Autonomní řízení: vede Ford, Tesla zaostává

Výzkumná společnost Navigant Research vytvořila žebříček firem řazený podle toho jak daleko jsou s technickým vývojem a praktickým nasazením autonomního řízení. Tesla propadla.

Systém Tesla Autopilot v elektromobilech Tesla Model S/Tesla Model X je po hardwarové stránce nejvybavenější, už jezdí, sbírá data a učí se nové kousky. Přesto jsou podle Navigantu automobilky, které jsou na tom v oblasti autonomního řízení lépe. A je jich prý spousta.
foto: Tesla

Společnosti byly hodnoceny na základě deseti kritérií. Těmi jsou: vize, strategie nasazení na trh, partneři, výrobní strategie, technologie, prodej a marketing plus distribuce, produktové schopnosti, kvalita a spolehlivost, produktové portfolio a schopnost udržet se.

Díky silnému marketingu a značce je za lídra v oblasti autonomního/robotického řízení považována Tesla. Ta se ale v přehledu Navigantu neumístila ani v první desítce. Zcela chybí třeba také Intel, resp. Mobileye.

Tesla má přitom dnes co do počtu senzorů a celkově hardwaru nejlépe vybavená auta, která se už navíc prodávají zákazníkům a jezdí po silnicích, plus neustále se rozvíjející software Autopilot. Jenže podle Navigantu to nestačí.

Podle jejich žebříčku dnes zastávají vedoucí pozice v oblasti autonomního řízení americké automobilky GM a Ford s alianci Renault-Nissan (plus nově Mitsubishi) v závěsu. Té třetí přičce bychom i věřili.

Graf vedoucích automobilek v oblasti autonomního řízení

Graf vedoucích automobilek v oblasti autonomního řízení
foto: Navigant Research

Za Nissanem je Daimler, následuje Volkswagen, BMW, Waymo a Hyundai. Je zajímavé, že , jen pár jich jsou „vyzyvatelé“, ale nikdo není zatím „následovník“.

TOP 10:
  1. Ford
  2. GM
  3. Renault-Nissan Alliance
  4. Daimler
  5. Volkswagen Group
  6. BMW
  7. Waymo
  8. Volvo/Autoliv/Zenuity
  9. Delphi
  10. Hyundai Motor Group

Pozice Tesla Motors proti GM a Fordu je v žebříčku Navigantu poněkud rozporuplná i z toho důvodu, že zatímco Elon Musk, šéf Tesly, slibuje plně autonomní provoz už někdy letos nebo příští rok (pravda, slibuje to už delší dobu…), GM i Ford plánují uvést plně robotická auta na trh až v letech 2020-21.

47 Comments on “Autonomní řízení: vede Ford, Tesla zaostává”

  1. „Společnosti byly hodnoceny na základě deseti kritérií.
    „Společnosti byly hodnoceny na základě deseti kritérií. Těmi jsou: vize, strategie nasazení na trh, partneři, výrobní strategie, technologie, prodej a marketing plus distribuce, produktové schopnosti, kvalita a spolehlivost, produktové portfolio a schopnost udržet se.“
    Takže jinak řečeno, ne dle reálných schopností a testů autopilotů, ale dle s*raček, co jdou z pusy ropným teroristům 😀

    1. Jestli to bylo v americe vodepsaný jako totálka tak jim to
      Jestli to bylo v americe vodepsaný jako totálka tak jim to myslím Tesla nepřihlásí do systému a nebudou mít updejty, ale nevím jak je to s nabíjením u SC?

      Ty svařování hliníkovejch plechů je spíš asi jen taková kosmetika. Rovnáním hliníku po zmačkání už to bude dost křehký narozdíl od ocely.

  2. tak zrovna brzdy nie su dobry priklad prečo autopilota
    tak zrovna brzdy nie su dobry priklad prečo autopilota NIE.
    Ak si dieta všimnete v rovnakom čase, tak PC zabrzdi určite rychlejšie….o tom niet pochyb.
    Ale je pravda, že šofer si može všimnuť pohyb ces sklo stojaceho auta a da nohu z plynu skor a čaka pruser, v takom pripade už PC može začať brzdiť neskoro……autopilot nikdy dokonaly nebude, ale štatisticky je menej nehodovy ako šoferi už dnes !!!!

    Dovodom ale nie je dokonalost autopilota ale bezohladnosť niektorych šoferov.

    1. Tak neviem, na zaciatku pises preco autopilot nie a vzapeti si
      Tak neviem, na zaciatku pises preco autopilot nie a vzapeti si to sam negujes.
      Ak pohyb cloveka vidi vodic, uvidi to aj kamera. Navyse je elektronicke oko daleko citlivejsie, ma podstatne vacsi spektralny rozsah, plus k tomu pridaj rozne ine moznosti „divania sa“ ako lidar, radar, ultrazvuk a najme vzajomnu komunikaciu vozidiel a cojaviem co este a pokial to skombinujes s dobrym softverom a dostatocnym vypoctovym vykonom (prave tu je kamen urazu), tak sa zivy clovek na autopilot nechyta. Pointa ale je, ako som naznacil vyssie, v sucasnej urovni tohoto autonomneho systemu. To je ale problem, na ktorom sa neustale pracuje, vylepsuje, zdokonaluje. Aj napriek dnesnej nedokonalosti tychto „autopilotov“ (asi by bol lepsi nazov asistentov), su uz teraz na tom v mnohych ohladoch lepsie ako zivi ludia. A tento rozdiel sa bude uz len prehlbovat.

      Vzhladom na tempo vyvoja som presvedceny ze je to iba otazka par rokov, kedy autopiloty budu na takej urovni, ze strcia ziveho sofera definitivne do vrecka. Ziadne vodicaky. Proste kupis auto, povies kam chces ist a ono ta to odvezie. Osobne si dokonca myslim, ze max. dve generacie a auta budu konstruovane tak, ze ti to ani nedovoli prevziat kontrolu. Ano, vytrati sa pozitok z jazdy a pocitu, ze nieco vlastnorucne ovladam, ale na druhej strane bude 99% sucasnych nehod eliminovanych. Ten zvysok budu technicke chyby a omyly systemu, pretoze k nejakej poruche hardveru ci softveru bude vzdy dochadzat, nic nie je dokonale.

  3. Pro Teslu je omezující, že při vývoji autonomního
    Pro Teslu je omezující, že při vývoji autonomního řízení musí využít senzory, které již má v autech zabudované. Ostatní firmy takové omezení nemají. Třeba takový LIDAR, ještě nedávno byl ekonomický nesmysl dát ho do každého auta, nyní to již neplatí a ostatní firmy s LIDARem počítají. Aby mohla auta autonomně jezdit, budou muset být spolehlivá. Jakákoliv nehoda může v očích zákazníků a regulátorů provozu firmu poškodit. Tesla se se svými možná málo dokonalými senzory může dostat do slepé uličky a ztratit mnoho let vývoje.

    1. Procetl jsem si o tom ted nejake podrobnejsi clanky, od
      Procetl jsem si o tom ted nejake podrobnejsi clanky, od autoru, kteri se zrejme dostali k podrobnejsim informacim nez jen k tiskove zprave. S Teslou je to hlavne tak jak pisete, schytala to zejmena za absenci LIDARu a Navigant Research se nedomniva, ze jim bude nekdy autopilot poradne fungovat. Dale Tesle vycitaji malou distribucni sit a zaporne body ma i za to, ze je dlouhodobe ztratova.

      Dalsi prekvapeni je napriklad spatna pozice Waymo, ale tam jde hlavne o to, ze neni zrejmy presny plan, jak se chteji dostat na trh. A narozdil od automobilek jeste nic neprodavaji, automobilky jiz nyni dodavaji ruzne asistencni systemy a zkusenost s jejich komercnim nasazenim Navigant Research bere jako plus.

      Ja osobne si s jejich nazory netroufam souhlasit ani je vyvracet, studii jsem necetl, jen zminuji, co napsali jini, zejmena se jedna o clanek na Driverless id a blog Navigant Research.

      Jinak Navigant Research neodepisuje do budoucna Waymo, Delphi a dalsi, ale proste zatim vic veri automobilkam, k cemuz se vyjadruji v zaveru sveho blogu: „Technology companies like Waymo and nuTonomy, as well as suppliers like Delphi and ZF, will have an important role to play in the new mobility ecosystem. But for now, automakers lead in the automated driving system race.“

      1. Rozhodně lepší LIDAR než radar. Radar proniká vlnami i do
        Rozhodně lepší LIDAR než radar. Radar proniká vlnami i do těla a je nepřesný.
        Cena LIDARu byla ještě nedávno 75tis USD, nyní stojí 8tis USD. MIT and DARPA vyvíjí čip pro LIDAR, celý LIDAR bude v ceně auta zanedbatelná částka.
        Nedávno tady byl článek s Nissanem s ProPilotem a ten má hned 4 LIDARy.

        1. 8k usd je cca 200kkč, Nissan má 4xLidar, tedy jenom v něm
          8k usd je cca 200kkč, Nissan má 4xLidar, tedy jenom v něm 800kkč…
          Hele i kdyby cena klesla na 50kkč, v ceně auta za 450kč je to to 11procent?
          Fakt je pro tebe 11procent zanedbatelná částka? Asi si vážím penež co vydělám jinak, když takovou částku nepovažuju za zanadbatelnou.

          1. Predpokladam, ze Nissan tam ma ctyri, protoze nepouziva ten
            Predpokladam, ze Nissan tam ma ctyri, protoze nepouziva ten drahy 16-paprsek od Velodynu, ale nejake levnejsi. Nebo minimalne by je tam nedal pto produkcni verzi, protoze by byly tezce nevyuzite. O tom, kolik by byla cena pri odberu 400.000 kusu ani nemluvim.

            Nicmene verim, ze ten clovek, co mu kamion (ktery nevidely kamery ani radar) amputoval hlavu, by klidne zaplatil i tech 800, aby mohl zit…

            1. Lidary uz davno nejsou tak drahe, jak se tu vseobecne tvrdi.
              Lidary uz davno nejsou tak drahe, jak se tu vseobecne tvrdi. Tady mate Lidar za 350$ http://scanse.io/
              Problem sppis je, ze jsou v nem mechanicke casti, ktere mouhou casem odchazet. Jinak si myslim, ze cena lidaru muze klidne spadnout pod 100$ pri hromadne vyrobe. Pokud by nekdo prisel na zpusob jak se obejit bez mechanickeho rozmitani laseru, pujde to miniaturizovat jak optika do mobilu.

                1. Kazdopadne je videt, ze je jen otazkou casu, kdy bude mozne
                  Kazdopadne je videt, ze je jen otazkou casu, kdy bude mozne auto vybavit nekolika lidary v cene 100$ za kus bez pohyblivych casti, takze muzou byt v rozich, s velmi dlouhou zivotnosti. Kyblik na strese za 100 tisic je davno minulosti:) Jakmile cena spadne a bude to bezne dostupny senzor, myslim ze ho do auta zakomponuje i Tesla, jak dalsi typ senzoru (ani Lidar neni vsemocny a radar a klasickou kameru nenahradi)

                2. Zas na druhou stranu, proc ten „kyblik na strese“ dneska pro
                  Zas na druhou stranu, proc ten „kyblik na strese“ dneska pro vyvoj software nepouzit, kdyz je aktualne k dispozici a data, ktera z nej lezou budou plus minus stejna jako z budouci solid-state verze…

                  Samozrejme, cim vic typu senzoru, tim lip – chybuji za jinych okolnosti, takze se navzajem „zkoriguji“ a bude mensi sance, ze zaroven selzou vsechny.

                  Ad lidary a Tesla, tady jsem trochu skepticky, zda se ze Musk je z nejakeho duvodu nenavidi (a nemyslim, ze to bude jen tim, ze by mu v soucasne podobe kazily design auta). U spouzty jinych veci, ktere mu prisly uzitecne a nesly koupit, si je vyvinuli in-house, o lidarech jen slysime, ze nebudou potreba.

                3. Myslím, že Musk je realista, tedy potřebuje to tady a teď.
                  Myslím, že Musk je realista, tedy potřebuje to tady a teď. Dnešní Lidary by to velmi prodražily a ty budoucí ještě nejsou k mání.

                  Jen tak na okraj, kolik čidel musí stačit lidskému řidiči?

                4. Nepotrebuje 🙂 Komercni L5 autonomie (v aute nemusi byt ridic
                  Nepotrebuje 🙂 Komercni L5 autonomie (v aute nemusi byt ridic zodpovedny za vozidlo) tu jeste (technicky ani legislativne) neni a nejakou dobu nebude. Navic kdyz sazi na pokles cen clanku, proc nesazet i na pokles ceny senzoru?

                  Smysly – minimalne pet (no dobre, ctyri, chut se pri rizeni moc neuplatni). Otazka je, jesli kamery jsou samy o sobe plnohodnotna nahrada zraku (a hlavne postprocesu ladeneho miliony let), podle me ne – maji nejake vyhody i nevyhody (treba dynamicky rozsah), ale o tom se muzeme hadat do aleluja.

                  Ale hlavne, porad tu mame zodpovednost – pro komercni nasazeni L5 nebude stacit, aby byl system lepsi nez clovek, ale bude muset byt prakticky bezchybny (jeden smrtak v banalni situaci a cele odvetvi pujde na x let do kelu).

                  Trochu ot, zatim jsem neslysel, ze by nekdo resil sluch (houkani sanitky, rvouci prejete dite…) nebo cich (neco zacina horet).

                  EDIT: UplneOT: pekne clanky o ESP, uz jsem na ne narazil, taky si hraju 🙂

                5. Dík, jsem rád, když tam občas někdo zabrousí…
                  Dík, jsem rád, když tam občas někdo zabrousí…

                6. A co smysl pro humor? :)))
                  A co smysl pro humor? :)))

                7. Na ten rozhodně nezapomínat.
                  Pak eště smysl pro nesmyl

                  Na ten rozhodně nezapomínat.

                  Pak eště smysl pro nesmyl čili dada 😀

  4. hodnotili:
    vize, strategie nasazení na trh, partneři,

    hodnotili:

    vize, strategie nasazení na trh, partneři, výrobní strategie, technologie, prodej a marketing plus distribuce, produktové schopnosti, kvalita a spolehlivost, produktové portfolio a schopnost udržet se.

    to su čo za hodnotenia?

    Vize, partneri, strategia, marketing, portfolia, schopnost udrzat sa…….to uz nic subjektivnejsie ani nemohli najst…..lol riadna somarina.

    1. Takové to správné sluníčkářské hodnocení. Nic nám
      Takové to správné sluníčkářské hodnocení. Nic nám sice v reálu nefunguje a někteří už to dokonce i sériově chrlí, ale máme vize, sepsali jsme si na jejich základě strategii, pokecali o tom s případnými partnery, kteří by do toho s námi i šli, plánovači udělali výrobní strategii s výhledem přes rok 202é a dále, prodej nám jede i bez toho, marketingově rveme lidem spalováky všech kategorií (benzín nafta plyn výhledově vodík) horem dolem, takže produktové schopnosti máme a naše kvalita a spolehlivost je příkladná. Tím pádem v horizontu několika let dáme na trh správné produktové portfolio a schopnost udržet se na trhu je neotřesitelná.
      a teď tu o červené karkulce prosím……..

    2. No, taky jsem si z těch kritérií sedl na prdel…
      Ale

      No, taky jsem si z těch kritérií sedl na prdel…

      Ale žebříček není zas tak bezcenný, jak se na první pohled zdá. Teď naprosto jistě víme, kdo má nejvíc v kalhotách a dal tedy i nejvíc 😉

      Rubem této ‚studie‘ je, že kdo čte jen nadpisy, je uveden ve velký omyl.

      1. Stačí se poohlédnout na youtube, a videí kde jsou ukázky
        Stačí se poohlédnout na youtube, a videí kde jsou ukázky autopilota 2.0 update 8.1 který dělá extrémní chyby. Kupříkladu v zatáčce na velice dobře značené silnici přejede do protisměru a v daném pruhu pokračuje jako by se jednalo o správný pruh. Všeobecně přejezd do protějšího pruhu není výjimečný při zatáčení daným směrem i přes dvojitou plnou čáru.

        Celkem rád bych znal statistiku českých majitelů Tesel, jak často asistenty autopilot používají?. Já autopilota zkusil pouze jednou ze zvědavosti na dálnici a nadále radši budu řídit sám.

        1. Autopilota HW1 pouzivam denne a pri idealnich podminkach (cary
          Autopilota HW1 pouzivam denne a pri idealnich podminkach (cary na silnici, dobra viditelnost, sucho) funguje skvele. Jediny problem je pouziti v nevhodnych podminkach. Jde o polo-autopilota, takze koukam na cestu jako spolujezdec. Nikdy se mi nestalo, ze by autopilot selhal – to pouze v situacich, kdy jsem autopilota aktivoval v nevhodnych podminkach, pri kterych jsem vsak selhani ocekaval, ale vzdy vcas upozornil na problem, abych prevzal rizeni.

          1. Nicmene pri pouziti autopilota jsem dospel k zaveru, ze
            Nicmene pri pouziti autopilota jsem dospel k zaveru, ze autonomni rizeni je slepa ulicka do doby, nez to budou mit vsechna auta. To plati v CR, kde lidi casto jezdi jako cunata a vjizdi z pruhu do pruhu bez ohledu rozestup aut. O chodcich ani nemluvim. Z toho mi plyne, ze je pro me lepsi varianta polo-autopilota, nez plne autonomni auto. Spousta lidi resi autonomni rizeni, ale nikdo si neuvedomuje, ze pri jeho pouziti nese plnou odpovednost za jeho pouziti. S vedomim toho, co se deje na silnici, a jak jsou lide nezodpovedni, tak bych nikdy autonomni auto neposlal ani zaparkovat, aniz bych nad nim mel moznost okamzite kontroly… copak nikdo z vas nemusel prudce zabrzdit nekde na parkovisti kvuli malymu diteti, ktere vbehlo do cesty? Je to muj nazor a pripoustim, ze na to koukam jako realista a nikoliv jako vizionar…

Napsat komentář