsem se jich emailem ptal, jestli by kolegovi elektromobilistovi neposkytli slevu na průjezd Safari autem.
Pane kolego, posledně jsem se recipročně zapomněl zeptat,
Pane kolego, posledně jsem se recipročně zapomněl zeptat, co znamená Ozana. Už jenom ta ženská koncovka je trochu matoucí.
odpovím na ozana[a]volny.cz
odpovím na ozana[a]volny.cz