Analýza: produkce automobilového průmyslu poklesne kvůli koronaviru až o 75 %

Podle pojišťovny COFACE riziko ohrožení automobilového průmyslu výrazně vzrostlo. Dopady na středoevropské ekonomiky včetně ČR budou zásadní.

Továrna Chattanooga společnosti Volkswagen
foto: Volkswagen

Již v loňském roce čelil automobilový průmysl uprostřed celkového zpomalení globální ekonomiky mnoha potížím. Prodej automobilů klesal na hlavních světových trzích, když v roce 2019 dosáhl meziroční pokles ve Spojených státech 11 % a v Číně 9,6 %.

Ve stejném období se počty nově zaregistrovaných aut v Evropské unii sice mírně zvýšily (o 1,2 %), v lednu a únoru 2020 však již meziročně poklesly o 7,4 %, a to jak v západní, tak i střední a východní Evropě. V České republice to bylo o 4,2 % a na Slovensku o 4,9 %.

Proto pojišťovna Coface aktuálně zhoršila hodnocení odvětvového rizika v automobilovém průmyslu na vysoké riziko ve všech regionech světa, pro které společnost Coface zveřejňuje hodnocení průmyslových odvětví.

„Horší rating přitom ilustruje jak špatné zdraví celého sektoru, tak významnou provázanost globálních výrobních řetězců. Odvětví bylo globálně ovlivněno hospodářským zpomalením, protekcionismem a strukturálními změnami spojenými s inovacemi, předpisy a změnami chování spotřebitelů,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny COFACE pro ČR a SR.

Drtivý dopad COVID-19 na automobilový průmysl

V současné době je pak automobilový průmysl poškozen dalším problémem – a to pandemií COVID-19, která vedla k zablokování produkce a prodejů v řadě zemí a celkově zhoršila obchodní a spotřebitelskou náladu.

Hlavní automobiloví výrobci oznámili uzavření svých závodů v Evropě, poté co to samé nastalo již před dvěma měsíci v čínské oblasti Chu-pej, ohnisku epidemie, ale současně v regionu, který představuje 9 % domácí automobilové výroby.

„Pojišťovna Coface očekává, že v příštích měsících bude produkce tohoto odvětví celosvětově klesat přibližně až o 75 %. V Číně se prodej nových osobních automobilů meziročně snížil o téměř 80 %. V případě české automobilky Škoda je Čína podle posledních dostupných údajů největším prodejním trhem s podílem 27 % na celkových prodejích v roce 2018. Navíc to ukazuje také ekonomikám v Evropě a USA, jak se bude vyvíjet trh tam, kde země byly zasaženy koronavirovou pandemií,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny COFACE pro ČR a SR.

Závislost české a slovenské ekonomiky na automobilovém průmyslu je vysoká. Podle posledních dostupných údajů vzrostla výroba vozidel a dopravních prostředků nad 11 % celkové produkce v České republice a 14 % na Slovensku v roce 2018. Automobilový průmysl je také významnou součástí celkového vývozu, kdy se na exportu podílí 26 % v Česku a až 36 % na Slovensku.

Již v roce 2019 se výroba automobilů v Česku snížila, zatímco na Slovensku se zvýšila jen mírně – a to hlavně díky investici do nové továrny Jaguar Land Rover. „Přestože český a slovenský automobilový průmysl čelí předchozím globálním výzvám, zůstal atraktivní díky svým mzdovým nákladům a kvalitativní konkurenceschopnosti. Nicméně ani tyto faktory je při současné bezprecedentní míře poklesu poptávky pravděpodobně nezachrání,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny COFACE pro ČR a SR.

tisková zpráva

189 Comments on “Analýza: produkce automobilového průmyslu poklesne kvůli koronaviru až o 75 %”

  1. Ještě k autonomnímu taxikaření:
    Dneska jsou čisté

    Ještě k autonomnímu taxikaření:

    Dneska jsou čisté marže automobilek na každém autě 10-30 procent (na přesné hodnotě nezáleží). Čím je auto dražší, tím je větší marže.
    Na Autonomy Day Tesla spočítala, že bude-li autonomní taxík pracovat 16h denně, při 50% utilizaci (polovina jízd bude placených) a budou si účtovat méně než Uber, tak i při velmi konzervativních výpočtech vydělá auto svému majiteli 30.000 dolarů ročně. Čistého. Což je dnes zhruba výrobní cena TM3 SR.

    A teď jedna taková úvaha. Proč by automobilka, která má systém automatického řízení schopného svému majiteli pomocí taxikaření vydělávat takovou sumu vůbec prodavala auta? Pokud automobilce vydělá prodej vozu 10-30 procent po dobu celé jeho životnosti (při koupi, servis jde hlavně za dealery), ale jeho provozování v rámci transportní služby vydělá 100% ročně a během délky jeho životnosti 5-10x vydělá svojí hodnotu, pak prodej automobilů přestane mít smysl.

    Automobilka, která vyvine autonomní řízení a dostane na něj povolení, tak okamžitě přestane prodávat auta. A to je ten důvod proč Tesla nabízí pouze leasing bez možnosti následného odkupu vozidla.

    1. Tesla jednoduse zvedne cenu na takovou vysi, aby se to
      Tesla jednoduse zvedne cenu na takovou vysi, aby se to provozovatli jeste vyplatilo a Tesla mela hezky zisk. Proc by se mela Tesla hrnout do provozovani taxisluzby? Musk to preci avizoval, ze FSD bude v budoucnu drazsi, prave kvuli moznosti robotaxi sluzbe.

      1. Robotaxi (dříve používaný název Tesla Network) je
        Robotaxi (dříve používaný název Tesla Network) je hlavní Muskův cíl.
        Otázka je proč by to dělat neměli. Ikdyby cenu auta ztrojnásobili (Model 3 za 4 mega) tak pořád jim taxikaření vydělá výrazně více. Zvlášť když za takovou cenu by si to koupil jenom člověk co by to chtěl provozovat sám tímhle způsobem.

        Tesla má vlastní továrny, vyvíjí vlastní systém autonomního řízení a čipy pro neural network, má vlastní systém nabíječek a servisů. Bylo by hloupé toho nevyužit.

        Jo a to jsem zapomněl, že těch 30.000 čistého zisku je v případě, že majitel vozu dostane 70% z tržby a Tesla jako provozovatel systému 30%. Když to budou provozovat sami, tak budou mít 100%. A vždy to bude možné provozovat jenom přes Teslu. Bude to dobrý byznys pro ty, co už to auto vlastní, ale kdo si ho nekoupí před spuštěním Robotaxi, tak už si ho nekoupí vůbec.

          1. Protože technologie samoopékacích a samoprodávacích
            Protože technologie samoopékacích a samoprodávacích buřtů je ještě v plenkách.

            https://electrek.co/2019/07/08/tesla-will-stop-selling-cars-full-self-driving-elon-musk/

            Sice to potom upravil, že budou si zákazníci moci koupit auto, ale za vysoce zvýšenou cenu. Fakticky to bude cena, za kterou se to vyplatí pouze provozovnám přepravy. Nikoli veřejnosti. Běžný Franta si pak auto od Tesly už nekoupí. No avůbec by mě nepřekvapilo kdyby to časem úplně přestali dělat.

          2. Vzásadě existují horizontálně a vertikáně organizované
            Vzásadě existují horizontálně a vertikáně organizované společnosti. dělící rovina mezi nimi je v podstatě mezi výrobou a prodejem.
            Samozřejmě v reálu je to směs ale trend je k vyšší vertikalitě.

            Například převážně vertikální je také Apple- zajišťuje si výrobu od čipu až po prodej telefonu ve vlastní prodejně, ale nebrání prodeji jinde. Oproti tomu tradičně horizontální jsou například globální obchodní řetězy, plošně prodávají ale začínají pro svůj prodej vyrábět, zatím asi jen tím že výrobu pro svou značku zadávají ale nebyl bych překvapen kdyby už nějaké výrobce vlastnili, to nevím podrobně se tím nezabývám. U pivovarských koncernů to samé ale v opačném gardu plošně vyrábějí ale trend je aby také vlastnily, nebo aspon smluvně si zavázali hospody.

            Tedy i tradičně horizontální společnosti se posouvají k vertikálním a Tesla se snaží být vertikální co nejvíce, není na tom nic neobvyklého a výhody takového řešení evidentně převládají.

      2. Tak jistě bude provozovat a prodávat co se vyplatí a
        Tak jistě bude provozovat a prodávat co se vyplatí a nejspíš oboje. I když různí trolové tvrdí že Tesla závisí na dotacích a ekofanaticích, tak jde o čistě komerční podnik kde je nabídka uživatelsky nejlepšího řešení individuální dopravy co největšímu počtu zákazníků a tím dosažení co nejvyššího zisku na prvním místě. Samozřejmě je možné si představit také různé úrovně autopilota za různé ceny.
        Myslím že v základě Muskova podniku bylo- proč by miliony Američanů měli platit ropu když si můžou energii do aut sami vyrobit, podmínky pro to mají (jsou tam miliony rodinných domů to je obrovský trh, na tom se nedá prodělat).Stále významnější součástí Tesly je SolarRoof a PowerWall-SolarCity a pravděpodobně přijde propojení pomocí Starlink. Je to prostě tak komplexní řešení(ve své úplnosti zatím bohužel v Česku asi nedostupné)že si stále mnoho lidí důsledky ani neumí představit. Ale už i Čeští majitelé rodinných domů (jak soudím dle jednoho zdejšího diskutujícího) toto autonomní řešení volí a je dostupné (od jiných firem než Tesly) i zde.

    2. Obávám se, že plně autonomní vůz nebude za
      Obávám se, že plně autonomní vůz nebude za 30.000dolarů, nýbrž za třikrát větší cenu. Pak by ovšem návratnost byla tři roky. Jenže s vyšším počtem autonomních vozů bude cena nižší, ale i výdělek bude nižší, protože se trhy naplní a vozy budou převážně stáť bez většího výdělku.

  2. S nástupem autonomní dopravy nepřežije následujících 20
    S nástupem autonomní dopravy nepřežije následujících 20 let velká většina automobilek. Jakmile se auta naučí řídit sama, což je jenom otázka času, tak nebude mít žádný ekonomický význam vlastnictví auta.

    Lidé ve městech přeskočí do autonomních taxíků prakticky okamžitě. Nejenom že cena takové služby bude výrazně levnější než TCO automobilů, ale hlavně odpadne spousta starostí kolem aut. Jenom toho času při hledání parkovacího místa ve velkoměstech a s tím spojených nákladů.

    Lidé mimo měst přejdou na nějakou formu carsheringu nebo dlouhodobějších pronájmů. To samé platí pro firmy. Stejně jako dnes stavební firmy nevlastní značnou část nákladných stavebních strojů, ale pronajímají si je u specialozovaných firem. To stejné platí pro transportní firmy, které ve velké míře vůbec nevlastní přepravní kontejnery, ale pronajímají si je. Je to prostě levnější, nemusíte se starat o údržbu, skladování a rychle se tím snižují náklady v době kdy techniku nepotřebujete.

    To následně postihne i autobazary, protože když nebudou nová auta, tak brzo nebudou ani ojetá. Takže lidé kteří mají dnes nízké TCO díky levným ojetým autům skončí v robotických taxících o pár let později.

    Automobilky přestanou žít z prodeje aut, ale stanou se z nich prodejci přepravních a carsheringových služeb. Tuhle přeměnu přežije jenom několik globálních gigantů, kteří nahradí Uber, Bolt atd. Většina automobilek prostě zanikne. Kromě těch pár gigantů přežijou některé malé prestižní automobilky, které nevyrábějí auta pro přepravu, ale auta pro styl, image a závodní speciály, kde hraje roli exkluzivita a ne cena. Jako třeba Ferrari nebo Porsche.

    1. Tak toto by chtělo někam založit a za 20 let se k tomu
      Tak toto by chtělo někam založit a za 20 let se k tomu vrátit 🙂 Sám jsem zvědavý, ale o tom, jestli se auta naučí rídit sama a jestli to bude i legislativně povoleno, o tom nejsem přesvědčený. Ale tak uvidíme… teda, pokud tu ještě za těch 20 let budu 🙂

            1. Ano, stačí už naprogramovat jen posledních 10% situací.
              Ano, stačí už naprogramovat jen posledních 10% situací. Bohužel to zabere 90% usilí.

              Pravidlo 90/10 nebo měkčí verze 80/20 platí u jakéhokoliv komplexnějšího problému. Tedy prvních 80% situací vyřeším za 20% času/prace….

              1. Nj ale kdo něco někdy vyvíjel tak, ví, že v těch
                Nj ale kdo něco někdy vyvíjel tak, ví, že v těch posledních 10% z počtu nevyřešených úkolů bude dvacet neřešitelných..bude to třeba půl promile z počtu úkolů. A na těch neřešitelných to celé bude stagnovat klidně deset let.

                Další problém bude s mixem člověkem řízených a autonomních aut.

                Já věřím, že na dálnici se svezeme s knížkou v ruce už brzo.

                1. Už jenom adaptivní tempomat (když je dobrý) odbourá
                  Už jenom adaptivní tempomat (když je dobrý) odbourá velkou potřebu sosutředění. A pokud se spojí se systémem udržení v pruhu, tak je to na dálnici už velký pokrok. Ale pořád je to hodně lehký úkol ve srovnání s plně autonónmím řízením.

                2. To je nejhorší možná věc dneska. To ti dá natolik velký
                  To je nejhorší možná věc dneska. To ti dá natolik velký pocit, že to řídí za tebe, že opravdu nedáváš pozor. Dokud jde vše dle plánu, tak OK. Bohužel dost lidí se na dálnici vybourá právě v situaci ve které by to vůbec nečekali.
                  A na tuto situaci ti adaptivní tempomat nepomůže. Přestal jsem to používat.

                3. Já adapt. tempomat používám a na dálnici s tím jezdím
                  Já adapt. tempomat používám a na dálnici s tím jezdím takřka pořád. Teda, pokud je dobré počasí, v hustém dešti, mlze nebo snežení ne. Ale to stejně vypne. Ale samozřejmě, koukám před sebe a pravou nohu mám místo na plynu, na brzdě. Lehce opřenou o brzdu a pokud je potřeba brzdit, tak je to rychlejší než přesunout nohu z plynu abrzdit.

                  Zvykl jsem si na to a je to pro mě pohodlnější. Joa rychlost mám nastavenou na 130-140, ne víc. I na dálnici v DE, právě kvůli bezpečnosti.

                4. Vidíš to a já jezdím s nohou na brzdě s normálním
                  Vidíš to a já jezdím s nohou na brzdě s normálním tempo. Pokud mám adaptivní, mám pořád nohu na plynu, aby nejančil nebo nezdržoval (Passat B8, teď Mondeo)

                5. Dokud jsem jezdil sluzebne do DE a natocil tisice km mesicne,
                  Dokud jsem jezdil sluzebne do DE a natocil tisice km mesicne, mel jsem asi uz nejaky autopilot v aute. Nescetnekrat jsem mel mikrospanek a pokazde jsem dojel OK. Je fakt ze si ten autopilot vytrepal hodne peri z kridel, ale makal na 100%. Tesla autopilot je proti mikrospanku nejlepsi pojistka. 15 sekund jede spolehlive sam, pak zacne nadavat a nakonec bezpecne zastavi s havarijnimi svetly. FSD bohuzel nemam.

                6. Já už si někdy připadám, že mám autopilota v sobě.
                  Já už si někdy připadám, že mám autopilota v sobě. Doma sednu do auta, tak nějak automaticky jedu trasu, co jsem jel už tak 300-400 krát předtím a po 520 km jsem na místě. Kolikrát ani nevnímám ty dálniční křižovatky, že kde právě v tom momentu jsem. Taky se mi stalo, že jsem kolikrát minul sjezd a musel se vracet 🙂

                  Ale jednou se mi stalo, že jsem na sekundu „usnul“, ztratil pozornost aměl havárku. Nic hrozného, ale auto na totálku (dle pojišťovny, jinak pak jezdilo dál), ale kdybych měl adap. tempomata nouzové brždění, nestalo se to.

                7. A s Tesla autopilotem by nebyla ani bouracka a ani byste
                  A s Tesla autopilotem by nebyla ani bouracka a ani byste neminul vyjezd 🙂

                8. No jo, ale vyběhne kamionu před tebou srna/ prase/čelověk
                  No jo, ale vyběhne kamionu před tebou srna/ prase/čelověk nebo rupne guma nebo najede blbě auto na dálnici nebo nebo nebo on škubne volantem a ty spinkáš klidně dál. Pokud jseš OK, zabije tě těch 500ms navíc, než se vzpamatuješ. Nene borci..autopilot dneska je nebezpečná věc. Nebude, ale dnes je.

                  Jak píšu nahoře. Dokud jde o mikrospánek, ok, dobrždění za kamionem OK..na to stačí front assist a vibrace voantu…

                9. S Octavkou mi vybehl jelen pri predjizdeni kamionu. Reakce
                  S Octavkou mi vybehl jelen pri predjizdeni kamionu. Reakce kamionaka i moje byla nulova. Nastesti zadna kolize, vse OK. Jen orosene celo a ruce. Clovek nema sanci reagovat. Senzory by jiste reagovaly brzdenim. Clovek se muze koncentrovat na dejme tomu na 2-3 veci zaroven, zbytek mu unika. Obzvlast pri predjizdeni se soustredim na protismer, predjizdene auto, mozna na radar a nejake dalsi veci. Ale s jelenem nikdo nepocita. Autopilot to jiste zvladne lepe. Doufam ze to nikdy nebudu muset overovat.

                10. Já tedy s jelenem počítám, protože teď jezdím v
                  Já tedy s jelenem počítám, protože teď jezdím v místech, kde je to běžné, mají svoji oblíbenou trasu támhle na hranici lesa. Jak se začne smrákat, dávám si v tom místě extra majzla. Hlavně na podzim když jsou mlhy a slyším že začala říje.

                  Teď to prosím algoritmizujte 😉

                11. Cidla jsou naucena vyhledavat zvirata na vozovce za vsech
                  Cidla jsou naucena vyhledavat zvirata na vozovce za vsech podminek. Kdyz mi nekdo najede zezadu nebezpecne blizko, Tesla varuje. Dela to ze 360 stupnu. Ted jeste otazka, zda pri 120 km/h je mozne brzdenim stretu zabranit kdyz jelen prebehl mene nez 10 m pred kapotou..

                12. Myslel jsem, ze mate co do cinenai s AI, pokud ano, tak moc
                  Myslel jsem, ze mate co do cinenai s AI, pokud ano, tak moc dobre vite, ze toto se nealgoritmizuje ale simuluje a uci.

                13. No a proto jsou havárk, řidiči nepočítají s ničím
                  No a proto jsou havárk, řidiči nepočítají s ničím kromě volantu a pedálů.
                  Můj otec říkával, že na havárku musí bejt blbí dva. Jeden že to udělal a druhý že to nepředpokládal!

            2. Není pravda, že autonomní jízda už závisí jen na
              Není pravda, že autonomní jízda už závisí jen na software. PC na zpracování dat nejsou dostatečně výkonné v pořebné velikosti. Nic na tom nezměnila ani Tesla..dokonce ani když to říkal Elon. PC, který umí jakš takš sám řídit je velký jako kufr auta.

              Nadto já jsem přesvědčený o tom, že to co nám ukazuje Uber nebo i občas Tesla a další, je autonomní jízda po předem daných silnicích. Tzn..auto má kompletní podkady o tom kde co je. Nezískává to z kamer a lidarů. Tesla ani neumí vyjet z parkoviště nepozná ani parkovací čáry neví co je pruh tam a zpět, leká se kde čeho.

              Jsem všemi deseti pro autonomní jízdu, ale za 2 roky nebude a za 5 taky ne.

                1. Nechce se mi vyhledavat tuny videomaterialu kde realny ridic
                  Nechce se mi vyhledavat tuny videomaterialu kde realny ridic spadne s autem pres zabrany z parkovaciho domu, nebo narazi do hydrantu, stromu atd. Casto nekdo spadne do rybnika nebo do more. A klasika jak Paroubkova zaparkovala, to znate? V realnem svete neni nic na 100% bezchybne, jinak by neexistovaly pojisteni auta. A autonomie se zdokonaluje, clovek zustane porad stejne chybovy.

                2. Ono se to reálně používá běžně na silnicích každý
                  Ono se to reálně používá běžně na silnicích každý den. Limit není v HW ale v SW. A na každé video s chybou Tesly ti najdu 10 videí s chybou člověka.

                3. Samozřejmě, že člověk chybuje. To je důvod pustit na
                  Samozřejmě, že člověk chybuje. To je důvod pustit na silnici chybujici AP? Myslím že na AP budou kladeny vyšší nároky a proto to ještě hodně dlouho potrvá než budou plně autonomní auta reálné jezdit.

                4. Na AP rozhodně budou kladeny vyšší nároky než na
                  Na AP rozhodně budou kladeny vyšší nároky než na člověka a dokud jej nesplní, tak nedostane povolení a to tak to je správné a tak to má být 🙂

                5. No právě 🙂 A proto to má k nasazení hodně daleko.
                  No právě 🙂 A proto to má k nasazení hodně daleko.

                6. To nikdo neví, kromě těch co na tom pracují.
                  To nikdo neví, kromě těch co na tom pracují.

                7. Jakmile se prokáže statisticky že autonomní jízda je
                  Jakmile se prokáže statisticky že autonomní jízda je bezpečnější tak s tím pojišťovny přestanou mít problém a dokonce se to začne podporovat.

                8. Skutečně? Jak ohodnotíte zákaz činnosti společnosti
                  Skutečně? Jak ohodnotíte zákaz činnosti společnosti Škoda Auto, odsouzené za usmrcení chodce?

                9. A jak ohodnotíte zákaz činnosti Českých Drah za usmrcení
                  A jak ohodnotíte zákaz činnosti Českých Drah za usmrcení člověka?

                10. Vlak sám nikoho nezabije. Vždy je tam lidské
                  Vlak sám nikoho nezabije. Vždy je tam lidské selhání.
                  Podívejte se ale na kauzu MAX, tam naleznete vodítko pro velikost pruseru, o kterém se bavíme.

                11. Je snad selhání techniky lidské selhání? Únava
                  Je snad selhání techniky lidské selhání? Únava materiálu, zkrat, vadný senzor…

                  U kauzy MAX je hlavní průser dlouhodobé nucené uzemnění a ekonomické ztráty a ne těch pár mrtvých. S nehodama se počítá a na to jsou všichni pojištění.

          1. To je trochu něco jiného. Začlo to jízdními asistenty,
            To je trochu něco jiného. Začlo to jízdními asistenty, skončí to autonomním řízením. Technika umělé inteligence nutná pro zpracován obrazu je nová a počítače schopné v reálném čase zpracovávat data z tolika kamer jsou na trhu jenom pár let a to prvě díky velkým investicím, které do toho jdou. Dneska snad není jediná automobilka, která by se nějakým způsobem nepodílela ne vývoji. Oni nejsou hloupí. Oni ví, že na tom záleží jejich přežití. ti kdo přijdou první, bude mít obrovskou výhodu.

    2. Hm a kdo tedy bude vyrábět ty robotická auta, když
      Hm a kdo tedy bude vyrábět ty robotická auta, když všichni zaniknou? Podívej se na taxi v Praze, kde jezdí 11,5 tis. taxi + 3 tisíce Uber, pomalu se ani neuživí a lidi pořád jezdí vlastními auty, přitom ceny Uběr jsou někdy až nesmyslně nízké. Mimochodem v Praze jezdí na obyvatele 4x více taxi než v městě New York.

      1. Já neříkal že všichni zaniknou. Některé velké
        Já neříkal že všichni zaniknou. Některé velké automobilky se změní na poskytovatele a auta budou vyrábět pro sebe. A místo aby je prodávaly, tak budou poskytovat přepravní služby a carsharing.

        Prakticky to bude taxikaření bez taxikáře. Co je největší finanční náklad při na taxikařině? Když se zbavíš člověka co pobírá plat a z benzínu přejdeš na elektřinu, tak výrazně snížíš náklady a můžeš nabízet službu za nižší cenu než kolik stojí vlastnictví auta se všemi náklady s tím spojeným.

        1. Robotické taxi bude stát více než dnes Uber, řidič z
          Robotické taxi bude stát více než dnes Uber, řidič z Ukrajiny prakticky nic nestojí a jezdí autem za 300 tis. Nevidím to tak růžově s cenami, ale robotické taxi budou. Já bydlet v Praze, tak si auto ani dnes nekoupím, mohu si při jízdě mimo město půjčit nepřeberné množství aut za rozumné peníze.

          1. Proč by mělo robotické taxi stát více? I řidič z
            Proč by mělo robotické taxi stát více? I řidič z Ukrajiny tě bude stát nemalé peníze ikdyby dělal šestnáctky za minimálku – jako že nebude. I tak by tě to přišlo na čtvrt miliónu za rok. Reálně aspoň 2x tolik. Otázka je kdo bude jako zákazník jezdit v té tvoji Dacii za 300k když může jet robotickým Meďourem za menší prachy, protože to auto bez řidiče a bude jezdit nonstop s jenom nějakou přestávkou na nabití a vyčištění.

            A máš pravdu, že lidé si už ve velkých městech nechcou kupovat auto, ale furt se o něj musíš starat. Až nebudeš muset dělat ani to a budeš jezdit za ještě menší prachy, tak se na to úplně vykašleš.

            1. V Praze a jinde jsou modre zony. Pozdeji pribydou bronzove,
              V Praze a jinde jsou modre zony. Pozdeji pribydou bronzove, stribrne, zlate, platinove a paladiove. Cena za karticku bude samozrejme stoupat s hodnotou jmenovaneho nerostu. Rocni parkovne v ulici bude stat jako cele auto v zakladu. Robotaxi bude jedina moznost. Doufejme ze se nebudou jmenovat Robofert.

            2. Robotický Mercedes za 2 mil versus tři roky stará Octavka s
              Robotický Mercedes za 2 mil versus tři roky stará Octavka s Ukrajincem (Uber standard) nevyjde levněji, to nemám strach 🙂 když se podívám na ceny sdílených aut v ceně 300-500 tis. kde si řidiče dělám sám, tak je taxi s řidičem podobně nebo i levnější.

                1. Muze proč ne. Já jsem spíš čekal, že sdílená auta ve
                  Muze proč ne. Já jsem spíš čekal, že sdílená auta ve městech budou levnější, bohužel a to jsou zaváděcí ceny.

    3. Hele co jsem našel na autorevue.cz:
      “ runner42 | 09. 07.

      Hele co jsem našel na autorevue.cz:

      “ runner42 | 09. 07. 2017 09:50

      Článek oceňuji, ale za konkrétními případy jsou ve skutečnosti skryty velmi obecné a pro autonomní řízení zásadní problémy, které se tady snažím vysvětlovat už tři roky.
      Stejně jako u jiných technologií, i u autonomního řízení platí princip 80:20. Tedy že 80% problémů lze vyřešit za 20% úsilí a zbývajících 80% úsilí si vyžádá řešení 20% problémů. Bohužel veřejnost a marketing jsou zcela fascinováni možnostmi technických řešení, že zcela nebo skoro úplně pomíjejí zbývající problémy mající kořeny v obecných netechnických principech fungování světa. Ano, z nich vycházejí v článku naznačené etické problémy spojené s faktem, že lidské rozhodování není jednoduše algoritmizovatelné. Stejně tak vlastnictví rizik a princip objektivní právní odpovědnosti a jejího určení jsou dnes v přímém rozporu s principy, na kterých stojí jakékoliv komerční služby (viz limited liability).

      Automobilky se dnes předhánějí v ukázkách technických demonstrací. Ohledně opravdu zásadních netechnických aspektů ale mlží, nebo předvádějí překvapující naivitu a neznalost, kterou pak zahrávají do autu.

      To co dnes od automobilek vidíme a čím se chlubí jsou ve skutečnosti stále jen vyspělejší asistenty. K univerzálnímu autonomnímu řízení nemáme vůbec blízko a budeme rádi, když se ve střednědobém horizontu (15+ let) dostaneme na autonomní řízení schopné provozu ve standardizovaném řízeném prostředí (např. jízda po dálnici ve vyhrazeném pruhu).“

      Runner v roce 2014 na autorevue psal že autonomní řízení se rychle posune a pak se zasekne na pár těžkých problémech.

      Je rok 2020 a je fakt že to trefil. Autonomní auta nejsou a poslední rok se o tom už ani nemluví.

      Měl bys mu víc naslouchat 😀 😀 😀

      1. Díky, na tom starém příspěvku je jasně vidět, že jsem
        Díky, na tom starém příspěvku je jasně vidět, že jsem z duše optimista. 😀

        Teď vzhledem ke krizi je jasné, že to 15 let nebude ani náhodou.

        Co je ještě smutnější je fakt, že za poslední tři roky se autonomní řízení neposunulo ani o milimetr a dříve neřešitelné problémy, se kterými se řidič s empirických chápáním vlivu událostí mimo systém řízení bez problémů vyrovná, jsou pro počítač stále stejně neřešitelné.

          1. Naopak, sleduji to velmi pozorně. Přidané čidlo nebo
            Naopak, sleduji to velmi pozorně. Přidané čidlo nebo zastavení na 60% červených místo 55% mě fakt nezajímá.

            Uveďte prosím příklad, kam se posunuly klíčové problémy, například mnou před lety zmiňovaný problém omezení odpovědnosti. Kdo je tedy zodpovědný za smrt způsobou autonomním vozidlem? A uveďte nejlépe jakoukoliv právní úpravu, kde je to vyřešeno.

            Díky moc.

                1. Nemusi to byt nutne ten starec. Pokud je dite v neudrzitelnem
                  Nemusi to byt nutne ten starec. Pokud je dite v neudrzitelnem stavu a konec je nevyhnutelny a starec je kondicne lepe a perspektivni, je rozhodnuti take jasne. AP bude vyhodnocovat i nasledny pohyb auta po kolizy a zvoli postup s nejmensi skodou. Pochybuji, ze AP rozhoduje podle stari osob. To asi neumi. To by pak meli vyssi lidi horsi sanci na preziti nez trpajzlici.

                2. Nebude žádné analyzování osob.
                  Bude to fungovat

                  Nebude žádné analyzování osob.
                  Bude to fungovat takhle:
                  1) Vyhni se kolizi
                  2) Není-li to možné, tak za každou cenu ochraň posádku

                  Cokoliv jiného není nejenom možné, ale je to i škodlivé. Na tohle téma byly popsány už tuny papíru.

                  Pokud nekdy budou existovat autonomní vozy a bude jim udělena licence, pak pouze za předpokladu že budou statisticky mnohonásobně bezpečnější než lidé. A jakmile budou mnohonásobně bezpečnější než lidé, pak je cílem dostat do ulic co možná nejvícě takových aut a zachránit co možná nejvíce lidí. A dostaneš do ulic nejvíce takových aut, když potencinální zákazník bude vědět, že auto ho ochrání za KAŽDOU cenu. Nikdo si nekoupí auto, o kterém bude vědět, že ho odepíše, pokud někoho jiného usoudí a „vhodnějšího k životu“.

                  Nehledě na to, že takové hodnocení lidského života je nejenom neetické, ale je z principu nemožné. Protože jakmile by se o něco takového pokusili, tak se vyrojí 10 miliónů nesouhlasů a názorů kdo má vyšší cenu života. Mladší x starší, žena x muž, menší x větší, mladý pár nebo těhotná žena, mladý kuřák nebo starší nekuřák. Budou si auta před srážkou ověřovat životopisy, chorobopisy a facebooky přítomných a vyhodnocovat kdo má větší „hodnotu“?

                  Fakticky by takové uvažování vedlo k tomu, že by povolení nikdy žádné auto nedostalo. A pokud vyjdeme z původní premisy, že autonomní vozidlu bude výrazně bezpečnější než člověk a podobné situace budou extrémně vzácné (2 skupiny se stejnou pravděpodobností zabití bez možnosti jiné volby) a tedy jich chceme mít na ulici co možná nejvíce za co nejkratší dobu aby bylo zachráněno co možná nejvíce životů, tak k žádnému ohodnocování lidí NIKDY nesmí dojít. Nehledě na to, že každé podobné vyhodnocování spomaluje reakci auta, takže místo toho aby se pokusil nehodě předejít, tak srazí všechny protože nebude vědět kdo má přednost.

                3. Cina ma uz jasny plan. Kazdy obcan ma svuj socialni a hlavne
                  Cina ma uz jasny plan. Kazdy obcan ma svuj socialni a hlavne politicky rating. Odnese to vzdy ten pro vladu nejmene pohodlny clovek. Stranicka knizka zaruci nedotknutelnost i pri chuzi na cervenou.

                4. Tak ať si to dělá Čína, že bude přejíždět děti aby
                  Tak ať si to dělá Čína, že bude přejíždět děti aby zachránili stranické funkcionáře, ale v globálu nemožné a neaplikovatelné.

                5. čína už raz naletela na alarmistov a už má veľmi veľké
                  čína už raz naletela na alarmistov a už má veľmi veľké problémy. pollitiku jedného dieťeťe odporúčanú rímskym kruhom/klubom z 1965 a teraz sa o starých ľudí nemá kto starať/živiť/opatrovať …
                  a ten klub/kruh písal aj o pandémiách. táto posledná je pre mňa už nie konšpirácia, ale projekt ktorý sa im asi podarí doviesť do úspešného konca.

                6. Cinane konstruovali sve tanky na mensi cinske postavy. Ted
                  Cinane konstruovali sve tanky na mensi cinske postavy. Ted kdyz tam vypuknul relativni blahobyt, tak kluci jsou vetsi a tlustsi a uz se skoro do tanku nevejdou. Jo ta cinska strategie narazi obcas na hranice komunistickeho premysleni.

                7. tank ako nádoba, alebo tank ako opancierovaná zbraň?
                  a k

                  tank ako nádoba, alebo tank ako opancierovaná zbraň?
                  a k veci/téme by nebolo?

                8. Tank jako nádoba. Číňani přece v dobách osobního volná
                  Tank jako nádoba. Číňani přece v dobách osobního volná lezou do nádob a teď se tam už nevejdou, což jim kazí volné chvíle.

                9. Samozrejme obrnene pasove vozidlo s dlouhou hlavni a potrava
                  Samozrejme obrnene pasove vozidlo s dlouhou hlavni a potrava pro rizene rakety. Tema o cinskych slepych cestickach jste otevrel vy sam. Jen jsem pridal dalsi priklad.

                10. 3) Bude stanovena norma pro konstrukci vozu tak, aby při
                  3) Bude stanovena norma pro konstrukci vozu tak, aby při nárazu do člověka moc neublížila. Cena takového opatření může být klidně i vyšší než dnes, rozpustí se v obrovském objemu najetých kilometrů.
                  Tuším Google dělal pokusy lepkavou povrchovou vrstvou, kde se člověk přichytí a auto ho tak neodhodí na beton/zeď. Dejte pod to vrstvu pěnového polyuretanu a i ten idiot, co skočí pod robotaxi bude jak v peřince.

              1. lenže toto píšu pisálci, realita je úplne inde.
                v tom

                lenže toto píšu pisálci, realita je úplne inde.
                v tom taliansku sú o desiatku rokov vyššie veky dožitia. a náturel je rovnako inde.

                dá sa to prirovnať prekáračkám o očkovaní/štepení chorôb, ktoré som ja a moji vrstovníci prekonal behom týždňa. a absolvovali sme ich hromadne, nakazili sme sa od čísla jedna aby všetky deti spolu, nie čakať.
                dnes takzvané úmrtia „neočkovaných“ sú práve pre úplne iné choroby.

            1. Bylo by to řešeno jako jakákoliv jiná smrt zaviněná
              Bylo by to řešeno jako jakákoliv jiná smrt zaviněná selháním techniky. Když spadne letadlo, vykolejí vlak. Není v tom rozdíl. Za smrt způsobenou vozidlem by byl zodpovědný provozovatel služby jako v jakémkoliv jiném případě, bude-li služba provozována jako autonomní taxi.

              Třeba takové Waymo dokáže už číst mimiku tváře a gesta chodců, jako běžný řidič. Například dokáže poznat, že chodec auto spozoroval či ne nebo zda ho dokonce pouští. Dokáže už i chápat kontext – zastaví-li auto u krajnice, pak lze předpokládat, že z něho někdo vystoupí atd.

              1. Ne není to to samé. Tyto služby nejsou a nemohou být
                Ne není to to samé. Tyto služby nejsou a nemohou být provozovány v režimu omezené odpovědnosti. Jedno spadlé letadlo pak může položit i giganta, jakým je Boeing. Tato rizika jsou nepojistitelná.

                Ten kdo uvede na trh vozidlo, o kterém bude prohlašovat že je autonomní, bere na sebe gigantické nepojistitelné riziko.

                Good luck.

                1. Všechno je pojistitelné. A přesně řešení kompenzace za
                  Všechno je pojistitelné. A přesně řešení kompenzace za různá zranění a úmrtí je důvod proč vůbec pojištění existuje. Všechno je to o statistice. Jak povolení k provozu, tak i výše pojistky a pojistného plnění. Autonomní není a nikdy nebude 100% bez rizika, protože nic nikde na světě není 100% bez rizika. Lidi se utopili i v polívce.

        1. Empiricke chapani neni zrovna bezpecne. 10x jsem pres
          Empiricke chapani neni zrovna bezpecne. 10x jsem pres krizovatku projel a pokazde jsem dostal prednost. Po 11x to musi dopadnout stejne a bumbac. Stroj musi kazdou situaci vyhodnotit podle vsech dostupnych informaci a vyhodnotit miliony podobnych situaci z jinych aut aby vedel, jake komplikace kdy vznikly. Takze zkusenost ze vsech aut v siti. Proti tomu nema realny ridic zadnou sanci. Natoz svatecni ridic s kloboukem.

          1. Perfektní příklad, díky za něj.
            Věnujme pozornost tomu,

            Perfektní příklad, díky za něj.

            Věnujme pozornost tomu, co jste napsal v poslední větě.
            Sváteční řidič s kloboukem. Copak to je? Není to náhodou životní zkušenost, instinkt, který k vám promlouvá?
            Máš sice přednost, ale ten dědula ti ji možná nedá? To dítě za tím míčem skočí do vozovky?

            Náš mozek obsahuje mnoho informací, které získal zkušenostmi a které využívá k ochraně vlastní a své společenské identity. Nepochybuji, že vy raději havarujete, než srazíte malé díte s míčem. Každý z nás.

            Autonomní řízení je fikce vycházející od začátku z chybné myšlenky, že řízení je algoritmizovatelná činnost. Je to tak pouze v uzavřeném systému s jasně vydefinovanými prvky a vazbami. Reálný svět byť v jedinné činnosti je ale příliš složitý a jeho algoritmizace je nad naše možnosti. Protože řízení není uzavřený systém a při řízení se uplatňují zkušenosti nabyté mimo něj.

            1. Kazda Tesla sbira pri jizde data a posila do centralniho
              Kazda Tesla sbira pri jizde data a posila do centralniho pocitace kde se tridi a zpracovavaji. Miliardy km poslouzi ke strojovemu uceni a kazdy autopilot participuje na poznatkach vsech. Autopilot zna i ty nejnepravdepodobnejsi pripady a muze je zohlednit. Presne tak jako ridic ktery ma zkusenosti z miliard ujetych km. Autopilot nejspis nerekne, ze se s takovou reakci ostatnich jeste nesetkal. Ne nadarmo se rika, ze je nekdo zkuseny ridic, jen tak ho neco neprekvapi, vi jak ma reagovat. Autopilot nepracuje pouze se strohymi info, ze tam jsou nejake cary na silnici. Vyhodnocuje vsechny mozne situace. Je o nekolik tahu napred a podle vyvoje situace nasleduje rozhodnuti, co je nejlepsi reakce. Stejne jako sachovy PC porazi kazdeho prumerneho hrace.

              1. Jenomže šachy jsou příklad uzavřeného systému.

                Jenomže šachy jsou příklad uzavřeného systému.
                Já když jsem je hrál naposledy s kámošem, vyhrál jsem protože jsem zvolil ofenzivní strategii a spoléhal jsem na to, že po večerní pařbě něco přehlédne. Takhle funguje lidský mozek.

                Šachový počítač neporazí ani toho nejslabšího hráče, protože ten vždy, pokud bude chtít, nalezne řešení mimo systém.

                1. podvádění není vítězství
                  podvádění není vítězství

                2. Bezec je unikum, na nej nestaci zadny superpocitac ani ten
                  Bezec je unikum, na nej nestaci zadny superpocitac ani ten kvantovy. Ja si ty jeho komenty ve kterych me odpovida necham zaramovat. Praprapravnoucata to jiste prodaji za stamiliony. Goethe v hrobe bledne.

                3. Hledání inovativních řešení problému mimo pravidla
                  Hledání inovativních řešení problému mimo pravidla systému je podstatou evoluce a schopnost adaptace lidského mozku je hlavní výhoda lidského druhu.

                  Vítězství počítače v šachách je příšerná trapárna. Ano, člověk vytvořil stroj, který počítá rychleji, než to zvládne člověk. To zvládne kalkulačka za padesát korun.

                  Naprosto nezajímavé.

                4. Zajimave zjisteni, vas porazi v sachach kalkulacka. A co
                  Zajimave zjisteni, vas porazi v sachach kalkulacka. A co teprve automaticka pracka, ta ma inteligenci za 10 bezcu.

                5. Samozřejmě, že mě porazí kalkulačka. Vás taky.
                  Pokud

                  Samozřejmě, že mě porazí kalkulačka. Vás taky.
                  Pokud nesouhlasíte, zkuste si změřit, jak dlouho vám bude trvat správně spočítat součin čísel 68475 a 35547. A pak to zkuste s kalkulačkou.

                  Přeji hodně štěstí.

                6. Doporučuju si něco najít o programu Stockfish
                  Doporučuju si něco najít o programu Stockfish (deterministický šachový engine) a o tom jak se naučilo šachy Alpha Zero (strojové učení).
                  Přeji hodně štěstí s hledáním počítače po pařbě.
                  A vaše švindlování bude mít Robotaxi natočené na kameře a nejspíše i na lidaru. Hádejte jak se na vaše počínání bude dívat policie a soud.

            2. pred 50+ rokmi vo svete motorov bol článok „ako jazdiť“ aby
              pred 50+ rokmi vo svete motorov bol článok „ako jazdiť“ aby bolo menej nehôd. a boli v ňom dve veci ako – jazdiť treba ZRETEĽNE, aby každý účastník vedel čo bude nasedovať, druhá vec bola o DÔVERE že „ten druhý“ bude jazdiť „správne“.

              a je ešte jeden prístup – v maďarsku sa tí, čo sa nevedia naučiť bezpečnej azde pozabíjajú. inak si totiž nemožno vysvetliť NIEstúpajúci počet nehôd, obetí.
              tuná namiesto úmrtí sú piráti ciest zachraňovaní.

    1. 😀 😀 😀
      A co rovnou vyvraždit slovany, germány a další

      😀 😀 😀

      A co rovnou vyvraždit slovany, germány a další rasy, které mají lehčí průběh nemoci díky nižšímu množství ACE2 a jsou tak bezpříznakovými šiřiteli.

      Tahle křeč mediálních zelených svazáků, toť rajská hudba pro mé uši.

          1. Pro jednosmyslové hlupáčky s jednou extrémně vyvinutou
            Pro jednosmyslové hlupáčky s jednou extrémně vyvinutou čichovou buňkou v nose a tomu dopovídající jednou extrémně zakrslou nervovou buňkou v patě místo v mozkovně nejsou prodeje důležité. Důležité je, že výroba běží přece….. Není podstatné, jestli evehikl někdo chce koupit, on si jej přece MUSÍ koupit, tak to v přesvědčení jednobuněčných expertů prostě je. Čus, Dlaždič.

          2. Tak lidi přinutíme si je kupovat. Když jsou tak hloupí a
            Tak lidi přinutíme si je kupovat. Když jsou tak hloupí a nekupují si EV sami od sebe, pro jejich skvělé uživatelské vlastnosti, tak jim je prostě vnutíme a hotovo 🙂 Ostatně, je krásně vidět, jaký se skutečný zájem o EV na trzích bez pobídek a na trzích s pobídkami, bonusy, atd.

            1. Ale no tak Marku. Sám dobře víš, že lidi je kupují a
              Ale no tak Marku. Sám dobře víš, že lidi je kupují a kupují je stále více. Jenom nabídka je stále ještě malá, cena poměrně vysoká a infrastruktura řídká. Ale nabídka se zvětšuje, cena padá a nabíječky rostou jako houby po dešti. Všechno ostatní je otázka určité setrvačnosti.

                1. Protoze rozjezd nove technologie je obtizny a drahy. Zavedene
                  Protoze rozjezd nove technologie je obtizny a drahy. Zavedene firmy novou konkurenci uslapavaji, to byste mohl vedet. Statu vadi kartely a automobilky se ve smeru k EV chovaji jako kartely. Proto jsou dotace prinosne, pro vsechny.

                2. Protože je to injekce pro automobilky kvůli nákladům
                  Protože je to injekce pro automobilky kvůli nákladům spojeným s novou technologií.

                  Ani si nemyslím, že to je podpora elektromobilů jako takových, ale spíše podpora evropských automobilek, aby je neušlapali Tesla s Asiatama. Protože když jim vlády ty peníze na výzkum nedají teď, tak za 10 let nebude komu je dát až trh zavalí laciné elektromobily z Číny za polovinu ceny spalováku a Tesla s Robotaxi.

                3. Tak, jako nezaplavily trh levné spalováky z Číny, tak
                  Tak, jako nezaplavily trh levné spalováky z Číny, tak nezaplaví trh ani levné EV z číny. A jak se rozeběhne (vzbudí) evropská a korejská konkurence, tak i ta Tesla tady bude mít mnohem nižší podíl, asi jako teď mají Ameriky u spalováků, věřím tomu.

                  Jen prostě si myslím, že ten vývoj by přišel (sice později) i bez dotací a pobídek. Ale jasně, teď už je pozdě, proces už je nastartovaný a vypadá to, že cesty zpět není.

                4. Jenomže v tom je velký rozdíl. Evropské automobilky mají
                  Jenomže v tom je velký rozdíl. Evropské automobilky mají desítky let tradici výroby kvalitních spalováků a to co šlo referencovali do levnějších zemí, ale to core si nechali doma.
                  U elektromobilů to neplatí. Tam má Asie extrémním způsobem navrch. Technologie i továrny sedí v Asii a USA a veškerý pokrok se děje tam.

                5. Tak proč už teď nemáme v Evrope záplavu čínských
                  Tak proč už teď nemáme v Evrope záplavu čínských vozítek na elektřinu? Místo toho je tady Tesla 3 a pak i3, Zoe, eGolf, pak Leaf, Hundai, Kia…

                6. Protože elektromobily jsou stále ještě drahé a blbě se
                  Protože elektromobily jsou stále ještě drahé a blbě se přepravují přes půl světa (auta obecně). Hodně tomu brání i importní tarify. Evropa si chrání svoje pracovní místa. Začne to pokud Číňani budou stavět továrny v Evropě.

                  Samozřejmě automobilky to ví, vlády to ví a proto se tomu scénáři snaží zabránit a proto ty dotace do vývoje. Nikdo si nepřeje zaplavení Evropy čínskými auty.

                7. Tak to mi je záhada, proč teda ten Číňan nestavěl
                  Tak to mi je záhada, proč teda ten Číňan nestavěl automobilky v Evropě už předtím? Na spalovací auta? Protože i ve spalovacích by nás cenově převálcoval, kdyby chtěl. Namísto toho koupil evropskou automobilku (Volvo) a spíš přesunul výrobu do Číny a klidně ty Volva vozí do Evropy. A vyplatí se to v pohodě.

                8. No právě že koupili Volvo a ještě něco dalšího. jenom
                  No právě že koupili Volvo a ještě něco dalšího. jenom Volvo zní v Evropě lépe něž nějaké Kung Pao. Ale zisk jde do Číny. I to je způsob zaplavení evropského trhu.

                9. Cina je nejvetsi auto trh na svete. Vetsinu produkce jde tam
                  Cina je nejvetsi auto trh na svete. Vetsinu produkce jde tam na odbyt. Ale s vyvojem a zkusenostmi dostavaji zalusk na ostatni trhy. Letos uz prijdou nejaka cinska EV a uvidime. Casto jsou velmi povedene. A z evropskeho pohledu bude hur.

                10. Co vím, tak se tady prodávají JAC iEV7S a pak ta motorka
                  Co vím, tak se tady prodávají JAC iEV7S a pak ta motorka ZhiDo a ani jedno tady (Evropa, ČR) neudělalo díru do světa a ani nebylo kdovíjak levné. Uvidíme, jak další… to bych spíš věřil té Dacii, i když podle popisu to bude krám.

                11. Polestar je i neni cinske EV. Ale Aiways U5 ma prijit na
                  Polestar je i neni cinske EV. Ale Aiways U5 ma prijit na podzim a bude asi dost dobre.

                12. Peníze na nové technologie dostal třeba VW už před 10
                  Peníze na nové technologie dostal třeba VW už před 10 lety, ale v podstatě nic z toho nevzniklo. Až když na do toho šlápla Tesla a Korejci tak se i u evropských automobilek začalo něco dít.

            2. no pockat, kdys si projdes data z USA a Ciny, tak z nich se da
              no pockat, kdys si projdes data z USA a Ciny, tak z nich se da vycist ze pred koncem pobydek desny zajem, po snizeni ci skonceni pobydek zajem upada na 1-3 mesice, a pak se zase vraci do normalu, takze z tech udaju o prodejich se da vycist, ze ti co chteli pobydky nakup uspisili aby na ne dosahli, nasledne schazli tto zakaznici v dobe tesne po snizeni ci konci pobydek a trh se vesmes do 1-3 emsicu vraci na prodejni cisla z doby kdy byli pobydky beznou soucasti prodeju, takze i bez pobydek to jde

              na trh v Eu nema smysl vesmes ted koukat, nejvetsi prodejce BEV mel pro Evropu temer 3 mesice vypadek a uspokojoval radsi domaci trh, takze Eu trh byl timto dost ovlivneny

              a co si budem namlouvat, v CR jezdi jiz prez 6000 BEV ruznych kategorii a vyce nez 70% z nich zadne pobydky necerpali ani nemohli cerpat, poradna cisla se vesmes dozvime az za par mesicu a po par mesicich, vesmes az v dobe kdy budou uspokojeny objednavky jiz alespon castecne zaplacenych aut, coz je zase problem, kdys cekacka na fosilni auto je 1-2 mesice a cekacka na BEV je 6-12 mesicu

              podobne tabulky me zivej kdys delam kalkulace v autodoprave, a je to dost alchymie z toho vypotit spravne udaje co maj vypovidaci hodnotu a nejsou zkreslene nejakym kratkodobym faktorem ktery v nich samozrejme neni zanesen ani zminkou

              1. No vždyť ano, jezdí EV i v ČR a spousta z nich bez
                No vždyť ano, jezdí EV i v ČR a spousta z nich bez dotací, to samozřejmě vím a beru. Tak je to správné a tak by to mělo být, kdo chce, ať si to koupí. Jenomže procentuální zastoupení EV v ČR je mizerné, stejně tak jako podíl registrací. Ano, dílem je to tém, že jsme pořád ještě „chudá země“. Ale ani v bohatém Německu ten podíl není nic moc, možná stoupne až teď, když je tam eko bonus. To takové Norsko už má polovinu nově prodaných aut do zásuvky.

                To je to, co jsem psal… kde jsou pobídky, tam se prodává, čím víc je trh „nakloněný“ EV, tím více se jich prodává. A kde jsou dotace slabé nebo žádné (ČR) neprodává se nic moc.

                Nebo to tak není?

                1. Lidi porad jeste maji predstavu o EV kterou jim dinosauri
                  Lidi porad jeste maji predstavu o EV kterou jim dinosauri tloukli roky do hlavy. Nekdy me diskuze s ridicem spalovaku bere dech jak jsou nepratelsky zaujati proti EV a argumentuji aniz by neco o modernich EV vedeli. Jednou jsem malem dostal pesti, kdyz jsem vyvracel nazor, ze kdyz si pustim v Tesle radio, ze se dojezd zkrati na par kilometru. Nejak mi to pripomina fanatismus ANOfertaku a Zemanovcu. Pulmozci hadr.

                2. No a myslíte, že správné řešení je, že těm lidem,
                  No a myslíte, že správné řešení je, že těm lidem, kteří ty EV nemají rádi (protože nemají informace), jim je budeme přesto nutit? Není lepší řešení osvěta a postupná adaptace takovým tempem, aby to lidi dobrovolně vzali za své a nakonec uznali, že to EV je opravdu lepší? Samozřejmě, postupně až se vyřeší překážky, které ty EV bezpochyby mají a které brání (zatím), aby se rozšířily více.

                  To je opravdu nutné to tempo adaptace násilně urychlovat?

                3. Psal jsem jinde o nutne korekci smerovani stada a pak jeste o
                  Psal jsem jinde o nutne korekci smerovani stada a pak jeste o lodi rizene kormidlem. Nekdy je nutne zmenit razne smer aby se predeslo kolizi. Nejhorsi je nerozhodnost a odsouvat dulezite rozhodnuti a tim najet na ledovec.

                4. ale ono to tak je, to tempo je tak pomale, ze i odporaci
                  ale ono to tak je, to tempo je tak pomale, ze i odporaci stejne driv umrou nez nastane doba kdy nebude jina moznost protoze vyrobci sami technologii ktera se jim nevyplati stopnou

                  sak se podivej, ruznyma zakazama pro fosilni motorizace se strasi dobrych 10 let, a kdys „dnes“ prijdes do autosalonu tak vesmes prvni co ti nabidnou je co? diesel, pak mozna benzin kdys si vyslechnou ze diesel se ti nevyplati nebo ho proste nechces a v 90% autosalonu ti elektromobil nenabidnou protoze ho stejne nemuzou prodavat a nemaj na nej uspusobenej servis, a ve finale z toho straseni vyplyne ze to bude vlastne jen ohledne ciste fosilnich motorizaci, a ze hybridy jeste dalsich 15-20 let, a plug-in hybridy jeste dalsich 25-30 let, ale tohle vsechno skonci stejne tak, ze za tech 15-20 let bude ta elektromobilita na takove urocni, ze sami zakaznici prestanou mit o ciste fosilni auta zajem, a automobilky neco o tco nebude zajem proste prestanou vyrabet, tak jako prestaly vyrabet CRT a pak Plazmy, protoze nebudou chtit dotovat neco ceho se proda tak malo ze nema smysl to prodavat, jako cekat ze za 20 let bude stat benzin/nafta 20 nebo 30 korun je nesmysl, ostatne ty sam mas hybrid, a proc homas? no asi ti prisel vyhodnejsi nez diesel, nebo ne?

                5. Ano, mám hybrid. Ale ne proto, že je to hybrid a ne proto,
                  Ano, mám hybrid. Ale ne proto, že je to hybrid a ne proto, že mi někdo dal dotaci. Mám to proto, že to jede za stejno jako diesel, ale je v tom ticho a má to lepší dynamiku a celkově je to pro mě lepší auto. To znamená, že vyhrálo to uživatelské hledisko, bylo to čistě na mém rozhodnutí. Tak by bylo fajn, kdyby to tak bylo i u EV.

                  Ale ano, věřím tomu, že budoucnost patří EV…

                6. Autodealeri bojkotuji EV. Zaprve nizka marze, zadruhe mnohem
                  Autodealeri bojkotuji EV. Zaprve nizka marze, zadruhe mnohem mene servisovani a tim odpadaji nasledna zavislost a upadajici prijmy. Proto je nutne EV prodavat online bez saboteru. Autodealer je takovy honosny smejd ktery podstrkuje predrazene hrnce. Ja kupuju auta uz delsi dobu online. Konkretne od 2002.

                7. Tak já se v autě rád nejdřív projedu, než koupím 🙂 A
                  Tak já se v autě rád nejdřív projedu, než koupím 🙂 A nejen v ojetině, i když jsem kupoval nové. Ale jestli to bude u dealera nebo přímo od výrobce, je mi jedno. Jen bych nerad přišel o to vyzkoušení. Následně, když už se rozhodnu, tak pak už není důvod jet do salonu, objednám klidne online, nakonfiguruji a ať mi to přivzou před barák na značkách a budu spokojený 🙂

                  Jinak, třeba ten prostředník má výhodu v konkurenci. Ceníky automobilek jsou spíš jenom takové max. ceny, reálně se auta kupují za méně, nebo alespoň s bonusem nějaké výbavy a podobně, v rámci konkurenčního boje dealerů. Klidně ať existují oba způsoby a budoucnost ukáže, který je lepší.

                8. Ale jo, projet se to muzete, ale pri vyberu vybavy si nenecham
                  Ale jo, projet se to muzete, ale pri vyberu vybavy si nenecham radit a chci mit cas na rozhodnuti bez nejakeho joudy. I kdyz jsem zatim nezmenil nazor na vybrane auto po zkusebni jizde. Kupodivu je vzdy nekolik konkurujicich modelu, ale porovnanim se zamerim na jeden jediny model a pak ho proverim. Nikdy se mi nestalo, ze jsem pak odstoupil od koupe. Ty zkusebni jizdy se asi precenuji. Dnes snad neexistuje auto ktere je pri kratke jizde spatne. Na uplne low costy se teda nezameruji, tam mozna nekdo muze zmenit nazor.

                9. Když jsem vybíral auto ve vyšší střední třídě, tak
                  Když jsem vybíral auto ve vyšší střední třídě, tak jsem z 4 vytipovanych aut nechtěl ani jedno u každého mi něco nesedělo bylo to takové jalové. Nakonec jsem sednul do pátého a bylo to přesně to, co mě oslovilo. Na internetu bych auto koupil bez vyzkoušení jen pokud by šlo vrátit.

                10. Teslu muzete vratit do 7 dnu a max 1600km. Vsechny penize
                  Teslu muzete vratit do 7 dnu a max 1600km. Vsechny penize dostanete zpet.

                11. Teslu zkoušet nemusíte. Nic lepšího není. Náskok oproti
                  Teslu zkoušet nemusíte. Nic lepšího není. Náskok oproti spalovacím autům i ostatním EV je obrovský.

                12. Měl jsem TM3 půjčenou a nic to ve mě nezanechalo, prostě
                  Měl jsem TM3 půjčenou a nic to ve mě nezanechalo, prostě bezpohlavní auto.

                13. Tak to jste v tomhle na světě dost osamocený druh.
                  Tak to jste v tomhle na světě dost osamocený druh. Většinou jsou reakce přesně opačné.

                14. Tak mi poradíte co mě má na tom holobytu s blbým kufrem
                  Tak mi poradíte co mě má na tom holobytu s blbým kufrem má uchvátit? Zrychlení a dojezd mě nechává chladným. Znám i několik majitelů Tesla (S,X), kteří by si to nekoupili.

                15. A víte že minimalistický design je v modě u luxusních
                  A víte že minimalistický design je v modě u luxusních staveb?

                16. Ano ani ten design se mi nelíbí, naprosto chladné
                  Ano ani ten design se mi nelíbí, naprosto chladné prostředí pro chladné lidi. Já mám rád pravou kůži, dřevo, spoustu doplňků apod.

                17. Ale asi byste takovou luxusní vilu nenazval jako holobyt. Já
                  Ale asi byste takovou luxusní vilu nenazval jako holobyt. Já naopak kůži považuju za přežitek a doplňky jsou pouhé lapače prachu

                18. Určitě lepší kůže než veganska kůže v modelu 3, což
                  Určitě lepší kůže než veganska kůže v modelu 3, což je jenom jiny název pro umělou hmotu, koženku. Proč teda napodobují tu kůži? Proč tam nedají látku, ale hrají si na luxus s koženkou? 🙂 Samozřejmě, když kuziy, tak vyhrivsnouys větráni. Nebo dřevo, hliník. Proč to napodobovat, není lepší to tam dát.

                19. Ta se tam nedává kvůli veganům a dalším pomatencům. Já
                  Ta se tam nedává kvůli veganům a dalším pomatencům. Já osobně preferuju textilii i před kůží, protože lépe dýchá. Co je opravdu důležité je, že sedadla od Tesly si poslední dobou každý chválí a ve všech recenzích vyzdvihují právě pohodlnost sedadel.

                20. To já nevím, proč to tam dávají, proto se ptám. Budí to
                  To já nevím, proč to tam dávají, proto se ptám. Budí to dojem, že to má vyvolávat pocit luxusu, protože to vypadá jako kůže, ale chtějí se zavděčit i těm pomatencum pro které je kůže fuj fuj. Takže tam dají umelinu, která prd vydrží. Proč tam tedy nedají látku?

                  Pohodlná sedadla klidně můžou být, I když jsou z hnusné koženky, tomu věřím, tam jde o tvar a možnosti nastavení, tvrdost, atd.

                  Jen prostě by mi v tak drahé autě vadilo, že si nemůžu vybrat kůži a musím se spokojit s umělou nshrazkou. Ale tak pokud to majitelům nevadí, je to OK.

                  Ja měl v autech látku o kůži a na kůži nedám dopustit, to je bez debaty 🙂

                21. Tesla neni jedina ktera odstranila kuzi a nahradila veganskou
                  Tesla neni jedina ktera odstranila kuzi a nahradila veganskou kuzi. Muj Boxster Cabrio ma pravou kuzi a nezda se mi lepsi nez Tesla vegan. Jednu zimu me v garazovanem Boxsteru chytla kuze plisen. Asi bylo v aute trochu vlhko, nebo co ja vim. A kdyby to trvalo o neco dele, kdovi jak by ta kuze dopadla.
                  Mercedes dodava do Taxiku standardne Artico, umela kuze ma lepsi trvanlivost nez kuze.
                  Dokonce Bentley nabizi veganni kuzi. Cely VW koncern nabizi vegan kuzi. Na svete je vic veganu a vegetarianu nez si myslite. Je to pocetna skupina zakazniku, kteri kuzi nikdy nebudou akceptovat.
                  Je to stejny posun jako auta bez popelniku na smradlave koureni.

                22. Otázka je trvanlivost té náhražky ve srovnání s kůží.
                  Otázka je trvanlivost té náhražky ve srovnání s kůží. Já bych to nechtěl, stejně tak jak mám v autě dřevo a hliník a ne plasty co tak jenom vypadají, líbí se mi to.

                  A předpokládaný, že ty značky, co jste jmenoval, dávají zákazníkum na výběr, jestli chce pravou kůži nebo umělou nebo látku, ne? Tesla ě ne. Jak to má X a S?

                23. Já bych preferoval kombinaci kůže (okraje) a látky
                  Já bych preferoval kombinaci kůže (okraje) a látky (prostředek). Sedat si na černou koženku rozpálenou na 60°C navíc bez perforace a chlazení mi přijde blbost. Když jsem v TM3 jezdil, tak se mi nepotil zadek jen proto, že bylo venku 12°C.

                24. Souhlas, pokud kůže, tak vyhrivani a větráni, jinak je to
                  Souhlas, pokud kůže, tak vyhrivani a větráni, jinak je to nanic. A ta umělá bude v tomto ještě horší.

                25. Tesla si nechala patentovat i nějakou technologii na
                  Tesla si nechala patentovat i nějakou technologii na kapalinou „klimatizovaných“ sedadel. Sedadla budou umět nejenom hřát, ale i chladit. Ale zase je to patent a kdo ví kdy to bude na trhu.

                26. To zas si nemyslím že prd vydrží. Právě že to vypadá,
                  To zas si nemyslím že prd vydrží. Právě že to vypadá, že ta umělá kůže od Tesly vydrží dost. Navíc se dobře čistí a lidi se zdají být s kvalitou velmi spokojeni.

                  Na nových látkových sedadlech Tesla zrova pracuje. Vydala k tomu i nějaké patenty. Výhoda látkových sedadel je že lépe dýchají a problém je, že buď jsou bavlněné a pak se rychle opotřebovávají nebo jsou spíše lněné, které hodně vydrží, ale zase nenabízejí ten kvalitní pocit na dotek. Tesla si nechala patentovat nějakou novou tkaninu, která má být odolná jako lněné látky, ale zároveň mají být na dotyk příjemné jako kvalitní bavlněné textilie. Ale kdy to bude na trhu, těžko říct.

                27. Uvidí se časem, jaká je kvalita. I kůže a kůže je
                  Uvidí se časem, jaká je kvalita. I kůže a kůže je rozdíl. A co má X a S, kůži nebo umělou?

                28. Jasně, že výbavu si vyberu sám, na to dealera
                  Jasně, že výbavu si vyberu sám, na to dealera nepotřebuji. A jízdu nemyslím jenom jízdu, ale i to, jak se tam sedí, jaká je ergonomie, kvalita a možnosti nastavení sedačky, výhled z vozu, ovládání navigace, PP, atd.

                  Mě se třeba hodně líbila Honda Civic, ta co při uvdení vypadala jako UFO, někdy 2006? Ale když jsem ji viděl naživo a sedl do ní, tak jsem si to rozmyslel.
                  https://autonoto.cz/recenze/detail/honda/civic/2006-2011

                29. Už jsem tyhle žvásty nemohl číst bez reakce. Pracují v
                  Už jsem tyhle žvásty nemohl číst bez reakce. Pracují v prostředí dealerstvi Škoda a co věta, to perla.
                  Na EV jsou marže jako na každé jiné, pouze máme kvótu kolik jich musíme odebrat. Servisovat ho budete tak jako tak a jezdit na prohlídky, protože to mají v podmínkách záruky. A tu jsme si nevymysleli my, ale výrobce, aby nás potažmo vás mohl vyšplouchnout slovy „To jste si udělal sam“. Nás živí hlavně opravy aut a bouracky a abychom mohli splnit všechny nová nařízení od škoda, jak vozy opravit, museli jsme vyškolit zaměstnance a nakoupit přípravky a nástroje za relativně velké peníze. Museli jsme investovat spoustu peněz už jen abychom natáhli kabely o dostatečné kapacitě a mohli být připraveni na nabíječky, které má teď zatím jen Porsche. My věci nesabotujeme, my je prodavame a představte si, ze zákazník většinou není takový „chytrák“ jako vy a neví obvykle ani co chce a co může mít. Představa, ze EV nemá servisní náklady je vtipná, protože servisní sazby na taková auta jsou samozřejmě vyšší než na ICE, což potvrzují i pojišťovny ve svých cenách za pojištění.

                30. Tak to jsem rad ze moje 3 EV neumi cist. 2x 6,5 let a 1x 9
                  Tak to jsem rad ze moje 3 EV neumi cist. 2x 6,5 let a 1x 9 mesicu. Ani nevim kam bych do servisu mel jet. Tesla zadne garancky nepozaduje. A kabinovy filtr si vymenim sam. Nabijet v servisu take nemusim. Muze se to i prehanet. Cetl jsem o pneuservisech kde prezouvat smi jen elektromobilni specialista. Tak prodavejte kvoty a pak zase jen smradochy.

                31. je a ma to i sve duvody, dotace ac spatna a hnusna vec krivici
                  je a ma to i sve duvody, dotace ac spatna a hnusna vec krivici trh ma i jeden pozitivni vliv, dokaze nastartovat nejakou technologii natolik, ze v horizontu nejakeho casoveho obdoby nasledne z dane technologie udela konkurenceschopnou a sobestacnou technologii, ktera nakonec muze celkem slusne zatapet i bez dotaci te „zastarale“ technologii

                  vesmes debata je pak jen o tom, zda ta technologie ma nejaky prinos ci nema pro celkovou populaci dane krajiny kde dane dotace jsou

                  nejblizsi priklad mame treba v sousednim Nemecku s OZE, pise se o tom v clanku i tady na hybridu, tam masivni dotace do OZE zpusobyli ze dnes je v Nemecku OZE vesmes sobestacne i bez dotaci a smeruje relativne rychle k bodu kdy bude zrejme snizovat ceny energii v Nemecku pro koncove spotrebytele, takze Nemecko vyuzilo sve sily a prosperyty k tomu, aby kratkodobe Nmece zatizila vetsim vydajem, ale dlouhodobe jim naopak ulevili a vydaje snizili, a ted si vem co je nejdrazsi komoditou na ktere jsme zavysli v cele Evrope a musime za ni platit obri sumy? ….ropa, a jake je nejsnazsi cesta k tomu se postupne zavyslosti na teto komodite zbavovat? takze co je lepsi, kratkodobe masivne dotovat a teoreticky tak zapricinit dobudoucna oprosteni od nejvetsiho vydaje, nebo nechat postupne vyhnivat a zajistit si ze se zavyslosti nezbavi a mozna dobudoucna budou platit jeste vic?

                  proc si berou lidi hypoteky? aby se oprostili od nestability vydaje za bydleni a z dlouhodobeho hlediska usetrili sve vlastni penize, aneb bud plati 20 tisic mesicne hypoteku po dobu 30 let, a nebo plati najemne 10 tisic mesicne ktere se v case muze zvedat az treba na 50 tisic mesicne po dobu 50-60 let, je to proste sazka na to jak se zhruba bude vyvyjet trh dobudoucna, a tak jako lide vedi ze chteji bydlet a jist (aneb zakladni potreby), tak ted se k nim zacina pridavat i ono chtit „bejt mobilni“, a tohle osvobozovani od nejakeho poplatku je videt cim dfal vic na mnoha frontach, studna-vlastni voda, OZE-vlastni elektrina, tepelne cerpadlo- vlastni teplo, a nekteri si tam jiz pridavaji i auto na elektriny – jezdim na vlastni elektrinu, a tech lidi bude stale vic a vic, a jakmile to uvidi sousedi, tak jim to zacne taky nahlodavat…. proc vlastne platim za palivo kdys soused jezdi „zadarmo“ aneb penize az na prvnim miste, a v CR je ta promorenost kdy si lidi „umej spocitat“ zatim dosti mala a dosti ovlivnena dost spatnyma politickyma rozhodnutima, ale ta doba kdy se to zacne obracet vic a vic prijde i do CR, je jen otazkou kdy to bude 🙂 ohledne hypotek jsem na cele Evropy, ohledne osttaniho zatim na chvostu Evropy

            3. Kdyby se nezakazal prodej a vyroba azbestu, pouzival by se
              Kdyby se nezakazal prodej a vyroba azbestu, pouzival by se dodnes. To same DDT a jine svinstvo. Ceka to i ropaky. Dosud se skodlivost ropaku prehlizela, protoze nebyla alternativa. Ted je situace jina a musi se resit, protoze v Cine pribylo behem par let miliony novych srackometu a to tlaci na zmenu.

                1. Stado ovci a skotu je nekdy nutne nasmerovat spravnym smerem,
                  Stado ovci a skotu je nekdy nutne nasmerovat spravnym smerem, aby se nedostaly do situace, kde jim hrozi zkaza. Kdyz jsou mimo nebezpeci, muzou se zase volne past. Lidi jsou take stado a nekdy nasleduji uplneho vola do zahuby. Historie to nekolikanasobne ukazala. Spalovak predstavuje takovou zkazu.

                2. Pokud je možné jít na správnou cestu, a EV správná cesta
                  Pokud je možné jít na správnou cestu, a EV správná cesta zcela určitě je. Je nutné udělat naprosto cokoliv, aby bylo cíle dosaženo.

                3. Zkus chodit po hlavě blbe a odpichuj se ušima, to pomůže
                  Zkus chodit po hlavě blbe a odpichuj se ušima, to pomůže dosažení cíle….

                4. Vy jste tedy dáreček 🙂 No ale vztekat se můžete pane
                  Vy jste tedy dáreček 🙂 No ale vztekat se můžete pane kolego, pokrok nezastavíte 🙂 Sentinel – spalovák – elektromobil …:)

                5. Jsem :-). Pane kolego, nevztekám se, bavím se. Typické pro
                  Jsem :-). Pane kolego, nevztekám se, bavím se. Typické pro všechny „pokrokové“ je uz jen ten nesmysl uvádět do zápatí číslo, boty, oblíbenou polívku, oblíbenou polohu při sexu…. atd. Ať si každý soudruh domyslí dle svého zápatí. Jen nebýt téhle číčoviny, ušetří se spousta energie. Franta Koudel, neblahé paměti, byl na tohle expert. Ale u něj bylo zřejmé, že žádný expert není, že jen plácá prknem o rybník…. A pak jsou zde experti Vašeho formátu potřebující světu zdělit, že BMW bylo prodáno…. Jste prostě k smíchu a já Vám to tady servíruju, víme?

                6. Tak to jsem přesně já. Chytil jsem to od vašeho
                  Tak to jsem přesně já. Chytil jsem to od vašeho životního parneta Runnera42. Omlouvám se, jestli jsem něco vyzradil 🙂

                7. Omluva se přijímá, byť jste nic nevyzradil. Děkuji, že
                  Omluva se přijímá, byť jste nic nevyzradil. Děkuji, že jste mi dal za pravdu a svým postem přímo potvrdi, že zápatí jsou k hovnu . Mám ten dojem, že Běžcovo zápatí začíná nějak „hetreosexuál, rasista, trumpista….?“ Kdybych měl potřebu to vytrubovat do světa, měl bych tam némlich to samé, víme? A dva kovaní heteráci chlapi prostě nebudou životními partnery, nikdy. To ve Vaší komunitě Evehiklistů je to přesně opačně – EVčka si pořízují bukvice, metrouši, transky a jiné divné existence, ale za to, že to tady píšu, se omlouvat nebudu. Čauky, mňauky, hošíčci, Dlaždič.

                8. Vy nebudete kovanej, myslím, že se jen do té pozice
                  Vy nebudete kovanej, myslím, že se jen do té pozice snažíte pasovat. Ahoj broučku … 🙂 P.S. Myslím, že máte růžové slipy

                9. Ty dlazdicovy trenky budou spis hnede.
                  Ty dlazdicovy trenky budou spis hnede.

                10. V předu mapka a v zádu škrtátko 🙂
                  V předu mapka a v zádu škrtátko 🙂

                11. Jo, přesně jsi popsal Vendulí zdejší situaci :-). Stádo
                  Jo, přesně jsi popsal Vendulí zdejší situaci :-). Stádo jednosmyslových následuje úplného vola – tj. Tebe do EV záhuby. Nečekal jsem dnes od Tebe tolik sebereflexe, to je snad poprvé?

                12. Musim vas zklamat, nejsem hradni plesnivec a nejdrazsi
                  Musim vas zklamat, nejsem hradni plesnivec a nejdrazsi duchodce CR. No tak aby to pochopil i uplny trotel. Kazda lod ma kormidlo ktere umozni lodi menit smer, aby se lod vyhnula uskalym a take aby dosahla cil. Stat je neco jako lod a dotace jako kormidlo. Kurz lodi miri na melcinu, a proto je nutne zmenit kolizni smera a zamirit smer elektromobilita. Drzte se pevne zabradli aby ste pri zmene kurzu nespadl pres palubu.

                13. To samozřejmě záleží od úhlu pohledu. To s tou
                  To samozřejmě záleží od úhlu pohledu. To s tou mělčinou a lodí a kormidlem by se dalo aplikovat na spoustu věcí a na spoustu (i špatných) dotací. Neboli… cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly 🙂 Já netvrdím, že to tak je v případě elektromobility, ale váš postoj je zase opačný extrém.

                14. jen tak do placu, schvalne jestli si vzpominas
                  beta vs. VHD

                  jen tak do placu, schvalne jestli si vzpominas

                  beta vs. VHD (ano uznavam CR se to az tolik netykalo a vetsina lidi ani nevi ze neco jako mnohem lepsi beta existovalo)….co vyhralo tehdejsi souboj?

                  HDDVD vs. BD ….co vyhralo tehdejsi souboj?

                  CRT vs. Plasma vs. LCD ….co vyhralo souboj?

                  to jako nejvestrannejsi, kvalitnejsi v mnoha ohledech, s vetsi zivotnosti davam dopredejc…. rekneme si na rovinu, vzdy vyhral konzum a prachy 😀

                15. A porno. Jedním z důvodů proč se Bety neujaly bylo, že
                  A porno. Jedním z důvodů proč se Bety neujaly bylo, že držitelé licencí odmítali na Bety vydávat pornografii. A každá půjčovna tehdy měla oddělení pro dospělé 🙂

            4. Jenže ono ty lidi fakt přinutí. Hlavně ovčany, co ničemu
              Jenže ono ty lidi fakt přinutí. Hlavně ovčany, co ničemu nerozumí a šíří dál „zelené blaho“ – kéž by bylo aspoň nebo zelené, nebo blaho 🙁
              Pak se člověk dozvídá bludy, že v elektromobilu nejsou vibrace, že nemusí mít pravidelný servis, že je méně poruchový, že nemá emise (má akorát má o složku v objemu generovaných přímých emisí méně, ale zase o půltuny více..)…atd…
              Mně nevadí elektromobilita, ale vadí mi tohle bludování lidí

          3. lidem je uplne fuk co kupuji, hlavni je je presvedcit aby
            lidem je uplne fuk co kupuji, hlavni je je presvedcit aby kupovali 😉 to jiz ukazalo mnoho prikladu z minulosti 😉 jen si to spousta lidi neuvedomuje a nechce uvedomit, protoze by to slo primo proti jejich aktualnimu spotrebnimu stylu zivota 😉

            elektromobilita nebude vyjimkou, jen ji to trva dele, protoze je to oblast drazsiho zbozi ktere se nekupuje u vetsiny lidi kazdy rok ale ma sve desetiletky, ta prvni desetiletka je vesmes za nama, BEV v seriove podobe se prodavaji vesmes nejakych 12 let, a jak ukazala predchozi mnohem slabsi krize, a prodejni cisla pred , v ni a po ni, elektromobilite to neuskodilo a jeste ji to nakoplo, nejaka stagnace jako na celem trhu jiste bude, ale da se predpokladat ze bude procentualne nizsi nez u fosilnich motorizaci

            kazdy at si to prebere jak chce, ale v dobe krize je poptavka po vecech ktere umoznuji jistou nezavyslost jen na jednom zdroji vetsi, nez po tech co zarucuji zavyslost na necem co nemuzu mit od jinud nez z jednoho zdroje, ostatne precti si nazory lidi v diskuzich na to co ted dela vetsina siti cerpacich stanic, vesmes jedina chvala je snad jen na Tank ONO 😀 to je ta zavyslost na jednom zdroji, protoze palivo si do fosilniho auta natankujes jen u cerpaci stanice, jen od petrolejaru, a o tom to je, proste kazdy po jeho chuti a prani

        1. To je pravda – downsizing byl taky krok vedle, ale nalilo se
          To je pravda – downsizing byl taky krok vedle, ale nalilo se do toho tolik peněz, že nešlo jít zpět.. a díky honu za papírovými emisemi (který byl neúspěšný) a výraznému zhoršení emisí reálných začala mít někde elektromobilita smysl, ale pokud se k elektromobilitě zachováme tak, jako k downsizingu, tak další auta budou šlapohyby Rychlých Šípů a za dvě generace Flinstone car..

      1. Na rasismus viru si už stěžují demokraté v USA. Já si
        Na rasismus viru si už stěžují demokraté v USA. Já si myslím, že je to dáno nedostatkem vitamínu D ze slunce. Tmavší kůže není schopná vytvořit tolik vitamínu D v našich podmínkách. Tmavší kůže je adaptovaná na množství slunce v Africe. Pokud pojedu do Afriky a nepoužiji opalovací krém tak se spálím, pokud tam pojede černoch, tak se mu nic nestane. Stejně tak v našich podmínkách získám dostatek vitamínu D ze slunce, ale černoch ne. Navíc problém s vitamínem D je ten, že dalším jeho zdrojem jsou živočišné produkty ze zvířat, která jsou na slunci. Většina zvířat se ale pěstuje zavřená.

    2. To je zajímavé, že na průběh nemoci má vliv kouření je
      To je zajímavé, že na průběh nemoci má vliv kouření je jasné, ale pokud se prokáže statisticky významné to v jak automobily znečištěné oblasti žijete, tak to by byl pro zákaz spalováků, minimálně do center měst, silný argument.

  3. Tak že poklesne je asi jisté, otázka je kdy se vrátí k
    Tak že poklesne je asi jisté, otázka je kdy se vrátí k růstu a jestli bude tento pokles kompenzován. Myslím že ano protože poptávka se jen tak neztratí.
    A ještě jen OT Musk says Tesla “Battery Day” will be mid-May…maybe 🙁

  4. Nejen český, nejen evropský ale světový automobilový
    Nejen český, nejen evropský ale světový automobilový průmysl je na kolenou.
    A nejde tady vůbec o zastavení výroby, to je podružné. Jde o dlouhodobé zhroucení poptávky, které se teprve začne ukazovat a které potrvá několik let.

    Vysoce zadlužení výrobci specializující se na produkci pro střední třídu zkrachují.

    Příkladem je Tesla, která stojí na subvencovaném trhu pro vyšší střední třídu, což je taková ekonomická perverze, že zánik je nevyhnutelný.

      1. Moje prohlášení směrem k Tesle nejlépe vystihuje John
        Moje prohlášení směrem k Tesle nejlépe vystihuje John Maynard Keynes ve své věte k perverznímu chování trhu – Markets can remain irrational for longer than you can remain solvent.

        Proto ve svém investování počítám s tím, že blbců je mnoho a perverze kolem Tesly může nevyhnutelné posouvat dál a dál.

        Nicméně, to nic nemění na věci, že obchodní model Tesly postavený na přímých a nepřímých subvencích je ve svém fundamentu zvrácený a dříve či později přijde krize, která ho rozvrátí.

          1. Asi takto, naprostá většina projektů kterých se Musk
            Asi takto, naprostá většina projektů kterých se Musk dotknul jsou naprosto zbytečné kraviny.
            PayPal, Tesla, Boring cosi, hyperloop, svinstvo na obloze… jeden oser větší než druhý.

            Jediné co beru je Solarcity a SpaceX, přičemž ani jedno není jeho dítě a o obojím ví naprosto kulový.

            1. To že plácáš hlouposti kudy chodíš, to víme. Ale tohle
              To že plácáš hlouposti kudy chodíš, to víme. Ale tohle je už zoufalé 😀

              Obvzláště to s tím SpaceX bylo velmi vtipné. Musk je hlavní raketový designer od jejího založení po celých těch 19 let. Ale jinak o tom ví kulový 😀

                1. „rizlink“ furt zní lépe než „čučo od větnamců“
                  „rizlink“ furt zní lépe než „čučo od větnamců“

    1. Velký omyl. Pokud odjedou domů, jako že už se tak děje,
      Velký omyl. Pokud odjedou domů, jako že už se tak děje, tak jsou autodebilky f dupě. Všichni výrobci vozidel včetně kolejových v ČR mají cca 250 tis. zahraničních zaměstnanců na všech pozicích, bez nich si výroba ani neškrtne. Pošlete je domů a nefungujeme.
      Počty k 30.6.2019 zdroj přednáška náměstka gen.ředitele SÚIP:
      Počet informačních karet občanů EU/EHP a Švýcarska včetně rodinných příslušníků 365.359
      Počet informačních karet cizinců nepotřebujících povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou, zelenou (do 2016) nebo modrou kartu 125.596
      Cizinci – držitelé pracovního oprávnění 115.528
      Zahraniční zaměstnanost celkem 606.483
      Pro srovnání v roce 2014 byla za celková jen 260.999.
      K těm 606 tisícům může s klidem přidat +-200 tisíc cizinců bez povolení, dovezených mafiemi a obchodníky s lidmi.
      Jak dopadne trh práce, když z něj odsajete 806 tisíc zaměstnanců?

Napsat komentář