BASF vyvíjí nové bateriové materiály pro elektromobily, dojezd 600 km už v roce 2025!

Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit dojezdovou vzdálenost a výrazně zkracují dobu nabíjení středně velkých elektromobilů.

Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější 
a cenově dostupné.
foto: BASF

Po evropských silnicích jezdí už více než 550 000 aut na elektrický pohon, zájem o elektromobilitu se stále zvyšuje a ruku v ruce s tím sílí poptávka po bateriích. Efektivní, ekonomicky udržitelná akumulace elektrické energie bude pro komerční úspěch elektromobilů rozhodující. Vše tedy stojí na chemii.

„Společnost BASF bere elektromobiliu jako velkou příležitost. Očekáváme, že trh bude nadále růst, proto jsme již loni oznámili investice ve výši až 400 milionů eur do posílení svých výrobních kapacit pro katodové materiály v Evropě. Oddělení výzkumu a vývoje BASF se nyní soustředí na inovace v chemickém složení, morfologii i výrobním procesu. Naše vize do roku 2025 je následující: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze současných 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut,“ vysvětluje Dr. Martin Brudermüller, předseda představenstva a hlavní technický ředitel (CTO) BASF.

Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější 
a cenově dostupné

Divize BASF Catalysts je předním světovým dodavatelem katalyzátorů.
foto: BASF

„Zmíněná zlepšení by měla motivovat řidiče k tomu, aby namísto vozů na klasický pohon začali upřednostňovat auta na elekřinu. To by mělo ulevit metropolím či oblastem kolem dálnic, které s příchodem letních měsíců trpí silným provozem 
a smogem. Pokračujeme tak v trendu snižování emisí, k němuž přispíváme již 45 let: od uvedení prvního katalyzátoru v roce 1973 pomohly katalytické technologie společnosti BASF eliminovat více než miliardu tun znečišťujících látek z ovzduší. Bereme to jako skvělý výsledek, na nějž chceme navázat,“ doplňuje Filip Dvořák, jednatel BASF spol. s r.o.

Bateriové materiály budoucnosti

Lithium-iontové baterie se používají do většiny dnešních elektromobilů. Jednou 
z nejdůležitějších součástí těchto baterií představují katodové materiály, které určují jejich výsledné vlastnosti, jako je spolehlivost, trvanlivost a velikost.

Baterie jsou klíčem k budoucnosti.

Baterie jsou klíčem k budoucnosti.
foto: BASF

Od těchto charakteristik se následně odvíjí zrychlení a výkon elektromobilů – baterie jsou tak vhodné pro kompaktní vozy, SUV, přes nákladní automobily až po autobusy. „Díky aktivním katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupnější. Největší příležitost vidíme ve zvyšování výkonu při co nejnižších nákladech, a právě to je oblast, kde chemie nabízí řešení,” dodává Martin Brudermüller.

BASF provozuje centra výzkumu a vývoje po celém světě. Snaží se tak být co nejblíže koncovému zákazníkovi a co nejlépe pochopit specifika místního trhu. Zároveň udržuje dlouhodobou spolupráci se společností Karlsruhe Institute of Technology (KIT) a jejich společně financovanou Laboratoří pro baterie 
a elektrochemii (BELLA).

BASF nabízí odborné znalosti ve vývoji technologií chránících kvalitu vzduchu, produkuje paliva pro celý svět 
a zajišťuje efektivní výrobu širokého spektra chemikálií, plastů a dalších položek včetně technologicky pokročilých materiálů pro baterie.

BASF nabízí odborné znalosti ve vývoji technologií chránících kvalitu vzduchu, produkuje paliva pro celý svět 
a zajišťuje efektivní výrobu širokého spektra chemikálií, plastů a dalších položek včetně technologicky pokročilých materiálů pro baterie.
foto: BASF

Spolu s akademickými institucemi a soukromými partnery se BASF rovněž zabývá četnými výzkumnými projekty, jež částečně financuje německé Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum a německé Spolkové ministerstvo pro ekonomiku a technologie.

tisková zpráva

34 Comments on “BASF vyvíjí nové bateriové materiály pro elektromobily, dojezd 600 km už v roce 2025!”

  1. „ČEZ významnou část těchto investic financuje z
    „ČEZ významnou část těchto investic financuje z evropských peněz. Z dotačního programu na propojení Evropy (CEF) společnost získala téměř pět milionů eur na postavení 105 rychlonabíjecích stanic.“

    Taky bych stavěl jednu nabíječku za 1.2 mil. Nabíječka i se ziskem zaplacená, takže jim malé příjmy z nabíjení tričko netrhá.

  2. Žiaden skokovy pokrok sa nekoná. Energiu na kilogram aj liet
    Žiaden skokovy pokrok sa nekoná. Energiu na kilogram aj liet ostatný výrobcovia len dotiahli k Panasoniu 18650 3400mAh z roku 2018..za 6 rokov sa ostatný len dotiahli max prekonali o par%.Problem s batériami je cena… Nie je problém dat aj pri dnešných rozmeroch a váhe do auta 60-100 kWh.. A to je dostatočny dojazd. Len batéria sa musí dostať na rozumnu cenu.. A nie rozprávka o 100USD za kWh u výrobcu.. Ale na 120-140 USD v konečnej cene pre zákazníka.Zatial všetky elektrimobily z batériou 40+.stoja cez 30000EUR..A to je hlavný problém. Skutočne by ma zaujímalo rozdelenie výrobných nákladov na jednotlivé časti elektromobilu…

        1. Také jsem ještě neviděl test samostatného článku Tesla
          Také jsem ještě neviděl test samostatného článku Tesla 2170 v TM3. V každém případě ta hodnota ekvivalentu 3850mAh je na 99,99% silně nadnesená, to by odpovídalo cca 5750mAh v 21700.

          TMS/X mají dnes články 18650 s jmenovitou energii 12,4Wh, což odpovídá kapacitě cca 3450mAh. Dnes už jsou na maloobchodním trhu k dispozici i fous lepší články.

          TM3 mají články 2170 s pravděpodobnou jmenovitou energií 18Wh, což by odpovídalo jmenovité kapacitě cca 5000mAh. Články co toto dokáží jsou již nějaký čas k dispozici na maloobchodním trhu (LG, Samsung, Panasonic, Sony). Nic moc lepšího zatím není k dispozici.

          V TM3 LR baterii je určitě 4416 článků s pravděpodobnou celkovou energii 80,5kWh (75kWh je z toho využitelných – to již bylo potvrzeno uživateli).

                1. čemuž se říká kusovost. I v hromadné výrobě se
                  čemuž se říká kusovost. I v hromadné výrobě se vyrábějí miliardy kusů. A je takové pravidlo milý ožano, že každé zdvojnásobení produkce (tedy vyrobených kusů – nikoli masa ani jejich hromad) může snížit fixní náklady na výrobu KUSu na 68% původních. Inu i všeobecné znalosti mají význam.

          1. Ano, ta hodnota v článku vychází z odhadů nadšenců
            Ano, ta hodnota v článku vychází z odhadů nadšenců založených na tom jak moc se Tesla před uvedením TM3 LR baterie „chvástala“.

            Hned jak bylo uvolněno a ověřeno číslo počtu článků 4416ks v LR baterii a k tomu zpráva z NHTSA o energii 18Wh na článek, tak tento odhad byl okamžitě smeten ze stolu, ale kupodivu už nikdo neměl potřebu vydat opravný článek. Takže tato hodnota nyní v lidu žije jako další urban legend o zázračných bateriích stejně jako nesmrtelná teze o úžasné LFP technologii, která zachrání svět. Z lidí to už nikdo nikdy nedostane. 🙂

  3. haha, vlhký sen všech současných vědátorů „nárůst
    haha, vlhký sen všech současných vědátorů „nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze současných 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut“

      1. no měl jsem spíš na mysli tu poloviční velikost a
        no měl jsem spíš na mysli tu poloviční velikost a dvojnásobnou velikost. Udělat 200kWh baterku není problém to nabíjení… i když bych vzal dnešní maxima 150kw – pořád asi ok pokud by byly podobně jako supercharger dost hustě…. ale tu poloviční hmotnost při zachování kapacity a ještě zdvojnásobení počtu cyklů (což se zdá jako zbytečnost vzhledem ke zkušenostem TESLA majitelů, kdy životnost bude pravděpodobně za životností zbytku vozu).

        1. Já to myslel trochu jinak
          při baterii 200kWh, jste schopni

          Já to myslel trochu jinak
          při baterii 200kWh, jste schopni ji nabít na 50% za 15 minut.
          Těch 100 kWh co tam dostanete vám na ujetí 600 km stačí.

          Samozřejmě že takto navržené řešení není ekonomicky optimální. Navíc se nedá použít ve slibovacím PR článku, protože je okamžitě funkční 😀

      2. 200kWh bateria by mala dojazd asi 1000km v pripade, zeby bola
        200kWh bateria by mala dojazd asi 1000km v pripade, zeby bola zachovana hmotnost ako pri 100kWh. To je uz aj zbytocne, hlavne pri tak rychlom nabijani. To co pozadujete je baterie o velkosti zhruba 130kWh a pri vykone nabijania 500kW by stacilo asi tych 15 minut.

Napsat komentář