Koronavirus a automobilový průmysl: co se bude dít?

Automobilový průmysl je považován za „lakmusový papírek“ vývoje ekonomiky. Dílem z dobrých důvodů: zaměstnává mnoho lidí a ukazuje, jak velká poptávka je po poměrně zbytném zboží.

Výroba plug-in hybridu BMW i8
foto: BMW

Dílem k ale i kvůli neobvykle silnému lobbystickému vlivu jeho představitelů na vlády. Ne náhodou se proto i v dnešní krizi oči analytiků obracejí na to, co se děje v automobilkách. A děje se toho dost:

1. Právě v tuto chvíli, kdy se mluví o kolapsu ekonomiky nemalých rozměrů, je pozoruhodná zpráva o výrazném zdražení, ke kterému se u nás (a asi nejen u nás) odhodlala zdejší Škoda. Ceny aut, které poměrně hbitě rostou již delší dobu (ale roste i kvalita), se zvedly vskutku citelně. Obvykle o mnoho desítek tisíc. Pokud by automobilka očekávala, že epidemie způsobí pokles poptávky, asi by se touto cestou nepustila. Neb neprodané auto s vyšší cenovkou firmě moc nepomůže.

2. Možná ještě výraznější fakt pro odhady, co bude (nejen) s tímto průmyslem dál, je skutečnost, že před krizí automobilky nestíhaly vyrábět. Na mnoho modelů, nechtěl-li kupující „skladovku“, se čekaly dlouhé měsíce (na elektromobily i déle než půl roku). Existuje samozřejmě riziko, že část kupujících ztratí zájem – třeba u nás jdou zhruba 2 ze tří aut do autoparku firem (ne k fyzickým osobám), a je otázka, kolik firem tento krátkodobě zbytný náklad odloží. Ale pokud by se to nestalo ve velké míře, tak by restart výrobních linek nesměřoval do trhu, kde chybějí kupující.

3. Není překvapení, že se ozývají hlasy (či lépe posilují), které požadují „vypnutí“ pokut za vysoké emise. Zatížit automobilky, jejichž ztráty ze zavření výrobních linek (byť jen na pár týdnů) jdou do miliard, miliardovými pokutami zní docela krutě.

Ale „vypnutí“ pravidla, na které se firmy měly mnoho let chystat (dohoda o limitech je z roku 2013), není dle mého soudu dobrý nápad. Potrestalo by firmy, které do čistých technologií investovaly, a odměnilo automobilky, které se na problém klimatu (a platnou legislativu) „vykašlaly“.

Řešení, které by ale mohlo dávat smysl, by bylo odložit platbu pokuty (o rok, dva) do doby, než se hotovostní situace automobilek zlepší (ale před okamžik, kdy automobilky začnou vyplácet dividendy). Prakticky by to bylo stejné, jako kdyby na pokuty, které některé firmy čekají kvůli ignoraci dohodnutých pravidel, dostaly bezúročný úvěr. Což je sice také podpora, ale snad by to firmy „odpovědné“, které pokuty platit nebudou, unesly.

O tom, co se stane s automobilovým sektorem a jak bude ekonomika po akutní fázi krize vypadat, se rozhodne v dalších týdnech. Rozhodne o tom délka „vypnutí“ ekonomiky, ekonomické dopady této doby na lidi a firmy (které se státy snaží na svůj úkor zmírnit) i to, s jakou „spotřební“ mentalitou do pokrizového období vstoupí…

O autorovi:

Luděk Niedermayer je vystudovaný matematik, poté působil 17 let v centrální bance (od pozice referenta po viceguvernéra). Poté přes 5 let v poradenské firmě, ale také jako spolupracovník Bankovní asociace, člen různých poradních skupin a častý pisatel do médií. Mimo to spolupracuje s neziskovým sektorem či vede tréningové programy pro centrální bankéře v zahraničí. Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).

vlastní

34 Comments on “Koronavirus a automobilový průmysl: co se bude dít?”

    1. Mne by zajímalo, kde tyhle hlouposti berete. Takže virus,
      Mne by zajímalo, kde tyhle hlouposti berete. Takže virus, který dokáže ochromit výrobu, spotřebu a ekonomiku, oslabí elektromobilitu, která je postavena na lokální soběstačnosti ve výrobě paliva a lokální spotřebě energií a paliv v nemovitostech i v dopravě? Proberte se.

  1. Tak mne napadá, když autor píše že automobilky nestíhaly
    Tak mne napadá, když autor píše že automobilky nestíhaly před korona krizí dodávat (spalováky), co se stalo s těmi tisíci aut na ostavných plochách automobilek (čekajících na schválení dle nových emisních norem)? To jsou jako všechny vyprodané, že aktuálně (pro mne nelogicky) si zdražují? Bude někdo informovanější vědět více?

        1. Vztahuje se to i na ostatni stara auta, ktera byla kdy
          Vztahuje se to i na ostatni stara auta, ktera byla kdy prihlasena do provozu. Zda to bylo na 1 den, nebo na trvaly provoz nehraje roli. Zakon je bere jako ojeta auta a ty muzete provozovat az do rozpadnuti. Viz treba Trabant. Toho vam take nikdo nezakaze provozovat. Bohuzel.

  2. Že vám ale cvakají hromadně prdele, bando eveheklistická.
    Že vám ale cvakají hromadně prdele, bando eveheklistická. Jak máte potřebu jeden druhého povzbuzovat, jen abych v těch elektrických sračkách nezůstal sám, teď, když jsem zainvestoval… Jak žáčci ve 2. třídě ZŠ dodávající si odvahu, než půjdou říct třeťákovi co 6x propadnul, že se ho vůbec nebojí a za každým se táhne z nohavice čůrek….

      1. Rád bych Ti vyhověl, jelikož tam v těch místech, kam vy
        Rád bych Ti vyhověl, jelikož tam v těch místech, kam vy eveheklisti nás všechny s našimi přínosnými podněty pro řešení ekologie posíláte je narváno, tak nemohu sloužit a budu Tobě a Tobě podobným rád radit zde :-). Čus Dlaždič.

    1. PS- četl jsem o automotive i z jiných zdrojů a řek bych
      PS- četl jsem o automotive i z jiných zdrojů a řek bych že má pravdu. V klidu zdražují protože je aut na poptávku stále málo, a poptávka byla nebo bude pouze odložená. Z mého hlediska se tento fakt týká i akcií a dalšího růstu Tesly, předpokládám že růst je zatím pouze odložen,s nějakou pravděpodobností samozřejmě, ale ta je podle mého vysoká a názor p.Niedermayera tento předpoklad potvrzuje.

  3. Krize, která se již rozjela, je předevší smrtí
    Krize, která se již rozjela, je předevší smrtí elektromobility. Všechny automobilky s kombinovanou výrobou v tuto chvíli zcela zásadně předělávají pány na následující tři roky a jediné, na co se teď čeká, je kdy se Green Deal zhroutí. Pro ně nastává boj o život a ten kdo investoval do elektromobility investoval chybně. Naopak výhodu budou mít výrobci disponující low-cost spalováky, protože to je recept, jak v kombinaci s levnou ropou zmírnit dopady krize.

    Co se týká Tesly, ta je spent force.
    Pro ni se Evropksý trh zhroutil již v Q1, tedy před dopady SARSu, kdy se podíl na prodejích zřítil z 35% na 7%.
    Americký trh je naprosto K.O., Evropský na kolenou a to ještě bude zachraňovat bankrotující Itálii a v Číně Tesle zůstávají především dluhy a závazky profitu.

    Nezbývá si než připomenou krach GM a Chrysleru, které byly před krizí 2008 v lepší pozici, než Tesla (net debt-to-EBITDA GM 1.8, CHR 1.6. TSLA 3.3) a položil je propad prodejů o 18% a 31%.

    1. tváriš sa ako všeználek, lenže realitajetaká, že VW už
      tváriš sa ako všeználek, lenže realitajetaká, že VW už pred viac ako piatimi rokmi zadal relevantnej prieskumnej agentúre prieskum, čo by primälo spotrebiteľa (SK) ku kúpe škodovky, vw, seatu, …
      a bolo tam neskutočne ponúk – niečo na spôsob „každýrok nový ajfón!
      rátali s tým, že presvedčia spotrebiteľa aby kúpil (aj na splátky) a po troch rokoch by auto vzylispäť a dodali nové (malé navýšenie splátky pri novom aute.
      alebo – ak vás nepustia autom do centrra, vezmú späť a dodajú nové,

      realita je taká, že koncern bude (zatiaľ v nemecku) platiť za klamanie spotrebitaľov.

    2. Aha, tak preto ten Rivian rozbieha výrobu, už som to
      Aha, tak preto ten Rivian rozbieha výrobu, už som to pochopil.

      https://electrek.co/2020/04/01/rivian-update-electric-pickup-truck-factory/

      Zabudol som že tu v bývalej R-U monarchii – zdochline pokroku – sú až dnes – špeciálne v Čechách najväčší vizionári akých kedy táto planéta mala. Kde sa hrabe Jára Cimrman alebo Radek Hulán -najváčší Apple hater 90-tych rokov aký kedy existoval.

      Runnerko – ty skončíš ďaleko horšie ako Hulán, aký si vymetený.
      Po Corone všetci bez výnimky sa vydávajú po jedinej ceste, na ktorej konci sú fosílne palivá zakázané.

      1. monarchia mala skratku „K.u.K.“ – karl un kaiser, nie tuná
        monarchia mala skratku „K.u.K.“ – karl un kaiser, nie tuná obľúbený kuk.
        a aj v uhrsku nebol problém s pokrokom.
        bohužiaľ, za pokrok sa mylne považovalo aj národnouvedomovacie hnutie, ktoré vyrobilo v uhorsku útlak pre inojazyčných obyvateľov a v česku sa presadili hlupáci žiadajúci „samostatnosť“.
        takže – mohli sme naďalej žiť v mnohonárodnom štáte a bez socializmu nariadenému od tých, čo ho nezažili.

    3. Mne by zajímalo, kde tyhle hlouposti berete. Takže virus,
      Mne by zajímalo, kde tyhle hlouposti berete. Takže virus, který dokáže ochromit výrobu, spotřebu a ekonomiku, oslabí elektromobilitu, která je postavena na lokální soběstačnosti ve výrobě paliva a lokální spotřebě energií a paliv v nemovitostech i v dopravě? Proberte se.

Napsat komentář