Autonomní řízení: vede Ford, Tesla zaostává

Jan Horčík - 04 Duben 2017

Výzkumná společnost Navigant Research vytvořila žebříček firem řazený podle toho jak daleko jsou s technickým vývojem a praktickým nasazením autonomního řízení. Tesla propadla.systém autonomního řízení asistence Tesla Autopilot robotické auto

Systém Tesla Autopilot v elektromobilech Tesla Model S/Tesla Model X je po hardwarové stránce nejvybavenější, už jezdí, sbírá data a učí se nové kousky. Přesto jsou podle Navigantu automobilky, které jsou na tom v oblasti autonomního řízení lépe. A je jich prý spousta.
foto: Tesla

Společnosti byly hodnoceny na základě deseti kritérií. Těmi jsou: vize, strategie nasazení na trh, partneři, výrobní strategie, technologie, prodej a marketing plus distribuce, produktové schopnosti, kvalita a spolehlivost, produktové portfolio a schopnost udržet se.

Díky silnému marketingu a značce je za lídra v oblasti autonomního/robotického řízení považována Tesla. Ta se ale v přehledu Navigantu neumístila ani v první desítce. Zcela chybí třeba také Intel, resp. Mobileye.

Tesla má přitom dnes co do počtu senzorů a celkově hardwaru nejlépe vybavená auta, která se už navíc prodávají zákazníkům a jezdí po silnicích, plus neustále se rozvíjející software Autopilot. Jenže podle Navigantu to nestačí.

Podle jejich žebříčku dnes zastávají vedoucí pozice v oblasti autonomního řízení americké automobilky GM a Ford s alianci Renault-Nissan (plus nově Mitsubishi) v závěsu. Té třetí přičce bychom i věřili.

Graf vedoucích automobilek v oblasti autonomního řízení

Graf vedoucích automobilek v oblasti autonomního řízení
foto: Navigant Research

Za Nissanem je Daimler, následuje Volkswagen, BMW, Waymo a Hyundai. Je zajímavé, že , jen pár jich jsou "vyzyvatelé", ale nikdo není zatím "následovník".

TOP 10:
  1. Ford
  2. GM
  3. Renault-Nissan Alliance
  4. Daimler
  5. Volkswagen Group
  6. BMW
  7. Waymo
  8. Volvo/Autoliv/Zenuity
  9. Delphi
  10. Hyundai Motor Group

Pozice Tesla Motors proti GM a Fordu je v žebříčku Navigantu poněkud rozporuplná i z toho důvodu, že zatímco Elon Musk, šéf Tesly, slibuje plně autonomní provoz už někdy letos nebo příští rok (pravda, slibuje to už delší dobu...), GM i Ford plánují uvést plně robotická auta na trh až v letech 2020-21.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"Společnosti byly hodnoceny na základě deseti kritérií. Těmi jsou: vize, strategie nasazení na trh, partneři, výrobní strategie, technologie, prodej a marketing plus distribuce, produktové schopnosti, kvalita a spolehlivost, produktové portfolio a schopnost udržet se."
Takže jinak řečeno, ne dle reálných schopností a testů autopilotů, ale dle s*raček, co jdou z pusy ropným teroristům :-D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vyzerá to ako hitparáda najväčších výrobcov sračkometov :D
Jedine volkswagen by som tipol v prvej trojke :-)
Pre mna to má výpovednú hodnotu toaleťáku...

Obrázek uživatele Kuk

off

Elektrická carevna :D
https://www.youtube.com/watch?v=DDLVWax70xM

a plugin elektrickej traktůrek sekačka
https://www.youtube.com/watch?v=MoAsycxynTE

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já mám traktůrek taky plugin. Nefunguje mi dobíjení, tak ho po každém sekání musím dát na nabíječku.

Obrázek uživatele Kuk

Té spíš graficky vynesená dojmologie :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Kde je Apple nebo Google? Uz to uplne krachlo?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Apple stejně jen krade a kopíruje a Google zjistil, že už dávno nové věci neumí aplikovat ;)

Obrázek uživatele Kuk

Moudrosti ze sputniknews :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

K Applu neni dost informaci pro hodnoceni a Google prevedl sve aktivity do spolecnosti Waymo.

Obrázek uživatele honza.t

Jak to dělají pánové na Ukrajině.
Tesla. Oprav si samo. Má to cenu ?
https://www.youtube.com/watch?v=dMAb8lEI4r8

Obrázek uživatele Kuk

Jestli to bylo v americe vodepsaný jako totálka tak jim to myslím Tesla nepřihlásí do systému a nebudou mít updejty, ale nevím jak je to s nabíjením u SC?

Ty svařování hliníkovejch plechů je spíš asi jen taková kosmetika. Rovnáním hliníku po zmačkání už to bude dost křehký narozdíl od ocely.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele honza.t

V Evropě a v USA jsou používány rozdílné nosné frekvence pro mobilní sítě Takže asi nebude tak či tak dostupný internet?

Obrázek uživatele Kuk

Jo to jako, že ty Ukrajinci si dovážej káry z Ameriky? Hm to se pak ale taky nepřipojej na SC stejně jako ten týpek vod Audi co měl dovezený Xko :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Josef

Zajímalo by mne, kde je Valeo, které je v podstatě evropským leaderem v autonomním řízení...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak zrovna brzdy nie su dobry priklad prečo autopilota NIE.
Ak si dieta všimnete v rovnakom čase, tak PC zabrzdi určite rychlejšie....o tom niet pochyb.
Ale je pravda, že šofer si može všimnuť pohyb ces sklo stojaceho auta a da nohu z plynu skor a čaka pruser, v takom pripade už PC može začať brzdiť neskoro......autopilot nikdy dokonaly nebude, ale štatisticky je menej nehodovy ako šoferi už dnes !!!!

Dovodom ale nie je dokonalost autopilota ale bezohladnosť niektorych šoferov.

Obrázek uživatele Magy

Tak neviem, na zaciatku pises preco autopilot nie a vzapeti si to sam negujes.
Ak pohyb cloveka vidi vodic, uvidi to aj kamera. Navyse je elektronicke oko daleko citlivejsie, ma podstatne vacsi spektralny rozsah, plus k tomu pridaj rozne ine moznosti "divania sa" ako lidar, radar, ultrazvuk a najme vzajomnu komunikaciu vozidiel a cojaviem co este a pokial to skombinujes s dobrym softverom a dostatocnym vypoctovym vykonom (prave tu je kamen urazu), tak sa zivy clovek na autopilot nechyta. Pointa ale je, ako som naznacil vyssie, v sucasnej urovni tohoto autonomneho systemu. To je ale problem, na ktorom sa neustale pracuje, vylepsuje, zdokonaluje. Aj napriek dnesnej nedokonalosti tychto "autopilotov" (asi by bol lepsi nazov asistentov), su uz teraz na tom v mnohych ohladoch lepsie ako zivi ludia. A tento rozdiel sa bude uz len prehlbovat.

Vzhladom na tempo vyvoja som presvedceny ze je to iba otazka par rokov, kedy autopiloty budu na takej urovni, ze strcia ziveho sofera definitivne do vrecka. Ziadne vodicaky. Proste kupis auto, povies kam chces ist a ono ta to odvezie. Osobne si dokonca myslim, ze max. dve generacie a auta budu konstruovane tak, ze ti to ani nedovoli prevziat kontrolu. Ano, vytrati sa pozitok z jazdy a pocitu, ze nieco vlastnorucne ovladam, ale na druhej strane bude 99% sucasnych nehod eliminovanych. Ten zvysok budu technicke chyby a omyly systemu, pretoze k nejakej poruche hardveru ci softveru bude vzdy dochadzat, nic nie je dokonale.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro Teslu je omezující, že při vývoji autonomního řízení musí využít senzory, které již má v autech zabudované. Ostatní firmy takové omezení nemají. Třeba takový LIDAR, ještě nedávno byl ekonomický nesmysl dát ho do každého auta, nyní to již neplatí a ostatní firmy s LIDARem počítají. Aby mohla auta autonomně jezdit, budou muset být spolehlivá. Jakákoliv nehoda může v očích zákazníků a regulátorů provozu firmu poškodit. Tesla se se svými možná málo dokonalými senzory může dostat do slepé uličky a ztratit mnoho let vývoje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

LIDAR bych na svém autě nikdy nechtěl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Rozhodně lepší LIDAR než radar. Radar proniká vlnami i do těla a je nepřesný.
Cena LIDARu byla ještě nedávno 75tis USD, nyní stojí 8tis USD. MIT and DARPA vyvíjí čip pro LIDAR, celý LIDAR bude v ceně auta zanedbatelná částka.
Nedávno tady byl článek s Nissanem s ProPilotem a ten má hned 4 LIDARy.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

8k usd je cca 200kkč, Nissan má 4xLidar, tedy jenom v něm 800kkč...
Hele i kdyby cena klesla na 50kkč, v ceně auta za 450kč je to to 11procent?
Fakt je pro tebe 11procent zanedbatelná částka? Asi si vážím penež co vydělám jinak, když takovou částku nepovažuju za zanadbatelnou.

Predpokladam, ze Nissan tam ma ctyri, protoze nepouziva ten drahy 16-paprsek od Velodynu, ale nejake levnejsi. Nebo minimalne by je tam nedal pto produkcni verzi, protoze by byly tezce nevyuzite. O tom, kolik by byla cena pri odberu 400.000 kusu ani nemluvim.

Nicmene verim, ze ten clovek, co mu kamion (ktery nevidely kamery ani radar) amputoval hlavu, by klidne zaplatil i tech 800, aby mohl zit...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Lidary uz davno nejsou tak drahe, jak se tu vseobecne tvrdi. Tady mate Lidar za 350$ http://scanse.io/
Problem sppis je, ze jsou v nem mechanicke casti, ktere mouhou casem odchazet. Jinak si myslim, ze cena lidaru muze klidne spadnout pod 100$ pri hromadne vyrobe. Pokud by nekdo prisel na zpusob jak se obejit bez mechanickeho rozmitani laseru, pujde to miniaturizovat jak optika do mobilu.

Na ne-mechanicke verzi se pokud vim pilne maka, na dni otevrenych dveri je uz pry (nebyl jsem tam osobne) Valeo melo na testovacim aute a pouzivalo. A nejspis nebudou jedini.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

250$ dolarovy solid state lidar http://spectrum.ieee.org/cars-that-think/transportation/sensors/quanergy-solid-state-lidar

Kupodivu jsem i odhadl jak to bude fungovat, ze pouziji pole mikrococek ;)

Tihle uz ho slibuji nejakou dobu, tak snad to neni dalsi he3da :)

Tady je clanek o tom Valeu: http://robotika.cz/articles/den-chytrych-aut/cs (asi uprostred)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Kazdopadne je videt, ze je jen otazkou casu, kdy bude mozne auto vybavit nekolika lidary v cene 100$ za kus bez pohyblivych casti, takze muzou byt v rozich, s velmi dlouhou zivotnosti. Kyblik na strese za 100 tisic je davno minulosti:) Jakmile cena spadne a bude to bezne dostupny senzor, myslim ze ho do auta zakomponuje i Tesla, jak dalsi typ senzoru (ani Lidar neni vsemocny a radar a klasickou kameru nenahradi)

Zas na druhou stranu, proc ten "kyblik na strese" dneska pro vyvoj software nepouzit, kdyz je aktualne k dispozici a data, ktera z nej lezou budou plus minus stejna jako z budouci solid-state verze...

Samozrejme, cim vic typu senzoru, tim lip - chybuji za jinych okolnosti, takze se navzajem "zkoriguji" a bude mensi sance, ze zaroven selzou vsechny.

Ad lidary a Tesla, tady jsem trochu skepticky, zda se ze Musk je z nejakeho duvodu nenavidi (a nemyslim, ze to bude jen tim, ze by mu v soucasne podobe kazily design auta). U spouzty jinych veci, ktere mu prisly uzitecne a nesly koupit, si je vyvinuli in-house, o lidarech jen slysime, ze nebudou potreba.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele PaRi

Myslím, že Musk je realista, tedy potřebuje to tady a teď. Dnešní Lidary by to velmi prodražily a ty budoucí ještě nejsou k mání.

Jen tak na okraj, kolik čidel musí stačit lidskému řidiči?

Nepotrebuje :) Komercni L5 autonomie (v aute nemusi byt ridic zodpovedny za vozidlo) tu jeste (technicky ani legislativne) neni a nejakou dobu nebude. Navic kdyz sazi na pokles cen clanku, proc nesazet i na pokles ceny senzoru?

Smysly - minimalne pet (no dobre, ctyri, chut se pri rizeni moc neuplatni). Otazka je, jesli kamery jsou samy o sobe plnohodnotna nahrada zraku (a hlavne postprocesu ladeneho miliony let), podle me ne - maji nejake vyhody i nevyhody (treba dynamicky rozsah), ale o tom se muzeme hadat do aleluja.

Ale hlavne, porad tu mame zodpovednost - pro komercni nasazeni L5 nebude stacit, aby byl system lepsi nez clovek, ale bude muset byt prakticky bezchybny (jeden smrtak v banalni situaci a cele odvetvi pujde na x let do kelu).

Trochu ot, zatim jsem neslysel, ze by nekdo resil sluch (houkani sanitky, rvouci prejete dite...) nebo cich (neco zacina horet).

EDIT: UplneOT: pekne clanky o ESP, uz jsem na ne narazil, taky si hraju :)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Kuk

Smyslu máme daleko víc než jen 5, rozhodně vnímání času je víc než důležitej smysl.
http://technet.idnes.cz/lidske-smysly-0fe-/veda.aspx?c=A161129_134649_veda_pka

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele ozana

A co smysl pro humor? :)))

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Obrázek uživatele Kuk

Na ten rozhodně nezapomínat.

Pak eště smysl pro nesmyl čili dada :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele PaRi

Dík, jsem rád, když tam občas někdo zabrousí...

Obrázek uživatele Alien5

Cpu a HDD je mozek :)

---

Profesionální astronom. Česká astronomická společnost + http://www.hvezdarnamb.cz/
BOINC : https://www.czechnationalteam.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Procetl jsem si o tom ted nejake podrobnejsi clanky, od autoru, kteri se zrejme dostali k podrobnejsim informacim nez jen k tiskove zprave. S Teslou je to hlavne tak jak pisete, schytala to zejmena za absenci LIDARu a Navigant Research se nedomniva, ze jim bude nekdy autopilot poradne fungovat. Dale Tesle vycitaji malou distribucni sit a zaporne body ma i za to, ze je dlouhodobe ztratova.

Dalsi prekvapeni je napriklad spatna pozice Waymo, ale tam jde hlavne o to, ze neni zrejmy presny plan, jak se chteji dostat na trh. A narozdil od automobilek jeste nic neprodavaji, automobilky jiz nyni dodavaji ruzne asistencni systemy a zkusenost s jejich komercnim nasazenim Navigant Research bere jako plus.

Ja osobne si s jejich nazory netroufam souhlasit ani je vyvracet, studii jsem necetl, jen zminuji, co napsali jini, zejmena se jedna o clanek na Driverless id a blog Navigant Research.

Jinak Navigant Research neodepisuje do budoucna Waymo, Delphi a dalsi, ale proste zatim vic veri automobilkam, k cemuz se vyjadruji v zaveru sveho blogu: "Technology companies like Waymo and nuTonomy, as well as suppliers like Delphi and ZF, will have an important role to play in the new mobility ecosystem. But for now, automakers lead in the automated driving system race."

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hodnotili:

vize, strategie nasazení na trh, partneři, výrobní strategie, technologie, prodej a marketing plus distribuce, produktové schopnosti, kvalita a spolehlivost, produktové portfolio a schopnost udržet se.

to su čo za hodnotenia?

Vize, partneri, strategia, marketing, portfolia, schopnost udrzat sa.......to uz nic subjektivnejsie ani nemohli najst.....lol riadna somarina.

Obrázek uživatele PaRi

No, taky jsem si z těch kritérií sedl na prdel...

Ale žebříček není zas tak bezcenný, jak se na první pohled zdá. Teď naprosto jistě víme, kdo má nejvíc v kalhotách a dal tedy i nejvíc ;-)

Rubem této 'studie' je, že kdo čte jen nadpisy, je uveden ve velký omyl.

Obrázek uživatele Radovan

Takové to správné sluníčkářské hodnocení. Nic nám sice v reálu nefunguje a někteří už to dokonce i sériově chrlí, ale máme vize, sepsali jsme si na jejich základě strategii, pokecali o tom s případnými partnery, kteří by do toho s námi i šli, plánovači udělali výrobní strategii s výhledem přes rok 202é a dále, prodej nám jede i bez toho, marketingově rveme lidem spalováky všech kategorií (benzín nafta plyn výhledově vodík) horem dolem, takže produktové schopnosti máme a naše kvalita a spolehlivost je příkladná. Tím pádem v horizontu několika let dáme na trh správné produktové portfolio a schopnost udržet se na trhu je neotřesitelná.
a teď tu o červené karkulce prosím........

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 76 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 31 tis. km (45 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, permakulturní zahrada od 2017, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Přesně, jak píšete, co na tom, že Tesla to vyrábí a prodává, když mají onu tu vííziu jak by řekl Majar terasky :D, Důležité je politické zázemí ne reálná praxe :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1*

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Intel, Mobileye a Delphi patri ve vyvoji autonomnich vozidel dohromady, takze absence Intelu a Mobileye neni tak zarazejici, jak by se na prvni pohled mohlo zdat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

... tak teď jsem zvědavej co na to místní komunita vyznavačů kultu TESLA.... ;)

Asi nic. Prectou si v tesle se zapnutym autopilotem tvuj prispevek na mobilu a nechaji se vozit dal. Zatimco ostatni automobilky stavi prototypy za miliony dolaru a maji plnou hubu kecu o tom jak ...coming soon! :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak já nevím. Mě stačí reálné výsledky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Stačí se poohlédnout na youtube, a videí kde jsou ukázky autopilota 2.0 update 8.1 který dělá extrémní chyby. Kupříkladu v zatáčce na velice dobře značené silnici přejede do protisměru a v daném pruhu pokračuje jako by se jednalo o správný pruh. Všeobecně přejezd do protějšího pruhu není výjimečný při zatáčení daným směrem i přes dvojitou plnou čáru.

Celkem rád bych znal statistiku českých majitelů Tesel, jak často asistenty autopilot používají?. Já autopilota zkusil pouze jednou ze zvědavosti na dálnici a nadále radši budu řídit sám.

Autopilota HW1 pouzivam denne a pri idealnich podminkach (cary na silnici, dobra viditelnost, sucho) funguje skvele. Jediny problem je pouziti v nevhodnych podminkach. Jde o polo-autopilota, takze koukam na cestu jako spolujezdec. Nikdy se mi nestalo, ze by autopilot selhal - to pouze v situacich, kdy jsem autopilota aktivoval v nevhodnych podminkach, pri kterych jsem vsak selhani ocekaval, ale vzdy vcas upozornil na problem, abych prevzal rizeni.

Nicmene pri pouziti autopilota jsem dospel k zaveru, ze autonomni rizeni je slepa ulicka do doby, nez to budou mit vsechna auta. To plati v CR, kde lidi casto jezdi jako cunata a vjizdi z pruhu do pruhu bez ohledu rozestup aut. O chodcich ani nemluvim. Z toho mi plyne, ze je pro me lepsi varianta polo-autopilota, nez plne autonomni auto. Spousta lidi resi autonomni rizeni, ale nikdo si neuvedomuje, ze pri jeho pouziti nese plnou odpovednost za jeho pouziti. S vedomim toho, co se deje na silnici, a jak jsou lide nezodpovedni, tak bych nikdy autonomni auto neposlal ani zaparkovat, aniz bych nad nim mel moznost okamzite kontroly... copak nikdo z vas nemusel prudce zabrzdit nekde na parkovisti kvuli malymu diteti, ktere vbehlo do cesty? Je to muj nazor a pripoustim, ze na to koukam jako realista a nikoliv jako vizionar...


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles Worldwideveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil