Autosalon Frankfurt 2011: Toyota, Lexus, Honda

Jan Horčík - 15 Září 2011

na svém stánku předvedla produkční verze a . Prius+ je překvapivě prostorné auto. Sedm míst jen tak v kdejakém kombíku nenajdete, v kategorii MPV, jak je Prius oficiálně zařazen, už to žádná novinka není. auto hybrid prius+ baterie

Na fotce možná baterie pro Prius+ vypadá velká, ve skutečnosti vás ale překvapí kompaktními rozměry. Metrem jsme je neměřili, ale odhadujeme na 80 x 50 x 15 cm.
foto: Hybrid.cz

Velký prostor umožňuje především kompaktní li-ion baterie umístěná ve středu mezi řidičem a spolujezdcem a výrazně oddělující oba prostory. I se sklopenými sedačkami nabídne Prius+ 200 litrů zavazadlového prostoru. Po sklopení dvou zadních sedadel až 505 litrů. Celkový výkon auta je 134 koní. Z 0 n 100 km/h zrychlí během 11,8 vteřin. Max. rychlost je omezena na 170 km/h.

Sedmimístné MPV Prius+ poutalo velkou pozornost, zejména díky obrovskému prostoru uvnitř a úhledné malé baterii.
foto: Hybrid.cz

Kombinovaná spotřeba Prius+ je 4,3 l/100 km. půjde v Evropě do prodeje během první poloviny roku 2012. Toyota zde chce prodat ročně 18 000 kusů.

Plug-in hybrid se samozřejmě vystavoval i s nezbytnou dobíjecí stanicí, která může pomoct srazit jeho průměrnou spotřebu až ke 2 l/100 km.
foto: Hybrid.cz

Toyota Prius Plug-in Hybrid doznal proti prototypu, který jsme měli možnost testovat, víceméně kosmetické změny. Tou nejzásadnější je asi to, že přibylo tlačítko pro spuštění EV módu. Toyota nově "cílí" na průměrnou spotřebu 2,0 l/100 km a dojezd čistě na baterii kolem 23,3 km. Uvidíme, zda se zadaří. Jasná reakce na Chevrolet Volt/Opel Ampera.

Toyota Prius plug-in hybrid s úhledným interiérem, kde nechybí tlačítko pro zapnutí EV módu
foto: Hybrid.cz

Hmotnost Prius Plug-in Hybridu je 1420 kg, jen o 50 kg více než kolik váží standardní Prius. Z 0 n 100 km/h zrychlí během 10,7 vteřin. Prodeje začnou počátkem roku 2012 zřejmě v pořadí Japonsko, USA, Evropa. Cílem je prodat 50 000 kusů auta ročně.

Standardní Toyota Prius pro rok 2012 prošla především kosmetickými změnami
foto: Hybrid.cz

Důležitou novinkou na stánku japonské automobilky je i nový Prius. Nejde o novou generaci vozu, nýbrž nový facelift. Ten mírně upravuje design interiéru i exteriéru. Zároveň Toyota nabídne v nové verzi Priusu pokročilejší multimediální systémy Toyota Touch, Toyota Touch a Go Plus. Kombinovaná spotřeba nového Priusu je 3,9 l/100 km při emisích 89 g/km.

Kromě rozšířené rodiny Prius (nikde ani stopy po malém konceptu ) samozřejmě Toyota prezentovala také Auris HSD. Hlavní hvězdou stánku byla ale jednoznačně nová Toyota yaris.

auto Toyota yaris Autosalon Frankfurt 2011

Nový Yaris zlepšil aerodynamický koeficient na 0,287, délka se zvýšila o 100 mm na 3855 mm, auto se otočí na 4,7 metrech. Šířka zůstává stejná. Na výběr jsou 1,0l benzinový trojválec o výkonu 51 kW, který se vyrábí v Polsku se spotřebou 4,8 l/100 km. Větší 1,33 l s duální technologií VVT-i, EGR a vysokým kompresním poměrem 11,5:1 dává výkon 73 kW a průměrnou spotřebu 5,1 l/100 km.

Úhledný nový Yaris byl hlavním tahákem stánku Toyota.
foto: Hybrid.cz

Zajímavé bylo, že na stánku Toyota zcela chyběla Toyota iQ, konkurence Smartu, a s ní také jakákoliv známka po čistokrevném elektromobilu. V oboru mikroaut totiž Frankfurtu zcela dominoval Mercedes-Benz se svou třetí generací elektrického Smart ED. Ten bylo možné potkat doslova na každém kroku.

Lexus - nový GS 450 h

Lexus ukazoval především CT 200h a v premiéře i plně hybridní variantu prémiového sportovního sedanu GS 450h. Kromě nich jsou k vidění staří známí jako IS 250C, LS 600h L nebo RX 450h.

Lexus GS 450h, obrovská hybridní limuzína, byla jednou z mála novinek značky Lexus.
foto: Hybrid.cz

Prémiový výkonný sedan Lexus GS 450h je podle Lexusu prvním hybridem ve své třídě. Zaujme aerodynamickým koefecientem 0,26, 465 l zavazadlového prostoru, a velkým 12,3" LED LCD dotykovým panelem uvnitř. Spotřeba díky hybridnímu systému Lexus Hybrid Drive klesla o 18 % proti běžné verzi na 6,3 l/100 km.

Z 0 na 100 km/h zrychlí auto během 5,9 vteřiny. Celkový výkon pohonného ústrojí je 252 kW. Hlavní pohonnou jednotkou je 3,5 V6 motor běžící jako v případě všech dalších hybridů Toyota v Atkinsovově cyklu. Ten má sám o sobě výkon 213 kW.

Honda - Insight a další alternativy

Nakonec jsme si schovali automobilku Honda. Ta se plně soustředila na novou Honda Civic. A tradičně se rozhodla nové auto prezentovat skrze své dalších technologické výdobytky, konkrétně robota ASIMO. Za poměrně vtipnou show navíc běželo video, které ukazovalo značku Honda jako půrmyslový konglomerát vyrábějící vše od sekaček na trávu po stíhačky.

Robot ASIMO na pódiu živě konverzoval s moderátorkou a předváděl co všechno dovede. Včetně mírně trapného tančení, nebo technologicky velmi zajímavého běhání a chození do schodů.
foto: Hybrid.cz

Na stánku pak bylo možné si prohlédnout nový Insight pro rok 2012, Honda Jazz Hybrid a prohlédnout si také prototyp Honda Jazz EV. Nechyběl sportovní hybrid Honda CR-Z. To byla ale zhruba tak vše.

Honda Insight pro rok 2012 mírně snižuje spotřebu a podobně jako Prius 2012 zlehka upravuje design.
foto: Hybrid.cz

Insight pro modelový rok 2012 bude nabízen s koly o velikosti buď 15, nebo 16 palců. V obou případech došlo ke snížení emisí CO2 o 5 g/km, což znamená, že model s 15-ti palcovými koly nyní produkuje pouze 96 g CO2/km a modely s 16-ti palcovými koly pak pouze 100 g/km.

Snížení spotřeby paliva se podařilo dosáhnout díky lepší aerodynamice a vyšší účinnosti hnacího ústrojí. Dále k němu přispělo nižší tření motoru a lepší účinnost převodovky CVT či vylepšená klimatizace využívající nového zásobníku chladu.

Komfort řidiče a spolujezdce se zvýšil díky redukci pronikání hluku od motoru, podvozku a pneumatik do kabiny. Spodní ramena zavěšení předních kol jsou namísto z oceli nově vyrobena z hliníku a ke snížení hluku v kabině přispěly také nově vyvinuté pneumatiky.

Vylepšení na zádi vozu zahrnují nový zeštíhlený spoiler, který umožnil zvětšení prosklené plochy, novou lištu nad registrační značkou či zmenšený motor zadního stěrače. Všechny tyto změny přispěly ke zlepšení výhledu směrem vzad.

Model Insight využívá úsporný, kompaktní a osvědčený 1,3litrový motor i-VTEC kombinovaný s elektromotorem. Tato kombinace spalovacího a elektrického motoru je stejná jako u modelu Jazz Hybrid, přičemž oba modely jsou za určitých podmínek schopny provozu pouze na elektromotor.

Je také důležité uvést, že model Insight se vyrábí v továrně, z níž žádný odpad nekončí na skládkách, a která využívá celou řadu nejmodernějších technologií pro snížení spotřeby energií a celkového dopadu na životní prostředí. Model Insight byl navržen tak, aby byl po skončení svého životního cyklu maximálně recyklovatelný. Baterie lze snadno recyklovat prostřednictvím kteréhokoliv dealera značky Honda.

Nová Honda Civic

Vývojem nového modelu Honda Civic byl pověřen tým vývojářů, který vedl Mitsuru Kariya. Vzhledem k tomu, že současná evropská generace modelu Civic je v C-segmentu známa svým unikátním vzhledem a praktickým interiérem, Mitsuru Kariya a jeho tým chtěli co nejlépe porozumět potřebám a přáním evropských zákazníků.

Nová Honda Civic se na stánku Honda objevovala ve všech možných pozicích
foto: Hybrid.cz

Vzhledem k současnému nárůstu cen paliv v celé Evropě a s ohledem na zpřísňující se ekologické předpisy Honda po průzkumu mezi evropskými zákazníky dospěla k závěru, že současní majitelé vozů Civic kladou důraz nejen na atraktivní vzhled a výkon, ale také na nejmodernější technologie, díky kterým by nový Civic měl být ještě úspornější a ohleduplnější k životnímu prostředí.

Nová Honda Civic bude nabízena se třemi motory: s benzínovými motory se zdvihovým objemem 1,4 a 1,8 litru a s dieselovým motorem se zdvihovým objemem 2,2 litru. Všechny motory jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou, jsou vybaveny systémem ECO Assist, nejmodernějším systémem vstřikování paliva a funkcí vypnutí motoru při zastavení vozu.

Kromě toho jsou všechny vozy vybaveny asistentem pro rozjezd do kopce. Motor s objemem 1,8 l může být spojen se speciálně navrženou pětistupňovou automatickou převodovkou.

Honda a elektrický pohon

Společnost Honda na autosalon ve Frankfurtu přivezla koncept bateriemi poháněného elektromobilu Honda EV Concept a platformu pro plug-in hybridní vozidlo střední velikosti.

Tyto koncepty jsou součástí programu značky Honda nazvaného „Road to Zero Emissions“ (Na cestě k nulovým emisím), který zahrnuje současnou technologii hybridních vozidel, technologii „plug-in hybridů“, která bude dostupná v blízké budoucnosti, a především hlavní cíl – elektromobily poháněné palivovými články, jako je například FCX Clarity.

Honda EV
foto: Hybrid.cz

Obě vozidla jsou součástí sítě Honda Electric Mobility Network, která představuje komplexní přístup značky Honda ke snižování emisí CO2 prostřednictvím inovativních produktů a technologií pro řízení spotřeby a výroby energie.

Svým vzhledem se koncept Honda EV Concept velmi blíží charakteru a stylu připravovaného produkčního elektromobilu, který bude na japonský a americký trh uveden v roce 2012. Zcela nová platforma pro plug-in hybridní automobil představuje novou generaci dvoumotorové hybridní technologie značky Honda, která bude představena v roce 2012.

Malé elektrické auto Honda EV vychází z modelu Jazz/Fit. V prodeji má být už příští rok.
foto: Hybrid.cz

Prototyp Honda EV Concept byl zkonstruován tak, aby splňoval každodenní požadavky průměrného uživatele, který denně dojíždí do zaměstnání. Vozidlo využívá stejné prostorové uspořádání pro 5 cestujících jako oblíbený model Honda Jazz. V době svého uvedení na trh bude produkční model vycházející z konceptu Honda EV Concept poháněn lithium-iontovými bateriemi a koaxiálním elektromotorem.

Motor s vysokou hustotou vinutí, který vychází z agregátu použitého u vodíkového modelu FCX Clarity, se vyznačuje vynikající účinností a výkonem. Přitom zůstává tichý i při vysokých rychlostech. Maximální rychlost modelu Honda EV Concept bude 144 km/h.

Jeho dojezd se bude pohybovat kolem 160 km na jedno nabití v městském cyklu US EPA LA4 (112 km při uplatnění korekčního faktoru EPA). Dojezd lze maximalizovat pomocí inovativního elektrického hnacího systému se třemi režimy, který vychází z technologie použité u sportovního hybridního kupé Honda CR-Z.

Co se týká plug-in hybridní platformy, v plně elektrickém režimu vozidlo používá lithium-iontovou baterii s kapacitou 6 kWh a elektromotor s vysokým výkonem 120 kW. V ryze elektrickém režimu má vozidlo v městském provozu dojezd přibližně 16-24 km a dosahuje maximální rychlosti 100 km/h. Nabití baterie z běžné 120 V zásuvky trvá 2 až 2,5 hodiny. Při použití zásuvky s napětím 240 V se tato doba zkracuje na 1 až 1,5 hodiny.

Plug-in hybrid lze provozovat i v hybridním režimu, kdy souběžně pracuje benzínový motor i elektromotor. Součástí platformy je úsporný čtyřválcový benzínový motor i-VTEC® s objemem 2,0 litru s Atkinsonovým cyklem, který je spojen s elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem (E-CVT). Generátor, který je tímto motorem poháněn, dodává energii do baterií, která následně slouží k pohonu elektromotoru.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prius+ by som bral hneď, som len zvedavý na cenu...

Obrázek uživatele Jan Horčík

V USA je cena stanovena na $26 400 pro základní verzi.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilInfotherma